Wyniki za trzeci kwartał 2024 roku, strategia na lata 2025-2027, segment bankowy oraz plany. To tylko niektóre tematy poruszone podczas czatu inwestorskiego Grupy PZU zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Na pytania uczestników wydarzenia odpowiadał Tomasz Kulik, CFO Grupy PZU.
Na pytanie czy zarząd Grupy PZU jest zadowolony z dotychczasowych wyników za 2024 rok, odpowiedziano podczas czatu: To jest trudny rok dla Grupy PZU w którym mierzymy się z niższą rentownością w ubezpieczeniach komunikacyjnych, skutkami zdarzeń masowych w segmencie ubezpieczeń rolnych oraz powodzią. Z tego też względu ten rok jest na poziomie wyników poniżej 2023, przy jednoczesnym wzroście skali oraz wysokich dynamikach sprzedaży.
Pytano również, jakie czynniki miały największy wpływ na funkcjonowanie spółki w trzecim kwartale 2024 roku.
- Obserwujemy bardzo silną korelację pomiędzy makro i rozwojem gospodarczym oraz tym w jaki sposób przekłada się to na zapotrzebowanie na usługi ubezpieczeniowe - podano.
Dodając w kwestii sytuacji gospodarczej w Polsce powiedziano: Dzisiaj w większym stopniu niż kiedyś jesteśmy beneficjentem wysokich stóp procentowych. Zdajemy sobie sprawę, że ta sytuacja zmieni się - pierwsze spodziewane zmiany w tym zakresie oczekiwane są już w przyszłym roku a jeżeli tak się stanie, to musimy znaleźć inną przestrzeń, która biznesowo będzie w stanie wypełnić tę lukę na poziomie wyniku.
Stopy procentowe
- Jak ewentualna obniżka stóp procentowych wpłynie na działalność Grupy PZU - pytał inwestor.
- Ponieważ PZU jest podmiotem wrażliwym na zmiany stóp procentowych zarówno na poziomie portfela własnego inwestycji, kosztu finansowania dłużnego jak i na poziomie swojej ekspozycji na sektor bankowy to wpływ zmiany stóp procentowych o 100pb wpływa na poziom zysku netto grupy PZU obniżając go o ok. 400 mln zł w skali roku (znaczna część to wpływ sektora bankowego). Jeżeli chodzi o część ubezpieczeniową, to gros tego wpływu na wynik jest odwracane na poziomie OCI w kapitale - tłumaczył Tomasz Kulik
Segment bankowy
Na temat segmentu bankowego grupy pytano, jakie korzyści PZU przyniesie sprzedaż akcji Alior Banku na rzecz banku Pekao.
- Przede wszystkim uproszczenie struktury i procesów decyzyjnych w ramach segmentu bankowego, łatwiejsze zarządzanie kapitałem oraz limitami ekspozycji, synergie operacyjne i biznesowe - podano podczas czatu.
Pytano także, dlaczego PZU chce się pozbyć akcji Alior Banku.
- Po zmianie modelu, Alior Bank nadal pozostanie integralnym elementem Grupy PZU, zarządzanym tym razem bezpośrednio przez Bank Pekao. Uprości to wiele procesów zarządczych, decyzyjnych oraz uwolni management attention, pozwalając w większym stopniu na koncentrację na działalności ubezpieczeniowej - tłumaczył CFO Grupy.
Na pytanie o poziom kontrybucji wyniku segmentu bankowego do grupy Tomasz Kulik mówił: Biznes bankowy jest biznesem ściśle zależnym od wysokości stóp procentowych. Na dzień dzisiejszy jesteśmy tego beneficjentem ale w kolejnych latach, przy oczekiwanym spadku inflacji oraz stóp taki poziom wyniku nie jest możliwy do utrzymania. Wszystko zatem będzie zależało od przyjętego i wypracowanego wspólnie modelu operacyjnego w ramach segmentu bankowego, który powinien brać pod uwagę zarówno zmiany stóp jak i wzrost w zakresie działalności podstawowej, potencjalne synergie pomiędzy podmiotami w grupie oraz, wspierający ten rozwój, model kapitałowy. Na te wszystkie pytania będziemy w stanie odpowiedzieć w przyszłym roku.
Dodano również, że w ramach współpracy z bankami, spółka planuje wzrostu udziału bancassurance.
- Grupa PZU rozważa kolejne inwestycje w polski sektor bankowy poprzez obligacje. Proszę powiedzieć więcej o tym rozwiązaniu - pytał jeden z inwestorów biorących udział w czacie.
- Rozważamy możliwość większego zaangażowania się w instrumenty dłużne i kapitałowe emitowane przez podmioty bankowe, zgodnie z apetytem na ryzyko i polityką inwestycyjną realizowaną z portfela głównego PZUSA i PZUZ - odpowiedział przedstawiciel zarządu Grupy PZU.
Strategia
Jedno z pytań zadanych podczas czatu dotyczyło również założeń strategii grupy na lata 2025-2027.
- Upraszczając odpowiedź są to cztery filary: koncentracja na działalności podstawowej, uproszczenie struktury i większa przejrzystość na poziomie decyzyjnym ale i odpowiedzialności za wynik, efektywność operacyjna oraz atrakcyjna i rosnąca dywidenda - wyjaśnił zarząd.
Zwrócono również uwagę, że nowa strategia została pozytywnie odebrana przez inwestorów.
- Tak można wnioskować po reakcji rynków na zaprezentowaną strategię. To co szczególnie cieszy to wzrosty wyceny wszystkich walorów giełdowych – również tych bankowych - odpowiedziano.
Udział w rynku
- Czy wzrost udziału PZU w polskim sektorze ubezpieczeń jest jeszcze w ogóle możliwy - zapytano podczas czatu.
- PZU nie zwiększy skokowo udziału w rynku ze względu na wyzwania związane z regulacjami dotyczącymi koncentracji. Możemy zatem mówić o nieznacznych wahaniach wokół dzisiejszych udziałów, w zależności od tego jak zmienia się dynamika w poszczególnych segmentach (szczególnie tych charakteryzujących się dużym wpływem jednorazowych kontraktów o dużej wartości jednostkowej) - wyjaśnił CFO Grupy PZU.
Na pytanie o sezonowość odpowiedziano: Tak, szczególnie obserwowana na poziomie sezonowości rozkładu świadczeń w ubezpieczeniach na życie (częstość zgonów, utylizacja świadczeń medycznych) oraz ilości wypadków w biznesie komunikacyjnym czy też szkód pogodowych.
Pytano także o rozwój Grupy PZU poza krajami Europy Zachodniej.
- To rozwój głównie przez dostęp do rynków poprzez reasekurację, lekkie modele ekspansji oparte o MGAs oraz nowych partnerów ubezpieczeniowych w oparciu o FoS czy w końcu embedded insurance. Nie zapominamy o rozwoju naszej obecnej działalności, która cały czas rozwija się generując wysokie stopy zwrotu - wyjaśniono podczas czatu.
ESG
Na temat działań ESG podejmowanych przez spółkę podano: Są to działania na poziomie emisji własnych (CO2), współpracy z klientami w zakresie zachęt które mogą wpłynąć na ich model biznesowy, to także wsparcia gospodarki w zakresie zaangażowania inwestycyjnego GPZU w zieloną transformację. Ponadto, jako Grupa, oferujemy również inne narzędzia wsparcia dla osób zaangażowanych w zieloną transformację oraz zapewniamy finansowanie zielonych projektów inwestycyjnych. Inwestujemy w rozwój i wsparcie socjalne na poziomie zarówno nowych kompetencji jak i wsparcia – zdrowie fizyczne i dobrostan. Staramy się też zmieniać model zarządczy w sposób wpływający na jego większą transparentność i jasne zasady, przy uporządkowanej strukturze aktywów.
Plany
W kwestii planów pytano o przewidywania spółki względem wyników na kolejne lata.
- Nie podajemy takich informacji. Nasz cel na 2027 rok to wynik netto na poziomie nie niższym niż 6,2 mld zł - odpowiedział przedstawiciel zarządu.
Spytano także o przyszłe działania mające na celu uproszczenie struktury Grupy PZU.
- To przede wszystkim inny model zarządczy w ramach podstawowej działalności (przejście z podziału funkcjonalnego na Business Units) oraz uproszczenie i uporządkowanie struktury aktywów w ramach Grupy (dotyczy także ale nie wyłącznie segmentu bankowego) - podano podczas czatu.
W ramach planów pytano także o rozwój mojePZU i PZU Zdrowie.
- Mając 15 milionów klientów ubezpieczeniowych, PZU jest kluczową firmą w każdym segmencie klientów, także wśród klientów pokolenia srebrnego. Zamierzamy w jeszcze większym stopniu docierać do obecnych i przyszłych klientów, stwarzając dla nich dedykowane serwisy na tej platformie. Ponadto identyfikujemy rosnącą chęć korzystania przez naszych klientów z kanałów zdalnych i dotyczy to wszystkich grup klientów. Jesteśmy najbardziej zaawansowanym cyfrowo ubezpieczycielem na rynku – najlepszym przykładem jest platforma mojePZU z blisko 5 milionami użytkowników. Kluczowe ścieżki klientów są już dostępne w mojePZU, a celem jest rozwój tej platformy jako platformy wspierającej model sprzedaży wielokanałowej - podano podczas czatu.
Natomiast odnośnie PZU Zdrowie powiedziano: Przede wszystkim chcemy poprawić jakość dla klientów poprzez infrastrukturę technologiczną wyznaczającą najlepsze standardy rynkowe. Zamierzamy również zwiększyć wykorzystanie własnych obiektów i poprawić warunki współpracy z obiektami partnerskimi (integracja systemów i zacieśnianie współpracy) – wszystko to w celu poprawy rentowności. Oprócz tego zwiększyć skalę działalności poprzez nowe inwestycje i nowe usługi (silver economy, young generation etc).