Grupa Digital Network wypracowała 16,4 mln zł przychodów w 2Q24, co oznaczało wzrost o 11% rdr. Zysk na sprzedaży urósł w podobnym tempie, bo o 10,1% rdr., do 6,4 mln zł. Wynik netto był wsparty m.in. przychodami odsetkowymi i rozwiązaniem odpisów, co pozwoliło zamknąć kwartał z zyskiem przypadającym akcjonariuszom podmiotu dominującego na poziomie 5,4 mln zł (+19,7% rdr.).
Zapraszamy do zapoznania się z aktualizacją raportu analitycznego, w którym omawiamy wyniki za 2Q24. Wcześniej opublikowane materiały o grupie to:
- Digital Network – mocne rozpoczęcie 2024 roku, skokowa poprawa wyników w 1Q24
- Digital Network – bardzo dobry 2023 rok, odpisy księgowe w 4Q23
- Digital Network – dynamiczne wzrosty zysków na rosnącym rynku DOOH
DIGITAL NETWORK
1. Najważniejsze informacje
- W 2Q24 OOHlife Izba Gospodarcza oszacowała wielkość rynku reklamy zewnętrznej na 219 mln zł, co oznaczało wzrost o 20,7% rdr. Najszybciej rósł rynek reklamy cyfrowej DOOH z dynamiką 37,2% rdr. (59,7 mln zł w 2Q24), klasyczny OOH rósł w tempie 14% rdr. (145,7 mln zł).
- Grupa Digital Network zwiększyła udział w spółce zależnej Screen Network S.A. (główny ośrodek generowania przychodów i zysków) o 4 p.p., do 88,46%, przeznaczając na ten cel nieco ponad 2 mln zł.
- Przychody grupy w 2Q24 wyniosły 16,4 mln zł, co oznacza wzrost o 11% rdr. Jest to mocny spadek wzrostowych dynamik z poprzednich kwartałów, kiedy grupa rosła w tempie 20-40% i więcej.
- Wyniki operacyjne rosły w tempie zbliżonym do przychodów. Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 9,1 mln zł (+10,8% rdr.), a zysk na sprzedaży 6,4 mln zł (+10,1% rdr.). Procentowe marże były na podobnym poziomie co przed rokiem i wyniosły wysokie 55,3% na poziomie pierwszej marży i 39,1% na poziomie wyniku na sprzedaży.
- Po stronie kosztowej główne obciążenia były związane ze wzrostem kosztów eksploatacji nośników reklamowych związanych zarówno z rozbudową sieci ekranów o nowe lokalizacje (m.in. w centralnych punktach Warszawy), jak i indeksacją czynszu na dotychczas wynajmowanych nośnikach.
- Wynik brutto został w istotny sposób wsparty przychodami finansowymi. Te wyniosły 1,4 mln zł i były dwukrotnie wyższe niż rok wcześniej. Największy pozytywny wpływ na poziom przychodów finansowych miały wyższe odsetki od udzielonych pożyczek (679 tys. zł) oraz rozwiązanie odpisów (752 tys. zł).
- Grupa zamknęła kwartał z zyskiem netto przypadającym akcjonariuszom podmiotu dominującego na poziomie 5,4 mln zł, co oznaczało wzrost o 19,7% rdr.).
- Grupa odnotowała wysokie, pozytywne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w pierwszej połowie 2024 roku, które były bliskie wykazanym zyskom. Ujemne przepływy z działalności finansowej wynikały w zdecydowanej mierze z wypłaty dywidendy w wysokości 18,7 mln zł. 2Q24 obfitował w nakłady inwestycyjne. Poza przepływami związanymi z działalnością pożyczkową grupa wydała łącznie 6,7 mln zł na objęcie udziałów w Screen Network S.A. oraz dalszy rozwój sieci ekranów.
2. Otoczenie rynkowe
W 2024 roku Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej zmieniła nazwę na OOHlife Izba Gospodarcza. Wraz z Domem Mediowym STARCOM (Publicis Group) przygotowała raport o rynku reklamy zewnętrznej w 2Q24 (https://www.igrz.com.pl/). Zaznaczono, że zwiększono liczbę badanych podmiotów, przez co dane historyczne nie są ze sobą porównywalne.
Wielkość rynku reklamy zewnętrznej OOH oszacowano na 219 mln zł w 2Q24, co oznaczało wzrost o 20,7% rdr. Pozytywny wpływ na wielkość rynku miały m.in. kampanie przed wyborami do samorządu i parlamentu europejskiego, Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, czy wzrost cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych wynikające przede wszystkim z wyższych kosztów ich eksploatacji. Wielkość klasycznego rynku OOH oszacowano na 145,7 mln zł w 2Q24, co oznaczało wzrost o 14% rdr. Przychody generują głównie dwa rodzaje nośników: Citylight (w grupie nośników podświetlanych) oraz Billboard 18 m2, których sprzedaż stanowiła 71% przychodów. Wartość segmentu City Transport oszacowano na 13,6 mln zł, co oznaczało wzrost o 28,4% rdr.
Rynek zewnętrznej reklamy cyfrowej, Digital OOH, oszacowano na 59,7 mln zł, co oznaczało wzrost o 37,2% rdr. Ponownie to właśnie ten segment rósł najbardziej dynamicznie. Udział reklamy cyfrowej w rynku OOH wyniósł 27,3% w 2Q24 wobec 24,5% rok wcześniej. Jeśli chodzi o wydatki poszczególnych sektorów na rynek reklamy Digital OOH to podsumowuje je poniższa tabela.
Udział sektorów w sprzedaży Digital OOH w 2Q24
Źródło: REKLAMA OOH W POLSCE – Q2 2024, raport OOHlife Izba Gospodarcza i Domu Mediowego STARCOM (Publicis Group).
Łącznie w pierwszym półroczu 2024 roku wartość rynku OOH oszacowano na 386,3 mln zł, co oznaczało wzrost o 23,7% rdr. Analitycy podtrzymali prognozę wskazującą na wzrost rynku w całym 2024 roku na poziomie 12-16% rdr.
3. Analiza wyników i sytuacji finansowej
Zmiany w grupie kapitałowej
Na początku zwracamy uwagę na zmiany w grupie kapitałowej. Najistotniejsza dotyczy zwiększenia udziałów w spółce zależnej Screen Network S.A., która jest głównym podmiotem jeśli chodzi o generowane przychody i zyski grupy. 14 maja 2024 roku Digital Network S.A. nabyło ponad 2 mln akcji Screen Network S.A. za kwotę 3,58 mln zł. W efekcie udział w kapitale i zyskach w spółce zależnej zwiększył się o 4 p.p., do 88,46%. Grupa będzie zatem wykazywać nieco większe zyski przynależne akcjonariuszom podmiotu dominującego (i odpowiednio nieco mniejsze zyski udziałowców mniejszościowych).
Ponadto, grupa zwiększyła udziały w spółce Screen Network Sp. z o.o. z 85% do 89%. Dodatkowo 13 sierpnia 2024 roku podwyższono kapitał zakładowy spółki z 5 tys. zł do 1 mln zł, z czego 885,55 tys. zł zostało wniesione przez Digital Network S.A. (utrzymano udział na poziomie 89%).
Wyniki finansowe w 2Q24
Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe Grupy Digital Network za ostatnie kwartały.
Działalność kontynuowana tys. zł |
2Q22 | 3Q22 | 4Q22 | 1Q23 | 2Q23 | 3Q23 | 4Q23 | 1Q24 | 2Q24 |
Przychody ze sprzedaży | 11 805 | 12 221 | 16 171 | 9 861 | 14 806 | 16 890 | 22 725 | 12 347 | 16 436 |
Wynik brutto na sprzedaży | 6 508 | 5 630 | 8 883 | 4 383 | 8 208 | 10 557 | 14 365 | 5 813 | 9 096 |
Wynik na sprzedaży | 4 202 | 3 982 | 5 117 | 1 924 | 5 845 | 8 050 | 9 442 | 3 225 | 6 433 |
Wynik operacyjny | 4 202 | 3 620 | 4 762 | 1 675 | 5 883 | 8 036 | 7 139 | 3 167 | 6 607 |
Wynik brutto | 3 688 | 3 042 | 4 775 | 1 507 | 6 217 | 15 093 | 8 160 | 3 954 | 7 619 |
Wynik netto z dział. kontynuowanej |
2 719 | 2 194 | 3 630 | 935 | 5 182 | 11 768 | 6 161 | 3 296 | 6 259 |
Wynik netto z dział. zaniechanej |
83 | 326 | 810 | 391 | 189 | 101 | 0 | 0 | 0 |
Wynik netto | 2 802 | 2 520 | 4 440 | 1 326 | 5 371 | 11 868 | 6 161 | 3 296 | 6 259 |
Wynik netto PD | 2 254 | 1 937 | 3 482 | 914 | 4 528 | 10 822 | 5 082 | 2 854 | 5 419 |
EBITDA | 6 312 | 5 959 | 7 432 | 4 183 | 8 502 | 10 641 | 9 924 | 6 017 | 9 649 |
Marża brutto na sprzedaży | 55,1% | 46,1% | 54,9% | 44,5% | 55,4% | 62,5% | 63,2% | 47,1% | 55,3% |
Marża na sprzedaży | 35,6% | 32,6% | 31,6% | 19,5% | 39,5% | 47,7% | 41,5% | 26,1% | 39,1% |
Marża operacyjna | 35,6% | 29,6% | 29,4% | 17,0% | 39,7% | 47,6% | 31,4% | 25,6% | 40,2% |
Marża brutto | 31,2% | 24,9% | 29,5% | 15,3% | 42,0% | 89,4% | 35,9% | 32,0% | 46,4% |
Marża netto z dział. kontynuowanej |
23,0% | 17,9% | 22,4% | 9,5% | 35,0% | 69,7% | 27,1% | 26,7% | 38,1% |
Marża EBITDA | 53,5% | 48,8% | 46,0% | 42,4% | 57,4% | 63,0% | 43,7% | 48,7% | 58,7% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
Grupa Digital Network wypracowała 16,4 mln zł przychodów w 2Q24, co oznacza wzrost o 11% rdr. Jest to mocny spadek wzrostowych dynamik z poprzednich kwartałów, kiedy grupa rosła w tempie 20-40% i więcej. Wynik ten także mocno odstaje od danych rynkowych, które wskazują na wzrost rynku DOOH w tempie 37,2% rdr. w 2Q24. Patrząc na dane rynkowe należy pamiętać, że nie są one precyzyjne. Mankamenty tych szacunków wynikają z jednej strony ze zwiększenia liczby spółek w badaniu, a z drugiej z faktu, że wciąż nie wszystkie podmioty działające w branży raportują swoje wyniki. Mimo to, różnica w dynamikach pomiędzy grupą a rynkiem jest duża w 2Q24 (11% wobec 37,2%). Dla porównania w 1Q24 dynamika przychodów grupy wyniosła +25,2% rdr. wobec szacowanemu wzrostowi rynku rzędu 38% rdr.
Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 9,1 mln zł, co oznaczało wzrost o 10,8% rdr., a więc zgodnie z dynamiką przychodów. Procentowa marża wyniosła 55,3% i była porównywalna do tej przed rokiem na poziomie 55,4%. Podobne tendencje zostały odnotowane na poziomie zysku ze sprzedaży, który wyniósł 6,4 mln zł, rosnąc o 10,1% rdr., przy procentowej marży 39,1% wobec 39,5% rok wcześniej.
Na poziomie operacyjnym nie odnotowano istotnych zdarzeń jednorazowych. Bilans pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych podniósł wynik o niecałe 0,2 mln zł. Bardziej istotne okazały się pozytywne zdarzenia odnotowane na poziomie przychodów finansowych, które były dwukrotnie wyższe rdr. Przede wszystkim był to efekt rozwiązania odpisów aktualizujących pożyczki i udziały, które w 2Q24 pozytywnie wpłynęły na wynik w wysokości 752 tys. zł. Ponadto, istotnie wyższe były odsetki od udzielonych pożyczek – 679 tys. zł wobec 206 tys. zł rok wcześniej. Negatywnie na przychody finansowe wpłynął wynik z tytułu różnic kursowych. Po stronie kosztów finansowych nie odnotowano istotnych zmian. Sumarycznie operacje finansowe podwyższyły zaraportowany wynik o 1 mln zł wobec 0,33 mln zł rok wcześniej.
W efekcie powyższych zdarzeń Grupa Digital Network osiągnęła 7,6 mln zł zysku brutto, co oznaczało wzrost o 22,6% rdr. Zysk netto z działalności kontynuowanej sięgnął 6,3 mln zł (+20,8% rdr.), a zysk netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego 5,4 mln zł (+19,7% rdr.).
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta. |
Koszty operacyjne
Dwie największe pozycje kosztowe – usługi obce i amortyzacja, odpowiadające łącznie za 78% kosztów operacyjnych, rosły szybciej niż przychody w 2Q24. Usługi obce wzrosły do 4,8 mln zł, tj. o 15,8% rdr., z kolei amortyzacja zwiększyła się do 3,1 mln zł, tj. o 16,2% rdr. Główne obciążenia były związane ze wzrostem kosztów eksploatacji nośników reklamowych związanych zarówno z rozbudową sieci ekranów o nowe lokalizacje (m.in. w centralnych punktach Warszawy), jak i indeksacją czynszu na dotychczas wynajmowanych nośnikach (zwracamy uwagę, że część nośników jest wykazywana w formie leasingu, co wpływa na amortyzację).
Koszty materiałów i energii wzrosły zaledwie o 4,1% rdr., do 971 tys. zł, co częściowo może wynikać z nieco wyższej bazy porównawczej. Z kolei łączne koszty wynagrodzeń sięgnęły 835 tys. zł i były wyższe o 15,7% rdr. Z kolei koszty reprezentacji i reklamy, choć nie stanowią wysokiego udziału w strukturze kosztów (5% w 2023 roku i 3% w 1H24) spadły aż o 42,4% rdr., do poziomu 146 tys. zł. Sumarycznie koszty operacyjne wyniosły 10 mln zł w 2Q24, co oznaczało wzrost o 11,6% rdr.
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta. |
Analizując koszty w układzie kalkulacyjnym widać przede wszystkim wysoki wzrost kosztów ogólnego zarządu. Te wyniosły 2 mln zł w 2Q24, co oznaczało wzrost o 15,1% rdr. Koszty sprzedaży wzrosły o 6,5% rdr., do poziomu 706 tys. zł. Relatywnie niską dynamikę wspiera wysoka baza z 2023 roku, kiedy to koszty sprzedaży bardzo mocno wzrosły.
Łącznie koszty SG&A wyniosły 2,7 mln zł, rosnąc o 12,7% rdr. Wskaźnik kosztów SG&A do przychodów był zbliżony rdr. i wyniósł 16,2% wobec odczytu na poziomie 16% rok temu.
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta. |
Bilans
Poniżej prezentujemy wybrane dane bilansowe Grupy Kapitałowej Digital Network.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 2Q22 | 3Q22 | 4Q22 | 1Q23 | 2Q23 | 3Q23 | 4Q23 | 1Q24 | 2Q24 |
Aktywa trwałe | 40 705 | 47 128 | 43 192 | 46 088 | 48 032 | 50 204 | 47 704 | 45 783 | 47 882 |
Rzeczowe aktywa trwałe | 12 630 | 12 393 | 12 926 | 13 295 | 13 103 | 13 489 | 12 739 | 12 498 | 13 739 |
Aktywa z tytułu prawa do użytkowania nieruchomości | 12 567 | 18 756 | 17 137 | 19 441 | 19 095 | 22 219 | 22 011 | 20 327 | 22 337 |
Wartości firmy | 11 359 | 11 359 | 9 769 | 9 769 | 9 769 | 9 769 | 8 026 | 8 026 | 8 026 |
Długoterminowe pożyczki udzielone | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 815 | 1 903 | 1 992 | 2 079 | 0 |
Aktywa obrotowe | 23 440 | 24 331 | 35 062 | 32 474 | 31 847 | 43 855 | 53 761 | 54 585 | 39 411 |
Należności z tytułu dostaw i usług | 6 891 | 9 658 | 13 615 | 9 683 | 10 917 | 14 449 | 13 704 | 9 347 | 12 641 |
Pożyczki udzielone | 2 126 | 2 014 | 1 896 | 2 989 | 3 768 | 5 899 | 11 371 | 12 539 | 13 122 |
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty | 12 134 | 10 091 | 12 470 | 13 151 | 11 542 | 19 881 | 25 377 | 29 131 | 9 713 |
Kapitał własny | 35 467 | 37 987 | 42 233 | 42 944 | 44 181 | 55 416 | 60 344 | 63 640 | 47 430 |
Kapitały przypadające akcjonariuszom PD | 33 360 | 35 297 | 39 037 | 39 951 | 41 437 | 52 260 | 57 342 | 60 196 | 45 499 |
Zobowiązania długoterminowe | 11 265 | 16 664 | 15 472 | 17 402 | 16 461 | 18 640 | 17 753 | 15 917 | 19 782 |
Zobowiązania z tytułu leasingu finansowego | 10 084 | 15 139 | 13 973 | 15 906 | 14 993 | 17 167 | 16 363 | 14 707 | 16 098 |
Zobowiązania krótkoterminowe | 17 413 | 16 809 | 20 549 | 18 216 | 19 236 | 20 003 | 23 368 | 20 811 | 20 081 |
Zobowiązania z tytułu dostaw i usług | 5 484 | 4 941 | 8 586 | 6 492 | 5 828 | 5 778 | 7 855 | 6 317 | 8 880 |
Zobowiązania tytułu leasingu finansowego | 5 927 | 6 894 | 5 825 | 6 061 | 6 271 | 7 797 | 7 835 | 7 569 | 8 245 |
Suma bilansowa | 64 145 | 71 459 | 78 253 | 78 562 | 79 878 | 94 059 | 101.466 | 100.368 | 87 294 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
W bilansie grupy widać kilka istotnych zmian. Przede wszystkim jest to spadek gotówki do 9,7 mln zł wobec 29,1 mln zł na koniec marca 2024 roku. Jest to związane głównie z wypłatą dywidendy w wysokości 18,7 mln zł. Po stronie aktywów widać także wyzerowanie pozycji długoterminowych udzielonych pożyczek, które jeszcze na koniec marca br. miały wartość 2,1 mln zł. Było to związane z ich przekwalifikowaniem do pozycji krótkoterminowych pożyczek. Łącznie na koniec czerwca 2024 roku grupa wykazywała 13,1 mln zł udzielonych pożyczek wobec 12,5 mln zł kwartał wcześniej i 3,8 mln zł rok wcześniej.
Po stronie pasywów w oczy rzuca się istotny spadek kapitałów własnych, do 47,4 mln zł na koniec czerwca 2024 roku wobec 63,6 mln zł kwartał wcześniej, jednak to również jest związane głównie z wypłatą dywidendy. Dość istotnie wzrosły zobowiązania długoterminowe, do 19,8 mln zł wobec 15,9 mln zł kwartał wcześniej, jednak w istotnej mierze jest to efekt przekwalifikowania rezerwy na koszty demontażu, która wcześniej była wykazywana jako rezerwa krótkoterminowa.
Przepływy pieniężne
Poniżej prezentujemy wybrane dane dotyczące przepływów pieniężnych.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) | 2Q22 | 3Q22 | 4Q22 | 1Q23 | 2Q23 | 3Q23 | 4Q23 | 1Q24 | 2Q24 |
Przepływy operacyjne | 3 557 | 2 482 | 8 028 | 5 333 | 4 519 | 7 120 | 14447 | 7 246 | 4 791 |
Przepływy inwestycyjne | -1 824 | -703 | -1 682 | -2 116 | -2 812 | 6 000 | -5475 | -1 007 | -2 894 |
Przepływy finansowe | -2 173 | -3 823 | -3 206 | -3 138 | -3 187 | -5 069 | -3475 | -2 485 | -21 315 |
Przepływy razem | -439 | -2 044 | 3 140 | 79 | -1 480 | 8 051 | 5496 | 3 754 | -19 418 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.
Grupa odnotowała wysokie, pozytywne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w pierwszej połowie 2024 roku, które były bliskie wykazanym zyskom. Po stronie przepływów finansowych, które były ujemne na poziomie 23,8 mln zł, dominowała wypłata dywidendy w wysokości 18,7 mln zł. Więcej działo się na poziomie przepływów inwestycyjnych, co pokazuje poniższa tabela ze sprawozdania półrocznego grupy. Z jednej strony istotna część wpływów i wypływów jest związana z prowadzoną działalnością pożyczkową, przy czym w 1H24 przeważyły spłaty pożyczek (6,9 mln zł) wobec nowoudzielonych pożyczkach (5,2 mln zł). Ponadto, grupa poniosła około 6,7 mln zł nakładów na objęcie udziałów w Screen Network S.A. oraz dalszy rozwój sieci ekranów.
Digital Network – przepływy inwestycyjne w 1H24 w porównaniu do 1H23 (zł)
Źródło: Emitent.
4. Polityka dywidendowa
Digital Network przyjęło politykę dywidendową na lata 2024-2025. Przede wszystkim zwracamy uwagę, że spółka będzie chciała wypłacać ją w dwóch transzach – jedna w grudniu w formie zaliczki, a druga w maju lub czerwcu, po zatwierdzeniu sprawozdania rocznego.
Dywidenda z zysku za 2024 rok ma wynieść nie mniej niż 20 mln zł, co przekłada się na około 4,72 zł na akcję. W grudniu 2024 roku ma zostać wypłacona pierwsza transza w kwocie minimum 10 mln zł. Na dywidendę ma zostać przeznaczone od 75% do 100% jednostkowego zysku netto, który może zostać powiększony o zyski z lat ubiegłych, przy czym łączna wartość dywidendy nie przekroczy 100% skonsolidowanego zysku netto za 2024 rok.
Podobne warunki będą obowiązywać w kolejnym roku, jednak spółka nie podaje wartości nominalnych. Dywidenda z zysku za 2025 rok ma wynieść od 75% do 100% jednostkowego zysku netto, powiększona o zyski z lat ubiegłych, przy czym nie przekroczy 100% skonsolidowanego zysku netto. Polityka dywidendowa podlegać będzie przeglądom okresowym dokonywanym przez zarząd spółki, w szczególności o ile wystąpią okoliczności mające negatywny wpływ na realizację planów sprzedażowych w danym roku obrotowym lub inne czynniki stanowiące przeszkodę w wypłacie dywidendy.
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Digital Network z dnia 16 maja 2024 roku podjęło uchwałę o wypłacie dywidendy w wysokości 4,10 zł na akcję (14,5 mln zł z zysku za 2023 rok i 2,6 mln zł z kapitału zapasowego utworzonego z zysków lat ubiegłych). Stopa dywidendy wyniosła 6,9%.
5. Wybrane czynniki ryzyka
Poniżej prezentujemy wybrane czynniki ryzyka związane z działalnością Grupy Digital Network.
Jednym z głównych czynników ryzyka jest duże powiązanie rynku reklamy z ogólną koniunkturą gospodarczą. Budżety reklamowe co do zasady rosną w okresach ożywienia gospodarczego i ulegają ograniczeniu podczas spowolnienia koniunktury.
Innym ważnym ryzykiem jest związane z możliwością utraty kluczowego dostawcy – sprzedaż czasu reklamowego odbywa się w znaczącej części poprzez brokera Polsat Media Biuro Reklamy Sp. z o.o. Ryzyko to jest mitygowane m.in. realizowania przedmiotu umowy terminowo i zgodnie z jej warunkami. Z dostawcą łączą Emitenta trwałe i wieloletnie relacje biznesowe, a warunki obowiązującej umowy są korzystne biznesowo dla obu stron. Spółka przedłużyła pod koniec czerwca umowę z Polsat Media na kolejne 3 lata. Dlatego Zarząd Digital Network SA ocenia poziom tego ryzyka jako aktualnie znikomy.
Ponadto, zwracamy uwagę na ryzyka związane ze wzrostem kosztów oraz awariami technologii. Jednym z istotnych kosztów są m.in. koszty energii, którymi spółka zarządza m.in. poprzez długoterminowe kontrakty oraz poprawę energooszczędności używanych ekranów. Ryzyko związane z awariami technologii związane jest z jednej strony z hardware (np. uszkodzeniami ekranów), a z drugiej software (awaria systemu informatycznego umożliwiającego realizację kampanii w czasie rzeczywistym). Do tej pory, począwszy od 2015 roku Spółka nie odnotowała istotnej awarii tego rodzaju.
6. Podsumowanie raportu
Rynek reklamy zewnętrznej kontynuował dynamiczne wzrosty w 2Q24. OOHlife Izba Gospodarcza oszacowała wielkość rynku OOH na 219 mln zł, co oznaczało wzrost o 20,7% rdr. W tempie wzrostu po raz kolejny przodował segment cyfrowy DOOH z dynamiką 37,2% rdr. (59,7 mln zł). Łącznie w pierwszym półroczu 2024 roku wartość rynku OOH oszacowano na 386,3 mln zł, co oznaczało wzrost o 23,7% rdr. Analitycy podtrzymali prognozę wskazującą na wzrost rynku w całym 2024 roku na poziomie 12-16% rdr. Jeśli te prognozy się zmaterializują to możliwe jest istotne wyhamowanie dynamik wzrostowych w drugiej połowie bieżącego roku, co jest także związane z wysoką bazą porównawczą (m.in. z tytułu kampanii parlamentarnej i związanymi z nią kampaniami profrekwencyjnymi, kampanii referendalnej, akcji społecznych spółek z udziałem Skarbu Państwa i władz samorządowych).
Zważywszy na dynamiczne wzrosty na rynku w 2Q24, dynamikę przychodów Grupy Digital Network można ocenić jako pewne rozczarowanie, szczególnie że rok rozpoczął się dobrze. Dla przypomnienia w 1Q24 przychody zwiększyły się o 25,2% rdr. przy szacowanej dynamice rynku na poziomie 38% rdr. W 2Q24 przychody grupy wyniosły 16,4 mln zł, co oznacza wzrost o 11% rdr. Jest to mocny spadek wzrostowych dynamik z poprzednich kwartałów, kiedy wzrosty sięgały 20-40% i więcej. Ponadto, w 3Q24 i 4Q24 grupa będzie się już mierzyć z efektem wysokiej bazy porównawczej. Można oczekiwać, że spółka poinformuje raportem bieżącym o szacunkowych przychodach za 3Q24.
Zyski operacyjne grupy rosły w tempie zbliżonym do przychodów w 2Q24, co oznacza, że udało się utrzymać wysokie rentowności sprzed roku. Zysk ze sprzedaży wyniósł 6,4 mln zł, rosnąc o 10,1% rdr., przy procentowej marży 39,1% wobec 39,5% rok wcześniej. Po stronie kosztowej główne obciążenia były związane ze wzrostem kosztów eksploatacji nośników reklamowych związanych zarówno z rozbudową sieci ekranów o nowe lokalizacje (m.in. w centralnych punktach Warszawy), jak i indeksacją czynszu na dotychczas wynajmowanych nośnikach. Na poziom zysku brutto pozytywnie wpłynęły przychody finansowe, głównie wyższe odsetki od pożyczek oraz rozwiązanie rezerw. Grupa zamknęła kwartał z zyskiem netto przypadającym akcjonariuszom podmiotu dominującego na poziomie 5,4 mln zł (+19,7% rdr.). Zysk za całe pierwsze półrocze 2024 roku wyniósł 8,3 mln zł (+52% rdr.).
W 2Q24 spółka zwiększyła udziały w spółce zależnej Screen Network S.A., odkupując 4% udziałów za kwotę 3,58 mln zł. Łączne zaangażowanie zwiększyło się do 88,46%. Jest to główny ośrodek generowania przychodów i zysków, więc grupa będzie wykazywać nieco większe zyski przynależne akcjonariuszom podmiotu dominującego (i odpowiednio nieco mniejsze zyski udziałowców mniejszościowych). Spółka będzie dążyć do odkupienia pozostałych udziałów w przyszłości.
Zespół Analiz SII
--
Autor niniejszej Analizy nie jest powiązany w żaden sposób z Emitentem. Niniejsza Analiza powstała w związku z umową zawartą z Digital Network S.A., obejmującą swoim zakresem przygotowanie raportu analitycznego. W ciągu ostatnich 12 miesięcy SII świadczyło również inne usługi z zakresu relacji inwestorskich Spółce Digital Network S.A. Ponadto, Stowarzyszenie nie wyklucza złożenia kolejnych ofert świadczenia takich usług Emitentowi w przyszłości.
Treść powyższej Analizy jest tylko i wyłącznie wyrazem osobistych poglądów jej autora i nie stanowi „rekomendacji inwestycyjnej” w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1 pkt 35) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz.U.UE.L.2014.173.1 z dnia 2014.06.12) ani „informacji rekomendującej” w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 34) ww. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz.U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715), lub jakiejkolwiek porady. Stąd Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych oraz autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie lektury treści publikowanych w ramach niniejszego projektu. W inwestowaniu należy korzystać z wielu źródeł i konfrontować je przed podjęciem decyzji.