Chat with us, powered by LiveChat

Trwa IPO Grupy Żabka. Oto kluczowe informacje

Trwa pierwsza oferta publiczna Grupy Żabka. Oto kluczowe informacje dla inwestorów dotyczące IPO spółki.

Kluczowe informacje o ofercie

Przedmiotem Oferty jest nie więcej niż 300 000 000 Akcji Sprzedawanych (z wyłączeniem Akcji Dodatkowego Przydziału). W związku z Ofertą nie zostaną wyemitowane ani zaoferowane żadne nowe akcje w kapitale zakładowym Spółki.

 

Na podstawie ustalonego przedziału cenowego, potencjalna wartość Oferty wyniesie około 6-6,45 mld PLN.

 

Cena Maksymalna w Ofercie została ustalona na poziomie 21,50 PLN za akcję.

 

Oferta składa się z:

  • oferty publicznej na terytorium Polski, w tym: (a) Oferty Detalicznej oraz (b) Oferty Instytucjonalnej w Polsce, zgodnie z Regulacją S (ang. Regulation S) wydaną na podstawie Amerykańskiej Ustawy o Papierach Wartościowych;
  • oferty w Stanach Zjednoczonych dla osób, co do których istnieje uzasadnione przekonanie, że są kwalifikowanymi nabywcami instytucjonalnymi (ang. qualified institutional buyers), zgodnie z definicją i na podstawie Reguły 144A (ang. Rule 144A), lub na podstawie innego zwolnienia z obowiązku rejestracji zgodnie z przepisami Amerykańskiej Ustawy o Papierach Wartościowych bądź w ramach transakcji zwolnionej z obowiązku takiej rejestracji; oraz
  • oferty skierowanej do określonych innych inwestorów instytucjonalnych spoza Stanów Zjednoczonych i Polski zgodnie z Regulacją S wydaną na podstawie Amerykańskiej Ustawy o Papierach Wartościowych.

 

Ostateczna cena ofertowa jednej Akcji Oferowanej dla Inwestorów Detalicznych nie będzie wyższa niż górna
granica Przedziału Cenowego Oferty (Cena Maksymalna 21,50 PLN). Oczekuje się, że ostateczna cena ofertowa jednej Akcji Oferowanej dla Inwestorów Instytucjonalnych będzie mieścić się w Przedziale Cenowym Oferty, jednak może ona być wyższa niż Cena Maksymalna.  

 

Akcje Sprzedawane mogą być nabywane przez Inwestorów Detalicznych i Inwestorów Instytucjonalnych i nie ma ustalonego podziału Akcji Sprzedawanych, które zostaną przydzielone każdej kategorii inwestorów. Akcjonariusze Sprzedający zamierzają łącznie przydzielić Inwestorom Detalicznym do 5% ostatecznej liczby Akcji Sprzedawanych. 

 

Goldman Sachs Bank Europe SE i J.P. Morgan SE pełnią role Globalnych Koordynatorów i Współzarządzających Księgą Popytu, natomiast Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Oddział - Biuro Maklerskie pełni role Agenta Oferującego i Współzarządzającego Księgą Popytu. 

 

W skład Konsorcjum Detalicznego w Polsce, którego członkowie będą przyjmować zapisy od Inwestorów Detalicznych, wejdą PKO BP - Biuro Maklerskie (występujący w roli Agenta Oferującego i Współprowadzącego Księgę Popytu), oraz następujące biura maklerskie Alior Banku, BNP Bank Polska, Banku Handlowego, Millenium Banku, ING Banku Śląskiego, mBanku, Pekao, BOŚ, BDM, Ipopema Securities, Noble Securities, Santander, Trigon.

Przewidywany harmonogram oferty

Data

Zdarzenie

1 października

Otwarcie Oferty – rozpoczęcie procesu budowy księgi popytu wśród Inwestorów Instytucjonalnych.

2–9 października 2024

Okres przyjmowania zapisów od Inwestorów Detalicznych – przyjmowanie zapisów od Inwestorów Detalicznych (do godz. [15:00] czasu lokalnego w Warszawie 9 października 2024 r.)

9 października 2024 r.

Ustalenie Ceny Ofertowej

Zakończenie procesu budowy księgi popytu wśród Inwestorów Instytucjonalnych.

Ustalenie Ceny Ofertowej dla Inwestorów Detalicznych, Ceny Ofertowej dla Inwestorów Instytucjonalnych, ostatecznej liczby Akcji Oferowanych (w tym Akcji Sprzedawanych i Akcji Dodatkowego Przydziału) oferowanych w Ofercie oraz ostatecznej liczby Akcji Oferowanych, które będą oferowane poszczególnym kategoriom inwestorów

9 października 2024 r. (lub w zbliżonym terminie)

Podpisanie aneksu cenowego (ang. pricing memorandum) określającego m.in. Cenę Ofertową dla Inwestorów Detalicznych, Cenę Ofertową dla Inwestorów Instytucjonalnych oraz ostateczną liczbę Akcji Oferowanych (w tym Akcji Sprzedawanych i Akcji Dodatkowego Przydziału) oferowanych w ramach Oferty oraz ostateczną liczbę Akcji Oferowanych, które będą oferowane poszczególnym kategoriom inwestorów

10 października 2024 r. (lub w zbliżonym terminie)

Publikacja Ceny Ofertowej dla Inwestorów Detalicznych, Ceny Ofertowej dla Inwestorów Instytucjonalnych, ostatecznej liczby Akcji Oferowanych (w tym Akcji Sprzedawanych i Akcji Dodatkowego Przydziału) oferowanych w ramach Oferty oraz ostatecznej liczby Akcji Oferowanych oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów

10–14 października 2024 r.

Okres przyjmowania zapisów od Inwestorów Instytucjonalnych

14 października 2024 r.

Przydział za pośrednictwem GPW – składanie zleceń nabycia dla celów sprzedaży Akcji Sprzedawanych Inwestorom Detalicznym za pośrednictwem systemu GPW

15 października 2024 r.

Przewidywana data zapisania Akcji Sprzedawanych na rachunkach papierów wartościowych Inwestorów Detalicznych.

Przewidywana data zapisania Akcji Oferowanych na rachunkach papierów wartościowych Inwestorów Instytucjonalnych (pod warunkiem kompletności i poprawności danych przekazanych przez inwestorów w celu rejestracji Akcji Oferowanych na ich rachunkach papierów wartościowych) – zamknięcie Oferty

nie później niż 15 października 2024 r.

Przydział Akcji Oferowanych

17 października 2024 r. (lub w zbliżonym terminie)

Przewidywany pierwszy dzień notowania Akcji na GPW

Najważniejsze informacje o Grupie Żabka

  • Wykorzystując najnowocześniejsze technologie, Grupa Żabka od lat konsekwentnie buduje kompleksowy ekosystem convenience. W jego skład wchodzi licząca ponad 10 500 sklepów, a więc wiodąca w Polsce, sieć sprzedaży detalicznej działająca na zasadzie franczyzy. Nowymi “silnikami wzrostu” sprzedaży są nowo otwarte sklepy w Rumunii oraz zaawansowana oferta oparta o rozwiązania cyfrowe. Oferta ta obejmuje usługi dostawcy cateringu dietetycznego Maczfit, porównywarkę usług cateringu dietetycznego Dietly, usługi q-commerce i e-commerce delio i Żabka Jush! oraz sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych Żabka Nano.

 

  • Misją Spółki jest tworzenie wartości poprzez upraszczanie codziennego życia klientów, którzy mogą poświęcić zaoszczędzony czas na to, co jest dla nich ważne. Spółka promuje odpowiedzialne podejście wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz w obszarze produktów, opakowań i szerzej pojętego środowiska.

 

  • Od ponad 25 lat Grupa Żabka odnotowuje nieprzerwany, dynamiczny wzrost we wszystkich kluczowych obszarach działalności. W okresie 2000–2023 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży do klientów końcowych Grupy wyniosła 23%, do czego w dużej mierze przyczyniły się szybka ekspansja sieci sklepów pod szyldem Żabka oraz dobre wyniki już istniejących punktów sprzedaży.

 

  • W latach 2021-2023 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży do klientów końcowych Grupy Żabka wyniosła ponad 25%. Było to efektem, z jednej strony, wzrostu liczby sklepów a z drugiej - wzrostu sprzedaży w ujęciu porównywalnym (LFL). Dynamiczny wzrost sprzedaży przyczynił się do utrzymania wysokiej i stabilnej rentowności Grupy i konwersji gotówki. Skorygowana EBITDA w latach 2021–2023 osiągnęła wzrost na poziomie 19% CAGR, a skorygowana marża EBITDA w 2023 r. wyniosła 12,4%. W latach 2021–2023 i w pierwszym półroczu 2024 r. średni wskaźnik konwersji gotówki kształtował się na poziomie powyżej 85%.

 

  • Grupa Żabka posiada atuty niezbędne do zapewnienia spółce dalszego wzrostu. Swoją działalność prowadzi zgodnie z przyjętą strategią, u której podstaw leży wyjątkowy i wysoce zróżnicowany zestaw przewag konkurencyjnych. Dzięki temu umożliwia Grupie rozwijanie „ekosystemu convenience opartego na zaawansowanych technologiach”. Skutecznie zaspokaja on szeroki wachlarz potrzeb klientów oraz pozwala Grupie Żabka z powodzeniem wykorzystywać sprzyjające trendy rynkowe. Strategia spółki opiera się na trzech głównych filarach: otwieraniu nowych sklepów, zwiększaniu sprzedaży porównywalnej (LFL), wzroście częstotliwości wizyt klientów i wartości koszyka oraz dalszym rozwoju sprzedaży w ramach oferty cyfrowej. W efekcie celem Grupy jest dalszy wzrost udziałów rynkowych i sprzedaży do klientów końcowych, poprawa rentowności i zapewnienie silnych poziomów przepływów pieniężnych.

 

  • Jako największa sieć sklepów convenience w Polsce, marka Żabka cieszy się w kraju rozpoznawalnością na poziomie około 90%, a ok. 17 mln konsumentów mieszka w promieniu 500 m od najbliższego sklepu Żabka. W 2023 r. Grupa Żabka obsługiwała średnio 3,6 mln transakcji dziennie.

 

  • Polska jest piątym co do wielkości rynkiem UE pod względem liczby ludności i szóstym pod względem PKB i wydatków konsumpcyjnych według danych za 2023 r. Zgodnie z danymi OC&C, Polska jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek w UE, której realny PKB rósł w latach 2018–2023 w tempie 2,6% CAGR. Perspektywy gospodarcze Polski są dobre – według prognoz wzrost realnego PKB w ujęciu per capita w latach 2023–28 ma wynieść 3,2% CAGR (1,9 p.p. powyżej prognozowanej średniej dla krajów Europy Zachodniej). Wydatki konsumpcyjne w Polsce są coraz wyższe, a średnioroczny wzrost per capita w ujęciu realnym w latach 2023–2028 prognozowany jest na poziomie 8%, podczas gdy w Europie Zachodniej wskaźnik ten ma wynieść około 3,6%.

Strategia dalszego rozwoju 

  1. Kompleksowy „ekosystem convenience oparty na zaawansowanych technologiach”, adresujący rynek w Polsce o wartości 584 mld PLN.
  2. Zróżnicowana oferta, przyciągająca zabieganych klientów, dysponujących ograniczonym czasem.
  3. Działalność na styku trzech megatrendów konsumenckich: dążenia do maksymalizacji wygody życia, transformacji cyfrowej i wzrostu znaczenia odpowiedzialnych wyborów.
  4. Łatwo skalowalna sieć franczyzowa, oparta na sprawdzonym modelu wzrostu, wykorzystującym rozwiniętą infrastrukturę logistyczną.
  5. Ponad 25 lat ciągłego, rentownego wzrostu sprzedaży na średniorocznym poziomie ponad 20% przy jednocześnie utrzymującej się wysokiej marży zysku, wysokim poziomie zwrotu z inwestycji (ang. payback) oraz wysokim wskaźniku konwersji gotówki.
  6. Szereg czynników napędzających dalszy wzrost Grupy - Celem Grupy Żabka jest ponad dwukrotne zwiększenie poziomu sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w porównaniu z 2023 r. poprzez między innymi realizację przedstawionych poniżej działań.
    • Otwarcia nowych sklepów:
    • Wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL):
    • Zrównoważony i rentowny wzrost oferty cyfrowej:
  7. Wejście na bardzo atrakcyjny, pobliski rynek rumuński o znacznym niezagospodarowanym TAM.
  8. Dynamiczny i wysoce wykwalifikowany Zarząd posiadający wizję rozwoju oraz liczne udokumentowane sukcesy w dotychczasowej działalności.

Cele średnioterminowe

Grupa Żabka ma jasno określoną strategię działań ukierunkowanych na tworzenie wartości w nadchodzących okresach. Opiera się ona na trzech filarach: (i) otwieraniu nowych sklepów w Polsce i Rumunii, (ii) zwiększaniu sprzedaży porównywalnej (LFL), częstotliwości wizyt klientów i wartości koszyka oraz (iii) zapewnieniu dalszego wzrostu sprzedaży oferty cyfrowej. Kadra zarządzająca wyznaczyła dla Grupy Żabka następujące cele średnioterminowe.

Sprzedaż do klientów końcowych

Grupa Żabka zamierza podwoić poziom sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w stosunku do 2023 r. poprzez ekspansję sieci sklepów stacjonarnych Żabka, przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży porównywalnej oraz dalszym rozwoju oferty cyfrowej.

 

Celem Grupy Żabka jest uruchomienie ok. 1 100 sklepów w samym 2024 r. oraz uruchamianie ponad 1 000 placówek rocznie w perspektywie średnioterminowej w Polsce i Rumunii. Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14 500 sklepów (co oznacza otwarcie ok. 4500 nowych sklepów w Polsce w latach 2024-2028).

 

Grupa Żabka dąży ponadto do osiągnięcia wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej w 2024 r. (7,5-9,0%) oraz od średniego do wysokiego jednocyfrowego tempa wzrostu tego wskaźnika w perspektywie średnioterminowej. Motorem tego wzrostu będzie realizacja szeregu inicjatyw strategicznych, takich jak wdrożenie rozszerzonej oferty dań ciepłych, street food (Żabka Café 2.0), dalsze wykorzystywanie danych, zaawansowanych narzędzi analitycznych oraz AI do dostosowywania oferty to potrzeb klientów, a także kontynuacja intensywnych działań marketingowych i handlowych.

 

W obszarze oferty opartej o rozwiązania cyfrowe Grupa Żabka planuje do 2028 r. pięciokrotnie zwiększyć sprzedaż do klientów końcowych w stosunku do poziomu z 2023 r. oraz osiągnąć dodatni skorygowany wynik EBITDA z tej działalności w 2024 r.

Skorygowany wynik EBITDA

Grupa Żabka zakłada wzrost skorygowanej marży EBITDA. W perspektywie średnioterminowej ma ona dążyć do górnej granicy przedziału 12-13%. Spółka przewiduje przyspieszenie poprawy marży w perspektywie krótkoterminowej, wynikające z normalizacji kosztów energii oraz rosnącego efektu skali.

Zysk netto i zadłużenie finansowe

Grupa Żabka spodziewa się poprawy marży skorygowanego zysku netto w średnim terminie, tj. do poziomu ok. 4,5%, dzięki obniżeniu stóp oprocentowania zadłużenia i poprawie efektywności podatkowej.

 

Celem Spółki w perspektywie średnioterminowej jest osiągnięcie wskaźnika zadłużenia netto (z wyłączeniem zobowiązań z tytułu leasingu) do skorygowanego wyniku EBITDA (po uwzględnieniu kosztów najmu) na poziomie poniżej 1x.

 


Ten materiał nie podlega rozpowszechnianiu, publikacji ani dystrybucji, w całości lub w części, bezpośrednio czy pośrednio, na terytorium albo do Stanów Zjednoczonych Ameryki, Australii, Kanady, Japonii, Republiki Południowej Afryki lub jakiegokolwiek innego państwa lub jurysdykcji, w których rozpowszechnianie tej informacji stanowiłoby naruszenie prawa. Ten materiał jest reklamą, a nie prospektem dla celów Rozporządzenia UE 2017/1129. Ani ten materiał, ani żadne informacje zawarte w nim, nie stanowią podstawy do ani nie można na nich polegać w związku z jakąkolwiek ofertą lub zobowiązaniem jakiegokolwiek rodzaju w żadnej jurysdykcji. Inwestorzy nie powinni składać zapisów na papiery wartościowe spółki Zabka Group z siedzibą w Luksemburgu („Spółka”), o których mowa w tym materiale, chyba że wyłącznie na podstawie informacji zawartych w prospekcie sporządzonym na potrzeby pierwszej oferty publicznej akcji Spółki oraz ubiegania się o dopuszczenie akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. („Prospekt”), który jest dostępny (wraz z tłumaczeniem na język polski podsumowania Prospektu) na stronie internetowej Spółki www.zabkagroup.com. Prospekt został zatwierdzony w dniu 1.10. 2024 r. przez Commission de Surveillance du Secteur Financier („CSSF”). Zatwierdzenia Prospektu przez CSSF nie należy rozumieć jako poparcia dla papierów wartościowych oferowanych lub dopuszczanych do obrotu na podstawie Prospektu. Potencjalni inwestorzy powinni przeczytać Prospekt przed podjęciem decyzji inwestycyjnej w celu pełnego zrozumienia potencjalnych ryzyk i korzyści związanych z decyzją o zainwestowaniu w papiery wartościowe, o których mowa w Prospekcie. Nieodłączną częścią każdej inwestycji jest ryzyko. Inwestowanie w papiery wartościowe Spółki, o których mowa w Prospekcie, wiąże się z szeregiem czynników ryzyka, w tym z czynnikami ryzyka wskazanymi wprost w Prospekcie.

 

Materiał sponsorowany

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie