Chat with us, powered by LiveChat

4Mass – dywersyfikacja produktowa przynosi korzyści. Co dalej? [Analiza]

Skomentuj artykuł
© hbrh - stock.adobe.com

Spółka 4Mass jest jedną ze spółek, która w ostatnich latach mocno zyskała na wartości. Wystarczy wspomnieć, że w ciągu ostatnich 3 lat kurs akcji wzrósł o ponad 200%. Rok 2024 r. był jednak średni dla notowań spółki. 

 

Przez ostatnie 12 miesięcy wartość 4Mass nie wzrosła. Powodów było kilka. Jednym z największych było spowolnienie tempa wzrostu przychodów oraz rentowności biznesu. Czy zatem doszło do końca „growth story”? A może jest to tylko wdech przed kolejnym sprintem. Jest to o tyle ciekawe, że spółka niedawno przeniosła się z New Connect na rynek główny. Zapraszam do przeczytania analizy spółki.

 

🟢 Przeczytaj najnowszy odcinek Portfela SII z dnia 03.02.2025 r. – Portfel SII: kupujemy 3 nowe spółki, komentujemy wydarzenia i AT. Notujemy ATH (03.02.2025)

Model biznesowy

Spółka prowadzi działalność w branży kosmetycznej. 4Mass zajmuje się produkcją i dystrybucją produktów kosmetycznych z kategorii:

 

  • manicure
  • pedicure
  • makeup

Kategorie produktowe

Do 2021 roku spółka skupiała się głównie na produkcji kosmetyków światłoutwardzalnych przeznaczonych do stylizacji paznokci. Sama spółka chwali się, że jest jednym z największych producentów lakierów hybrydowych i mas światłoutwardzalnych w Europie. Akcesoria do paznokci w 1 kw. 2024 r. odpowiadały za 76% sprzedaży spółki.

 

Sztandarowymi produktami do teraz są lakiery hybrydowe i żele budujące. Pokrótce wyjaśnię, czym dokładnie są te produkty. Lakier hybrydowy pozwala na uzyskanie trwałego manicure, który jest odporny na używanie rąk w codziennych czynnościach (zwykłe lakiery bardzo szybko się niszczą). Żel utwardzający to produkt do stylizacji paznokci, który służy do wzmocnienia i ochrony płytki paznokci (w szczególności łamliwych i uszkodzonych).

 

Jednak jeśli spojrzymy na obecną strukturę sprzedaży, to produkty make up stanowią już prawie 25% sprzedaży spółki. Co więcej, firma będzie wchodzić na rynek dermokosmetyków, czym będzie zajmować się zakład wybudowany w okolicy Lublina (konkretniej w Świdniku).

 

Dane za I kwartał 2024 roku potwierdzają przyjętą strategię Spółki zakładającą dalszy rozwój tej grupy produktów celem dywersyfikacji portfolio produktowego. W okresie styczeń – marzec 2024 lakiery i akcesoria do paznokci odpowiadały za 76% sprzedaży produktów, a kosmetyki kolorowe za 24%. Ponadto, Emitent rozwija trzecią grupę produktów – dermokosmetyki, które będą produkowane w nowym zakładzie w Świdniku, a rozpoczęcie ich sprzedaży planowane jest na IV kwartał 2024. – dane prospekt emisyjny

 

Jest to bardzo istotna informacja, ponieważ rynki make up i dermokosmetyków są znacznie większe niż nisza produktów do manicure i pedicure (będzie o tym nieco szerzej w części „Otoczenie rynkowe”).

 

Źródło: 4Mass

 

4Mass zajmuje się produkcją i dystrybucją kosmetyków, zarówno pod własnymi markami, jak i w modelu private label dla sieci handlowych oraz marek kosmetycznych w Europie i Ameryce Południowej. Największym klientem w segmencie private label jest Jeronimo Martins Polska S.A.

 

Za II kwartał 2024 łączny udział sprzedaży 4MASS do Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja sp. z o.o. i Jeronimo Martins Polska S.A. wyniósł 36% vs. 44% dla danych za II kwartał 2023. Emitent na bieżąco prowadzi działania zmierzające do pozyskiwania nowych klientów, zarówno mniejszych jak i większych, w Polsce i za granicą, dzięki czemu w jego opinii udział spółek z grupy Jeronimo Martins w przyszłości powinien się nadal stopniowo zmniejszać. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy Spółka pozyskała ponad 50 nowych klientów, wśród których znalazła się mi.in. ogólnopolska sieć drogerii Rossmann. – prospekt emisyjny

 

Produkty spółki można podzielić na dwie kategorie: marki własne oraz private label (produkcja głównie na zlecenie sieci dyskontów albo sieci drogerii).

 

🟢 Przeczytaj także – 5 spółek do obserwacji w lutym. Sprawdź co w CCC i nie tylko

 

Marki własne spółki

 

Claresa (od 2016 r.) – dedykowana klientom indywidualnym, oferuje głównie lakiery hybrydowe (300 kolorów), bazy, topy, żele UV, narzędzia do paznokci oraz kosmetyki kolorowe do twarzy, oczu, ust i brwi. Produkty dostępne online i w drogeriach Hebe.

 

Palu Salon System (od 2017 r.) – skierowana do salonów kosmetycznych i SPA, oferuje profesjonalne produkty do manicure i pedicure, w tym lakiery hybrydowe, żele UV, preparaty pielęgnacyjne oraz narzędzia podologiczne. Dystrybucja głównie przez hurtownie i sklep online.

 

BRUSH UP! (od 2024 r.) – nowa marka kosmetyków do makijażu i manicure. Została stworzona we współpracy z influencerką Maxineczką (Joanna Ferdynus-Gołuszko). Produkty obejmują kosmetyki do twarzy, oczu, ust oraz lakiery hybrydowe. Dostępne w drogeriach Rossmann i online.

 

Cellabic Tricho – specjalistyczna marka dermokosmetyków do pielęgnacji skóry twarzy i głowy, z klinicznie potwierdzonym działaniem przeciwstarzeniowym i stymulującym wzrost włosów. Produkty obejmują m.in. szampony, odżywki, toniki, sera do twarzy. Dostępne online i w hurtowniach.

 

Linia produktów do twarzy oparta będzie o innowacyjne surowce, o potwierdzonym klinicznie działaniu zagęszczającym skórę i niwelującym zmarszczki. Linia produktów do skóry głowy wykazuje działanie odbudowujące cebulki włosowe i stymuluje wzrost włosów, co również zostało potwierdzone w badaniach. Nowa linia produktów, które będą sprzedawane pod marką Cellabic, pozwoli rozwinąć dystrybucję na rynku kosmetycznym w Polsce i w Europie w kategorii dermokosmetyków. – prospekt emisyjny

 

Stylistic Salon System – marka oferująca akcesoria do profesjonalnej obróbki paznokci.

 

Działalność private label

 

  • Spółka produkuje lakiery hybrydowe oraz kosmetyki do makijażu na zamówienie klientów, głównie dla sieci handlowych i właścicieli marek kosmetycznych w Europie i Ameryce Południowej.
  • Największym odbiorcą jest Jeronimo Martins Polska S.A. (Biedronka).

 

Ta działalność z jednej strony zapewnia duże wolumeny, ale nie buduje marek należących do 4Mass. Dyskonty i drogerie mają marki własne, a klienci z reguły nie patrzą na to kto jest producentem marki własnej. Docelowo bardziej przyszłościowe dla 4Mass wydaje się budowa rozpoznawalności własnych marek niż praca na zlecenie.

 

Ekspansja zagraniczna

 

Co ważne spółka rozwija swoją sprzedaż również na rynki zagraniczne. Jest to bardzo ważne dla spółki. Na razie produkty spółki trafiają na teren UE oraz Ameryki Południowej (umowa z Jeronimo Martins na dostawy kosmetyków do Kolumbii). Jednak dla spółka będzie musiała pomyśleć także o dystrybucji na rynek azjatycki, który w najbliższej dekadzie będzie rozwijał się najszybciej na świecie. Kolejnym kierunkiem rozwoju może być jeden z największych rynków kosmetycznych na świecie: Stany Zjednoczone.

 

Źródło: 4Mass

Kanał sprzedaży

Wcześniej wspomniałem, że spółka sprzedaje zarówno poprzez hurtowników, dyskonty jak i w kanale online. Na wykresie poniżej widać, że sprzedaż przez internet to zaledwie 5-6% obrotów 4Mass. Jest to mało jeśli weźmie się pod uwagę, że kanał online odpowiada w Polsce za sprzedaż od 17% do 18% kosmetyków. Spółka zdecydowała się mocniej postawić na współpracę B2B. Dzięki obecności produktów w drogeriach Hebe czy Rossman marki spółki mogą w łatwy sposób zyskać popularność (pomijam tutaj zlecenia private label). Rozpoznawalna marka na rynku kosmetyków znaczy bardzo dużo.

 

Źródło: 4Mass

 

[w 2023 roku] (...) za blisko 40% sprzedaży hurtowej odpowiadały dostawy do sieci drogerii Hebe. Pozostała sprzedaż tego kanału zrealizowana została przez dział handlowy do licznego grona średnich i małych klientów w Polsce i za granicą. Sprzedaż w modelu private label odpowiadała za 30% przychodu Spółki w 2023 roku i była to w głównej mierze sprzedaż do dyskontów firmy Jeronimo Martins Polska S.A. – prospekt emisyjny

Zakłady produkcyjne

Siedziba 4Mass znajduje się w Wołominie, natomiast firma posiada także trzy oddziały (Radom, Świdnik, Nowy Sącz). Z kolei działalność produkcyjna ma miejsce w trzech zakładach produkcyjnych:

 

  • Wołomin
  • Radom
  • Świdnik

 

We wszystkich zakładach Spółki funkcjonują laboratoria, które mają na celu zapewnienie wysokiej jakości oraz bezpieczeństwa produktów oraz opracowywanie i wdrożenie nowych produktów. W 2023 roku 4MASS dokonał połączenia ze spółka Cosmex S.A. zajmującą się produkcją i dystrybucją kosmetyków kolorowych. Spółka ta była dostawcą Emitenta, tym samym 4MASS przed przejęciem posiadał już pewną wiedzę na temat tego podmiotu. Połączenie nastąpiło poprzez przeniesienie całego majątku Cosmex S.A. na Emitenta jako na spółkę przejmującą. – prospekt emisyjny

 

Wołomin

 

Bardzo ważnym zakładem produkcyjnym jest ten w Wołominie, który działa od 2022 roku. Tam produkuje się masy światłoutwardzalne oraz żele budujące. Masy światłoutwardzalne są półproduktem, który jest potrzebny do produkcji lakierów hybrydowych. Dzięki temu krokowi znacząco zmniejszył się import półproduktów, które w 2021 roku zaspokajali dostawcy z Chin, Niemiec i Francji. Integracja pionowa (o ile będzie zrobiona prawidłowo) przyczyni się do poprawy rentowności gotowych produktów (marża producenta masy zostanie w spółce). Obecnie zdolności produkcyjne wynoszą 3 tony masy dziennie.

 

Na Datę Prospektu własna produkcja mas światłoutwardzalnych zabezpiecza średnio 80% produkcji lakierów hybrydowych. Dla pozostałej części produkcji Emitent korzysta z importu mas z Chin, Niemiec i Francji. – prospekt

 

Patrząc na powyższy cytat, warto zdać sobie sprawę, że jeśli sprzedaż lakierów hybrydowych będzie dalej rosła, spółka będzie musiała zastanowić się, czy nie warto zwiększyć mocy produkcyjnych w obecnym zakładzie.

 

Radom

 

Zakład jest wynajmowany i wykorzystywany do konfekcji lakierów. Gotowe masy kosmetyczne z Wołomina trafiają do zakładu w Radomiu, gdzie są przelewane do buteleczek. Rozlewanie lakieru odbywa się za pomocą automatycznych i półautomatycznych linii dozujących.

 

Park maszynowy zakładu pozwala na produkcję około 100.000 sztuk gotowych wyrobów dziennie w systemie dwuzmianowym. Gotowe wyroby trafiają do magazynu, skąd następnie kierowane są do hali realizacji zamówień, która umożliwia wysyłkę średnio 1 mln sztuk produktów miesięcznie do klientów indywidualnych i hurtowych. - prospekt emisyjny

 

Świdnik

 

Jest to najmniejszy zakład należący do 4Mass (800 m2 powierzchni vs 6000 m2 w Wołominie czy Radomiu). Na terenie zakładu produkowane są wyroby kosmetyczne do pielęgnacji skóry oraz produkty stymulujące wzrost włosów. Działka wraz zakładem produkcyjnym stanowi własność spółki. Ten zakład ma pozwolić spółce na wejście na rynek dermokosmetyków.

 

 

Kompleksowy, bezpłatny kurs analizy

fundamentalnej dla Członków SII

Sprawdź! 

 

Dotacje

Świdnik – dotacje z problemami

 

Spółka w ostatnich latach korzystała z licznych dotacji. Jednak nie wszystko zawsze przebiegało po myśli spółki. Świętym przykładem była pierwsza dotacja na budowę Centrum Badawczo-Rozwojowego (B+R) w Świdniku. Wartość projektu była szacowana na 4,6 mln zł, natomiast kwota dotacji miała wynieść 2,6 mln zł (z PARP). Jednak na skutek wzrostu cen materiałów budowalnych i opóźnień spółka zdecydowała się na niekontynuowanie inwestycji i zwrot PARP środków wraz z odsetkami. Następnie spółka zdecydowała się na skorzystanie z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR). W ramach projektu wartego 9,0 mln zł, spółka otrzymała dotację w kwocie 4,4 mln zł. Dzięki temu wybudowano zakład produkujący dermokosmetyki wraz z linią produktową. Ze środków sfinansowano zakup nieruchomości, budowę zakładu oraz zakup urządzeń i aparatury laboratoryjnej. Projekt został ukończony i rozliczony. Od III kw. 2024 roku zakład rozpoczął masową produkcję dermokosmetyków.

 

Prace nad kosmetykami do pielęgnacji skóry

 

Spółka skorzystała z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach RPO Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Pozyskała 0,7 mln zł na sfinansowanie projektu o wartości około 1,2 mln zł. Projekt został zakończony i zaowocował stworzeniem kosmetyków do regeneracji skóry oraz paznokci. Projekt został zakończony i rozliczony.

 

Projekt systemu żelowego do stylizacji kruchych i łamliwych paznokci oraz internacjonalizacji

 

W listopadzie roku spółka ubiegała się o sfinansowanie projektu w FENG (Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki). Kwota dofinansowania miała wynieść 2,1 mln zł, a wartość projektu 3,4 mln zł. Jednak proces decyzyjny przeciągał się. Spółka złożyła 6 marca 2024 roku nowy projekt do FEM (Fundusze Europejskie dla Mazowsza). Kwota dofinansowania miała wynieść 1,6 mln zł, a wartość projektu 3,2 mln zł. dotacja została przyznana po kilku miesiącach w pełnej kwocie. W efekcie 4Mass zrezygnuje z ubiegania się o dotację z FENG.

Otoczenie rynkowe

Rynek kosmetyczny w Polsce i na całym świecie cały czas się rozwija. Bardzo dużo ciekawych informacji znajdziemy w raporcie „BRANŻA KOSMETYCZNA Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028” przygotowany w styczniu 2024 roku przez Departament Analiz Ekonomicznych banku PKO BP oprócz tego we wrześniu tego samego roku bank opublikował jeszcze kolejny raport dla branży kosmetycznej. Dla zainteresowanych linki znajdą się w źródłach.

 

Według tego raportu pod tytułem „Branża Kosmetyczna” z września 2024 roku rynek kosmetyczny w Polsce jest jednym z największych na świecie (12 miejsce na świecie w eksporcie w 2023 roku oraz 14 miejsce w imporcie kosmetyków). Według analizy PKO BP z początku 2024 roku rynek kosmetyków był szacowany w 2023 roku na 6,4 mld EUR i ma rosnąć o 5,5% rocznie do 2028 roku. Oznacza to, że w 2024 roku rynek był wyceniany na 6,75 mld EUR (czyli 28,35 mld PLN przy kursie EUR/PLN na poziomie 4,20). Jak widać na wykresie poniżej najszybciej w najbliższych latach (do 2028 roku) ma rosnąć segment makijażu (+7,1% CAGR) oraz pielęgnacji skóry (+6,8% CAGR).

 

Źródło: PKO BP

 

Polska eksportuje bardzo dużo kosmetyków. W 2023 roku było to około 5,1 mld EUR, co oznacza wzrost względem 2019 roku o ponad 45%. Widać zatem, że polskie produkty stają się coraz popularniejsze. Wynika to z dobrej ceny do jakości sprzedawanych produktów. Nie jest to zaskoczeniem jeśli przypomnimy sobie, że obecnie Polska ma już marki, które są rozpoznawalne poza granicami naszego kraju. Można wymienić m.in. Inglot, Eveline czy marki należące do Dr. Irena Eris.

Co znajdziesz w dalszej części analizy?

  • Analizę otoczenia rynkowego
  • Analizę sytuacji finansowej 4Mass
  • Informacje o kluczowych ryzykach
  • Ocenę perspektyw spółki
  • Konkluzje dotyczące wskaźników wyceny 

 

Dalsza część artykułu jest dostępna za darmo po zalogowaniu tylko dla członków SII z rozszerzoną składką.

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII

Autor artykułu

 

Aleksander Borzęcki, Analityk rynku akcji SII Aleksander Borzęcki, Analityk rynku akcji SII

Zwolennik inwestowania w wartość. Przez kilka lat zatrudniony w funduszu inwestycyjnym na stanowisku Analityka Inwestycyjnego. Uważa, że przy inwestowaniu nie należy kierować się emocjami, tylko zdrowym rozsądkiem. Pasjonat piłki nożnej i rynków finansowych.

 

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie