Nowa strategia na lata 2025-2028, a także wyniki za 2024 rok i perspektyw na 2025 rok były głównym tematem czatu Inwestorskiego Orange Polska zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Uwagę poświęcono również inwestycjom spółki, wpływowi AI na nią oraz dywidendzie. Na pytania inwestorów odpowiadał Jacek Kunicki, CFO Orange Polska.
Zgodnie z tematem czatu, podczas czatu inwestorskiego sporo czasu poświęcono nowej strategii Orange Polska. Jedno z pytań dotyczyło jej najbardziej kluczowych punktów.
- Kluczowym punktem strategii jest osiągnięcie zdrowego (4%6% CAGR) wzrostu przychodów z podstawowych usług telekomunikacyjnych (konwergencja, światłowód, tel. komórkowa) oraz usług IT&IS (5%-7% CAGR), osiągane dzięki dalszemu zwiększaniu liczby obsługiwanych klientów oraz zakresu sprzedawanych im usług - komentował Jacek Kunicki, CFO Grupy Orange Polska.
- Wzrost komercyjny będzie wspierany przez dynamicznie prowadzony program inwestycyjny, w ramach którego firma przeznaczy większą proporcję nakładów inwestycyjnych na obszaru kluczowe dla dalszego wzrostu komercyjnego; na sieć mobilną i światłowodową. dzięki temu osiągniemy >90% pokrycie technologią 5G oraz dotrzemy z zasięgiem usług światłowodu do 12m gospodarstw domowych. Wspomniany wcześniej wzrost przychodów przełoży się na dynamiczny wzrost zysku EBITDAaL (niski-do-średniego jednoprocentowy CAGR) dzięki dobrej zyskowności bezpośredniej przychodów oraz dzięki nowemu programowi transformacji/redukcji kosztów operacyjnych - a rosnący zysk EBITDAaL będzie kluczowym czynnikiem wspierającym wzrost cash flow - dodał członek zarządu Orange Polska.
- Czy tak ambitny wzrost zawarty w strategii jest możliwy do osiągnięcia zważywszy na stosunkowo nasycony już rynek telekomunikacyjny w Polsce - pytał jeden z inwestorów.
- Rynek telekomunikacyjny w Polsce jest nasycony, ale ciągle rośnie. Cały czas, wolno ale rośnie liczba użytkowników mobilnych, głównie wyniku wymiany pokoleniowej - młodsze pokolenia używają większej ilości telefonów. Szybciej rośnie rynek szybkiego dostępu do internetu - ten segment jest jeszcze daleki od nasycenia, szczególnie poza dużymi miastami, widzimy tutaj solidny popyt. Co ciekawe, pomimo, że populacja Polski się kurczy, to liczba gospodarstw domowych wciąż rośnie, bo są one mniej liczne, oraz coraz więcej rodzin może sobie pozwolić na drugi dom, np. wakacyjny. W kolejnych latach oczekujemy, że rynek dostępu do internetu światłowodowego będzie solidnie rósł. Cześć naszego wzrostu będzie generowana również przez rynek usług informatycznych, na który mamy bardzo solidną ekspozycję (jesteśmy 3 największą firmą w tej branży w Polsce) i daje nam to istotne synergie z biznesem telekomunikacyjnym - ten rynek rośnie dużo szybciej niż rynek telko - wyjaśniono podczas czatu.
Pytano także o wykonanie planów pozyskania do swojej sieci 500 tys. nowych gospodarstw w ciągu 5 lat przez Orange Polska.
- Będziemy przekonywać klientów istniejących i nowych (bo liczba gospodarstw domowych w Polsce rośnie) gospodarstw domowych do korzystania z naszych usług oferując najlepszą jakość telekomunikacji, wspieraną jakością naszej sieci, jej niezawodnością i parametrami przepustowości i prędkości, oferując szeroką gammę usług telekomunikacji i rozrywki/telewizji, dopasowanych do potrzeb różnych grup klientów, a także oferując najwyższy poziom bezpieczeństwa w sieci, co jest niezwykle istotne przy tym jak coraz większa część naszej aktywności i życia przenosi się do świata cyfrowego. Oczywiście pola rywalizacji o klienta będą się różnić w zależności od czasu i miejsca, ale to te atrybuty mają największy wpływ na decyzje klienta dotyczące wyboru dostawcy usług - wymienił Jacek Kunicki.
- W ramach strategii oczekujemy wzrostu liczby klientów wszystkich naszych głównych usług telekomunikacyjnych, tzn. konwergencji (w przedziale 12-15% do 2028), mobilnych (o niski jednocyfrowy procent średnio co roku), światłowodu (o wysoki jednocyfrowy procent średnio co roku) oraz telewizyjnych (o dwucyfrowy procent co roku). Co ważne, tak jak w czasie poprzedniej strategii, chcemy utrzymać równowagę pomiędzy wzrostem liczy klientów oraz ARPO, czyli średniego rachunku jaki oni płacą. Oczekujemy że jedno plus drugie zaowocuje wzrostem przychodów z tych kluczowych dla nas grup usług łącznie o 4-6% średnio co roku - dodano.
Odwołano się również do poprzedniej strategii oraz kontynuacji zawartej w niej działań.
- Do takiego obszaru na pewno należy rozwój sieci 5G, co wynikało z istotnego opóźnienia w procesie dystrybucji częstotliwości 5G przez UKE. Teraz, posiadając już częstotliwości 5G, skoncentrujemy się na rozwoju tej sieci i na korzyściach jakie przyniesie to naszym klientom - podała CFO grupy.
Z kolei na temat wykonania samej strategii .Grow realizowanej na lata 2021-2024 powiedziano: .Grow przyniósł nam sukcesy w wielu obszarach. Do najważniejszych zaliczyłbym trwałe wejście Orange Polska na ścieżkę wzrostu wynikającego z działalności komercyjnej, a więc naszą umiejętność pozyskiwania nowych klientów i zwiększania wartości usług jaką kupuje od nas przeciętny klient. To była absolutna podstawa osiągnięcie w .Grow doskonałych wyników finansowych i przyniesienia akcjonariuszom 44% całkowitego zwrotu (wzrost kursu akcji i dywidendy).
Wyniki
Drugim ważnym punktem czatu inwestorskiego były wyniki za 2024 rok. Oprócz ich oceny, wyjaśniono zależność wzrostu zysku netto, przy nieznacznie niższych przychodach.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni ze wzrostu wskaźnika EBITDAaL o 4,6%, trochę mniej z przychodów, które spadły. Jednak spadek przychodów nastąpił w liniach niżej marżowych, podczas gdy wzrost w kluczowych usługach telekomunikacyjnych nawet przyspieszył. Marża którą generujemy na tych usługach to ponad 70% naszej całkowitej marży brutto, i to one odpowiadały głównie za wzrost EBITDAaL. Cieszymy się, że poradziliśmy sobie z presją inflacyjną i wyjątkowo dużym spadkiem zysków w naszej spółce Orange Energia, która zajmuje się odsprzedażą energii elektrycznej. Skompensowaliśmy te wyzwania transformacją kosztów i wyższymi zyskami na kontrakcie budowy sieci dla spółki Światłowód Inwestycje - mówił członek zarządu spółki.
- Do wzrostu zysku netto przyczynił się fakt, że rok wcześniej wynik był obciążony rezerwą na nowy plan socjalny na lata 2024-2025 - dodał CFO Orange Polska.
W kwestii bieżącej działalności pytano, jak idzie proces sprzedaży zbędnych nieruchomości.
- Zdecydowana większość już się sprzedała. W ciągu ostatnich 10 lat wpływy ze sprzedaży zbędnych nieruchomości to blisko 2 mld zł. W ostatnich 2 latach wyniosły po ok 200 mln, czy to były bardzo dobre lata, zważywszy z każdym kolejnym rokiem wyzwania na tym polu są coraz większe, bo nieruchomości są coraz mniejsze więc powtórzenie wyniku wymaga większej ilości transakcji. Obecny portfel jeszcze do sprzedania to ok 500 mln - mówił Jacek Kunicki.
Inwestycje
W ramach nowej strategii spółka przewiduje inwestycje. Pytano o przewidywany CAPEX na lata objęte nowa strategią.
- W 2024 roku nasze ekonomiczne nakłady inwestycyjne (eCAPEX) wyniosły ciut ponad 1,8 mld zł i mniej więcej takiego poziomu oczekujemy w każdym roku nowej strategii. W ramach tego chcemy więcej przeznaczyć na obszary kluczowe dla wzrostu komercyjnego – czyli przede wszystkim budowę sieci 5G oraz sieci światłowodowej. Pozostałe obszary będziemy optymalizować. Co istotne, oczekujemy że produktywność naszego CAPEXU będzie się zwiększać, czyli oczekujemy spadającej jego relacji do przychodów - podano podczas czatu.
- W okresie nowej strategii budowa sieci 5G będzie największym projektem inwestycyjnym. Ogólnie na sieć mobilną chcemy przeznaczyć ok. 2 mld zł w okresie kolejnych 4 lat. Do tego trzeba doliczyć wydatki na częstotliwości - 712 mln na pasmo 700MHz, które kupimy w tym roku w wyniku zakończonej aukcji, oraz prawie 500 mln ma pasmo 3,5 GHz które kupiliśmy w roku ubiegłym. Do 2028 roku, czyli do końca obecnej strategii, budowa sieci 5G powinna być w zdecydowanej części ukończona - dodano.
Na pytanie, ile czasu zajmie spółce proces wyłączania sieci 3G odpowiedziano: Sieć 3G wyłączamy stopniowo od 2023 roku i proces ten zakończy się w tym roku. Dzięki temu uwolnimy pasmo na nowoczesne technologie 4G i 5G.
AI
Jednym z poruszonych wątków była również sztuczna inteligencja oraz jej wpływ na działalność Orange Polska.
- Stosujemy AI w całym szeregu naszych kluczowych procesów, zaczynając od spersonifikowanej oferty handlowej, poprzez obsługę klienta przez naszą sztuczną inteligencję "Max", wykorzystanie AI przy zarządzaniu ustawieniami sieci komórkowej aż do wsparcia w czynnościach administracyjnych - np. w rachunkowości w centrum usług wspólnych. Widzimy niezwykły wzrost możliwości stosowania AI i na pewno będziemy jeszcze bardziej korzystać z AI w przyszłości - mówił CFO spółki.
Sieć 5G
- Jak oceniłby Pan rozwój rynku internetu mobilnego? Czy ma szansę wyprzeć internet stacjonarny - pytał jeden z inwestorów uczestniczących w czacie.
- Zasadniczo Internet mobilny jest usługą komplementarną, a nie substytutem stacjonarnego dostępu do internetu, głównie z racji na dużo większą przepustowość i stabilność dostępu światłowodowego, oraz jego niewrażliwość na warunki pogodowe. Jednakowoż internet mobilny będzie się dalej dynamicznie rozwijał jako usługa komplementarna, a dla części Polski gdzie nie dociera światłowód, będzie to źródło podstawowego dostępu do internetu - szczególnie na bazie technologii 5G - podał przedstawiciel zarządu podczas czatu.
Z kolei CFO zapytany o zmiany zapotrzebowania oraz obciążenia sieci Orange Polska transmisją danych w ostatnich latach powiedział: W poprzednich czterech latach łączna transmisja danych w naszej sieci wzrosła o ok. 90%, średnio każdy klient pobierał w 2024 2,5x raza więcej danych w porównaniu do roku 2020. To powoduje że musimy cały czas inwestować w jakość sieci, poprawiać jej przepustowość, żeby zapewnić jak najlepsze doświadczenie klienta. Dzięki tym inwestycjom średnia prędkość poboru danych wzrosła w poprzednich 4 latach o 4,5 raza.
Pytano także o pokrycie siecią 5G posiadaną przez Orange Polska terenu Polski.
- Pokrycie pasmem C (czyli pasmem pojemnościowym, które rozwijamy w ubiegłego roku) na koniec 2024 wynosiło prawie 40%. Teraz to już ponad 40%. Do końca 2028 chcemy mieć ponad 90% pokrycia, łącznie z nowym pasmem które kupimy w tym roku - odpowiedział spółka.
Przejęcia
Na pytanie o rozważane przejęcia Jacek Kunicki odpowiedział: Jesteśmy otwarci na takie akwizycje w segmentach blisko naszej działalności podstawowej, szczególnie w obszarze infrastruktury światłowodowej oraz wybranych segmentów IT&IS - czyli w obszarach gdzie akwizycje mają szanse na wygenerowanie synergii pomiędzy Orange Polska i kupowanym podmiotem.
W kwestii przychodów z segmentu IT&IS powiedziano: Mierzymy w 2mld złotych przychodów IT&IS w roku 2028.
Pytano także o kwotę, jaką Orange mogłaby przeznaczyć na potencjalną akwizycję.
- Rozmiar akwizycji zawsze zależy od poszczególnego przypadku, ponieważ liczy się tutaj nie tylko zdolność finansowania akwizycji przez Orange Polska (a OPL ma relatywnie niski poziom zadłużenia), ale też, a może przede wszystkim, rodzaj kupowanego podmiotu, struktura jego bilansu i poziom synergii z Orange Polska - odpowiedział CFO Orange Polska.
Dywidenda
- Jakie zarząd ma plany w kwestii polityki dywidendowej na lata 2025-2028? Czy wskazany poziom bazowy jest realny - pytał inwestor.
- W nowej strategii ogłosiliśmy nową politykę dywidendową, która jest podobna do poprzedniej. Opiera się ona o poziom bazowy na cały jej okres. Jest to 53gr na akcję, czyli poziom, który jest rekomendowany do wypłaty w 2025 roku. O kolejnych podwyżkach będziemy decydować co roku opierając się o prognozy finansowe na kolejne lata oraz sytuację naszego bilansu. Bardzo dbamy o to, żeby każda podwyżka dywidendy była powtarzalnym poziomem na przyszłość - podsumował Jacek Kunicki, CFO Orange Polska.