Chat with us, powered by LiveChat

Digital Network – solidny wynik w II kw. 2024 r., ale dynamiki wzrostowe wyhamowały

Skomentuj artykuł

Grupa Digital Network wypracowała 16,4 mln zł przychodów w 2Q24, co oznaczało wzrost o 11% rdr. Zysk na sprzedaży urósł w podobnym tempie, bo o 10,1% rdr., do 6,4 mln zł. Wynik netto był wsparty m.in. przychodami odsetkowymi i rozwiązaniem odpisów, co pozwoliło zamknąć kwartał z zyskiem przypadającym akcjonariuszom podmiotu dominującego na poziomie 5,4 mln zł (+19,7% rdr.).

 

Zapraszamy do zapoznania się z aktualizacją raportu analitycznego, w którym omawiamy wyniki za 2Q24. Wcześniej opublikowane materiały o grupie to:

 

 

 

 

Spis treści

 

1. Najważniejsze informacje
2. Otoczenie rynkowe
3. Analiza wyników i sytuacji finansowej

3.1 Zmiany w grupie kapitałowej
3.2 Wyniki finansowe w 2Q24
3.3 Koszty operacyjne
3.4 Bilans
3.5 Przepływy pieniężne

4. Polityka dywidendowa
5. Wybrane czynniki ryzyka
6. Podsumowanie raportu

 

 

DIGITAL NETWORK

 

1. Najważniejsze informacje

  • W 2Q24 OOHlife Izba Gospodarcza oszacowała wielkość rynku reklamy zewnętrznej na 219 mln zł, co oznaczało wzrost o 20,7% rdr. Najszybciej rósł rynek reklamy cyfrowej DOOH z dynamiką 37,2% rdr. (59,7 mln zł w 2Q24), klasyczny OOH rósł w tempie 14% rdr. (145,7 mln zł).

  • Grupa Digital Network zwiększyła udział w spółce zależnej Screen Network S.A. (główny ośrodek generowania przychodów i zysków) o 4 p.p., do 88,46%, przeznaczając na ten cel nieco ponad 2 mln zł.

  • Przychody grupy w 2Q24 wyniosły 16,4 mln zł, co oznacza wzrost o 11% rdr. Jest to mocny spadek wzrostowych dynamik z poprzednich kwartałów, kiedy grupa rosła w tempie 20-40% i więcej.

  • Wyniki operacyjne rosły w tempie zbliżonym do przychodów. Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 9,1 mln zł (+10,8% rdr.), a zysk na sprzedaży 6,4 mln zł (+10,1% rdr.). Procentowe marże były na podobnym poziomie co przed rokiem i wyniosły wysokie 55,3% na poziomie pierwszej marży i 39,1% na poziomie wyniku na sprzedaży.

  • Po stronie kosztowej główne obciążenia były związane ze wzrostem kosztów eksploatacji nośników reklamowych związanych zarówno z rozbudową sieci ekranów o nowe lokalizacje (m.in. w centralnych punktach Warszawy), jak i indeksacją czynszu na dotychczas wynajmowanych nośnikach.

  • Wynik brutto został w istotny sposób wsparty przychodami finansowymi. Te wyniosły 1,4 mln zł i były dwukrotnie wyższe niż rok wcześniej. Największy pozytywny wpływ na poziom przychodów finansowych miały wyższe odsetki od udzielonych pożyczek (679 tys. zł) oraz rozwiązanie odpisów (752 tys. zł).

  • Grupa zamknęła kwartał z zyskiem netto przypadającym akcjonariuszom podmiotu dominującego na poziomie 5,4 mln zł, co oznaczało wzrost o 19,7% rdr.).

  • Grupa odnotowała wysokie, pozytywne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w pierwszej połowie 2024 roku, które były bliskie wykazanym zyskom. Ujemne przepływy z działalności finansowej wynikały w zdecydowanej mierze z wypłaty dywidendy w wysokości 18,7 mln zł. 2Q24 obfitował w nakłady inwestycyjne. Poza przepływami związanymi z działalnością pożyczkową grupa wydała łącznie 6,7 mln zł na objęcie udziałów w Screen Network S.A. oraz dalszy rozwój sieci ekranów.

 

2. Otoczenie rynkowe

W 2024 roku Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej zmieniła nazwę na OOHlife Izba Gospodarcza. Wraz z Domem Mediowym STARCOM (Publicis Group) przygotowała raport o rynku reklamy zewnętrznej w 2Q24 (https://www.igrz.com.pl/). Zaznaczono, że zwiększono liczbę badanych podmiotów, przez co dane historyczne nie są ze sobą porównywalne.

 

Wielkość rynku reklamy zewnętrznej OOH oszacowano na 219 mln zł w 2Q24, co oznaczało wzrost o 20,7% rdr. Pozytywny wpływ na wielkość rynku miały m.in. kampanie przed wyborami do samorządu i parlamentu europejskiego, Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, czy wzrost cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych wynikające przede wszystkim z wyższych kosztów ich eksploatacji. Wielkość klasycznego rynku OOH oszacowano na 145,7 mln zł w 2Q24, co oznaczało wzrost o 14% rdr. Przychody generują głównie dwa rodzaje nośników: Citylight (w grupie nośników podświetlanych) oraz Billboard 18 m2, których sprzedaż stanowiła 71% przychodów. Wartość segmentu City Transport oszacowano na 13,6 mln zł, co oznaczało wzrost o 28,4% rdr.

 

Rynek zewnętrznej reklamy cyfrowej, Digital OOH, oszacowano na 59,7 mln zł, co oznaczało wzrost o 37,2% rdr. Ponownie to właśnie ten segment rósł najbardziej dynamicznie. Udział reklamy cyfrowej w rynku OOH wyniósł 27,3% w 2Q24 wobec 24,5% rok wcześniej. Jeśli chodzi o wydatki poszczególnych sektorów na rynek reklamy Digital OOH to podsumowuje je poniższa tabela.

 

Udział sektorów w sprzedaży Digital OOH w 2Q24

Źródło: REKLAMA OOH W POLSCE – Q2 2024, raport OOHlife Izba Gospodarcza i Domu Mediowego STARCOM (Publicis Group).

 

Łącznie w pierwszym półroczu 2024 roku wartość rynku OOH oszacowano na 386,3 mln zł, co oznaczało wzrost o 23,7% rdr. Analitycy podtrzymali prognozę wskazującą na wzrost rynku w całym 2024 roku na poziomie 12-16% rdr.

 

3. Analiza wyników i sytuacji finansowej

Zmiany w grupie kapitałowej

Na początku zwracamy uwagę na zmiany w grupie kapitałowej. Najistotniejsza dotyczy zwiększenia udziałów w spółce zależnej Screen Network S.A., która jest głównym podmiotem jeśli chodzi o generowane przychody i zyski grupy. 14 maja 2024 roku Digital Network S.A. nabyło ponad 2 mln akcji Screen Network S.A. za kwotę 3,58 mln zł. W efekcie udział w kapitale i zyskach w spółce zależnej zwiększył się o 4 p.p., do 88,46%. Grupa będzie zatem wykazywać nieco większe zyski przynależne akcjonariuszom podmiotu dominującego (i odpowiednio nieco mniejsze zyski udziałowców mniejszościowych).

 

Ponadto, grupa zwiększyła udziały w spółce Screen Network Sp. z o.o. z 85% do 89%. Dodatkowo 13 sierpnia 2024 roku podwyższono kapitał zakładowy spółki z 5 tys. zł do 1 mln zł, z czego 885,55 tys. zł zostało wniesione przez Digital Network S.A. (utrzymano udział na poziomie 89%).

 

Wyniki finansowe w 2Q24

Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe Grupy Digital Network za ostatnie kwartały.

 

Działalność kontynuowana
tys. zł
2Q22 3Q22 4Q22 1Q23 2Q23 3Q23 4Q23 1Q24 2Q24
Przychody ze sprzedaży  11 805 12 221 16 171 9 861 14 806 16 890 22 725 12 347 16 436
Wynik brutto na sprzedaży 6 508 5 630 8 883 4 383 8 208 10 557 14 365 5 813 9 096
Wynik na sprzedaży 4 202 3 982 5 117 1 924 5 845 8 050 9 442 3 225 6 433
Wynik operacyjny 4 202 3 620 4 762 1 675 5 883 8 036 7 139 3 167 6 607
Wynik brutto 3 688 3 042 4 775 1 507 6 217 15 093 8 160 3 954 7 619
Wynik netto
z dział. kontynuowanej
2 719 2 194 3 630 935 5 182 11 768 6 161 3 296 6 259
Wynik netto
z dział. zaniechanej
83 326 810 391 189 101 0 0 0
Wynik netto 2 802 2 520 4 440 1 326 5 371 11 868 6 161 3 296 6 259
Wynik netto PD 2 254 1 937 3 482 914 4 528 10 822 5 082 2 854 5 419
EBITDA 6 312 5 959 7 432 4 183 8 502 10 641 9 924 6 017 9 649
          
Marża brutto na sprzedaży 55,1% 46,1% 54,9% 44,5% 55,4% 62,5% 63,2% 47,1% 55,3%
Marża na sprzedaży 35,6% 32,6% 31,6% 19,5% 39,5% 47,7% 41,5% 26,1% 39,1%
Marża operacyjna 35,6% 29,6% 29,4% 17,0% 39,7% 47,6% 31,4% 25,6% 40,2%
Marża brutto 31,2% 24,9% 29,5% 15,3% 42,0% 89,4% 35,9% 32,0% 46,4%
Marża netto
z dział. kontynuowanej
23,0% 17,9% 22,4% 9,5% 35,0% 69,7% 27,1% 26,7% 38,1%
Marża EBITDA 53,5% 48,8% 46,0% 42,4% 57,4% 63,0% 43,7% 48,7% 58,7%

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.

 

Grupa Digital Network wypracowała 16,4 mln zł przychodów w 2Q24, co oznacza wzrost o 11% rdr. Jest to mocny spadek wzrostowych dynamik z poprzednich kwartałów, kiedy grupa rosła w tempie 20-40% i więcej. Wynik ten także mocno odstaje od danych rynkowych, które wskazują na wzrost rynku DOOH w tempie 37,2% rdr. w 2Q24. Patrząc na dane rynkowe należy pamiętać, że nie są one precyzyjne.  Mankamenty tych szacunków wynikają  z jednej strony ze zwiększenia liczby spółek w badaniu, a z drugiej z faktu, że wciąż nie wszystkie podmioty działające w branży  raportują swoje wyniki. Mimo to, różnica w dynamikach pomiędzy grupą a rynkiem jest duża w 2Q24 (11% wobec 37,2%). Dla porównania w 1Q24 dynamika przychodów grupy wyniosła +25,2% rdr. wobec szacowanemu wzrostowi rynku rzędu 38% rdr.

 

Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 9,1 mln zł, co oznaczało wzrost o 10,8% rdr., a więc zgodnie z dynamiką przychodów. Procentowa marża wyniosła 55,3% i była porównywalna do tej przed rokiem na poziomie 55,4%. Podobne tendencje zostały odnotowane na poziomie zysku ze sprzedaży, który wyniósł 6,4 mln zł, rosnąc o 10,1% rdr., przy procentowej marży 39,1% wobec 39,5% rok wcześniej.

 

Na poziomie operacyjnym nie odnotowano istotnych zdarzeń jednorazowych. Bilans pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych podniósł wynik o niecałe 0,2 mln zł. Bardziej istotne okazały się pozytywne zdarzenia odnotowane na poziomie przychodów finansowych, które były dwukrotnie wyższe rdr. Przede wszystkim był to efekt rozwiązania odpisów aktualizujących pożyczki i udziały, które w 2Q24 pozytywnie wpłynęły na wynik w wysokości 752 tys. zł. Ponadto, istotnie wyższe były odsetki od udzielonych pożyczek – 679 tys. zł wobec 206 tys. zł rok wcześniej. Negatywnie na przychody finansowe wpłynął wynik z tytułu różnic kursowych. Po stronie kosztów finansowych nie odnotowano istotnych zmian. Sumarycznie operacje finansowe podwyższyły zaraportowany wynik o 1 mln zł wobec 0,33 mln zł rok wcześniej.

 

W efekcie powyższych zdarzeń Grupa Digital Network osiągnęła 7,6 mln zł zysku brutto, co oznaczało wzrost o 22,6% rdr. Zysk netto z działalności kontynuowanej sięgnął 6,3 mln zł (+20,8% rdr.), a zysk netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego 5,4 mln zł (+19,7% rdr.).

 

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.

 

Koszty operacyjne

Dwie największe pozycje kosztowe – usługi obce i amortyzacja, odpowiadające łącznie za 78% kosztów operacyjnych, rosły szybciej niż przychody w 2Q24. Usługi obce wzrosły do 4,8 mln zł, tj. o 15,8% rdr., z kolei amortyzacja zwiększyła się do 3,1 mln zł, tj. o 16,2% rdr. Główne obciążenia były związane ze wzrostem kosztów eksploatacji nośników reklamowych związanych zarówno z rozbudową sieci ekranów o nowe lokalizacje (m.in. w centralnych punktach Warszawy), jak i indeksacją czynszu na dotychczas wynajmowanych nośnikach (zwracamy uwagę, że część nośników jest wykazywana w formie leasingu, co wpływa na amortyzację).

 

Koszty materiałów i energii wzrosły zaledwie o 4,1% rdr., do 971 tys. zł, co częściowo może wynikać z nieco wyższej bazy porównawczej. Z kolei łączne koszty wynagrodzeń sięgnęły 835 tys. zł i były wyższe o 15,7% rdr. Z kolei koszty reprezentacji i reklamy, choć nie stanowią wysokiego udziału w strukturze kosztów (5% w 2023 roku i 3% w 1H24) spadły aż o 42,4% rdr., do poziomu 146 tys. zł. Sumarycznie koszty operacyjne wyniosły 10 mln zł w 2Q24, co oznaczało wzrost o 11,6% rdr.

 

  Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.

 

Analizując koszty w układzie kalkulacyjnym widać przede wszystkim wysoki wzrost kosztów ogólnego zarządu. Te wyniosły 2 mln zł w 2Q24, co oznaczało wzrost o 15,1% rdr. Koszty sprzedaży wzrosły o 6,5% rdr., do poziomu 706 tys. zł. Relatywnie niską dynamikę wspiera wysoka baza z 2023 roku, kiedy to koszty sprzedaży bardzo mocno wzrosły.

 

Łącznie koszty SG&A wyniosły 2,7 mln zł, rosnąc o 12,7% rdr. Wskaźnik kosztów SG&A do przychodów był zbliżony rdr. i wyniósł 16,2% wobec odczytu na poziomie 16% rok temu.

 

 
  Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.

 

Bilans

Poniżej prezentujemy wybrane dane bilansowe Grupy Kapitałowej Digital Network.

 

Wybrane dane finansowe (tys. zł) 2Q22 3Q22 4Q22 1Q23 2Q23 3Q23 4Q23 1Q24 2Q24
Aktywa trwałe 40 705 47 128 43 192 46 088 48 032 50 204 47 704 45 783 47 882
Rzeczowe aktywa trwałe 12 630 12 393 12 926 13 295 13 103 13 489 12 739 12 498 13 739
Aktywa z tytułu prawa do użytkowania nieruchomości 12 567 18 756 17 137 19 441 19 095 22 219 22 011 20 327 22 337
Wartości firmy  11 359 11 359 9 769 9 769 9 769 9 769 8 026 8 026 8 026
Długoterminowe pożyczki udzielone  0 0 0 0 1 815 1 903 1 992 2 079 0
Aktywa obrotowe 23 440 24 331 35 062 32 474 31 847 43 855 53 761 54 585 39 411
Należności z tytułu dostaw i usług 6 891 9 658 13 615 9 683 10 917 14 449 13 704 9 347 12 641
Pożyczki udzielone 2 126 2 014 1 896 2 989 3 768 5 899 11 371 12 539 13 122
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty 12 134 10 091 12 470 13 151 11 542 19 881 25 377 29 131 9 713
Kapitał własny 35 467 37 987 42 233 42 944 44 181 55 416 60 344 63 640 47 430
Kapitały przypadające akcjonariuszom PD 33 360 35 297 39 037 39 951 41 437 52 260 57 342 60 196 45 499
Zobowiązania długoterminowe 11 265 16 664 15 472 17 402 16 461 18 640 17 753 15 917 19 782
Zobowiązania z tytułu leasingu finansowego 10 084 15 139 13 973 15 906 14 993 17 167 16 363 14 707 16 098
Zobowiązania krótkoterminowe 17 413 16 809 20 549 18 216 19 236 20 003 23 368 20 811 20 081
Zobowiązania z tytułu dostaw i usług 5 484 4 941 8 586 6 492 5 828 5 778 7 855 6 317 8 880
Zobowiązania tytułu leasingu finansowego 5 927 6 894 5 825 6 061 6 271 7 797 7 835 7 569 8 245
Suma bilansowa 64 145 71 459 78 253 78 562 79 878 94 059 101.466 100.368 87 294

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.

 

W bilansie grupy widać kilka istotnych zmian. Przede wszystkim jest to spadek gotówki do 9,7 mln zł wobec 29,1 mln zł na koniec marca 2024 roku. Jest to związane głównie z wypłatą dywidendy w wysokości 18,7 mln zł. Po stronie aktywów widać także wyzerowanie pozycji długoterminowych udzielonych pożyczek, które jeszcze na koniec marca br. miały wartość 2,1 mln zł. Było to związane z ich przekwalifikowaniem do pozycji krótkoterminowych pożyczek. Łącznie na koniec czerwca 2024 roku grupa wykazywała 13,1 mln zł udzielonych pożyczek wobec 12,5 mln zł kwartał wcześniej i 3,8 mln zł rok wcześniej.

 

Po stronie pasywów w oczy rzuca się istotny spadek kapitałów własnych, do 47,4 mln zł na koniec czerwca 2024 roku wobec 63,6 mln zł kwartał wcześniej, jednak to również jest związane głównie z wypłatą dywidendy. Dość istotnie wzrosły zobowiązania długoterminowe, do 19,8 mln zł wobec 15,9 mln zł kwartał wcześniej, jednak w istotnej mierze jest to efekt przekwalifikowania rezerwy na koszty demontażu, która wcześniej była wykazywana jako rezerwa krótkoterminowa.

 

Przepływy pieniężne

Poniżej prezentujemy wybrane dane dotyczące przepływów pieniężnych.

 

Wybrane dane finansowe (tys. zł) 2Q22 3Q22 4Q22 1Q23 2Q23 3Q23 4Q23 1Q24 2Q24
Przepływy operacyjne 3 557 2 482 8 028 5 333 4 519 7 120 14447 7 246 4 791
Przepływy inwestycyjne -1 824 -703 -1 682 -2 116 -2 812 6 000 -5475 -1 007 -2 894
Przepływy finansowe -2 173 -3 823 -3 206 -3 138 -3 187 -5 069 -3475 -2 485 -21 315
Przepływy razem -439 -2 044 3 140 79 -1 480 8 051 5496 3 754 -19 418

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.

 

Grupa odnotowała wysokie, pozytywne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w pierwszej połowie 2024 roku, które były bliskie wykazanym zyskom. Po stronie przepływów finansowych, które były ujemne na poziomie 23,8 mln zł, dominowała wypłata dywidendy w wysokości 18,7 mln zł. Więcej działo się na poziomie przepływów inwestycyjnych, co pokazuje poniższa tabela ze sprawozdania półrocznego grupy. Z jednej strony istotna część wpływów i wypływów jest związana z prowadzoną działalnością pożyczkową, przy czym w 1H24 przeważyły spłaty pożyczek (6,9 mln zł) wobec nowoudzielonych pożyczkach (5,2 mln zł). Ponadto, grupa poniosła około 6,7 mln zł nakładów na objęcie udziałów w Screen Network S.A. oraz dalszy rozwój sieci ekranów.

 

Digital Network – przepływy inwestycyjne w 1H24 w porównaniu do 1H23 (zł)

Źródło: Emitent.

 

4. Polityka dywidendowa

Digital Network przyjęło politykę dywidendową na lata 2024-2025. Przede wszystkim zwracamy uwagę, że spółka będzie chciała wypłacać ją w dwóch transzach – jedna w grudniu w formie zaliczki, a druga w maju lub czerwcu, po zatwierdzeniu sprawozdania rocznego.

 

Dywidenda z zysku za 2024 rok ma wynieść nie mniej niż 20 mln zł, co przekłada się na około 4,72 zł na akcję. W grudniu 2024 roku ma zostać wypłacona pierwsza transza w kwocie minimum 10 mln zł. Na dywidendę ma zostać przeznaczone od 75% do 100% jednostkowego zysku netto, który może zostać powiększony o zyski z lat ubiegłych, przy czym łączna wartość dywidendy nie przekroczy 100% skonsolidowanego zysku netto za 2024 rok.

 

Podobne warunki będą obowiązywać w kolejnym roku, jednak spółka nie podaje wartości nominalnych. Dywidenda z zysku za 2025 rok ma wynieść od 75% do 100% jednostkowego zysku netto, powiększona o zyski z lat ubiegłych, przy czym nie przekroczy 100% skonsolidowanego zysku netto. Polityka dywidendowa podlegać będzie przeglądom okresowym dokonywanym przez zarząd spółki, w szczególności o ile wystąpią okoliczności mające negatywny wpływ na realizację planów sprzedażowych w danym roku obrotowym lub inne czynniki stanowiące przeszkodę w wypłacie dywidendy.

 

Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Digital Network z dnia 16 maja 2024 roku podjęło uchwałę o wypłacie dywidendy w wysokości 4,10 zł na akcję (14,5 mln zł z zysku za 2023 rok i 2,6 mln zł z kapitału zapasowego utworzonego z zysków lat ubiegłych). Stopa dywidendy wyniosła 6,9%.

 

5. Wybrane czynniki ryzyka

Poniżej prezentujemy wybrane czynniki ryzyka związane z działalnością Grupy Digital Network.

 

Jednym z głównych czynników ryzyka jest duże powiązanie rynku reklamy z ogólną koniunkturą gospodarczą. Budżety reklamowe co do zasady rosną w okresach ożywienia gospodarczego i ulegają ograniczeniu podczas spowolnienia koniunktury.

 

Innym ważnym ryzykiem jest związane z możliwością utraty kluczowego dostawcy – sprzedaż czasu reklamowego odbywa się w znaczącej części poprzez brokera Polsat Media Biuro Reklamy Sp. z o.o. Ryzyko to jest mitygowane m.in. realizowania przedmiotu umowy  terminowo i zgodnie z jej  warunkami. Z dostawcą łączą Emitenta trwałe i wieloletnie relacje biznesowe, a warunki obowiązującej umowy są korzystne biznesowo dla obu stron. Spółka przedłużyła pod koniec czerwca umowę z Polsat Media na kolejne 3 lata. Dlatego Zarząd Digital Network SA ocenia poziom tego ryzyka jako aktualnie znikomy.

 

Ponadto, zwracamy uwagę na ryzyka związane ze wzrostem kosztów oraz awariami technologii. Jednym z istotnych kosztów są m.in. koszty energii, którymi spółka zarządza m.in. poprzez długoterminowe kontrakty oraz poprawę energooszczędności używanych ekranów. Ryzyko związane z awariami technologii związane jest z jednej strony z hardware (np. uszkodzeniami ekranów), a z drugiej software (awaria systemu informatycznego umożliwiającego realizację kampanii w czasie rzeczywistym). Do tej pory, począwszy od 2015 roku Spółka nie odnotowała istotnej awarii tego rodzaju.

 

6. Podsumowanie raportu 

Rynek reklamy zewnętrznej kontynuował dynamiczne wzrosty w 2Q24. OOHlife Izba Gospodarcza oszacowała wielkość rynku OOH na 219 mln zł, co oznaczało wzrost o 20,7% rdr. W tempie wzrostu po raz kolejny przodował segment cyfrowy DOOH z dynamiką 37,2% rdr. (59,7 mln zł). Łącznie w pierwszym półroczu 2024 roku wartość rynku OOH oszacowano na 386,3 mln zł, co oznaczało wzrost o 23,7% rdr. Analitycy podtrzymali prognozę wskazującą na wzrost rynku w całym 2024 roku na poziomie 12-16% rdr. Jeśli te prognozy się zmaterializują to możliwe jest istotne wyhamowanie dynamik wzrostowych w drugiej połowie bieżącego roku, co jest także związane z wysoką bazą porównawczą (m.in. z tytułu kampanii parlamentarnej i związanymi z nią kampaniami profrekwencyjnymi, kampanii referendalnej, akcji społecznych spółek z udziałem Skarbu Państwa i władz samorządowych).

 

Zważywszy na dynamiczne wzrosty na rynku w 2Q24, dynamikę przychodów Grupy Digital Network można ocenić jako pewne rozczarowanie, szczególnie że rok rozpoczął się dobrze. Dla przypomnienia w 1Q24 przychody zwiększyły się o 25,2% rdr. przy szacowanej dynamice rynku na poziomie 38% rdr. W 2Q24 przychody grupy wyniosły 16,4 mln zł, co oznacza wzrost o 11% rdr. Jest to mocny spadek wzrostowych dynamik z poprzednich kwartałów, kiedy wzrosty sięgały 20-40% i więcej. Ponadto, w 3Q24 i 4Q24 grupa będzie się już mierzyć z efektem wysokiej bazy porównawczej. Można oczekiwać, że spółka poinformuje raportem bieżącym o szacunkowych przychodach za 3Q24.

 

Zyski operacyjne grupy rosły w tempie zbliżonym do przychodów w 2Q24, co oznacza, że udało się utrzymać wysokie rentowności sprzed roku. Zysk ze sprzedaży wyniósł 6,4 mln zł, rosnąc o 10,1% rdr., przy procentowej marży 39,1% wobec 39,5% rok wcześniej. Po stronie kosztowej główne obciążenia były związane ze wzrostem kosztów eksploatacji nośników reklamowych związanych zarówno z rozbudową sieci ekranów o nowe lokalizacje (m.in. w centralnych punktach Warszawy), jak i indeksacją czynszu na dotychczas wynajmowanych nośnikach. Na poziom zysku brutto pozytywnie wpłynęły przychody finansowe, głównie wyższe odsetki od pożyczek oraz rozwiązanie rezerw. Grupa zamknęła kwartał z zyskiem netto przypadającym akcjonariuszom podmiotu dominującego na poziomie 5,4 mln zł (+19,7% rdr.). Zysk za całe pierwsze półrocze 2024 roku wyniósł 8,3 mln zł (+52% rdr.).

 

W 2Q24 spółka zwiększyła udziały w spółce zależnej Screen Network S.A., odkupując 4% udziałów za kwotę 3,58 mln zł. Łączne zaangażowanie zwiększyło się do 88,46%. Jest to główny ośrodek generowania przychodów i zysków, więc grupa będzie wykazywać nieco większe zyski przynależne akcjonariuszom podmiotu dominującego (i odpowiednio nieco mniejsze zyski udziałowców mniejszościowych). Spółka będzie  dążyć do odkupienia pozostałych udziałów w przyszłości.

 

Zespół Analiz SII

--

Autor niniejszej Analizy nie jest powiązany w żaden sposób z Emitentem. Niniejsza Analiza powstała w związku z umową zawartą z Digital Network S.A., obejmującą swoim zakresem przygotowanie raportu analitycznego. W ciągu ostatnich 12 miesięcy SII świadczyło również inne usługi z zakresu relacji inwestorskich Spółce Digital Network S.A. Ponadto, Stowarzyszenie nie wyklucza złożenia kolejnych ofert świadczenia takich usług Emitentowi w przyszłości.

 

Treść powyższej Analizy jest tylko i wyłącznie wyrazem osobistych poglądów jej autora i nie stanowi „rekomendacji inwestycyjnej” w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1 pkt 35) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz.U.UE.L.2014.173.1 z dnia 2014.06.12) ani „informacji rekomendującej” w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 34) ww. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz.U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715), lub jakiejkolwiek porady. Stąd Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych oraz autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie lektury treści publikowanych w ramach niniejszego projektu. W inwestowaniu należy korzystać z wielu źródeł i konfrontować je przed podjęciem decyzji.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie