Omówienie wyników za trzeci kwartał 2024 roku było głównym tematem czatu inwestorskiego Orange Polska zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Dyskutowano także na temat polskiego rynku telekomunikacyjnego, sprzedaży nieruchomości oraz strategii i planów spółki. Na pytania uczestników wydarzenia odpowiadał Jacek Kunicki, CFO Orange Polska
Przedstawiciel zarządu zapytany o ocenę wyników Orange Polska po trzech kwartałach 2024 roku odpowiedział: Zarząd jest usatysfakcjonowany rozwojem spółki, pomimo niełatwego otoczenia rynkowego. W szczególności cieszą wyniki osiągane na rynku konsumenckim, z podstawowych usług telekomunikacyjnych czyli telefonii mobilnej, dostępu do internetu i konwergencji. Zarówno wskaźniki komercyjne - wzrost liczby klientów oraz dynamika przeciętnego rachunku - są na krzywej wzrostowej i dzięki temu osiągamy wzrost przychodów i marży bezpośredniej.
- Otoczenie rynku B2B jest nieco trudniejsze, z racji na presję (kosztową, konkurencyjną, popytową) z jaką boryka się wielu z naszych klientów biznesowych, ale i w tym obszarze , biorąc pod uwagę kontekst rynkowy, radzimy sobie nieźle. Ewidentnie trudniejszym obszarem jest Orange Energia – (spółka zależna zajmująca się obrotem energią elektryczną) oraz presja kosztowa z jaką przyszło nam się mierzyć z racji na inflację roku 2023 oraz na niezwykle duży wzrost płacy minimalnej na przestrzeni ostatnich 2 lat. Jednak pomimo tych trudności osiągamy wzrost podstawowych wskaźników finansowych - dodał Jacek Kunicki.
- W trzech kwartałach 2024 roku zysk netto grupy wyniósł 712 mln zł. To o 4,6 procent mniej niż przed rokiem. Jakie czynniki stoją za tym spadkiem? - pytał inwestor biorący udział w czacie.
- Wynik EBITDAaL jest po 9 miesiącach wyżej niż rok temu o 94 mln, czyli 3.9%. Na poziomie netto wzrost ten został zniwelowany głównie przez 2 czynniki: 1/ Niższe zyski ze sprzedaży nieruchomości – one są na bardzo solidnym poziomie w tym roku (74 mln zł) ale rok temu były wyjątkowo dobre (aż 125 mln zł). To jest związane z timingiem zawieranych transakcji, co trudno przewidywać. 2/ wyższą amortyzacją, o 59 mln zł, co jest związane wyższymi inwestycjami w sieć mobilną i nabyciem nowej licencji na częstotliwości komórkowe - wyjaśnił CFO Orange Polska.
Pytano także, jakie segmenty działalności Orange Polska okazały się najbardziej dochodowe w przeliczeniu na jednego klienta.
- Najwyższy średni rachunek osiągamy z usług konwergentnych - Orange Love - gdzie przeciętnie otrzymujemy od klienta kwotę 126 zł netto za kombinację usług mobilnych, dostępu do internetu oraz telewizji. To szybko rosnąca linia przychodowa (+11% RdR w 3kw 2024), która jest kluczowa dla naszej rentowności - podał członek zarządu spółki.
Dodano również, że klienci konwergentni stanowią ponad 70 procent wszystkich klientów internetu spółki.
Z kolei na pytanie, jakie zmiany przychodów przypadających na jednego klienta odnotowała spółka w trzecim kwartale odpowiedziano: ARPO rośnie we wszystkich głównych usługach telekomunikacyjnych. W konwergencji to aż 5%, w internecie 3.5%. W tych usługach głównym motorem były podwyżki cen oraz ciągły wzrost udziału światłowodu, który generuje najwyższy przychód na klienta. W części komórkowej wzrost ARPO to 1,6%, czyli mniej. Na to składa się szybszy wzrost w części konsumenckiej i wolniejszy na rynku klientów biznesowych, wynikający ze słabszego popytu i dużej konkurencji
Nieruchomości i inwestycje
Podczas czatu inwestorskiego poruszono również temat sprzedaży nieruchomości przez grupę.
- Systematycznie sprzedajemy te aktywa, które nie są przez nas w pełni wykorzystywane i reinwestujemy uzyskane w ten sposób środki w rozwój nowoczesnych sieci światłowodowej i mobilnej. W tym roku uzyskaliśmy w ten sposób 134 mln zł - podano.
Nawiązując do odpowiedzi przedstawiciela zarządu pytano o rozwój sieci światłowodowej.
- Dostęp do usług światłowodowych Orange posiada już 8,7 mln gospodarstw domowych w Polsce. W tym 1,8 mln do ultra szybkiego internetu o prędkości do 8GB/s. Od kilku lat dostęp do naszych usług rozszerzamy głównie przez współpracę z innymi operatorami głównie ze Światłowód Inwestycje, w którym mamy 50% udziałów. Sami budujemy głównie projekty z dofinansowaniem ze środków UE, w białych plamach - odpowiedziano.
W tym kontekście na temat projektów finansowanych z KPO, CFO spółki odpowiedział: Budujemy sieci światłowodowe ze środków KPO i też FERC. Do połowy 2026 zbudujemy sieć do ok 155 tyś gospodarstw domowych. Już pierwsze 10 tyś jest zbudowane.
Odpowiadając na pytanie jaki odsetek klientów internetu stacjonarnego korzysta już ze światłowodów dodano: To już 52%. Mamy prawie 1,5 mln klientów światłowodowych.
Tematowi inwestycji poświęcono sporo uwagi podczas czatu inwestorskiego. Pytano o kluczowe projekty inwestycyjne, które były rozwijane w podczas trzech kwartałów tego roku.
- 2024 to przede wszystkim rok budowy pełną parą sieci 5G na częstotliwościach które pozyskaliśmy do tej technologii w styczniu tego roku. Temu towarzyszy odnowienie mobilnej sieci dostępowej w technologii 4G. Te 2 projekty dają nam dużo synergii jak są robione razem. Poza tym cały czas inwestujemy w jakość sieci stacjonarnej, z uwagi na ciągły wzrost ruchu - podano.
Nawiązano także do wysokich cen wywoławczych aukcji na pasmo 700 MHz.
- Są one o wiele wyższe od tego, ile zapłacili za analogiczne pasmo operatorzy w innych państwach UE. Ponadto, uważamy że przeznaczenie tych pieniędzy na szybki rozwój infrastruktury 5G (na wszystkich pasmach) jest o wiele lepszą inwestycją i byłby bardziej korzystny dla Polski, a więc także dla budżetu państwa, poprzez osiągnięcie szybszego tempa wzrostu gospodarczego jaki umożliwia rozwój gospodarki cyfrowej, niż korzyści fiskalne wynikające z wysokiej ceny aukcji - odpowiedział Jacek Kunicki.
- Kiedy Państwa zdaniem mogą zakończyć się aukcje na pasma 700 MHz i 800 MHz? - pytano podczas czatu.
- Wstępnie spodziewamy się właściwej aukcji w pierwszej połowie 2025 roku, ale ten proces jest w rękach Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Obecnie jesteśmy na etapie konsultacji społecznych i to kiedy rozpocznie się kolejny etap procesu dystrybucji pasma zależy od tego ile potrwa obecny etap i jakie będą skutki dialogu społecznego - dodał przedstawiciel zarządu.
Strategia i plany Orange Polska
- Jak określiłby Pan kierunki rozwoju spółki? - pytał jeden z inwestorów.
- Na rynku konsumenckim to przede wszystkim skupienie się na możliwie jak najpełniejszym zaspokojeniu potrzeb gospodarstwa domowego w zakresie komunikacji - czy to poprzez zaoferowaniu światłowodu, usług mobilnych ale też szerokiego zakresu usług związanych z telewizją i rozrywką - a wszystko z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa. Z kolei dla przedsiębiorstw to bycie ich partnerem firm w ich drodze ku cyfryzacji, poprzez dostarczanie przede wszystkim usług IT oraz ICT i zaspokajaniem idących wraz z tym potrzeb telekomunikacyjnych - mówił Jacek Kunicki.
W kwestii spodziewanych rezultatów finansowych za cały 2024 rok oraz ich poziomu względem 2023 roku członek zarządu powiedział: Przewidujemy że będzie to dobry rok, pomimo wielu wyzwań, które wpływają negatywnie na wyniki. Zgodnie z oficjalną prognozą oczekujemy przychodów na stabilnym poziomie lub nieco spadających – wynika to głównie z dużych spadków w odsprzedaży energii oraz spowolnienia w obszarze usług ICT. Natomiast przychody z głównych usług telekomunikacyjnych rosną bardzo solidnie, od kilku kwartałów nawet widzimy przyspieszenie. To jest długoterminowy fundament naszego biznesu, najważniejszy czynnik budujący marżę. Na poziomie wskaźnika EBITDAaL oczekujemy wzrostu w tym roku. Z jednej strony wyniki ciągnie w dół wpływ zeszłorocznej inflacji oraz mocny spadek wyników w odsprzedaży energii, spowodowany głównie regulacjami. Z drugiej strony lepszą marżę dają nam główne usługi telekomunikacyjne oraz niektóre inne projekty, których wpływ może nie być powtarzalny w przyszłości.
- Jakie cele stawia sobie zarząd Orange Polska na końcówkę tego oraz kolejny rok? - pytał inwestor.
- Końcówka tego roku jest oczywiście niezwykle ważna dla naszej działalności handlowej - 4kw jest tradycyjnie okresem najwyższej sprzedaży i jest kluczowy dla perspektyw na kolejne 12-miesięcy. Dlatego też intensywnie staramy się maksymalizować ilość i wartość sprzedaży w tym okresie i w ten sposób wkroczyć w rok 2025 z dobrą bazą przychodów abonamentowych i dalej budować wartość spółki - przede wszystkim z podstawowej działalności telekomunikacyjnej i teleinformatycznej. Rok 2025 to także okres dalszego intensywnego rozwoju sieci 5G, aby nasi abonenci stale mieli dostęp do najlepszej sieci zarówno mobilnej jak i stacjonarnej - odpowiedziano podczas czatu.
Przechodząc do strategii, pytano kiedy można spodziewać się publikacji nowej strategii grupy oraz jakie główne kierunki rozwoju będą w niej zawarte.
- Obecna strategia (.Grow) kończy się wraz z końcem 2024, więc możemy spodziewać się publikacji nowej strategii w pierwszej połowie 2025 roku, być może jeszcze w pierwszym kwartale - odpowiedział Kunicki.
- Jak widać po naszych wynikach, obrane kierunki obecnej strategii .Grow (2021-2024) przynoszą dobre rezultaty, stąd nie oczekiwałbym po nowej strategii rewolucji - bardziej kontynuacji podstawowych kierunków opartych o nasze silne aktywa światłowodowe, mobilne i ICT, kompletność naszych usług i lojalność naszych klientów - a raczej ewolucji, dostosowaniu strategii do zmieniającego się otoczenia i potrzeb naszych klientów. Jeśli chodzi o większe szczegóły, to będę musiał jednak poprosić o jeszcze chwilę cierpliwości - dodał członek zarządu.
Otoczenie rynkowe
- Czy oprócz aukcji na nowe pasma, spodziewacie się Państwo jakiś zmian legislacyjnych? - pytał inwestor.
- Za kilka tygodni wchodzi w życie, po kilku latach opóźnień, Prawo Komunikacji Elektronicznej, czyli nowe prawo telekomunikacyjne. Jest to duża zmiana, niosące wiele wyzwań dla nas, zmian w umowach klientów oraz podwyżek niektórych opłat jakie płacimy regulatorowi. Monitorujemy również to co się dzieje jeśli chodzi o tworzenie ustawy o cyberbezpieczeństwie - podał przedstawiciel Orange Polska.
Na pytanie o ocenę otoczenia rynkowego Jacek Kunicki skomentował: Otoczenie rynkowe na rynku konsumenckim jest mocno konkurencyjne, jak zawsze, ale w miarę stabilne. Główny obszar konkurencji to światłowód i konwergencja, gdzie niektórzy nasi konkurenci agresywnie zdobywają rynek. Ale radzimy sobie bardzo dobrze. Podłączenia klientów rosną, ARPO rośnie, co przekłada się na przychody i zyski. Z drugiej strony widzimy trudne otoczenie na rynku biznesowym wynikające z niskiego popytu. Po pierwsze firmy, w obliczu wyzwań makroekonomicznych, wprowadzają optymalizacje we wszystkich obszarach, co dotyka też usługi telko i projekty ICT. Po drugie, cały czas jest zastój w popycie ze strony sektora publicznego. Liczymy tutaj na odbicie, ale stopniowe.
Pytano także o konkurencję.
- Polski rynek telekomunikacyjny od zawsze jest bardzo konkurencyjny. Chociaż na przestrzeni lat charakter tej konkurencji się zmienia. Obecnie, na rynku konsumenckim, jest ona najbardziej intensywna w obszarze światłowodów i konwergencji, gdzie niektórzy konkurenci czasami agresywnie zdobywają rynek. Ale radzimy sobie bardzo dobrze. Natomiast trudniej ostatnio jest na rynku klientów biznesowych, gdzie widzimy spadek popytu, co również niesie za sobą intensyfikację walki konkurencyjnej - podał CFO spółki.
Dywidenda
- Posiadając dane za trzy kwartały tego roku, jakie są zamiary zarządu w kwestii dywidendy? - pytano podczas czatu inwestorskiego.
- Do kwestii dywidendy tradycyjnie odniesiemy się na początku 2025 roku, znając finalne wyniki za rok 2024 oraz nasze przewidywania na przyszłość. Jak dzisiaj wzmiankowałem obecna strategia .Grow kończy się w tym roku i ogłoszenie nowego etapu będzie też doskonałą okazją aby porozmawiać o dywidendzie w pełnym kontekście strategii biznesowej na najbliższe lata - podsumował Jacek Kunicki, CFO Orange Polska.