Chat with us, powered by LiveChat

KDPW wsparł programy lojalnościowe dla akcjonariuszy. Nowe narzędzia dla spółek

Skomentuj artykuł
© BillionPhotos.com - stock.adobe.com

Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych wprowadził zmiany w sposobie identyfikacji akcjonariuszy przez spółki. To istotne ułatwienie dla tworzenia programów lojalnościowych.

 

Od 16 września polskie spółki mogą znacznie łatwiej prowadzić programy lojalnościowe dla akcjonariuszy. Stało się tak za sprawą nowych funkcji w aplikacji autorstwa KDPW, które oferują możliwość otrzymywania cyklicznych raportów ujawniających tożsamość akcjonariuszy oraz stan posiadanych przez nich akcji, jak również wygodne filtrowanie otrzymanych danych.

 

Przypomnijmy – od września 2020 r. spółki mogą pozyskiwać w KDPW informacje o akcjonariuszach, jednak do tej pory procedura ta nie była dostosowana do wymogów programów lojalnościowych. Z tego powodu w identyfikacji akcjonariuszy istotną rolę odgrywały domy maklerskie, jednak nie wszystkie z nich współpracowały z każdą spółką oferującą program lojalnościowy.

 

– Do skutecznego i efektywnego prowadzenia programów lojalnościowych niezbędne są narzędzia, które pozwalają na pozyskiwanie podstawowych informacji o akcjonariuszach. Jednym z nich jest przewidziana w dyrektywie SRDII (The Shareholder Rights Directive II) identyfikacja akcjonariuszy spółek giełdowych. Od 3 września 2020 r., za pośrednictwem KDPW, spółki giełdowe mogą pozyskiwać informacje w zakresie identyfikacji akcjonariuszy oraz liczby posiadanych przez nich akcji poprzez aplikację Identyfikacja akcjonariuszy – informuje KDPW.

 

Jak dodaje KDPW, spółki będą mogły ustalić zlecenia stałe, dzięki którym w sposób cykliczny lub w z góry zaplanowanym terminie / terminach (miesiąc, kwartał, pół roku lub w wyznaczonych nieregularnych okresach) otrzymają informację o swoich akcjonariuszach.

 

Jednocześnie spółki będą mogły przefiltrować zestaw danych o swoich akcjonariuszach tak, aby wyselekcjonować tylko tych, którzy spełniają określone przez spółki warunki (np. minimalna liczba akcji).

 

Źródło: KDPW

 

Wśród spółek z GPW programy lojalnościowe prowadzą obecnie:

 

  • ORLEN S.A.
  • PZU S.A.
  • UNIMOT S.A.
  • cyber_Folks S.A.
  • Tatry Moutain Resort S.A.
  • Answear.com S.A.
  • Grupa Kapitałowa Immobile
  • Atrem
  • PJP Makrum

 

Komentuje Michał Masłowski, wiceprezes Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych

 

Kolejny krok ku automatyzacji rozwiązań związanych z identyfikacją akcjonariuszy

 

Z dużym zainteresowaniem obserwuję rozwój aplikacji KDPW do pozyskiwania informacji o swoich akcjonariuszach przez spółki publiczne. To szczególnie ważne, mając na horyzoncie możliwości tworzenia programów lojalnościowych dla inwestorów indywidualnych. Obserwując na przestrzeni lat, jak rozwija się to rozwiązanie można mieć nadzieję, że kolejnym krokiem, wdrożonym już przez spółki, będzie automatyzacja tego procesu. Wówczas mamy szansę na przyspieszenie tempa powstawania tych programów.

 

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych wspiera tworzenie i prowadzenie programów lojalnościowych dla akcjonariuszy, o czym mówiliśmy już w 2022 r. na specjalnej konferencji. O rozwiązania, które obecnie zaoferowało KDPW zabiegaliśmy od lat. Będziemy zachęcać spółki giełdowe do korzystania z tych narzędzi.

Autor artykułu

 

Michał Żuławiński, redaktor SII Michał Żuławiński, redaktor SII

W latach 2012-2021 związany z redakcją Bankier.pl, w której odpowiadał za obszar Rynki. Od 2022 r. redaktor w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych. Autor licznych artykułów i analiz dotyczących głównie rynków finansowych, gospodarki oraz działalności banków centralnych. Laureat nagrody specjalnej NBP w konkursie dla dziennikarzy ekonomicznych im. Władysława Grabskiego.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie