Chat with us, powered by LiveChat

Omówienie wyników grupy Orange Polska za 3 kwartał 2024 roku

Temat czatu: Omówienie wyników grupy Orange Polska za 3 kwartał 2024 roku

Data: poniedziałek, 28 października, godz. 10:00 Dodaj przypomnienie w kalendarzu Google

 

Orange

 

Na pytania inwestorów odpowiedział:

 

Jacek Kunicki, CFO

Jacek Kunicki, CFO

Urodzony w 1979 r., jest związany z Orange Polska od 2003 r. W tym czasie pełnił różne funkcje menedżerskie o rosnącym zakresie odpowiedzialności w obszarze finansów, w tym funkcję Dyrektora Relacji Inwestorskich w latach 2010-2014 oraz Dyrektora Kontrolingu Grupy Orange Polska od roku 2014, gdzie odegrał kluczową rolę w skutecznym odwróceniu trendów w ramach strategii .One oraz przestawieniu firmy na strategię komercyjną ukierunkowaną na wartość. Od 31 marca 2020 roku odpowiada za Finanse w Orange Polska.

 

Zasiada w Radach Nadzorczych spółek NetWorkS!, Światłowód Inwestycje, Bluesoft oraz Integrated Solutions, wchodzących w skład Grupy Orange Polska. Jest również Członkiem Rady Nadzorczej Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych. W latach 2020-2022 Członek Rady Nadzorczej TP Teltech. Przed dołączeniem do zespołu Orange, pracował w dziale finansów operatora telekomunikacyjnego Energis Polska. Jest absolwentem Wyższej Szkoły Zarządzania w Warszawie. Posiada tytuł MBA z Oxford Brookes University.

Najważniejsze informacje o Spółce:

Orange Polska S.A. jest wiodącym dostawcą usług telekomunikacyjnych w Polsce działającym we wszystkich segmentach tego rynku. Firma jest w unikalnym punkcie w swojej historii. Po zakończonej sukcesem poprzedniej strategii, która zatrzymała wieloletnie spadki wyników, z nową strategią .Grow operator wchodzi w fazę wzrostów opartych na zdrowych fundamentach. Firma przeszła wielką transformację z monopolisty działającego w oparciu o technologie miedziowe do nowoczesnego telekomu bazującego na światłowodzie i usługach mobilnych. Główne filary strategii komercyjnej to konwergencja i ekspozycja na szybko rosnący rynek usług informatycznych. Ponieważ oferowane usługi są kluczowe dla klientów, profil działalności jest odporny na spowolnienie gospodarcze. Jednocześnie rynek telekomunikacyjny, poprzez wciąż niską penetrację światłowodów i niskie poziomy cen w porównaniu z UE, posiada duży potencjał wzrostu. Spółka w tym roku wróciła do wypłat dywidend, których polityka jest oparta o przyszłe wyniki finansowe i poziom dźwigni finansowej.

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Jacek Kunicki: Dzień dobry, witam wszystkich serdecznie. Nazywam się Jacek Kunicki i w Orange Polska odpowiadam za finanse. Zapraszam do zadawania pytań.

 

Waldek: W trzech kwartałach 2024 roku zysk netto grupy wyniósł 712 mln zł. To o 4,6 proc. mniej niż przed rokiem. Jakie czynniki stoją za tym spadkiem?

 

Jacek Kunicki: Wynik EBITDAaL jest po 9 miesiącach wyżej niż rok temu o 94mln, czyli 3.9%. Na poziomie netto wzrost ten został zniwelowany głównie przez 2 czynniki: 1/ Niższe zyski ze sprzedaży nieruchomości – one są na bardzo solidnym poziomie w tym roku (74 mln zł) ale rok temu były wyjątkowo dobre (aż 125 mln zł). To jest związane z timingiem zawieranych transakcji, co trudno przewidywać. 2/ wyższą amortyzacją, o 59 mln zł, co jest związane wyższymi inwestycjami w sieć mobilną i nabyciem nowej licencji na częstotliwości komórkowe.

 

Waldek: Jaki będzie cały rok w wykonaniu Orange Polska? Czy można się spodziewać wyników zbliżonych do 2023 roku?

 

Jacek Kunicki: Przewidujemy że będzie to dobry rok, pomimo wielu wyzwań, które wpływają negatywnie na wyniki. Zgodnie z oficjalną prognozą oczekujemy przychodów na stabilnym poziomie lub nieco spadających – wynika to głównie z dużych spadków w odsprzedaży energii oraz spowolnienia w obszarze usług ICT. Natomiast przychody z głównych usług telekomunikacyjnych rosną bardzo solidnie, od kilku kwartałów nawet widzimy przyspieszenie. To jest długoterminowy fundament naszego biznesu, najważniejszy czynnik budujący marżę. Na poziomie wskaźnika EBITDAaL oczekujemy wzrostu w tym roku. Z jednej strony wyniki ciągnie w dół wpływ zeszłorocznej inflacji oraz mocny spadek wyników w odsprzedaży energii, spowodowany głównie regulacjami. Z drugiej strony lepszą marżę dają nam główne usługi telekomunikacyjne oraz niektóre inne projekty, których wpływ może nie być powtarzalny w przyszłości.

 

Ag2a: Jakie segmenty działalności Orange Polska okazały się najbardziej dochodowe w przeliczeniu na jednego klienta?

 

Jacek Kunicki: Najwyższy średni rachunek osiągamy z usług konwergentnych - Orange Love - gdzie przeciętnie otrzymujemy od klienta kwotę 126zł netto za kombinację usług mobilnych, dostępu do internetu oraz telewizji. To szybko rosnąca linia przychodowa (+11% RdR w 3kw 2024), która jest kluczowa dla naszej rentowności

 

Tomek: Jak przebiega proces sprzedaży niepotrzebnych nieruchomości przez grupę?

 

Jacek Kunicki: Systematycznie sprzedajemy te aktywa, które nie są przez nas w pełni wykorzystywane i reinwestujemy uzyskane w ten sposób środki w rozwój nowoczesnych sieci światłowodowej i mobilnej. W tym roku uzyskaliśmy w ten sposób 134mln zł

 

Guzera: Jak wygląda rozwój Państwa sieci światłowodowej?

 

Jacek Kunicki: Dostęp od usług światłowodowych Orange posiada już 8,7 mln gospodarstw domowych w Polsce. W tym 1,8 mln do ultra szybkiego internetu o prędkości do 8GB/s. Od kilku lat dostęp do naszych usług rozszerzamy głównie przez współpracę z innymi operatorami głównie ze Światłowód Inwestycje, w którym mamy 50% udziałów. Sami budujemy głównie projekty z dofinansowaniem ze środków UE, w białych plamach.

 

Guzera: Ile spółka wydała na inwestycje w trakcie 9 miesięcy tego roku?

 

Jacek Kunicki: W 9 miesięcy wydaliśmy prawie 1,3 mld zł. 2024 jest rokiem budowania pełną parą sieci 5G na częstotliwościach które pozyskaliśmy w styczniu tego roku. Dodatkowo odnawiamy sieć dostępową w technologii 4G. Cały czas również inwestujemy w jakość sieci stacjonarnej bo cały czas rośnie ruch.

 

Giech: Jak określiłby Pan kierunki rozwoju spółki?

 

Jacek Kunicki: Na rynku konsumenckim to przede wszystkim skupienie się na możliwie jak najpełniejszym zaspokojeniu potrzeb gospodarstwa domowego w zakresie komunikacji - czy to poprzez zaoferowaniu światłowodu, usług mobilnych ale też szerokiego zakresu usług związanych z telewizją i rozrywką - a wszystko z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa.

 

Dla przedsiębiorstw to bycie ich partnerem firm w ich drodze ku cyfryzacji, poprzez dostarczanie przede wszystkim usług IT oraz ICT i zaspakajaniem idących wraz z tym potrzeb telekomunikacyjnych

 

Maciej D.: Jakie kluczowe projekty inwestycyjne były rozwijane w podczas trzech kwartałów tego roku?

 

Jacek Kunicki: 2024 to przede wszystkim rok budowy pełną parą sieci 5G na częstotliwościach które pozyskaliśmy do tej technologii w styczniu tego roku. Temu towarzyszy odnowienie mobilnej sieci dostępowej w technologii 4G. Te 2 projekty dają nam dużo synergii jak są robione razem. Poza tym cały czas inwestujemy w jakość sieci stacjonarnej, z uwagi na ciągły wzrost ruchu.

 

serek: Uważacie Państwo, że ceny wywoławcze w aukcji na pasmo 700 MHz są zbyt wysokie. Dlaczego?

 

Jacek Kunicki: Są one o wiele wyższe od tego, ile zapłacili za analogiczne pasmo operatorzy w innych państwach UE. Ponadto, uważamy że przeznaczenie tych pieniędzy na szybki rozwój infrastruktury 5G (na wszystkich pasmach) jest o wiele lepszą inwestycją i byłby bardziej korzystny dla Polski a więc także dla budżetu państwa, poprzez osiągnięcie szybszego tempa wzrostu gospodarczego jaki umożliwia rozwój gospodarki cyfrowej, niż korzyści fiskalne wynikające z wysokiej ceny aukcji

 

olko: Mimo stosunkowo stabilnego poziomu przychodów w trzecim kwartale tego roku, zysk netto grupy w tym samym okresie był o 6,7 procent niższy. Dlaczego?

 

Jacek Kunicki: W samym 3 kwartale zysk netto wyniósł 254 mln zł i był wyższy o 17 mln, czyli 7% w porównaniu z 3 kwartałem 2023

 

Fifi: Jaki odsetek klientów internetu stacjonarnego korzysta już ze światłowodów?

 

Jacek Kunicki: To już 52%. Mamy prawie 1,5 mln klientów światłowodowych.

 

serek: Kiedy Państwa zdaniem mogą zakończyć się aukcje na pasma 700 MHz i 800 MHz?

 

Jacek Kunicki: Wstępnie spodziewamy się właściwej aukcji w pierwszej połowie 2025, ale ten proces jest w rękach Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Obecnie jesteśmy na etapie konsultacji społecznych i to kiedy rozpocznie się kolejny etap procesu dystrybucji pasma zależy od tego ile potrwa obecny etap i jakie będą skutki dialogu społecznego.

 

Fifi: Jaki odsetek klientów spółki stanowią klienci konwergentni?

 

Jacek Kunicki: klienci konwergentni stanowią ponad 70% wszystkich klientów internetu, czyli jest to wysoki poziom

 

Izi: Kiedy możemy spodziewać się publikacji nowej strategii grupy?

 

Jacek Kunicki: Obecna strategia (.Grow) kończy się wraz z końcem 2024, więc możemy spodziewać się publikacji nowej strategii w pierwszej połowie 2025r., być może jeszcze w pierwszym kwartale

 

Guzera: Jak zarząd Orange Polska ocenia otoczenie rynkowe w którym działa?

 

Jacek Kunicki: Otoczenie rynkowe na rynku konsumenckim jest mocno konkurencyjne, jak zawsze, ale w miarę stabilne. Główny obszar konkurencji to światłowód i konwergencja, gdzie niektórzy nasi konkurenci agresywnie zdobywają rynek. Ale radzimy sobie bardzo dobrze. Podłączenia klientów rosną, ARPO rośnie, co przekłada się na przychody i zyski. Z drugiej strony widzimy trudne otoczenie na rynku biznesowym wynikające z niskiego popytu. Po pierwsze firmy, w obliczu wyzwań makroekonomicznych, wprowadzają optymalizacje we wszystkich obszarach, co dotyka też usługi telko i projekty ICT. Po drugie, cały czas jest zastój w popycie ze strony sektora publicznego. Liczymy tutaj na odbicie, ale stopniowe.

 

Filip C: Jak zarząd Orange Polska ocenia wyniki po trzech kwartałach 2024 roku?

 

Jacek Kunicki: Zarząd jest usatysfakcjonowany rozwojem spółki, pomimo niełatwego otoczenia rynkowego. W szczególności cieszą wyniki osiągane na rynku konsumenckim, z podstawowych usług telekomunikacyjnych czyli telefonii mobilnej, dostępu do internetu i konwergencji. Zarówno wskaźniki komercyjne - wzrost liczby klientów oraz dynamika przeciętnego rachunku - są na krzywej wzrostowej i dzięki temu osiągamy wzrost przychodów i marży bezpośredniej. Otoczenie rynku B2B jest nieco trudniejsze, z racji na presję (kosztową, konkurencyjną, popytową) z jaką boryka się wielu z naszych klientów biznesowych, ale i w tym obszarze , biorąc pod uwagę kontekst rynkowy, radzimy sobie nieźle. Ewidentnie trudniejszym obszarem jest Orange Energia – (spółka zależna zajmująca się obrotem energią elektryczną) oraz presja kosztowa z jaką przyszło nam się mierzyć z racji na inflację roku 2023 oraz na niezwykle duży wzrost płacy minimalnej na przestrzeni ostatnich 2 lat. Jednak pomimo tych trudności osiągamy wzrost podstawowych wskaźników finansowych

 

Wojtek Mazurek: Jakie zmiany przychodów przypadających na jednego klienta odnotowała spółka w trzecim kwartale?

 

Jacek Kunicki: ARPO rośnie we wszystkich głównych usługach telekomunikacyjnych. W konwergencji to aż 5%, w internecie 3.5%. W tych usługach głównym motorem były podwyżki cen oraz ciągły wzrost udziału światłowodu, który generuje najwyższy przychód na klienta. W części komórkowej wzrost ARPO to 1,6%, czyli mniej. Na to składa się szybszy wzrost w części konsumenckiej i wolniejszy na rynku klientów biznesowych, wynikający ze słabszego popytu i dużej konkurencji

 

Konrad: Jakie argumenty przemawiają za niższą ceną w aukcjach organizowanych przez UKE?

 

Jacek Kunicki: Ceny te są mocno powyżej cen z innych rynków europejskich. Sądzimy, że regulatorowi powinno bardziej zależeć na inwestycjach w jakość sieci która przyczyni się do budowania wartości dla polskiej gospodarki

 

Aneta: Jakie cele stawia sobie zarząd Orange Polska na końcówkę tego oraz kolejny rok?

 

Jacek Kunicki: Końcówka tego roku jest oczywiście niezwykle ważna dla naszej działalności handlowej - 4kw jest tradycyjnie okresem najwyższej sprzedaży i jest kluczowy dla perspektyw na kolejne 12-miesięcy. Dlatego też intensywnie staramy się maksymalizować ilość i wartość sprzedaży w tym okresie i w ten sposób wkroczyć w rok 2025 z dobrą bazą przychodów abonamentowych i dalej budować wartość spółki - przede wszystkim z podstawowej działalności telekomunikacyjnej i teleinformatycznej. Rok 2025 to także okres dalszego intensywnego rozwoju sieci 5G, aby nasi abonenci stale mieli dostęp do najlepszej sieci zarówno mobilnej jak i stacjonarnej

 

Izi: Jakie wyniki zarząd prognozuje w ostatnim kwartale tego roku?

 

Jacek Kunicki: Nie dajemy prognoz na kwartały. Prognozy dotyczące przychodów, zysku EBITDAaL i eCapex mamy roczne i zostały one podtrzymane po wynikach 9 miesięcy.

 

Izi: Jaką przyszłość widzą Państwo dla należącej do grupy spółki OrangeEnergia?

 

Jacek Kunicki: Obecnie rozważamy szereg opcji strategicznych, także nieorganicznych, które byłyby najlepszym długofalowym rozwiązaniem zarówno dla spółki Orange Energia jak i dla Orange Polska z perspektywy właścicielskiej.

 

lider: Jak wygląda uczestnictwo spółki w projektach finansowanych z KPO?

 

Jacek Kunicki: Budujemy sieci światłowodowe ze środków KPO i też FERC. Do połowy 2026 zbudujemy sieć do ok 155 tyś gospodarstw domowych. Już pierwsze 10 tyś jest zbudowane.

 

Rafał Tomak: Jakie ogólne kierunki rozwoju zostaną nakreślone w nowej strategii?

 

Jacek Kunicki: Jak widać po naszych wynikach, obrane kierunki obecnej strategii .Grow (2021-2024) przynoszą dobre rezultaty, stąd nie oczekiwałbym po nowej strategii rewolucji - bardziej kontynuacji podstawowych kierunków opartych o nasze silne aktywa światłowodowe, mobilne i ICT, kompletność naszych usług i lojalność naszych klientów - a raczej ewolucji, dostosowaniu strategii do zmieniającego się otoczenia i potrzeb naszych klientów. Jeśli chodzi o większe szczegóły, to będę musiał jednak poprosić o jeszcze chwilę cierpliwości.

 

ATH: Jak zarząd ocenia konkurencję? Czy spółka żyje z nią w symbiozie, czy za kulisami trwa zaciekła walka o klientów?

 

Jacek Kunicki: Polski rynek telekomunikacyjny od zawsze jest bardzo konkurencyjny. Chociaż na przestrzeni lat charakter tej konkurencji się zmienia. Obecnie, na rynku konsumenckim, jest ona najbardziej intensywna w obszarze światłowodów i konwergencji, gdzie niektórzy konkurenci czasami agresywnie zdobywają rynek. Ale radzimy sobie bardzo dobrze. Natomiast trudniej ostatnio jest na rynku klientów biznesowych, gdzie widzimy spadek popytu, co również niesie za sobą intensyfikację walki konkurencyjnej

 

Veeeee: Posiadając dane za trzy kwartały tego roku, jakie są zamiary zarządu w kwestii dywidendy?

 

Jacek Kunicki: Do kwestii dywidendy tradycyjnie odniesiemy się na początku 2025r., znając finalne wyniki za rok 2024 oraz nasze przewidywania na przyszłość. Jak dzisiaj wzmiankowałem obecna strategia .Grow kończy się w tym roku i ogłoszenie nowego etapu będzie też doskonałą okazją aby porozmawiać o dywidendzie w pełnym kontekście strategii biznesowej na najbliższe lata

 

Jaga: Czy oprócz aukcji na nowe pasma, spodziewacie się Państwo jakiś zmian legislacyjnych?

 

Jacek Kunicki: Za kilka tygodni wchodzi w życie, po kilku latach opóźnień, Prawo Komunikacji Elektronicznej, czyli nowe prawo telekomunikacyjne. Jest to duża zmiana, niosące wiele wyzwań dla nas, zmian w umowach klientów oraz podwyżek niektórych opłat jakie płacimy regulatorowi. Monitorujemy również to co się dzieje jeśli chodzi o tworzenie ustawy o cyberbezpieczeństwie.

 

Jaga: Jak zarząd ocenia stabilność dostaw internetu stacjonarnego w Polsce świadczoną przez Orange Polska? Czy były skargi w tym temacie?

 

Jacek Kunicki: Systematycznie monitorujemy jakość naszych usług, w tym dostępu do Internetu, liczbę awarii oraz czas ich usuwania i uważam że w tym zakresie wypadamy bardzo dobrze.

 

Zibi: Czy Pana zdaniem obecny kurs akcji Orange Polska odzwierciedla wartość i potencjał spółki?

 

Jacek Kunicki: Nie odnosimy się do kursu akcji, ponieważ to jest wypadkowa wielu zmiennych, w tym zależnych od otoczenia makro i nastrojów na rynku kapitałowym. Nasza strategia, wysiłki oraz również elementy systemu motywacyjnego są zaprojektowane z myślą o systematycznym, długofalowym wzroście wartości Orange Polska dla jej akcjonariuszy i stale pracujemy nad tym, aby tą wartość powiększać.

 

Veeeee: Jaki procent energii zakupionej przez spółkę pochodzi z OZE? Czy potraficie Państwo to oszacować?

 

Jacek Kunicki: Około dwóch trzecich energii którą konsumujemy pochodzi z OZE. Taki mniej więcej procent mamy zabezpieczony w długoterminowych umowach do roku 2030. Cele w tym zakresie są ściśle monitorowane przez Spółkę. Cele w zakresie redukcji emisji CO2 są składnikiem zmiennego wynagrodzenia zarządu.

 

ATH: Czy spółka powoli przechodzi na technologię eSIM?

 

Jacek Kunicki: eSIM jest stałym elementem naszej oferty od kilku już lat

 

Jacek Kunicki: Bardzo dziękuję za pytania i zainteresowanie, i zachęcam do kontaktów w przyszłości.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie