Chat with us, powered by LiveChat

Lubawa pod ostrzałem popytu. Wojsko płaci, a inwestorzy zacierają ręce [Analiza]

Skomentuj artykuł
Źródło: lubawa.com.pl

Jednym z beneficjentów wzrostu napięcia na linii Zachód-Rosja są z pewnością europejskie firmy zbrojeniowe. Świadczą o tym rosnące kursy takich firm jak Rheinmenttal, SaaB czy Leonardo. Niestety, w Polsce brakuje firm z branży zbrojeniowej na GPW, a jednym z niewielu substytutów może być Lubawa. W ostatnich miesiącach kurs spółki mocno wzrósł. Pojawia się pytanie, czy rynek zdyskontował już większość wzrostu, czy może firma wciąż jest jeszcze niedowartościowana. Zapraszamy do zapoznania się z analizą spółki.

Model biznesowy

Grupa Kapitałowa Lubawa SA działa w branżach tekstylnej, outdoorowej, reklamowej i obronnej dla której dostarcza kompleksowe rozwiązania dla sektora publicznego, przemysłowego oraz prywatnego. W dalszej części opisu modelu biznesowego przybliżę nieco szerzej strukturę organizacyjną oraz poszczególne segmenty działalności.

 

Struktura organizacyjna grupy Lubawa

Niestety, Grupa Lubawa nie ma prostej struktury organizacyjnej. Zamiast opisywać wszystkie spółki po kolei, przedstawię opis spółek w formie tabelarycznej.

 

Źródło: Lubawa

 

Spółka

Segment

Główne produkty/usługi

Główne rynki/klienci

Lubawa S.A.

Sprzęt specjalistyczny

Dopancerzenia, zbiorniki paliwowe, namioty wojskowe, hełmy i kamizelki kuloodporne, systemy ochrony indywidualnej, kompozytowe płyty balistyczne, Zestawy Minersko-Rozpoznawcze, systemy kamizelek kuloodpornych GRYF i MKO 2.0

MON, Policja, Straż Graniczna, służby specjalne, ABW

 

Sprzęt BHP i Ratownictwo

Kabiny dekontaminacyjne, odzież ochronna, zbiorniki, skokochrony, namioty ratownicze, pontony, systemy TRIAGE

Straż Pożarna, urzędy, zarządzanie kryzysowe, producenci pojazdów specjalistycznych

 

Usługi przerobu

Powlekanie, krojenie, klejenie, szycie, cięcie wodą/laserem, zgrzewanie tkanin

Klienci zagraniczni (Czechy, Słowacja)

 

Tkaniny

Tkaniny powlekane gumą, namioty pneumatyczne, tkaniny na (membrany, pasy, kompensatory)

MON, straż pożarna, odbiorcy przemysłowi

Miranda Sp. z o.o.

Tkaniny roletowe

Tkaniny na rolety plisowane, rzymskie, systemy zaciemniające

Producenci systemów zaciemniających (PL i eksport)

 

Tkaniny techniczne dla branży dziecięcej

Tkaniny i dzianiny na wózki, foteliki, akcesoria dziecięce

Producenci wózków dziecięcych (PL i UE)

 

Tkaniny dekoracyjne

Obrusy, zasłony, tkaniny żakardowe i drukowane

Klienci krajowi i zagraniczni

 

Tkaniny dla odzieży i obuwia

Laminaty i dzianiny dla służb mundurowych, welur do obuwia

Wojsko, Policja, sektor odzieżowy i obuwniczy

 

Tkaniny reklamowe

Dzianiny i tkaniny z nadrukami reklamowymi

Litex Promo, rynek krajowy i eksport

 

Tkaniny pod druk i wodoodporne

Tkaniny do reklamy outdoor, mebli ogrodowych, tkaniny z przędz recyklingowych

Producenci banerów, namiotów, reklamy outdoorowej

 

Przemysł obronny

Systemy maskujące i tkaniny dla MON

MON i przemysł wojskowy

Litex Promo Sp. z o.o.

Nośniki reklamy zewnętrznej

Parasole, namioty, flagi, banery, markizy, meble ogrodowe, systemy wystawiennicze

Kompania Piwowarska, Heineken, Coca-Cola, Żywiec

 

Pozostała działalność

Usługi transportowe, graficzne, ślusarskie, obróbka metali, dzierżawa

Klienci Litex Promo i podmioty zewnętrzne

Effect-System S.A.

Nośniki reklamy zewnętrznej

Tkaniny z nadrukiem (sitodruk), nadruki na materiałach własnych i powierzonych

Eksport + dostawy UE, branża reklamowa

 

Pozostała działalność

Dzierżawa, odsprzedaż energii, pośrednictwo surowcowe, produkcja energii cieplnej

Klienci powiązani i zewnętrzni

Effect-System Sp. z o.o.

Malowanie proszkowe

Malowanie profili aluminiowych dla Grupy

Wewnętrzne potrzeby Grupy

 

Nośniki reklamy

Produkcja parasoli, namiotów i flag

Eksport do UE, Szwajcarii, krajowy rynek

 

Druk na tkaninach naturalnych

Druk cyfrowy na lnie, bawełnie, bambusie dla sektora fashion i home-decor

Producenci odzieży i dekoracji wnętrz (PL i eksport)

 

Jeśli spojrzymy na wyniki jednostkowe spółki za 9 miesięcy 2024 i 2023 roku to widać, że w minionym roku bardzo mocno wzrosły obroty w spółce Lubawa, co ma związek z wygraniem dużych kontraktów w służbach mundurowych (m.in. kamizelki kuloodporne). Z kolei Litex Promo (materiały reklamowe) oraz Miranda (tkaniny) wygenerowały dużą sprzedaż zarówno w 9M 2023 roku jak i w 9M 2024 roku. Wyłączenia konsolidacyjne w sprawozdaniu wynikają z tego, że np. w segmencie tkanin część produkcji trafia do innych zakładów produkcyjnych grupy Lubawa.

 

Źródło: raport kwartalny grupy Lubawa

 

Jeśli spojrzymy na produkcję, to w spółce dominującej (Lubawa S.A.) zakłady produkcyjne mieszczą się w Lubawie (wraz z Centrum Badawczo-Rozwojowym) oraz Grudziądzu. Natomiast siedziba główna spółki mieści się w Ostrowie Wielkopolskim. Miranda ma zakład produkcyjny w Turku. Z kolei spółka zależna Litex Promo (producent materiałów reklamowych) ma siedzibę w Ostrowie Wielkopolskim. Za to Effect Systems ma swoją siedzibę w Kamiennej Górze.

Segmenty działalności – podział branżowy

Grupa Lubawa to wbrew pozorom nie tylko produkty dla wojska i służb mundurowych, ale także duża ekspozycja na rynek reklamowy, który dostarcza znacznej części przychodów oraz wyniku na sprzedaży. Oprócz tego spółka ma mocną pozycję w segmencie tkanin i ostatnio zdobyła duże kontrakty w produktach specjalistycznych. Sama spółka w raportach okresowych dzieli swoją działalność na segmenty branżowe:

 

  • materiały reklamowe

  • sprzęt specjalistyczny

  • tkaniny i dzianiny

  • pozostałe

 

Poniżej zaprezentowałem udział poszczególnych segmentów w sprzedaży do klientów zewnętrznych. Jak widać w okresie 9 miesięcy 2023 i 2024 roku znaczny udział zdobył sprzęt specjalistyczny. Powodem była realizacja dużych kontraktów m.in. kamizelek kuloodpornych dla służb mundurowych.

 

Źródło: opracowanie własne

Materiały Reklamowe

W tym segmencie grupa Lubawa S.A. oferuje produkty wykorzystywane w reklamie zewnętrznej i wewnętrznej. Asortyment obejmuje m.in.:

 

  • Banery i flagi reklamowe: Produkowane z tkanin poliestrowych, odporne na warunki atmosferyczne.
  • Parasole reklamowe: kolory i grafiki uzależnione od potrzeby klientów.
  • Namioty reklamowe: takie namioty są często wykorzystywane podczas eventów, targów czy akcji promocyjnych.

 

Segment przez lata był najważniejszym źródłem przychodów. W latach 2018-2023 sprzedaż wahała się między 31% a 40%. Spójrzmy jeszcze na wartości nominalne, w latach 2018-2021 przychody od klientów zewnętrznych tego segmentu oscylowały między 80 a 90 mln PLN. Za to w 2022 i 2023 roku przychody z materiałów reklamowych dynamicznie wzrosły do poziomu 120-130 mln PLN.

 

Źródło: opracowanie własne

 

Spójrzmy jeszcze na rentowność tego segmentu na przestrzeni lat (wyliczane tylko na sprzedaży dla klientów zewnętrznych). Widać, że w latach 2020-2024 udało się poprawić i utrzymać marżę na sprzedaży w dwucyfrowej wartości. W najbliższych latach raczej trudno będzie spółce znacząco poprawić marżowość tego segmentu działalności. Wynika to z tego, że ta branża jest bardzo konkurencyjna (rywalizacja cenami i terminami dostaw) i spółka poza optymalizacjami kosztowymi nie jest w stanie za wiele podziałać (istnieje małe prawdopodobieństwo, że Lubawa zrewolucjonizuje rynek banerów i parasoli). Mamy już 4 lata utrzymania marży na sprzedaży na zbliżonym poziomie mimo realizowania strategii poprawy efektywności całej grupy Lubawa.

 

Źródło: opracowanie własne

Sprzęt specjalistyczny – wojna na Ukrainie zmieniła perspektywy biznesu

Lubawa przez lata miała problem z tym segmentem. Między 2018 a 2021 rokiem przychody z tej działalności stale spadały. Wydawało się, że spółka nie miała pomysłu na skalowanie tego biznesu. Sytuację diametralnie zmieniła wojna na Ukrainie. Już w 2022 roku przychody segmentu wzrosły, natomiast w 2023 roku sprzedaż przekroczyła poziom 140 mln PLN. Wydaje się, że modernizacja armii w Polsce daje szansę spółce na zdobycie kolejnych dużych kontraktów.

 

Wspomniany segment działalności obejmuje produkcję sprzętu dla służb mundurowych (wojsko, policja, straż pożarna). W ofercie spółki znajduje się m.in:

 

  • systemy logistyczne – np. bazy namiotowe, namioty techniczne itp.
  • sprzęt ochrony osobistej – wśród produktów można wymienić m.in. kamizelki kuloodporne, kamizelki przeciwminowe, EOD ONE (przeciwwybuchowe i odłamkoodporne ubranie ochronne nowej generacji).
  • specjalistyczna odzież: ubrania chroniące przed czynnikami chemicznymi, biologicznymi czy promieniowaniem
  • sprzęt ochrony osobistej przed upadkiem z wysokości: wśród produktów można wymienić m.in. linki bezpieczeństwa, szelki bezpieczeństwa, amortyzatory
  • namioty stelażowe i pneumatyczne: Mobilne konstrukcje wykorzystywane jako tymczasowe bazy operacyjne, punkty medyczne czy magazyny, charakteryzujące się szybkim montażem i demontażem oraz odpornością na trudne warunki atmosferyczne.

 

Produkty spełniają rygorystyczne normy i certyfikaty wymagane przez służby mundurowe. Nietrudno się domyślić, że głównym odbiorcą są służby (wojsko, policja, straż pożarna). W najbliższych latach można spodziewać się, że Wojsko Polskie będzie potrzebowało dużo sprzętu, który produkuje grupa Lubawa.

 

Źródło: opracowanie własne

 

Jak już wcześniej wspomniałem grupa Lubawa miała duże problemy z utrzymaniem stabilnej marży na sprzedaży. W 2023 roku marża znacząco wzrosła, pytanie, czy uda się spółce utrzymać tak wysokie marże w długim terminie. Możliwe, że będzie to trudne do utrzymania. Konkurencja na tym rynku jest duża, a odbiorca mocno patrzy na stosunek ceny do jakości. Na razie popyt jest duży, ale trzeba pamiętać, że tempo zbrojeń będzie zależeć od relacji Zachód-Rosja. Jeśli napięcie się zmniejszy, to istnieje scenariusz zmniejszenia gorączki zbrojeniowej.

 

Źródło: opracowanie własne

Tkaniny

W tym segmencie produkowane są różnorodne tkaniny i dzianiny. Wśród produktów można wymienić:

 

  • Tkaniny powlekane: Odporne na wodę, ogień czy chemikalia, stosowane m.in. w produkcji odzieży ochronnej, namiotów czy plandek.

  • Tkaniny techniczne i dekoracyjne: Wykorzystywane w produkcji obrusów, zasłon, pokrowców czy elementów wyposażenia wnętrz.

  • Dzianiny poliestrowe: Stosowane w przemyśle odzieżowym, obuwniczym czy w produkcji zabawek, charakteryzujące się trwałością i elastycznością.

 

W ramach działalności grupy w tym segmencie sprzedawane są produkty zarówno do klientów zewnętrznych jak i wewnątrz grupy. Wysoka sprzedaż do klientów wewnętrznych w 2024 roku jest spowodowana głównie produkcją na potrzeby sprzętu specjalistycznego.

 

Źródło: opracowanie własne

 

Jeśli spojrzymy na sprzedaż tkanin do klientów zewnętrznych, to widać, że w 2023 roku nastąpił spadek obrotów do poziomu najniższego od 2018 roku. Za to w 2024 roku widać odbicie popytu i jest raczej możliwy powrót do obrotów na poziomie ponad 120 mln PLN. Można spodziewać się, że modernizacja Wojska Polskiego daje nadzieje na wzrost popytu w tym segmencie przynajmniej w ciągu kilku najbliższych lat.

Co znajdziesz w dalszej części analizy?

  • Analizę segmentów
  • Analizę wyników finansowych
  • Informacje o strategii i ryzykach
  • Informacje o kontraktach spółki
  • Spojrzenie na wyniki krajowej konkurencji
  • Ocenę bieżącej wyceny

 

 

Dalsza część artykułu jest dostępna za darmo po zalogowaniu tylko dla członków SII z rozszerzoną składką.

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII

Autor artykułu

 

Aleksander Borzęcki, Analityk rynku akcji SII Aleksander Borzęcki, Analityk rynku akcji SII

Zwolennik inwestowania w wartość. Przez kilka lat zatrudniony w funduszu inwestycyjnym na stanowisku Analityka Inwestycyjnego. Uważa, że przy inwestowaniu nie należy kierować się emocjami, tylko zdrowym rozsądkiem. Pasjonat piłki nożnej i rynków finansowych.

 

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie