Chat with us, powered by LiveChat

Relacja z czatu Suntech. „Sztuczną inteligencję wdrażamy od dawna”

Skomentuj artykuł
© Kingline - stock.adobe.com

Na temat ubiegłorocznych wyników, planów, otoczenia rynkowego, konkurencji, a także komunikacji z rynkiem, rozmawiano podczas czatu inwestorskiego spółki Suntech, zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Na pytania uczestników wydarzenia odpowiadał Piotr Saczuk, prezes zarządu spółki.

 

Nawiązując do wyników spółki Suntech, inwestorzy pytali o spadek przychodów czwartym kwartale 2024 roku w ujęciu rocznym z 14,2 mln złotych do poziomu 11,2 mln złotych.

 

- Spadek przychodów w czwartym kwartale w ujęciu rocznym wynika przede wszystkim z wydłużających się procesów sprzedażowych oraz cyklu realizacji kontraktów - odpowiedział Piotr Saczuk.

 

Natomiast na pytanie o kilkudziesięcioprocentowy spadek cen akcji w reakcji na wyniki za czwarty kwartał mówił: Naszym priorytetem jest długoterminowy rozwój spółki, a nie krótkoterminowe wahania kursu akcji. Wyniki czwartego kwartału odzwierciedlają specyfikę naszego biznesu, gdzie cykle sprzedażowe i realizacyjne mogą wpływać na rozkład przychodów w poszczególnych okresach. Oczywiście rozumiemy reakcję rynku, natomiast my koncentrujemy się na realizacji strategii, rozwoju współpracy z partnerami i zwiększaniu konkurencyjności naszych produktów.

 

Pytano także o amortyzację spółki w 2024 roku, która według sprawozdania wzrosła do niespełna 1,4 mln złotych z poziomu 386,7 tys. złotych w 2023 roku.

 

- Wzrost kosztów amortyzacji wynika głównie z rozpoczęcia amortyzacji projektu AI Net Planner, która wynosi 95 tys. PLN miesięcznie. Proces amortyzacji rozpoczął się w marcu 2024 roku, co oznacza, że od marca do grudnia 2024 roku ujęto 950 tys. PLN, co jest główną przyczyną znaczącego wzrostu tego kosztu - wyjaśnił prezes Suntech.

 

Pojawiło się również pytanie o terminowość spływu należności.

 

- Współpracujemy głównie z dużymi podmiotami, co ma tę zaletę, że są to firmy wypłacalne i wiarygodne finansowo. Minusem natomiast jest to, że standardowo narzucają one dłuższe terminy płatności, które są dla nas nienegocjowalne. Jest to jednak powszechna praktyka w branży, do której dostosowaliśmy nasze procesy finansowe - podano podczas czatu.

Sieć partnerska

- Czy w 2024 nastąpiły jakieś wdrożenia z udziałem partnerów - pytał jeden z inwestorów.

 

- Tak, kilka z naszych obecnych wdrożeń jest prowadzonych z udziałem partnerów - opowiedział prezes.

 

Na pytanie dotyczące aktualnego przebiegu procesu pozyskiwania partnerów prezes odpowiedział: Proces pozyskiwania partnerów przebiega zgodnie z naszymi założeniami i widzimy w tym obszarze wyraźny postęp. Dzięki uruchomieniu nowoczesnego centrum szkoleniowego oraz skutecznemu transferowi wiedzy partnerzy mogą coraz szybciej wdrażać nasze rozwiązania. Rozmawiamy z wieloma podmiotami i stopniowo rozwijamy sieć, stawiając na partnerów, którzy są w stanie realnie zwiększyć nasz zasięg rynkowy.

 

- Rozwijanie sieci partnerskiej to proces, który wymaga czasu – zarówno od strony szkoleniowej, jak i wdrożeniowej. Strategię Partnerzy 2.0, zaczęliśmy realizować a początku tego roku. Zakładamy, że w bieżącym roku zobaczymy pierwsze bardziej wymierne rezultaty, jednak pełne przełożenie tej strategii na znaczący wzrost przychodów to zdecydowanie dłuższa perspektywa. W ciągu najbliższych pięciu lat zakładamy kilkukrotny wzrost przychodów - dodano.

Liczebność zespołu

Nawiązując do wcześniejszego wzrostu zatrudnienia, pytano o negatywny wpływ kosztów pracowniczych na wyniki i ewentualne redukcje.

 

- Obecnie nie planujemy redukcji zatrudnienia. Zwiększenie liczebności zespołu dwa lata temu było niezbędne do realizacji istniejących kontraktów oraz przygotowania się na nowe projekty. Choć nie podpisaliśmy jeszcze dużych kontraktów z nowymi klientami, nasi pracownicy są w pełni zaangażowani w obsługę trwających wdrożeń oraz rozbudowy istniejących systemów u naszych obecnych klientów – wiodących operatorów telekomunikacyjnych. Warto podkreślić, że rozbudowy te, ze względu na skalę i złożoność technologiczno-organizacyjną, często są równie wymagające jak nowe wdrożenia u mniejszych operatorów. Nasz zespół ma pełne ręce pracy, dlatego nie przewidujemy redukcji - wyjaśniono podczas czatu inwestorskiego.

 

Na temat tegorocznych planów zarządu dotyczących zatrudnienia w spółce podano: Wzrost liczebność zespołu w 2025 roku nie przekroczy 2-3%, jednak w przypadku pojawienia się projektów wymagających kompetencji wykraczających poza obecne umiejętności zespołu, możliwe będzie zwiększenie tego limitu.

Rozwój AI

Jeden z inwestorów pytał, czy dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji - szczególnie modeli LLM - jest okazją czy zagrożeniem dla spółki.

 

- AI to dla nas zdecydowanie szansa, co doskonale widać w naszych decyzjach dotyczących rozwoju produktu. Sztuczną inteligencję wdrażamy od dawna – choćby poprzez projekt AI Net Planner, który wystartował na długo przed obecnym hypem związanym z AI. Zarówno ubiegłoroczna, jak i tegoroczna roadmapa rozwoju SunVizion zakładają dalszy rozwój funkcjonalności opartych na AI. Ale AI to dla nas nie tylko produkt – to także optymalizacja procesów wewnętrznych i zwiększanie produktywności. Na tym polu również działamy intensywnie i już dziś wykorzystujemy AI w wielu obszarach naszej działalności - mówił Piotr Saczuk.

Otoczenie rynkowe i konkurencja

Z informacji podanej podczas czatu dowiedzieliśmy się, że głównym odbiorcą technologii spółki jest branża telekomunikacyjna. 

 

Na temat konkurencji przedstawiciel zarządu mówił: Z dostępnych informacji wynika, że rok był wymagający dla całej branży OSS/BSS. Widzimy, że procesy decyzyjne klientów znacząco się wydłużyły, co wpłynęło na dynamikę sprzedaży nie tylko u nas, ale i w całym sektorze. Jeśli chodzi o konkurencję, trudno o pełne dane, ponieważ większość firm z naszej branży nie jest notowana na giełdzie i nie publikuje szczegółowych raportów finansowych. Niemniej, na podstawie ogólnych trendów rynkowych oraz dostępnych informacji widzimy, że wielu dostawców mierzy się z podobnymi wyzwaniami – dłuższymi procesami sprzedażowymi, rosnącymi wymaganiami klientów oraz koniecznością dostosowania się do nowych technologii, takich jak 5G czy chmura.

 

Z kolei na temat otoczenia rynkowego i wpływu sytuacji na arenie międzynarodowej na spółkę podano: Działamy na wielu rynkach na całym świecie, co pomaga nam niwelować wpływ lokalnych zawirowań gospodarczych i geopolitycznych. Niepokoje na arenie międzynarodowej mogą mieć różne skutki – z jednej strony wpływają na ostrożność inwestycyjną operatorów telekomunikacyjnych, z drugiej strony cyfryzacja i modernizacja infrastruktury pozostają priorytetem, co sprzyja zapotrzebowaniu na nasze rozwiązania.

Inwestycje

- Jak Państwo rozwijają posiadaną technologię i ile na ten cel zostanie wydane w 2025 roku - pytano podczas czatu.

 

- Nieustannie rozwijamy naszą technologię, aby dostosowywać ją do zmieniających się potrzeb rynku i zwiększać konkurencyjność SunVizion. Nasze działania koncentrują się na kilku kluczowych obszarach: dalszym rozwoju AI w systemie, integracji z nowymi technologiami, takimi jak chmura i 5G i przede wszystkim uproszczeniu wdrożeń, aby były szybsze i bardziej efektywne dla naszych partnerów. Jeśli chodzi o nakłady na rozwój w 2025 roku, nie podajemy szczegółowych prognoz budżetowych. Możemy jednak zapewnić, że inwestycje w rozwój produktu pozostają dla nas jednym z priorytetów, a ich poziom będzie dostosowany do realizacji założeń strategii spółki - podano podczas czatu.

Komunikacja z rynkiem

Na temat poprawy komunikacji spółki z rynkiem prezes mówił: Aby zwiększyć transparentność, podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu zakresu publikowanych informacji. Od drugiego kwartału będziemy komunikować również kontrakty o wartości od 1 mln PLN, a nie tylko te powyżej 3 mln PLN. Ponadto, stale odpowiadamy na pytania akcjonariuszy i bierzemy udział w czatach inwestorskich, takich jak ten. Warto podkreślić, że wydarzenia w naszej branży nie są zazwyczaj medialne i spektakularne – to wielomiesięczne, skomplikowane projekty technologiczne, które często nie nadają się na atrakcyjne komunikaty giełdowe. Nie zamierzamy tworzyć sztucznej narracji tylko dla krótkoterminowych korzyści PR, ponieważ naszym priorytetem jest długoterminowy rozwój spółki i konsekwentna realizacja strategii, która w efekcie przełoży się na wartość dla akcjonariuszy.

Obecność na giełdzie

Odpowiadając na jedno z pytań, prezes mówił, że w tej chwili spółka nie ma planów przejścia na główny parkiet warszawskiej giełdy.

 

Z kolei na temat obecności spółki na rynku NewConnect mówił: Obecność spółki na giełdzie przede wszystkim uwiarygadnia nas w oczach dużych, międzynarodowych kontrahentów. Dla globalnych firm podpisanie kontraktu z transparentnym, notowanym na rynku publicznym podmiotem jest znacznie bardziej komfortowe niż współpraca z małą firmą z odległego kraju. To zwiększa nasze szanse na realizację dużych projektów i budowanie długoterminowych relacji biznesowych. A dodatkowym, nie mniej znaczącym benefitem, jest oczywiście możliwość udziału w czatach inwestorskich i bezpośrednia komunikacja z Państwem.

Plany i prognozy

Na temat planów zarządu Suntech, prezes Saczuk mówił: Głównym celem organizacyjnym i strategicznym spółki na 2025 rok jest wdrożenie nowej strategii, która umożliwi naszym partnerom realizację większej liczby wdrożeń bez konieczności rozbudowy naszego wewnętrznego zespołu. Najważniejszym celem sprzedażowym jest podpisanie nowych umów, natomiast zadaniem marketingu – utrzymanie tempa pozyskiwania leadów sprzedażowych oraz dalszy rozwój skutecznego transferu wiedzy do partnerów. Jeśli chodzi o produkt, koncentrujemy się na rozbudowie platformy SunVizion, aby była jeszcze bardziej konkurencyjna i łatwiejsza do wdrażania przez naszych partnerów.

 

Pytano także, dlaczego spółka nie publikuje prognoz finansowych.

 

- Spółka nie publikuje prognoz finansowych, dlatego nie możemy odnieść się do przewidywań dotyczących przyszłych wyników. Jednocześnie nie widzimy obecnie przesłanek, które wskazywałyby na ryzyko straty w najbliższych kwartałach. Konsekwentnie realizujemy projekty dla dużych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, często w ramach długoletnich kontraktów, co zapewnia stabilne przychody. Lista potrzeb tych klientów jest naprawdę bardzo długa, co daje nam szerokie pole do dalszego rozwoju i rozbudowy naszego portfolio. Dbamy o kontrolę kosztów i efektywne wykorzystanie zasobów, aby utrzymać rentowność działalności - odpowiedziano.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie