Chat with us, powered by LiveChat

Nowa strategia Orange Polska na lata 2025-2028

© ninog - adobe.stock.com

Temat czatu: Nowa strategia Orange Polska na lata 2025-2028

Data: piątek, 4 kwietnia, godz. 11:00 Dodaj przypomnienie w kalendarzu Google

 

Orange

 

Na pytania inwestorów odpowiedział:

 

Jacek Kunicki, CFO

Jacek Kunicki, CFO

Urodzony w 1979 r., jest związany z Orange Polska od 2003 r. W tym czasie pełnił różne funkcje menedżerskie o rosnącym zakresie odpowiedzialności w obszarze finansów, w tym funkcję Dyrektora Relacji Inwestorskich w latach 2010-2014 oraz Dyrektora Kontrolingu Grupy Orange Polska od roku 2014, gdzie odegrał kluczową rolę w skutecznym odwróceniu trendów w ramach strategii .One oraz przestawieniu firmy na strategię komercyjną ukierunkowaną na wartość. Od 31 marca 2020 roku odpowiada za Finanse w Orange Polska.

 

Zasiada w Radach Nadzorczych spółek NetWorkS!, Światłowód Inwestycje, Bluesoft oraz Integrated Solutions, wchodzących w skład Grupy Orange Polska. Jest również Członkiem Rady Nadzorczej Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych. W latach 2020-2022 Członek Rady Nadzorczej TP Teltech. Przed dołączeniem do zespołu Orange, pracował w dziale finansów operatora telekomunikacyjnego Energis Polska. Jest absolwentem Wyższej Szkoły Zarządzania w Warszawie. Posiada tytuł MBA z Oxford Brookes University.

Najważniejsze informacje o Spółce:

Orange Polska S.A. jest wiodącym dostawcą usług telekomunikacyjnych w Polsce działającym we wszystkich segmentach tego rynku. Firma zakończyła z dużym sukcesem strategię .Grow, realizowaną w latach 2021-2024, która przyniosła akcjonariuszom ponad 40% zwrotu w postaci wzrostu kursu akcji oraz wypłacanych dywidend. Kluczem do sukcesu było tworzenie wartości poprzez działalność komercyjną, czyli systematyczny wzrost liczby klientów oraz średniego rachunku jaki oni generują. Dwa tygodnie temu firma ogłosiła nową strategię na lata 2025-2028, o nazwie Lead the Future. Nowa strategia jest ewolucją, jej główne filary się nie zmieniają: to konwergencja dla gospodarstw domowych i ekspozycja na szybko rosnący rynek usług informatycznych dla klientów biznesowych. Ponieważ oferowane usługi są kluczowe dla klientów, profil działalności jest odporny na spowolnienie gospodarcze. Jednocześnie rynek telekomunikacyjny, poprzez wciąż niską penetrację światłowodów i niskie poziomy cen w porównaniu z UE, posiada duży potencjał wzrostu. Strategia jest nastawiona na dalszy wzrost wartości oraz ma przewidywalną politykę dywidendową.

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Jacek Kunicki: Dzień dobry, nazywam się Jacek Kunicki i w Orange Polska odpowiadam za finanse. Witam wszystkich serdecznie, dwa tygodnie temu opublikowaliśmy nową strategię, więc zapraszam do zadawania pytań, chętnie opowiem o naszych planach i założeniach

 

Somos: Jaki wzrost liczby klientów zarząd przewiduje na lata 2025-2028?

 

Jacek Kunicki: W ramach strategii oczekujemy wzrostu liczby klientów wszystkich naszych głównych usług telekomunikacyjnych, tzn. konwergencji (w przedziale 12-15% do 2028), mobilnych (o niski jednocyfrowy procent średnio co roku), światłowodu (o wysoki jednocyfrowy procent średnio co roku) oraz telewizyjnych (o dwucyfrowy procent co roku). Co ważne, tak jak w czasie poprzedniej strategii, chcemy utrzymać równowagę pomiędzy wzrostem liczy klientów oraz ARPO, czyli średniego rachunku jaki oni płacą. Oczekujemy że jedno plus drugie zaowocuje wzrostem przychodów z tych kluczowych dla nas grup usług łącznie o 4-6% średnio co roku.

 

Somos: Jaki CAPEX spółka przewiduje na lata objęte nowa strategią?

 

Jacek Kunicki: W 2024 nasze ekonomiczne nakłady inwestycyjne (eCAPEX) wyniosły ciut ponad 1,8 mld zł i mniej więcej takiego poziomu oczekujemy w każdym roku nowej strategii. W ramach tego chcemy więcej przeznaczyć na obszary kluczowe dla wzrostu komercyjnego – czyli przede wszystkim budowę sieci 5G oraz sieci światłowodowej. Pozostałe obszary będziemy optymalizować. Co istotne, oczekujemy że produktywność naszego CAPEXU będzie się zwiększać, czyli oczekujemy spadającej jego relacji do przychodów

 

Arek: Czy priorytetem inwestycyjnym pozostanie sieć 5G, czy są inne elementy w które Orange mocno będzie inwestować?

 

Jacek Kunicki: 5G będzie zdecydowanie priorytetem. Budowa takiej sieci trwa kilka lat, a tak na dobre zaczęliśmy dopiero w 2024 roku, kiedy staliśmy się posiadaczami licencji na pierwsze pasmo częstotliwości 5G (pasmo pojemnościowe). W ubiegłym tygodniu rozstrzygnęła się aukcja na drugą częstotliwość 5G (pasmo pokryciowe) – kupiliśmy 2 bloki po najniższej możliwej cenie. Do 2028 roku, czyli do końca obecnej strategii, budowa sieci 5G powinna być w zdecydowanej części ukończona.

 

Dawid: Jak zarząd ocenia wyniki za 2024 rok?

 

Jacek Kunicki: Jesteśmy bardzo zadowoleni ze wzrostu wskaźnika EBITDAaL o 4,6%, trochę mniej z przychodów, które spadły. Jednak spadek przychodów nastąpił w liniach niżej marżowych, podczas gdy wzrost w kluczowych usługach telekomunikacyjnych nawet przyspieszył. Marża którą generujemy na tych usługach to ponad 70% naszej całkowitej marży brutto, i to one odpowiadały głównie za wzrost EBITDAaL. Cieszymy się, że poradziliśmy sobie z presją inflacyjną i wyjątkowo dużym spadkiem zysków w naszej spółce Orange Energia, która zajmuje się odsprzedażą energii elektrycznej. Skompensowaliśmy te wyzwania transformacją kosztów i wyższymi zyskami na kontrakcie budowy sieci dla spółki Światłowód Inwestycje.

 

Dawid: Jakie elementy w największym stopniu wpłynęly na wzrost zysku netto biorąc pod uwagę fakt, iż przychody były nieznacznie niższe.

 

Jacek Kunicki: Dobre pytanie. Przychody spadły, ale tylko na liniach przychodów mniej marżowych, czyli usługach informatycznych, odsprzedaży energii oraz hurtu mobilnego (w wyniku regulowanego spadku stawek za połączenia pomiędzy operatorami). Podczas gdy wzrost w kluczowych usługach telekomunikacyjnych nawet przyspieszył. Marża którą generujemy na tych usługach to ponad 70% naszej całkowitej marży brutto, i to one odpowiadały głównie za wzrost EBITDAaL o 4.6%. Do wzrostu zysku netto przyczynił się fakt, że rok wcześniej wynik był obciążony rezerwą na plan socjalny na lata 2024-2025.

 

Olek: Z czego wynika spadek przychodów w 2024 roku w porównaniu do 2023 roku?

 

Jacek Kunicki: Przychody spadły, ale tylko na liniach przychodów mniej marżowych, czyli usługach informatycznych, odsprzedaż energii oraz hurtu mobilnego (w wyniku regulowanego spadku stawek za połączenia pomiędzy operatorami). Podczas gdy wzrost w kluczowych usługach telekomunikacyjnych nawet przyspieszył. Czyli konwergencja, usługi mobilne, dostępu internetu – to wszystko razem rosło o ponad 5% w wyniku jednoczesnego wzrostu liczby klientów i średniego rachunku jaki ci klienci płacą.

 

Olek: Ile spółka wydała na inwestycje w 2024 roku i jakie projekty były priorytetowe?

 

Jacek Kunicki: Nasze ekonomiczne nakłady inwestycyjne wyniosły 1,8 mld zł. Na to złożyły się inwestycje na poziomie ok 2 mld zł oraz wpływy ze sprzedaży nieruchomości, których nie używamy (bo ciągle się transformujemy) na poziomie 200 mln zł. Rok 2024 był to pierwszy rok kiedy pełną parą inwestowaliśmy w budowę sieci 5G - po tym jak dostaliśmy pierwsze pasmo dedykowane tej technologii na początku roku. Na sieć mobilną ogółem wydaliśmy ponad 500 mln zł. Inwestowaliśmy również w różne projekty transformacyjne, które zaowocują większą efektywnością naszego biznesu w kolejnych latach.

 

Olek: Ile czasu zajmie spółce proces wyłączania sieci 3G?

 

Jacek Kunicki: Sieć 3G wyłączamy stopniowo od 2023 roku i proces ten zakończy się w tym roku. Dzięki temu uwolnimy pasmo na nowoczesne technologie 4G i 5G

 

Wojciech Majkowski: Jaką kwota zamierzacie Państwo przeznaczyć na rozwój sieci 5G?

 

Jacek Kunicki: W okresie nowej strategii budowa sieci 5G będzie największym projektem inwestycyjnym. Ogólnie na sieć mobilną chcemy przeznaczyć ok. 2 mld zł w okresie kolejnych 4 lat. Do tego trzeba doliczyć wydatki na częstotliwości - 712 mln na pasmo 700MHz, które kupimy w tym roku w wyniku zakończonej aukcji, oraz prawie 500 mln ma pasmo 3,5 GHz które kupiliśmy w roku ubiegłym

 

Somos: Jakie punkty nowej strategii Orange Polska wymieniłby Pan jako kluczowe?

 

Jacek Kunicki: Kluczowym punktem strategii jest osiągnięcie zdrowego (4-6% CAGR) wzrostu przychodów z podstawowych usług telekomunikacyjnych (konwergencja, światłowód, usługi komórkowe) oraz usług IT&IS (5-7% CAGR), osiągane dzięki dalszemu zwiększaniu liczby obsługiwanych klientów oraz zakresu sprzedawanych im usług.

 

Wzrost komercyjny będzie wspierany przez dynamicznie prowadzony program inwestycyjny, w ramach którego firma przeznaczy większą proporcję nakładów inwestycyjnych na obszaru kluczowe dla dalszego wzrostu komercyjnego; na sieć mobilną i światłowodową. dzięki temu osiągniemy >90% pokrycie technologią 5G oraz dotrzemy z zasięgiem usług światłowodu do 12m gospodarstw domowych.

 

Wspomniany wcześniej wzrost przychodów przełoży się na dynamiczny wzrost zysku EBITDAaL (niski-do-średniego jednoprocentowy CAGR) dzięki dobrej zyskowności bezpośredniej przychodów oraz dzięki nowemu programowi transformacji/redukcji kosztów operacyjnych - a rosnący zysk EBITDAaL będzie kluczowym czynnikiem wspierającym wzrost cash flow

 

Grzegorz S.: Jak oceniłby Pan rozwój rynku internetu mobilnego? Czy ma szansę wyprzeć internet stacjonarny?

 

Jacek Kunicki: Zasadniczo Internet mobilny jest usługą komplementarną a nie substytutem stacjonarnego dostępu do internetu, głównie z racji na dużo większą przepustowość i stabilność dostępu światłowodowego, oraz jego niewrażliwość na warunki pogodowe. Jednakowoż internet mobilny będzie się dalej dynamicznie rozwijał jako usługa komplementarna, a dla części Polski gdzie nie dociera światłowód, będzie to źródło podstawowego dostępu do internetu - szczególnie na bazie technologii 5G

 

Waldemar G.: Jak idzie proces sprzedaży zbędnych nieruchomości? Ile udało się już sprzedać?

 

Jacek Kunicki: W ciągu ostatnich 10 lat wpływy ze sprzedaży zbędnych nieruchomości to blisko 2 mld zł. W ostatnich 2 latach wyniosły po ok 200 mln, czy to były bardzo dobre lata, zważywszy z każdym kolejnym rokiem wyzwania na tym polu są coraz większe, bo nieruchomości są coraz mniejsze więc powtórzenie wyniku wymaga większej ilości transakcji. Obecny portfel jeszcze do sprzedania to ok 500 mln. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą.

 

Sierra: Rozważacie Państwo akwizycje? Np. segmencie IT&IS

 

Jacek Kunicki: Jesteśmy otwarci na takie akwizycje w segmentach blisko naszej działalności podstawowej, szczególnie w obszarze infrastruktury światłowodowej oraz wybranych segmentów IT&IS - czyli w obszarach gdzie akwizycje mają szanse na wygenerowanie synergii pomiędzy Orange Polska i kupowanym podmiotem.

 

Daniel: Czy pozyskujecie środki z dotacji na rozwój sieci 5G?

 

Jacek Kunicki: Nie, inwestycje w 5G są prowadzane wyłącznie z własnych środków

 

Gosiek: Co zarząd uważa za największy sukces zakończonej strategii Grow realizowanej na lata 2021-2024?

 

Jacek Kunicki: .Grow przyniósł nam sukcesy w wielu obszarach. Do najważniejszych zaliczyłbym trwałe wejście Orange Polska na ścieżkę wzrostu wynikającego z działalności komercyjnej, a więc naszą umiejętność pozyskiwania nowych klientów i zwiększana wartości usług jaką kupuje od nas przeciętny klient. To była absolutna podstawa osiągnięcie w .Grow doskonałych wyników finansowych i przyniesienia akcjonariuszom 44% całkowitego zwrotu (wzrost kursu akcji i dywidendy)

 

Franek: Jaką część przychodów może generować segment IT&IS?

 

Jacek Kunicki: Mierzymy w 2mld złotych przychodów IT&IS w roku 2028!

 

Worwa: Jak AI wpływa na działalność Orange Polska i jaki będzie miało wpływ w 2025 roku?

 

Jacek Kunicki: Stosujemy AI w całym szeregu naszych kluczowych procesów, zaczynając od spersonifikowanej oferty handlowej, poprzez obsługę klienta przez naszą sztuczną inteligencję "Max", wykorzystanie AI przy zarządzaniu ustawieniami sieci komórkowej aż do wsparcia w czynnościach administracyjnych - np. w rachunkowości w centrum usług wspólnych. Widzimy niezwykły wzrost możliwości stosowania AI i na pewno będziemy jeszcze bardziej korzystać z AI w przyszłości.

 

ag2a: Czy tak ambitny wzrost zawarty w strategii jest możliwy do osiągnięcia zważywszy na stosunkowo nasycony już rynek telekomunikacyjny w Polsce?

 

Jacek Kunicki: Rynek telekomunikacyjny w Polsce jest nasycony, ale ciągle rośnie. Cały czas, wolno ale rośnie liczba użytkowników mobilnych, głównie wyniku wymiany pokoleniowej - młodsze pokolenia używają większej ilości telefonów. Szybciej rośnie rynek szybkiego dostępu do internetu - ten segment jest jeszcze daleki od nasycenia, szczególnie poza dużymi miastami, widzimy tutaj solidny popyt. Co ciekawe, pomimo, że populacja Polski się kurczy, to liczba gospodarstw domowych wciąż rośnie, bo są one mniej liczne, oraz coraz więcej rodzin może sobie pozwolić na drugi dom, np. wakacyjny. W kolejnych latach oczekujemy, że rynek dostępu do internetu światłowodowego będzie solidnie rósł. Cześć naszego wzrostu będzie generowana również przez rynek usług informatycznych, na który mamy bardzo solidną ekspozycję (jesteśmy 3 największą firmą w tej branży w Polsce) i daje nam to istotne synergie z biznesem telekomunikacyjnym - ten rynek rośnie dużo szybciej niż rynek telko.

 

Daniel: Jak by Pan oszacował procent nieużywanych nieruchomości udało się sprzedać?

 

Jacek Kunicki: Zdecydowana większość już się sprzedała. W ciągu poprzednich 10 lat wpływy to prawie 2 mld zł, ale jeszcze portfel warty ok 500 mln jest na sprzedaż

 

Franek: Jak w ostatnich latach wzrosło zapotrzebownia, obciążenie sieci Orange Polska większą transmisją danych?

 

Jacek Kunicki: W poprzednich czterech latach łączna transmisja danych w naszej sieci wzrosłą o ok. 90%, średnio każdy klient pobierał w 2024 2,5x raza więcej danych w porównaniu do roku 2020. To powoduje że musimy cały czas inwestować w jakość sieci, poprawiać jej przepustowość, żeby zapewnić jak najlepsze doświadczenie klienta. Dzięki tym inwestycjom średnia prędkość poboru danych wzrosła w poprzednich 4 latach o 4,5 raza

 

Wiktor Pasoń: W ciągu 5 lat spółka chce mieć w swojej sieci 500 tys. nowych gospodarstw. Te natomiast najczęściej są już klientami jakiejś innej sieci. W jaki sposób zmierzacie do siebie ich przekonać?

 

Jacek Kunicki: Będziemy przekonywać klientów istniejących i nowych (bo liczba gospodarstw domowych w Polsce rośnie) gospodarstw domowych do korzystania z naszych usług:

 

1. oferując najlepszą jakość telekomunikacji, wspieraną jakością naszej sieci, jej niezawodnością i parametrami przepustowości i prędkości

 

2. oferując szeroką gamę usług telekomunikacji i rozrywki/telewizji, dopasowanych do potrzeb różnych grup klientów,

 

3. oferując najwyższy poziom bezpieczeństwa w sieci, co jest niezwykle istotne przy tym jak coraz większa część naszej aktywności i życia przenosi się do świata cyfrowego

 

Oczywiście pola rywalizacji o klienta będą się różnić w zależności od czasu i miejsca ale to te atrybuty mają największy wpływ na decyzje klienta dotyczące wyboru dostawcy usług

 

Grzegorz S.: Jakim pokryciem sieci 5G może się pochwalic Orange Polska na dzień dzisiejszy?

 

Jacek Kunicki: Pokrycie pasmem C (czyli pasmem pojemnościowym, które rozwijamy w ubiegłego roku) na koniec 2024 wynosiło prawie 40%. Teraz to już ponad 40%. Do końca 2028 chcemy mieć ponad 90% pokrycia, łącznie z nowym pasmem które kupimy w tym roku

 

Waldemar G.: Jednym z celów strategi jest podniesienie efektywności spółki. Jak zamierzacie tego dokonać?

 

Jacek Kunicki: 1. Skupiamy się na naszym core business, dążąc do osiągnięcia efektu skali

 

2. Przeprowadzimy nową falę transformacji/redukcji kosztów operacyjnych, wykorzystując nowe możliwości (np. AI) i progresywnie wycofując się z aktywów związanych ze schyłkowymi częściami naszego biznesu (nieruchomości, 3G, sieć miedziana)

 

3. Przeznaczymy większą niż dotychczas część nakładów inwestycyjnych na obszary generujące wzrost i ponadprzeciętną efektywność (światłowód, sieć 5G)

 

Worwa: Jaki był wzrost transmisji danych w ostatnich trzech latach?

 

Jacek Kunicki: Mam dane za ostatnie 4 lata - pomiędzy 2024 a 2020 był to wzrost o prawie 90%, średnio każdy klient pobierał 2,5 raz więcej danych

 

Sierra: Jaką kwotę orange mogłaby przeznaczyć na potencjalną akwizycje?

 

Jacek Kunicki: Rozmiar akwizycji zawsze zależy od poszczególnego przypadku, ponieważ liczy się tutaj nie tylko zdolność finansowania akwizycji przez Orange Polska (a OPL ma relatywnie niski poziom zadłużenia) ale liczy się też, a może przede wszystkim, rodzaj kupowanego podmiotu, struktura jego bilansu i poziom synergii z Orange Polska

 

Andrzej Grzelczyk: W jakich obszarach spółka stosuje AI oraz gdzie jeszcze planuje jej wdrożenie?

 

Jacek Kunicki: to pytanie już zaadresowaliśmy we wcześniejszej odpowiedzi

 

Gosiek: Czy czegoś nie udało się zrobić w poprzedniej strategii i będzie kontynuowane w kolejnej?

 

Jacek Kunicki: Do takiego obszaru na pewno należy rozwój sieci 5G, co wynikało z istotnego opóźnienia w procesie dystrybucji częstotliwości 5G przez UKE. Teraz, posiadając już częstotliwości 5G, skoncentrujemy się na rozwoju tej sieci i na korzyściach jakie przyniesie to naszym klientom.

 

Andrzej Grzelczyk: Jakie zarząd ma plany w kwestii polityki dywidendowej na lata 2025-2028? Czy wskazany poziom bazowy jest realny?

 

Jacek Kunicki: W nowej strategii ogłosiliśmy nową politykę dywidendą, która jest podobna do poprzedniej. Opiera się ona o poziom bazowy na cały jej okres. Jest to 53gr na akcję, czyli poziom, który jest rekomendowany do wypłaty w 2025 roku. O kolejnych podwyżkach będziemy decydować co roku opierając się o prognozy finansowe na kolejne lata oraz sytuację naszego bilansu. Bardzo dbamy o to, żeby każda podwyżka dywidendy była powtarzalnym poziomem na przyszłość

 

Tomek Woźniak: Czy telefonia stacjonarna jeszcze ciąży spółce, czy jest już to temat marginalny?

 

Jacek Kunicki: Ciąży, ale zdecydowanie mniej niż kiedyś, można powiedzieć, powoli jest marginalizowana, w 2024 roku to tylko 3% przychodów. Stopniowo likwidujemy sieć miedzianą

 

Tomek Woźniak: Czego zarząd spodziewało się po 2025 roku i jaki będzie to miało wpływ na Orange Polska?

 

Jacek Kunicki: Na rok 2025 oczekujemy wzrostu przychodów i zysku EBITDAaL. Źródła tego wzrostu będą podobne jak w latach ubiegłych, to znaczy przede wszystkim wzrost w głównych usługach telekomunikacyjnych, czyli konwergencji, usługach mobilnych i stacjonarnego dostępu do internetu pochodzący zarówno ze wzrostu klientów jak i średniego rachunku jaki klienci płacą. Widzimy cały czas solidny popyt na te usługi, które są dobrami pierwszej potrzeby, co czyni nasz biznes relatywnie odpornym na spowolnienie gospodarcze.

 

Jacek Kunicki: Bardzo dziękuję za pytania. Zapraszam do kontaktu w przyszłości.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie