Jednym z beneficjentów wzrostu napięcia na linii Zachód-Rosja są z pewnością europejskie firmy zbrojeniowe. Świadczą o tym rosnące kursy takich firm jak Rheinmenttal, SaaB czy Leonardo. Niestety, w Polsce brakuje firm z branży zbrojeniowej na GPW, a jednym z niewielu substytutów może być Lubawa. W ostatnich miesiącach kurs spółki mocno wzrósł. Pojawia się pytanie, czy rynek zdyskontował już większość wzrostu, czy może firma wciąż jest jeszcze niedowartościowana. Zapraszamy do zapoznania się z analizą spółki.
Model biznesowy
Grupa Kapitałowa Lubawa SA działa w branżach tekstylnej, outdoorowej, reklamowej i obronnej dla której dostarcza kompleksowe rozwiązania dla sektora publicznego, przemysłowego oraz prywatnego. W dalszej części opisu modelu biznesowego przybliżę nieco szerzej strukturę organizacyjną oraz poszczególne segmenty działalności.
Struktura organizacyjna grupy Lubawa
Niestety, Grupa Lubawa nie ma prostej struktury organizacyjnej. Zamiast opisywać wszystkie spółki po kolei, przedstawię opis spółek w formie tabelarycznej.
Źródło: Lubawa
Spółka |
Segment |
Główne produkty/usługi |
Główne rynki/klienci |
Lubawa S.A. |
Sprzęt specjalistyczny |
Dopancerzenia, zbiorniki paliwowe, namioty wojskowe, hełmy i kamizelki kuloodporne, systemy ochrony indywidualnej, kompozytowe płyty balistyczne, Zestawy Minersko-Rozpoznawcze, systemy kamizelek kuloodpornych GRYF i MKO 2.0 |
MON, Policja, Straż Graniczna, służby specjalne, ABW |
|
Sprzęt BHP i Ratownictwo |
Kabiny dekontaminacyjne, odzież ochronna, zbiorniki, skokochrony, namioty ratownicze, pontony, systemy TRIAGE |
Straż Pożarna, urzędy, zarządzanie kryzysowe, producenci pojazdów specjalistycznych |
|
Usługi przerobu |
Powlekanie, krojenie, klejenie, szycie, cięcie wodą/laserem, zgrzewanie tkanin |
Klienci zagraniczni (Czechy, Słowacja) |
|
Tkaniny |
Tkaniny powlekane gumą, namioty pneumatyczne, tkaniny na (membrany, pasy, kompensatory) |
MON, straż pożarna, odbiorcy przemysłowi |
Miranda Sp. z o.o. |
Tkaniny roletowe |
Tkaniny na rolety plisowane, rzymskie, systemy zaciemniające |
Producenci systemów zaciemniających (PL i eksport) |
|
Tkaniny techniczne dla branży dziecięcej |
Tkaniny i dzianiny na wózki, foteliki, akcesoria dziecięce |
Producenci wózków dziecięcych (PL i UE) |
|
Tkaniny dekoracyjne |
Obrusy, zasłony, tkaniny żakardowe i drukowane |
Klienci krajowi i zagraniczni |
|
Tkaniny dla odzieży i obuwia |
Laminaty i dzianiny dla służb mundurowych, welur do obuwia |
Wojsko, Policja, sektor odzieżowy i obuwniczy |
|
Tkaniny reklamowe |
Dzianiny i tkaniny z nadrukami reklamowymi |
Litex Promo, rynek krajowy i eksport |
|
Tkaniny pod druk i wodoodporne |
Tkaniny do reklamy outdoor, mebli ogrodowych, tkaniny z przędz recyklingowych |
Producenci banerów, namiotów, reklamy outdoorowej |
|
Przemysł obronny |
Systemy maskujące i tkaniny dla MON |
MON i przemysł wojskowy |
Litex Promo Sp. z o.o. |
Nośniki reklamy zewnętrznej |
Parasole, namioty, flagi, banery, markizy, meble ogrodowe, systemy wystawiennicze |
Kompania Piwowarska, Heineken, Coca-Cola, Żywiec |
|
Pozostała działalność |
Usługi transportowe, graficzne, ślusarskie, obróbka metali, dzierżawa |
Klienci Litex Promo i podmioty zewnętrzne |
Effect-System S.A. |
Nośniki reklamy zewnętrznej |
Tkaniny z nadrukiem (sitodruk), nadruki na materiałach własnych i powierzonych |
Eksport + dostawy UE, branża reklamowa |
|
Pozostała działalność |
Dzierżawa, odsprzedaż energii, pośrednictwo surowcowe, produkcja energii cieplnej |
Klienci powiązani i zewnętrzni |
Effect-System Sp. z o.o. |
Malowanie proszkowe |
Malowanie profili aluminiowych dla Grupy |
Wewnętrzne potrzeby Grupy |
|
Nośniki reklamy |
Produkcja parasoli, namiotów i flag |
Eksport do UE, Szwajcarii, krajowy rynek |
|
Druk na tkaninach naturalnych |
Druk cyfrowy na lnie, bawełnie, bambusie dla sektora fashion i home-decor |
Producenci odzieży i dekoracji wnętrz (PL i eksport) |
Jeśli spojrzymy na wyniki jednostkowe spółki za 9 miesięcy 2024 i 2023 roku to widać, że w minionym roku bardzo mocno wzrosły obroty w spółce Lubawa, co ma związek z wygraniem dużych kontraktów w służbach mundurowych (m.in. kamizelki kuloodporne). Z kolei Litex Promo (materiały reklamowe) oraz Miranda (tkaniny) wygenerowały dużą sprzedaż zarówno w 9M 2023 roku jak i w 9M 2024 roku. Wyłączenia konsolidacyjne w sprawozdaniu wynikają z tego, że np. w segmencie tkanin część produkcji trafia do innych zakładów produkcyjnych grupy Lubawa.
Źródło: raport kwartalny grupy Lubawa
Jeśli spojrzymy na produkcję, to w spółce dominującej (Lubawa S.A.) zakłady produkcyjne mieszczą się w Lubawie (wraz z Centrum Badawczo-Rozwojowym) oraz Grudziądzu. Natomiast siedziba główna spółki mieści się w Ostrowie Wielkopolskim. Miranda ma zakład produkcyjny w Turku. Z kolei spółka zależna Litex Promo (producent materiałów reklamowych) ma siedzibę w Ostrowie Wielkopolskim. Za to Effect Systems ma swoją siedzibę w Kamiennej Górze.
Segmenty działalności – podział branżowy
Grupa Lubawa to wbrew pozorom nie tylko produkty dla wojska i służb mundurowych, ale także duża ekspozycja na rynek reklamowy, który dostarcza znacznej części przychodów oraz wyniku na sprzedaży. Oprócz tego spółka ma mocną pozycję w segmencie tkanin i ostatnio zdobyła duże kontrakty w produktach specjalistycznych. Sama spółka w raportach okresowych dzieli swoją działalność na segmenty branżowe:
-
materiały reklamowe
-
sprzęt specjalistyczny
-
tkaniny i dzianiny
-
pozostałe
Poniżej zaprezentowałem udział poszczególnych segmentów w sprzedaży do klientów zewnętrznych. Jak widać w okresie 9 miesięcy 2023 i 2024 roku znaczny udział zdobył sprzęt specjalistyczny. Powodem była realizacja dużych kontraktów m.in. kamizelek kuloodpornych dla służb mundurowych.
Źródło: opracowanie własne
Materiały Reklamowe
W tym segmencie grupa Lubawa S.A. oferuje produkty wykorzystywane w reklamie zewnętrznej i wewnętrznej. Asortyment obejmuje m.in.:
- Banery i flagi reklamowe: Produkowane z tkanin poliestrowych, odporne na warunki atmosferyczne.
- Parasole reklamowe: kolory i grafiki uzależnione od potrzeby klientów.
- Namioty reklamowe: takie namioty są często wykorzystywane podczas eventów, targów czy akcji promocyjnych.
Segment przez lata był najważniejszym źródłem przychodów. W latach 2018-2023 sprzedaż wahała się między 31% a 40%. Spójrzmy jeszcze na wartości nominalne, w latach 2018-2021 przychody od klientów zewnętrznych tego segmentu oscylowały między 80 a 90 mln PLN. Za to w 2022 i 2023 roku przychody z materiałów reklamowych dynamicznie wzrosły do poziomu 120-130 mln PLN.
Źródło: opracowanie własne
Spójrzmy jeszcze na rentowność tego segmentu na przestrzeni lat (wyliczane tylko na sprzedaży dla klientów zewnętrznych). Widać, że w latach 2020-2024 udało się poprawić i utrzymać marżę na sprzedaży w dwucyfrowej wartości. W najbliższych latach raczej trudno będzie spółce znacząco poprawić marżowość tego segmentu działalności. Wynika to z tego, że ta branża jest bardzo konkurencyjna (rywalizacja cenami i terminami dostaw) i spółka poza optymalizacjami kosztowymi nie jest w stanie za wiele podziałać (istnieje małe prawdopodobieństwo, że Lubawa zrewolucjonizuje rynek banerów i parasoli). Mamy już 4 lata utrzymania marży na sprzedaży na zbliżonym poziomie mimo realizowania strategii poprawy efektywności całej grupy Lubawa.
Źródło: opracowanie własne
Sprzęt specjalistyczny – wojna na Ukrainie zmieniła perspektywy biznesu
Lubawa przez lata miała problem z tym segmentem. Między 2018 a 2021 rokiem przychody z tej działalności stale spadały. Wydawało się, że spółka nie miała pomysłu na skalowanie tego biznesu. Sytuację diametralnie zmieniła wojna na Ukrainie. Już w 2022 roku przychody segmentu wzrosły, natomiast w 2023 roku sprzedaż przekroczyła poziom 140 mln PLN. Wydaje się, że modernizacja armii w Polsce daje szansę spółce na zdobycie kolejnych dużych kontraktów.
Wspomniany segment działalności obejmuje produkcję sprzętu dla służb mundurowych (wojsko, policja, straż pożarna). W ofercie spółki znajduje się m.in:
- systemy logistyczne – np. bazy namiotowe, namioty techniczne itp.
- sprzęt ochrony osobistej – wśród produktów można wymienić m.in. kamizelki kuloodporne, kamizelki przeciwminowe, EOD ONE (przeciwwybuchowe i odłamkoodporne ubranie ochronne nowej generacji).
- specjalistyczna odzież: ubrania chroniące przed czynnikami chemicznymi, biologicznymi czy promieniowaniem
- sprzęt ochrony osobistej przed upadkiem z wysokości: wśród produktów można wymienić m.in. linki bezpieczeństwa, szelki bezpieczeństwa, amortyzatory
- namioty stelażowe i pneumatyczne: Mobilne konstrukcje wykorzystywane jako tymczasowe bazy operacyjne, punkty medyczne czy magazyny, charakteryzujące się szybkim montażem i demontażem oraz odpornością na trudne warunki atmosferyczne.
Produkty spełniają rygorystyczne normy i certyfikaty wymagane przez służby mundurowe. Nietrudno się domyślić, że głównym odbiorcą są służby (wojsko, policja, straż pożarna). W najbliższych latach można spodziewać się, że Wojsko Polskie będzie potrzebowało dużo sprzętu, który produkuje grupa Lubawa.
Źródło: opracowanie własne
Jak już wcześniej wspomniałem grupa Lubawa miała duże problemy z utrzymaniem stabilnej marży na sprzedaży. W 2023 roku marża znacząco wzrosła, pytanie, czy uda się spółce utrzymać tak wysokie marże w długim terminie. Możliwe, że będzie to trudne do utrzymania. Konkurencja na tym rynku jest duża, a odbiorca mocno patrzy na stosunek ceny do jakości. Na razie popyt jest duży, ale trzeba pamiętać, że tempo zbrojeń będzie zależeć od relacji Zachód-Rosja. Jeśli napięcie się zmniejszy, to istnieje scenariusz zmniejszenia gorączki zbrojeniowej.
Źródło: opracowanie własne
Tkaniny
W tym segmencie produkowane są różnorodne tkaniny i dzianiny. Wśród produktów można wymienić:
-
Tkaniny powlekane: Odporne na wodę, ogień czy chemikalia, stosowane m.in. w produkcji odzieży ochronnej, namiotów czy plandek.
-
Tkaniny techniczne i dekoracyjne: Wykorzystywane w produkcji obrusów, zasłon, pokrowców czy elementów wyposażenia wnętrz.
-
Dzianiny poliestrowe: Stosowane w przemyśle odzieżowym, obuwniczym czy w produkcji zabawek, charakteryzujące się trwałością i elastycznością.
W ramach działalności grupy w tym segmencie sprzedawane są produkty zarówno do klientów zewnętrznych jak i wewnątrz grupy. Wysoka sprzedaż do klientów wewnętrznych w 2024 roku jest spowodowana głównie produkcją na potrzeby sprzętu specjalistycznego.
Źródło: opracowanie własne
Jeśli spojrzymy na sprzedaż tkanin do klientów zewnętrznych, to widać, że w 2023 roku nastąpił spadek obrotów do poziomu najniższego od 2018 roku. Za to w 2024 roku widać odbicie popytu i jest raczej możliwy powrót do obrotów na poziomie ponad 120 mln PLN. Można spodziewać się, że modernizacja Wojska Polskiego daje nadzieje na wzrost popytu w tym segmencie przynajmniej w ciągu kilku najbliższych lat.
Co znajdziesz w dalszej części analizy?
- Analizę segmentów
- Analizę wyników finansowych
- Informacje o strategii i ryzykach
- Informacje o kontraktach spółki
- Spojrzenie na wyniki krajowej konkurencji
- Ocenę bieżącej wyceny