Wyniki za trzy kwartały 2024 roku były głównym tematem czatu inwestorskiego spółki Murapol. Wydarzenie zorganizowano wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych, a dyskutowano także o rynku deweloperskim w Polsce, perspektywach spółki oraz nowych inwestycjach. Na pytania inwestorów odpowiadali: Nikodem Iskra (prezes zarządu), dr Iwona Sroka (członek zarządu - PR&IR, ESG, Marketing) i Przemysław Kromer (członek zarządu - CFO).
Na temat wyników za trzy kwartały 2024 roku zarząd Murapolu mówił następująco: Pozytywnie oceniamy wyniki za trzy kwartały, zwłaszcza mając na uwadze sytuację rynkową i informacje z sektora dotyczące spadków sprzedaży innych uczestników rynku o ok. 30%. My w tym czasie podpisaliśmy z klientami 2084 umowy deweloperskie i przedwstępne (+0,4% r/r). Nasz model biznesowy i oferta dopasowana do potrzeb szerokiego grona klientów pozwoliły spółce utrzymać solidne wyniki finansowe oraz wiodącą pozycję rynkową.
Na pytanie o zadłużenie spółki na koniec trzeciego kwartału podano: Dług netto uwzględniający środki na rachunkach powierniczych wyniósł 266 mln zł. W tym samym czasie gotówka dostępna na rachunkach bieżących wyniosła 247 mln zł.
Pytano również o liczbę przekazań mieszkań w trzecim kwartale 2024 roku.
- W okresie 1-3Q 2024 przekazaliśmy 1720 mieszkań, wobec 2,9 tys. celu przekazań na 2024 rok. Dotychczasowy poziom przekazań odpowiada harmonogramom inwestycji i pracujemy w kierunku realizacji całorocznego celu. Będzie to oznaczało zbliżony poziom przekazań w 4Q2024 do przekazań zrealizowanych w 1Q2023 - odpowiedział zarząd.
Segment deweloperski
Odnosząc się bezpośrednio do sprzedaży mieszkań przez Murapol pytano, jaki procent w trzecim kwartale 2024 roku stanowili klienci indywidualni, a jaki instytucjonalni.
- Raportowana przez nas sprzedaż - 2084 umowy deweloperskie i przedwstępne - dotyczy inwestorów indywidualnych. Dodatkowo na koniec kwartału mieliśmy 150 opłaconych umów rezerwacyjnych - podano podczas czatu.
- Jaka część sprzedanych w trzecim kwartale mieszkań było kupowanych za gotówkę, a jaka na kredyt? - pytał inwestor.
- Udział klientów gotówkowych wyniósł 49%, a transakcji kredytowych: 51% - podano.
Z kolei na temat wielkości kupowanych mieszkań powiedziano: W naszej ofercie przeważają mieszkania o powierzchni 35-55 m2. Mieszkania do 55 m2 w okresie ostatnich trzech lat stanowiły blisko 85% naszej sprzedaży. Są to mieszkania jedno-, dwu-, trzypokojowe, które ze względu na dostępność cenową cieszą się największym zainteresowaniem na rynku.
Przechodząc do pytania związanego z cenami zarząd Murapolu podał: Średnia cena sprzedaży metra kwadratowego w trakcie 9 miesięcy 2024 wyniosła 9,3 tys. zł do PUM i była o 12% wyższa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Średnia cena netto sprzedanego mieszkania w Grupie Murapol wyniosła 411 tys. zł.
Pytano także o ceny w rozgraniczeniu na większe (Warszawa, Kraków, Wrocław) oraz mniejsze ośrodki miejskie.
- Dynamika cen w miastach regionalnych jest zbliżona do głównych aglomeracji. W trakcie ostatniego 1,5 roku marże realizowane na sprzedaży w miastach regionalnych i aglomeracjach nie różniły się więcej niż o 1 p.p. - wyjaśniono.
Pojawiło się pytanie, jak obecny poziom stóp procentowych wpływa na popyt na nowe mieszkania w Polsce.
- Popyt na mieszkania jest i ma mocne fundamenty strukturalne (strukturalny deficyt mieszkań w Polsce), ale przy obecnym wysokim poziomie stóp procentowych jest on osłabiony przez koszty kredytów, zaliczane do najwyższych w Europie - podali przedstawiciele zarządu.
Segment PRS
Na temat sprzedaży w segmencie PRS podano: Jeśli chodzi o inwestorów instytucjonalnych, w listopadzie br. podpisaliśmy dwie umowy dotyczące budowy w formule design&build w segmencie PRS obejmujące łącznie 948 lokali w ramach dwóch inwestycji w Gdańsku. Łączna wartość transakcji opiewa na kwotę 262,1 mln zł netto.
- Współpraca z platformą Life Spot rozwija się zgodnie z oczekiwaniami - dodano.
- Za jaką część przychodów odpowiada segment PRS spółki - pytał inwestor.
- W trakcie 9 miesięcy 2024 przychody z segmentu PRS wyniosły za 100 mln zł wobec blisko 686 mln zł w segmencie R4S - odpowiedziano.
Perspektywy
Pytano czy Murapol jest w stanie powtórzyć wyniki zeszłoroczne.
- Celem na 2024 rok jest przekazanie 2,9 tys. mieszkań przy ich wyższej jednostkowej cenie niż w roku 2023, kiedy przekazaliśmy 2,8 tys. lokali - podano.
Z kolei w kwestii nowych inwestycji podano: Na koniec 3Q2024 w banku ziemi znajdował się portfel projektów w przygotowaniu obejmujący ok. 14,2 tys. Lokali o łącznej powierzchni użytkowej ok. 600. tys. m2, zapewniający nam ciągłość działania na najbliższe kilka lat. W tym ponad 3000 lokali w przygotowaniu znajduje się w Warszawie, ponad 2000 w Łodzi, po ponad 1300 w Gdańsku i Poznaniu, a pozostałe w innych “naszych” miastach. Aby utrzymać dobre tempo sprzedaży będziemy starali się utrzymać wysoki poziom oferty, wprowadzając nowe inwestycje do sprzedaży.
Nowe inwestycje
W odniesieniu do nowych inwestycji podano liczbę lokali jaka jest obecnie w budowie.
- Obecnie w budowie mamy: 8 684 lokali w ramach 31 projektów w 15 miastach, w tym 1364 w PRS - odpowiedziała spółka.
- W jaki sposób dobierają państwo lokalizacje dla inwestycji? - pytał inwestor.
- Koncentrujemy się na dotychczasowych lokalizacjach oraz penetrujemy rynki z pozytywną wstępną oceną możliwości sprzedażowych lokali mieszkalnych (np. Olsztyn, Szczecin, Rzeszów). Nasze inwestycje powstają w granicach miast, na obszarach dobrze skomunikowanych, z infrastrukturą, ale poza ścisłymi centrami, tak aby odpowiednio zaadresować ofertę do segmentu popularnego i popularnego premium - podał Murapol.
Na pytanie o inwestycje w Warszawie i Katowicach podano: W Warszawie i Katowicach mamy obecnie projekty w przygotowaniu obejmujące odpowiednio 3157 i 577 lokali.
Pytano także o bank ziemi spółki.
- Na koniec trzeciego kwartału aktywny bank ziemi Grupy Murapol obejmował grunty pod budowę blisko 22 tys. lokali w 19 miastach o łącznej powierzchni blisko 946 tys. m2. Nasza spółka utrzymuje zbliżoną wielkość banku ziemi od kilku lat i posiada zdolność do jego odnawiania w szybszym tempie niż tempo sprzedaży, co postrzegamy jako fundament do dalszego wzrostu - odpowiedziano podczas czatu.
Dywidenda i ESG
Na pytanie o kwestie dywidendowe zarząd odpowiedział: Podtrzymujemy nasza politykę dywidendową.
Pytano także o działania proekologiczne podejmowane w ramach nowych inwestycji.
- Nasze mieszkania są wyposażone w pakiet eco. Są to filtry antysmogowe i system smart home, optymalizujący zużycie mediów (woda, energia elektryczna, ciepło), co jest rozwiązaniem nie tylko ekologicznym ale także wpływającym na finanse naszych klientów. Ponadto w częściach wspólnych instalujemy oświetlenie ledowe, stacje ładowania aut elektrycznych oraz wyposażamy nasze inwestycje w stojaki rowerowe, zachęcając do aktywnego trybu życia i niższej emisji CO2 - podsumował Murapol.