Wyniki za 3 kwartał 2024 oraz plany na kolejne kwartały były głównym tematem czatu inwestorskiego SFD, zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Rozmawiano także o logistyce, marketingu i dywidendzie, a na pytania uczestników wydarzenia odpowiadali: Mateusz Pazdan Prezes Zarządu, Bartosz Kogut Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych, Przemysław Kwiatkowski Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych i Administracyjnych oraz Natalia Pazdan Wiceprezes Zarządu ds. Produktu.
- Przychody SFD w 3 kwartale 2024 tego roku wyniosły 85,9 mln zł i były o 6,4 procent rok do roku wyższe, natomiast przychody od początku roku wyniosły 261,6 mln zł i były o 2,4 procent rok do roku niższe. Czy można zatem sądzić że mamy do czynienia z odwróceniem negatywnego trendu - rozpoczął jeden z inwestorów.
- Tak, trend w zakresie przychodów zdecydowanie się odwrócił i powróciliśmy do wzrostów przychodów - odpowiedział zarząd SFD.
W samym trzecim kwartale 2024 roku SFD poniosła stratę netto w wysokości 0,8 mln zł. Pytano, jakie czynniki w największym stopniu wpłynęły na wynik.
- Głównym czynnikiem mającym wpływ na wyniki, były niższe ceny sprzedaży oraz wzrost kosztów marketingu - komentował zarząd.
Odnośnie trudności z jakimi borykała się spółka powiedziano: W 2024 roku mierzyliśmy się z wyzwaniami, takimi jak wahania cen surowców, które wymagały elastycznych rozwiązań zakupowych oraz optymalizacją kosztów operacyjnych dla utrzymania rentowności. Jednocześnie rosnąca popularność produktów proteinowych w supermarketach wymagała od nas dostosowania strategii do nowych trendów rynkowych.
Z kolei na pytanie o zjawisko sezonowości odpowiedziano: Niezmiennie postanowienia noworoczne odgrywają dużą rolę w sprzedaży.
W związku z poprawą poziomu przychodów pytano także o spodziewane możliwości osiągnięcia lepszych wyników przez SFD.
- Oczekujemy zamknięcia czwartego kwartału oraz całego roku z dodatnim wynikiem finansowym. Poprawa wyników spółki powinna nastąpić w kolejnym roku obrotowym - odpowiedział zarząd.
Asortyment i sprzedaż
- Spółka posiada w swojej ofercie ok. 6000 SKU - odpowiedziano na pytanie dotyczące asortymentu SFD.
Pytano także o sprzedaż na platformach marketplace. Jak podano podczas czatu, SFD jest obecny na Allegro, eMag.ro i Decathlon, spośród których ten pierwszy jest zdecydowanym liderem.
Wśród segmentów produktowych, które zarząd SFD planuje w największym stopniu rozwijać wymieniono: Produkty zdrowej żywności i funkcjonalnej, produkty dietetyczne oraz suplementy prozdrowotne.
- Jak rozwija się Państwa segment produktów impulsowych - pytał inwestor podczas czatu.
- Obecnie odbywa się launch kolejnego produktu w sieci Lidl, jakim jest kolagen peachini. W Żabce przy kasie można znaleźć ashwagandha shot - podał zarząd.
Pytano również o bezcukrowe Michałki.
- Kooperacja produktu MICHAŁKI x ALLNUTRITION NUTLOVE jest już dostępna w naszej sieci sklepów SFD - odpowiedziano.
Na pytanie, czy oprócz współpracy ze Śnieżką planowane jest nawiązanie jeszcze jakiegoś partnerstwa dotyczącego nowych produktów odpowiedziano: Tak planujemy kolejne partnerstwa, które pozwolą nam tworzyć wyjątkowe i innowacyjne produkty.
Logistyka
Podczas czatu poruszono również temat rozwoju logistyki SFD. Pytano o rozwój logistyki kontraktowej.
- W styczniu 2025 planujemy rozpocząć testy tego modelu wysyłki - mówił zarząd spółki.
Z kolei na temat zmian logistycznych, jakie mogą nastąpić zarząd podał: W najbliższych kwartałach nasze działania w obszarze logistyki będą obejmowały przygotowanie logistyki pod przyszłoroczne wzrosty sprzedaży, dalsze udoskonalanie procesów logistycznych - poprawa wydajności, uruchomienie Logistyki kontraktowej na potrzeby obsługi części zamówień z kanału e-commerce, dostosowanie logistyki do wymagań nowych klientów - sieci handlowych, decyzje w zakresie budowy własnego obiektu magazynowego lub alternatywnego sposobu pozyskania powierzchni magazynowej.
Odnośnie obecnych możliwość logistycznych odpowiedziano: Spółka ma możliwości wysyłki około 10 tys. paczek każdego dnia bez uruchomionej trzeciej zmiany.
Inwestycje i marketing
W temacie dalszych inwestycji przedstawiciele SFD podali: Planujemy otwarcia kolejnych rynków w kanale e-commerce. Cały czas rozważamy inwestycje w własny obiekt logistyczny, którą uzależniamy od możliwości pozyskania dogodnego gruntu. Bierzemy również pod uwagę uruchomienie własnej produkcji dla wybranych grup asortymentu.
Jak dowiedzieliśmy się podczas czatu, w trzecim kwartale 2024 SFD wydała na marketing 10 procent przychodów.
- W tej chwili nasze główne kontrakty sponsorskie to Kanał Zero na Youtubie oraz Pierwsza Liga piłki nożnej - odpowiedział zarząd.
Pytano także o wydatki marketingowe w kolejnych kwartałach.
- W przypadku launchu tak wielu nowych produktów marketing jest istotnym elementem naszych wydatków - dodano.
Kierunki rozwoju i dywidenda
Odpowiadając na kolejne pytanie zarząd wymienił obszary rozwoju SFD takie jak: ekspansja międzynarodowa, rozwój sprzedaży w kanale nowoczesnym, rozszerzenie oferty produktowej, optymalizacja kanałów sprzedaży, własna produkcja wybranych grup asortymentowych, poprawa rentowności.
Z kolei na temat dywidendy podsumowano: W kolejnych latach planujemy utrzymać naszą politykę dywidendową, aktualna polityka obowiązuje do roku 2025.