Szanowni Akcjonariusze, Szanowni Państwo,
Zapraszam do zapoznania się z kolejnym, piątym już newsletterem infoNEP na temat działalności spółki Nepentes S.A. w pierwszym półroczu 2009 roku.
W tym numerze newslettera informujemy Państwa m.in., o naszych sukcesach na rynkach zagranicznych, bardzo dobrych wynikach finansowych oraz nowościach produktowych wdrożonych w okresie pierwszego półrocza.
Z radością informuję, że w drugim kwartale, podobnie jak w pierwszym, uzyskaliśmy rekordową sprzedaż w wysokości 33,2 mln zł. Warto także wspomnieć o znacznym wzroście sprzedaży produktów sezonowych.
W przypadku przeciwsłonecznej linii Solecrin był to wzrost o 90%, a antyalergicznej Marimer o 60%. Na uwagę zasługują duże wzrosty przychodów ze sprzedaży spółek zależnych działających w Rumunii (272%) i Bułgarii (252%). W porównaniu do ubiegłego roku, w pierwszym półroczu 2009 sprzedaż eksportowa wzrosła o prawie 82% do blisko 10 mln zł. Udział eksportu w przychodach Grupy Kapitałowej Nepentes ogółem systematycznie rośnie i wynosi już ponad 15%.
W drugim kwartale na rynku polskim Nepentes wprowadził 6 nowych formuł produktów w obszarze dermokosmetyków. W następnych kwartałach mamy zamiar kontynuować wprowadzanie nowych, innowacyjnych preparatów. Ponadto wkrótce planujemy poszerzenie portfolio poprzez wprowadzenie na rynek leków dermatologicznych na receptę. Jest to bardzo perspektywiczny rynek rosnący blisko 10% rocznie, wart obecnie ok. 440 mln zł.
Pierwsza połowa roku 2009 to także kontynuacja wzrostu wartości całych rynków: dermokosmetycznego i OTC, które wzrosły odpowiednio o 16% i 11%. W całym 2009 roku rynek OTC, według IMS Health wzrośnie o 8,4%. W sprzedaży kluczowych marek Nepentes zanotował w pierwszym półroczu tego roku wyniki przekraczające wzrost rynku w segmencie preparatów OTC i dermokosmetyków. Produkty Nepentes utrzymują wysokie pozycje na rynku aptecznym. Iwostin jest liderem wśród polskich marek dermokosmetycznych i zajmuje trzecie miejsce na całym rynku dermokosmetyków. Emolium ma drugą pozycję na rynku emolientów. Obie linie mają bardzo wysokie dynamiki sprzedaży, ponad wzrost rynku w swoich kategoriach.
Duży nacisk kładziemy na ciągły rozwój. Już w trzecim kwartale 2009 roku rozszerzymy portfolio produktów Nepentes o preparaty do higieny intymnej. W ten sposób wzmacniamy naszą pozycję rynkową o segment, który idealnie wpisuje się w model biznesu Spółki i jest bardzo dynamicznie rosnącym rynkiem. Według danych IMS Health, w 2008 roku rynek produktów do higieny intymnej w Polsce był wart ponad 8,5 mln zł i wzrósł rok do roku o prawie 35%.
Do końca 2009 roku chcemy uruchomić zakład w Chociwiu, gdzie po adaptacji i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń uruchomimy produkcję leków dermatologicznych. Docelowo w 2010 roku cała produkcja dermokosmetyków będzie przeniesiona z Łodzi do fabryki w Chociwiu.
Perspektywy wyników finansowych do końca roku są bardzo dobre. Przychody będą rosły w podobnym tempie, jak do tej pory. Z kolei dynamika zysku w porównaniu do tej zanotowanej w pierwszym półroczu powinna być wyższa. W drugim półroczu rozpoczniemy sprzedaż Emolium w Rosji. Spodziewamy się także podpisania wkrótce istotnej długoterminowej umowy eksportowej na nowym rynku.
Z wyrazami szacunku,
Łukasz Butruk
Prezes Zarządu
Kontakt dla inwestorów:
Michał Wierzchowski
t: +48 22 440 1 440
Magdalena Sidorowicz
t: +48 22 833 63 94
Wyniki finansowe
Przychody Nepentes w pierwszej połowie 2009 roku wyniosły 65 mln zł i były o 26% wyższe od wyników osiągniętych w tym samym okresie w roku poprzednim. Zysk operacyjny zwiększył się nieznacznie do 12,3 mln zł. Z kolei zysk netto osiągnął 11,1 mln zł (wzrost o 10%). Również marże pozostają na wysokim poziomie, marża operacyjna wynosi 18,9%, a netto 17,1%. Wyniki są jeszcze bardziej atrakcyjne, gdy sprowadzimy je do warunków porównywalnych z drugim kwartałem 2008. Warto zauważyć wzrost udział produktów własnych i usług w strukturze sprzedaży do 54%. Oprócz tego Nepentes może pochwalić się rekordową marżą brutto na sprzedaży produktów własnych: 70,5%, która wzrosła z 69,4% w pierwszy kwartale 2009.
Eksport
Udział sprzedaży eksportowej w przychodach Nepentes systematycznie rośnie i wynosi już 15%. Kontynuacja wzrostu jest zgodna z założoną strategią Spółki i ma wpływać na osiągnięcie wysokiej dynamiki przychodów w bieżącym roku. Dynamika wzrostu eksportu rok do roku osiągnęła ponad 80%. Sprawdzony w Polsce model dystrybucji i marketingu dostosowany do lokalnych uwarunkować daje efekty zagranicą. Przychody ze sprzedaży w spółkach zależnych w Bułgarii i Rumunii wzrosły odpowiednio o 1,3 mln zł i 1,7 mln zł. Sukcesem na tych rynkach jest osiągnięcie przez spółki zależne dodatniej rentowności operacyjnej. Również na Litwie sprzedaż rośnie i jest rentowna. Nepentes kładzie główny nacisk na sprzedaż zagranicą preparatów własnych.
W segmencie produktów dermatologicznych został osiągnięty dynamiczny wzrost sprzedaży eksportowej. W pierwszym półroczu tego roku Nepentes sprzedał za granicę dermokosmetyki za kwotę ponad 3 mln zł wobec 650 tys. zł w tym samym okresie rok wcześniej. To potwierdzenie, że marki Iwostin i Emolium mają ogromny potencjał rozwoju poza granicami kraju i perspektywy na osiągnięcie znaczącej pozycji w konkurencji na międzynarodowych rynkach.
Dane rynkowe
Rynek OTC i dermokosmetyków w Polsce cały czas dynamicznie rośnie. Według danych IMS Health w pierwszym półroczu 2009 rynek dermokosmetyków wart był 285 mln zł i wzrósł o 16% względem pierwszego półrocza 2008. Do końca 2009 roku wartość rynku dermokosmetyków może osiągnąć 775 mln zł. Z kolei wartość rynku produktów OTC wyniosła w pierwszym półroczu 2009 roku 3,87 mld zł i odnotowała 11% wzrost w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Prognozy IMS Health przewidują, że rynek nieznacznie spowolni w drugiej połowie roku i segment OTC zakończy rok 2009 ze wzrostem na poziomie około 8,4%. W najważniejszych dla firmy segmentach rynku aptecznego marki dystrybuowane przez Nepentes odnotowały wzrosty wyższe niż rynek.
Pozycja kluczowych produktów w pierwszej połowie 2009 roku:
-
Iwostin: trzecie miejsce na rynku dermokosmetyków, pierwsza marka wśród polskich marek dermokosmetycznych
-
Emolium: druga pozycja na rynku emolientów
-
Marimer: druga pozycja na rynku preparatów do nawilżania i oczyszczania nosa
-
Sudocrem: lider rynku preparatów na odparzenia
-
neo-angin: wzrost sprzedaży wartościowej w I półroczu 2009 względem pierwszego półrocza 2008 o ponad 22%
Procentowa zmiana sprzedaży wybranych preparatów Nepentes na tle odpowiadającym im kategorii rynkowych w okresie 1H 2009 vs 1H 2008
Nowości rynkowe
Nowe produkty wprowadzone do sprzedaży krajowej w pierwszej połowie 2009 roku:
-
trzy nowe produkty linii Iwostin Solecrin: wodoodporne emulsje ochronne, sucha oliwka w sprayu
-
jeden produkt linii Iwostin Aspiria: trójaktywny antyperspirant w sprayu
-
jeden produkt linii Emolium: emulsja na suchą skórę głowy
-
jeden nowy produkt linii Propodia: spray do ochrony stóp
-
trzy nowe produkty Iwostin Hydratia: fizjologiczny krem z ceramidami, pianka do mycia
i demakijażu -
jeden nowy produkt Iwostin Sensitia: emulsja nawilżająca do ciała
-
jeden nowy produkt Iwostin Purritin: żel do mycia twarzy
Wkrótce na rynku pojawi się nowa linia – Vagisil Intima, dzięki której Spółka wejdzie w nowy segment preparatów do higieny intymnej. Nepentes podpisał z firmą Combe International Limited z siedzibą w Wielkiej Brytanii umowę na wyłączną dystrybucję na terenie Polski tej marki. Segment preparatów do higieny intymnej doskonale wpisuje się w model biznesu Spółki. Ponadto jest to rynek o niezwykłym potencjale wzrostu, w 2008 roku wart był w Polsce ponad 8,5 mln zł i wzrósł rok do roku o prawie 35%. W pierwszym kwartale tego roku dynamika wzrostu sprzedaży preparatów do higieny intymnej wyniosła ponad 12%. Nepentes będzie oferował trzy produkty marki Vagisil Intima:
-
płyn do higieny intymnej - posiada formułę opatentowaną przez firmę Combe International, która pomaga zapobiegać powstawaniu nieprzyjemnego zapachu. Jest hipoalergiczny, stworzony specjalnie dla skóry wrażliwej, nie zawiera mydła i ma zrównoważony poziom pH;
-
chusteczki do higieny intymnej - zawierają składniki antyseptyczne naturalne składniki łagodzące podrażnienia. Pomagają utrzymać naturalneralne pH, dzięki czemu łatwiej uniknąć podrażnień. Nie zawierają mydła;
-
krem łagodzący świąd - nowatorski, pierwszy na polskim rynku tego rodzaju preparat, jest to produkt leczniczy zalecany w przypadku świądu i podrażnień.
Nepentes prowadzi szeroko zakrojone kampanie marketingowe swoich produktów:
Iwostin
|
|
Elixine
|
|
Emolium |
|
Preparaty pediatryczne Sudocrem, Marimer |
|
Propolki
|
|
Pobierz Newsletter spółki Nepentes: [plik pdf 321 kB]