Omówienie wyników finansowych SFD S.A. za 4 kwartał i 12 miesięcy 2024 roku. Pod takim hasłem miał miejsce czat spółki SFD zorganizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Rozmawiano również o sprzedaży, logistyce, inwestycjach i działalności marketingowej SFD, a na pytania uczestników wydarzenia odpowiadali: Mateusz Pazdan Prezes Zarządu, Bartosz Kogut Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych, Przemysław Kwiatkowski Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych i Administracyjnych oraz Natalia Pazdan Wiceprezes Zarządu ds. Produktu.
- Uważamy, że wyniki roczne były poniżej naszych oczekiwań oraz możliwości. Należy natomiast pamiętać, że rok 2024 był rokiem, w którym odrobiliśmy starty po kryzysie wizerunkowym co miało bardzo istotne przełożenie na wyniki finansowe. Sam czwarty kwartał 2024 roku, był pozytywnym sygnałem na przyszłość - mówił na temat wyników za czwarty kwartał i cały 2024 rok zarząd SFD.
Odpowiadając na jedno z pytań, zarząd spółki wymienił działania podejmowane przez w 2024 roku, celem podniesienia poziomu przychodów. Wśród nich były: zwiększone nakłady na marketing, nowe produkty, współpraca z nowymi influencerami oraz nowymi sieciami handlowymi.
Wskazano również, że sprzedaż e-commerce cały czas jest naszym wiodącym kanałem sprzedaży gdzie udział przychodów wynosi 54 procent.
Jeden z inwestorów pytał, czego dotyczyły koszty niepodatkowe oraz o powody ich wysokości.
- Koszty niepodatkowe to głównie utrzymanie floty samochodowej ale też koszty PFRON, rezerwy urlopowe, amortyzacja wartości firmy. Koszty te w najbliższym czasie będą utrzymywać się na podobnym poziomie - wyjaśnił zarząd SFD.
Sprzedaż i zatrudnienie
- Jak do wyników spółki kontrybuuje sprzedaż do dużych sieci handlowych i jaką część przychodów stanowiły - pytał jeden z inwestorów.
- W ostatnich miesiącach ok. 15-20 procent obrotów to sprzedaż do sieci handlowych - podał zarząd.
W związku z rozwojem współpracy z dużymi sieciami handlowymi pytano, czy warto utrzymywać sklepy stacjonarne SFD.
- Sklepy stacjonarne SFD umożliwiają przedstawienie klientowi szerszej oferty produktów niż sieci handlowe. Dodatkowo możliwy jest sampling, co aktualnie również wprowadziliśmy w naszych sklepach oraz profesjonalne doradztwo. Funkcjonowanie obu kanałów sprzedaży niewątpliwie na siebie oddziałuje, są one komplementarne - dowiedzieliśmy się podczas czatu.
Pytano także o średni czas dostarczenia zamówienia.
- Na ten moment ponad 90 procent zamówień realizujemy w ciągu 24-48 godzin - podano podczas czatu.
W kwestii zamówień poruszono temat sezonowości, w tym zamówień związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
- W naszej branży grudzień nie jest mocnym miesiącem i święta raczej nie mają pozytywnego wpływu, a segment naszych słodyczy bez cukru nie jest jeszcze aż tak istotny, aby miało to duże przełożenie na nasze łączne przychody - wyjaśnił zarząd.
- Po kilku kwartałach redukcji zatrudnienia mamy wzrost. Z czego wynika ten wzrost zatrudnienia z 288 do 307 osób między raportem za 3 i 4 kwartał 2024 roku, pomimo zamknięcia kolejnego sklepu stacjonarnego - pytano.
- Wzrost zatrudnienia wynika głównie z zatrudnienia osób na magazynie z powodu wzrostu wolumenów - odpowiedziano podczas czatu.
Logistyka
Płynnie dyskusja przeszła na temat dotyczący logistyki w spółce. Pytano m.in. o magazyn, z którym była związana emisja akcji.
- Planujemy uruchomienie nowego, nowoczesnego obiektu logistycznego, który znacząco zwiększy naszą efektywność operacyjną i skróci czas realizacji zamówień. Inwestycja ta będzie częściowo finansowana ze środków pozyskanych w wyniku emisji, co pozwoli nam na dalszy dynamiczny rozwój. Szczegóły dotyczące projektu oraz harmonogram wdrożenia przedstawimy w późniejszym terminie - mówił zarząd.
Pojawiło się zagadnienie planowanej automatyzacji w magazynie.
- Automatyzacja to kluczowy kierunek, który umożliwia zwiększenie efektywności, optymalizację kosztów i utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Planujemy uruchomienie nowoczesnego obiektu logistycznego, który znacząco usprawni nasze procesy operacyjne i skróci czas realizacji zamówień. Już na starcie będzie on wyposażony w bardziej zaawansowane systemy automatyzacji niż obecny, a w kolejnych etapach planujemy dalszą ich rozbudowę, aby maksymalnie zwiększyć wydajność i skalowalność operacji - odpowiedzieli przedstawiciele zarządu.
Odnośnie magazynu kontraktowego wskazano, że na start magazyn kontraktowy będzie obejmować jedną lokalizację, która będzie obsługiwała wybraną grupę zamówień.
Z kolei na temat jego lokalizacji stwierdzono: Na obecnym etapie nie możemy jeszcze wskazać konkretnej lokalizacji. Bierzemy pod uwagę Polskę środkową.
Działania marketingowe
W kwestii marketingu pytano o współpracę sponsoringową z Kanałem Zero.
- Z naszego punktu widzenia współpraca z Kanałem Zero okazała się bardzo owocna. Dzięki obecności w treściach tworzonych przez kanał Zero zaobserwowaliśmy wyraźny wzrost rozpoznawalności marki SFD, szczególnie wśród osób, które dotychczas nie miały z nami bezpośredniej styczności. Kanał Zero pozwolił nam dotrzeć do nowego grona odbiorców, co w dalszej perspektywie przekłada się na rosnące zainteresowanie naszą ofertą - ocenił zarząd SFD.
Paleta produktowa
Na pytanie o zmiany w palecie produktowej w 2024 roku zarząd odpowiedział: Spółka rozszerzyła ofertę produktów dostępnych aktualnie w wielu sieciach handlowych takich jak napoje kolagenowe, czy przekąski bez dodatku cukru.
- Wprowadziliśmy na rynek ok. 200 nowych produktów. W kolejce czeka kilkaset konceptów, których ilość rośnie szybciej niż możliwości produkcyjne. Ze względu na to stale rezygnujemy z niektórych projektów - dodano.
Pytano także o segment napojów izotonicznych i szerzej funkcjonalnych.
- Segment napojów izotonicznych i funkcjonalnych traktujemy jako uzupełnienie naszej oferty, a nie kluczowy obszar działalności. Nie jesteśmy w nim tak mocno obecni jak konkurencja, ponieważ koncentrujemy się przede wszystkim na naszych głównych liniach produktowych np. kolagenach ready to drink . Niemniej jednak obserwujemy rynek i analizujemy potencjał dalszego rozwoju w tym segmencie pod kątem opłacalności biznesowej - mówił zarząd.
Podczas czatu dowiedzieliśmy się również, że obecnie największym zainteresowaniem cieszą się nasze marki ALLNUTRITION i SFD.
Pojawiło się również pytanie o bezcukrowe odmiany “Michałków”.
- “Michałki” były bardzo ciekawym i udanym konceptem cobrandingu, który przyjął się z dużą aprobatą naszych klientów. Michałki są dostępne w blisko 100 naszych sklepach SFD oraz od 31 marca w sieci Lidl - podali przedstawiciele spółki.
Inwestycje
W kwestii inwestycji duża część pytań dotyczyła tworzonego przez firmę własnego laboratorium.
- Laboratorium z jednej strony ograniczy koszt badań, z drugiej strony pozwoli na dużo szybsze analizy pod kątem ewentualnych zanieczyszczeń - odpowiedział zarząd.
Dodano również: Budowanie wizerunku wokół jakości i bezpieczeństwa to nasz priorytet. Doskonale wiemy, że każdy błąd mocno odbija się na wiarygodności. Aby zminimalizować ryzyko przyszłych wpadek, wdrożyliśmy zaostrzone procedury kontroli jakości, dodatkowe audyty dostawców oraz rozszerzyliśmy spektrum badań w zewnętrznych laboratoriach. Intensyfikujemy też proces certyfikacji i stawiamy na transparentną komunikację wyników badań. Rozumiemy, że odbudowa zaufania zajmuje czas, dlatego priorytetem pozostaje dla nas konsekwentne dbanie o najwyższy standard i pełna wiarygodność wobec klientów.
Konkurencja i rynki zagraniczne
- W ostatnim czasie pojawiło się kilku mniejszych nowych graczy na rynku suplementów. Wydaje się, że bardzo szybko zyskali rozpoznawalność. Na jakich działaniach planują się Państwo skupić aby nie stracić pozycji i potencjalnie ją rozwinąć - pytano podczas czatu.
- Gracze, którzy w ostatnim czasie pojawili się na polskim rynku to między innymi duże międzynarodowe przedsiębiorstwa mające znaczne budżety marketingowe i równie szeroką ofertę jak SFD. Konkurencja zawsze motywowała nas do rozwoju. Wzmacniamy pozycję lidera na rynku Polskim jednocześnie rozwijając się na rynkach naszych konkurentów - wyjaśnił zarząd SFD.
Na temat rynków zagranicznych dodano natomiast: Widzimy poprawę rentowności na każdym z rynków zagranicznych, jednak przychody są wciąż poniżej potencjału, który uważamy, że możemy osiągnąć. Najlepiej rozwijają się rynki rumuński i ukraiński, gdzie obserwujemy szczególnie dynamiczny wzrost.
Plany
- Początek roku wygląda równie optymistycznie jak końcówka poprzedniego. Naszym celem na ten rok jest zapewnienie, aby wszystkie zamówienia złożone do godziny 14:00 były dostarczane już następnego dnia roboczego - ocenił zarząd SFD.
- Czy wzrost zapasów w spółce oznacza w tym przypadku wiarę zarządu w poprawę koniunktury na Waszym rynku w 2025 roku - pytał jeden z inwestorów.
- Zdecydowanie tak, widzimy poprawę koniunktury i odbicie na przychodach i wynikach spółki w 4 kwartale 2024. Widzimy również kontynuację tego trendu na początku roku 2025 i spodziewamy się jego utrzymania w najbliższym czasie - wyjaśnił zarząd.