Chat with us, powered by LiveChat

Cyfrowy Polsat – nieruchomości i OZE z pozytywnym wpływem na wynik 4Q 2024 roku [Analiza]

Skomentuj artykuł
Źródło: grupapolsatplus.pl

Cyfrowy Polsat niedawno pochwalił się wynikami za 2024 rok, które okazały się dobre. Wzrosły zarówno przychody, jak i zysk netto. Również pozytywnie można patrzeć na wzrost wyniku EBITDA segmenty zielonej energii. Zapraszam na podsumowanie wyników finansowych za IV kw. 2024 roku.


Przychody grupy Cyfrowy Polsat w omawianym kwartale wyniosły 3,83 mld PLN, co oznaczało wzrost o 4,0% r/r. Dla przypomnienia w III kw. 2024 roku przychody wzrosły o 3,6% r/r. Głównym powodem niezłego kwartału był segment nieruchomości, który zakończył IV kw. 2024 roku przychodami na poziomie 145,3 mln PLN, a więc o 87 mln PLN większymi niż rok wcześniej. Powodem było przekazanie więcej mieszkań w inwestycji w Porcie Praskim. Znacznie słabszy wzrost odnotowały segmenty: B2C&B2B (+0,6% r/r) oraz zielonej energii (+2,1% r/r).

 

🟢 Weź udział w bezpłatnym webinarze z Bartoszem Szymą -  Jak nie zostać w tyle za pędzącym światem. Najciekawsze narzędzia AI dla inwestorów i nie tylko


W ostatnim kwartale 2024 roku wynik EBITDA wyniósł 739,9 mln PLN, co oznacza wzrost o 9,3% r/r. Głównym motorem poprawy wyniku EBITDA był segment nieruchomości oraz co istotne zielonej energii. „Hamulcowym” był z kolei segment B2B & B2C, którego sprzedaż spadła aż o 9,4% r/r. Jednak możliwe, że są to kwestie księgowe, ponieważ w danych operacyjnych nie widać istotnego pogorszenia KPI-ów. Więcej wyjaśnię podczas analizy poszczególnych segmentów.


Z kolei zysk netto spółki przypadający akcjonariuszom spółki dominującej wyniósł 135,1 mln PLN, co oznacza wzrost r/r o 34,4%. Kiedy znamy już istotne pozycje z rachunku zysków i strat, to warto nieco bliżej przyjrzeć się wynikom spółki w poszczególnych segmentach.

 

Źródło: Cyfrowy Polsat

Segment mediowy (TV i online)

W tym segmencie widoczny jest wzrost udziałów rynkowych, więc jest lepiej niż kwartał wcześniej. W III kw. 2024 roku udziały grupy Polsat wyniosły 21,7% vs. 22,2% rok wcześniej. Natomiast w IV kw. 2024 roku udziały wzrosły do 22,7% vs 22,0% rok wcześniej. W IV kw. 2024 roku wydatki na reklamę i sponsoring wzrosły o 2,8% r/r i wyniosły 1,51 mld PLN. Jednak w przypadku Grupy Telewizji Polsat przychody z tego tytułu wzrosły o 1,8% r/r do poziomu 423 mln PLN. W efekcie nastąpił spadek udziałów grupy Polsat na rynku reklamy TV z 28,3% do 28,0%. Jest to o tyle ciekawe, że udział oglądalności Grupy TV Polsat wyniósł w IV kw. 2024 roku 22,7%, co oznacza wzrost o 0,7 punktu procentowego.

 

Warto obserwować czy utrata udziałów rynkowych jest zjawiskiem chwilowym, czy jednak jest to część większego trendu.

 

Źródło: Cyfrowy Polsat

 

Polsat stara się rozszerzać ofertę contentu sportowego. W tym celu przedłużono prawa do transmisji ligi francuskiej (Ligue 1), kupiono prawa do Bundesligi (liga piłki nożnej w Niemczech) oraz nabyto prawa do transmisji Formuły 1. Oprócz tego transmitowane są mecze Ligii Konferencji Europy (w obecnym sezonie dwa polskie kluby awansowały do ćwierćfinału tych rozgrywek) oraz Liga Europy. Oprócz tego Polsat ma także ofertę transmisji meczy reprezentacyjnych w piłce ręcznej kobiet i mężczyzn. Jednak warto mieć na uwadze, że obiektywnie rzecz ujmując oferta sportowa nie jest najlepsza na rynku. Brakuje oferty jednej z najpopularniejszej i najsilniejszej ligi piłkarskiej na świecie (Anglia), naszej Ekstraklasy (polscy kibice lubią oglądać rodzimą ligę) oraz Ligi Mistrzów (najlepsze klubowe rozgrywki piłkarskie na świecie), ale warto pamiętać, że Polsat posiada prawie 100% udziałów w Eleven Sports sp. z o.o., które posiada prawa do transmisji Seria A (liga włoska) do końca sezonu 2026/2027, czy LaLiga (liga hiszpańska) do końca sezonu 2025/2026.

 

Z drugiej strony trzeba pamiętać, że liczy się relacja kosztu dostarczenia treści na kanały do generowanych przychodów. Sama spółka we wcześniejszych konferencjach wynikowych wspominała, że marża EBITDA w segmencie telewizyjnym może podskoczyć z powodu zakończenia transmitowania Ligii Mistrzów. Polsat nie oczekuje znacznego spadku liczby abonamentów w związku z zakończeniem praw do LM.

 

Oczywiście content telewizyjny to nie tylko sport. Blockbusterami są takie programy jak „Taniec z gwiazdami”, „Nasz nowy dom”, „Must be the music” czy „Twoja twarz brzmi znajomo”. To z kolei pozwala przyciągnąć widzów przed telewizory, co pomaga także lepiej zmonetyzować czas reklamowy.

 

W segmencie internetowym widać spadek liczby użytkowników i odsłon r/r. Podczas konferencji wynikowej Polsat tłumaczył to m.in. zmianą metodyki pomiaru przez ośrodki badawcze. Warto jednak zastanowić się dlaczego w grupie Polsat-Interia (podobnie jak np. w Wirtualnej Polsce) średniomiesięczna liczba odsłon w IV kw. 2024 roku zmniejszyła się zarówno porównując r/r jak i w ciągu 3 ostatnich lat.

 

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych spółki

 

Co znajdziesz w dalszej części analizy?

 

  • analizę sytuacji poszczególnych segmentów działalności
  • analizę wyników 

 

Dalsza część artykułu jest dostępna za darmo po zalogowaniu tylko dla członków SII z rozszerzoną składką.

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII

Autor artykułu

 

Aleksander Borzęcki, Analityk rynku akcji SII Aleksander Borzęcki, Analityk rynku akcji SII

Zwolennik inwestowania w wartość. Przez kilka lat zatrudniony w funduszu inwestycyjnym na stanowisku Analityka Inwestycyjnego. Uważa, że przy inwestowaniu nie należy kierować się emocjami, tylko zdrowym rozsądkiem. Pasjonat piłki nożnej i rynków finansowych.

 

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie