|
Czat inwestorski z Andrzejem Jurczakiem - Prezesem Zarządu spółki Grodno S.A. odbył się we wtorek, 4 października 2011 r. o godz. 11:00. |
Temat czatu: Konsolidacja rynku hurtowni elektrotechnicznych oraz pozycja i plany spółki w tym zakresie.
Andrzej Jurczak – Prezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający Grodno S.A.
Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku Marketing i Zarządzanie.
Z firmą Grodno związany jest od 1994 r. Pełnił różne stanowiska związane z handlem, by w 2002 r. objąć funkcję Wiceprezesa Zarządu Grodno S.A. Prezesem Zarządu Grodno S.A. jest od września 2006 r. Zajmuje się tworzeniem strategii i głównych kierunków rozwoju firmy oraz wyznacza cele i procesy działań realizowanych przez spółkę.
W tym roku Andrzej Jurczak otrzymał tytuł Menadżera Roku Branży Elektrotechnicznej 2010
w kategorii Hurtownia. Przyznając statuetkę komisja konkursowa kierowała się takimi kryteriami, jak: przedsiębiorczość, wyniki finansowe, strategia, innowacyjność, relacje z pracownikami, nagrody i osiągnięcia oraz działalność społeczno-kulturalna.
GRODNO S.A. to jeden z największych i najdłużej działających na polskim rynku dystrybutorów artykułów elektrycznych i oświetleniowych. Początki firmy sięgają 1990 roku, kiedy to otwarto pierwszy rodzinny sklep elektryczny w Warszawie. Obecnie podstawowa działalność spółki skupia się na hurtowym handlu poprzez sieć 34 hurtowni zlokalizowanych na terenie całego kraju. Dzięki dokonanym akwizycjom punktów sprzedażowych, spółka rozpoczęła proces konsolidacji rozdrobnionego rynku i stała się jedną z czołowych firm w branży elektrotechnicznej w Polsce.
Spółka posiada szeroką i zdywersyfikowaną grupę odbiorców z sektorów energetyki, budownictwa, infrastruktury i przemysłu. Oprócz bogatej oferty towarów – ponad 100 tys. produktów – spółka świadczy dodatkowe usługi, w tym m.in. doradztwo techniczne, audyty systemów oświetlenia oraz instalacji elektrycznych, konserwację czy obsługę gwarancyjną.
Rok 2011 jest dla firmy Grodno przełomowy. 13 kwietnia spółka zadebiutowała na NewConnect. Środki, uzyskane z prywatnej emisji akcji (7,59 mln zł), przeznaczyła na sfinalizowanie przejęcia sześciu punktów sprzedaży od przedsiębiorstwa Ostel oraz uruchomienia od podstaw dwóch nowych oddziałów (w Krakowie i Łodzi).
W tym roku spółka otworzyła jeszcze trzy nowe oddziały: w Chorzowie, Toruniu i Warszawie. Tym samym poszerzyła sieć dystrybucji w stopniu większym, niż zakładano.
W swojej strategii firma stawia na konsolidację rynku i rozwój terytorialny. Do 2015 r. sieć handlowa Grodna ma liczyć w sumie ok. 45 oddziałów, ale, jak zapowiada zarząd spółki, niewykluczone, że wynik ten uda się osiągnąć wcześniej, a łączna planowana liczba punktów sprzedaży zostanie zwiększona.
Celem spółki jest również rozwój wysoko rentownych segmentów usług, takich jak: audyty energetyczne, doradztwo, nowe grupy asortymentowe.
W trzecim kwartale 2011 r. spółka planuje oficjalne otwarcie nowego centrum dystrybucji w Małopolu. Inwestycja ta wpłynie na usprawnienie współpracy logistycznej z klientami i dostawcami oraz na poprawę efektywności zakupów. Służyć ma temu również wdrożenie do końca 2011 r. nowego systemu ERP, który pozwoli zoptymalizować koszty i wewnętrzne procesy firmy.
Długoterminowa strategia spółki zakłada, iż w ciągu najbliższych pięciu lat Grodno znajdzie się w czołówce liderów branży elektrotechnicznej w Polsce.
W roku finansowym 2010/2011 (kończącym się 31 marca 2011 r.) spółka wygenerowała przychody w wysokości 130,47 mln zł, odnotowując wzrost o 30% w odniesieniu do poprzedniego roku. Zysk netto wyniósł 4,17 mln zł (wzrost o 50% r-d-r). Spółka przekroczyła w ten sposób prognozę, która zakładała osiągnięcie przychodów na poziomie 130,18 mln zł oraz zysku netto w wysokości 4,1 mln zł.
Więcej informacji: www.grodno.pl
Poniżej prezentujemy zapis spotkania z Andrzejem Jurczakiem z dnia 4 października 2011 r.
Moderator: Czat inwestorski z Andrzejem Jurczakiem – Prezesem Zarządu spółki Grodno S.A. rozpocznie się 4 października 2011 r. (wtorek) o godz. 11:00. Już dziś zachęcamy Państwa do zadawania pytań w opcji off-line.
Inwestor: Czy podtrzymujecie prognozę na bieżący rok? Czy jest szansa na jej przekroczenie?
Andrzej Jurczak: W pełni podtrzymujemy przedstawioną prognozę. Oczywiście jest szansa na jej przekroczenie. Dzisiaj opublikowaliśmy szacunki przychodów i są one po I półroczu (1.04 – 30.09) o 48% wyższe rok do roku. Jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o korekcie prognozy. Odniesiemy się do tego po ogłoszeniu pełnych wyników półrocznych (listopad).
Obserwator: Panie Prezesie, jak Pan ocenia branżę, w której funkcjonuje spółka? Jakie są perspektywy rozwoju w dobie spowolnienia gospodarczego w Europie?
Andrzej Jurczak: Rynek jest wymagający. Obrana przez nas strategia, zakładająca m.in. konsolidację i ciągły rozwój, pozwalają nam optymistycznie patrzeć na najbliższą przyszłość. Sama branża jest bardzo ciekawa, ewidentnie przed konsolidacją. Jest jeszcze dużo do zrobienia.
Obserwator: Czy wyniki finansowe spółki za I półrocze są w Pana ocenie satysfakcjonujące?
Andrzej Jurczak: Na poziomie przychodów wyniki są bardzo satysfakcjonujące: wzrost rok do roku po I półroczu wynosi 48%, tzn., że rośniemy znacznie szybciej niż rynek. Na poziomie rentowności i zysku możemy mówić tylko o pierwszym kwartale finansowym – tu wzrost wyniósł 57%. Wyniki za drugi kwartał będziemy publikować we wrześniu, ale zakładamy utrzymanie pozytywnego trendu.
Inwestor3: Czy przy założeniu zwiększenia kapitalizacji firmy (wzrost kursu akcji) planowany jest debiut na GPW?
Andrzej Jurczak: Tak, docelowo spółka powinna się znaleźć na GPW, o czym mówiliśmy już w chwili debiutu. Ewentualne przeniesienie notowań będziemy chcieli połączyć z kolejną emisją akcji.
Inwestor3: Jaka jest Państwa pozycja na rynku dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych w Polsce?
Andrzej Jurczak: Naszym celem strategicznym jest bycie w gronie trzech największych dystrybutorów. Obecną pozycję oceniamy na 6-7.
Mariusz.K: Co sądzi Pan o wycenie spółki, m.in. na tle giełdowych konkurentów?
Andrzej Jurczak: Na tle konkurencji jesteśmy bardzo atrakcyjni wskaźnikowo, przy czym należy zwrócić uwagę na fakt, że jako jedyni spośród giełdowych konkurentów jesteśmy w bardzo silnym trendzie wzrostowym i jeśli chodzi o wycenę uważamy, że jesteśmy mocno niedoszacowani.
redrot: Czy spółka widzi możliwość utrzymania w roku obrotowym 2011/2012 r. takich samych marż, jak w roku obrotowym 2010/2011, bądź też możliwość ich zwiększenia?
Andrzej Jurczak: Bardzo mocno nad tym pracujemy. Rynek pod tym względem jest bardzo wymagający i utrzymanie marż handlowych będzie trudne. Kluczem do osiągnięcia dobrych wyników netto jest ciągła praca nad doskonaleniem struktury kosztowej, organizacyjnej i – w efekcie – poprawa efektywności.
Malkom: Ile placówek handlowych spółka będzie miała na koniec bieżącego roku obrotowego?
Andrzej Jurczak: Na koniec bieżącego roku obrotowego będziemy posiadali co najmniej 37 placówek w 34 lokalizacjach.
Pelagia: Czy planują Państwo ekspansję na rynki zagraniczne?
Andrzej Jurczak: Obecnie nie mamy takich planów – mamy jeszcze dużo do zrobienia w kraju. Nie można jednak wykluczyć takiego scenariusza w przyszłości.
PrezesKa: Czy spółka rozważała możliwość podjęcia rozmów na temat konsolidacji z takimi podmiotami, jak TiM czy też np. Ampli?
Andrzej Jurczak: Branżę czeka ewidentnie konsolidacja i zamierzamy w niej odegrać kluczową rolę. Podejmiemy rozmowę z każdym, o ile będziemy widzieć realne korzyści dla spółki, a tym samym dla akcjonariuszy.
Pelagia: W jaki sposób spółka zamierza finansować dalszy rozwój (np. przejęcia czy też tworzenie nowych placówek)?
Andrzej Jurczak: Nowe placówki zamierzamy finansować ze środków własnych. Ewentualne większe przejęcia – poprzez emisję akcji lub obligacje/kredyt.
Malkom: Jakie firmy obecne na GPW lub NC stanowią Państwa bezpośrednią konkurencję?
Andrzej Jurczak: Są to notowane na GPW spółki TiM i Ampli.
Gracjan: Czy Spółka ma ustaloną politykę dywidendową na najbliższe lata?
Andrzej Jurczak: Będziemy dzielić się zyskiem z naszymi akcjonariuszami. Wysokość dywidendy zależeć będzie od sytuacji rynkowej oraz zapotrzebowania spółki na kapitał – będąc w fazie dynamicznego rozwoju efektywniej będzie pozostawić kapitał w spółce.
Malkom: Dlaczego tylko 10 proc. zysku przeznaczają Państwo jako dywidendę? Przy obecnym kursie ten poziom jest mało korzystny dla inwestorów.
Andrzej Jurczak: Dynamicznie się rozwijamy, otwieramy kolejne oddziały i w niepewnej sytuacji rynkowej bezpieczniej finansować rozwój kapitałem własnym.
Szefu: Czy podejmują Państwo jakieś działania w celu wzrostu rentowności w spółce, w chwili obecnej jest to około 4%? Jaka jest średnia dla branży?
Andrzej Jurczak: Rentowność netto w ubiegłym roku w naszej spółce to 3,2%. Dla porównania – Ampli to 0,96%, a TiM to 2,96%.
cdn: Czy spółka ma zamiar się zadłużać (kredyty bankowe lub emisja obligacji) w celu realizacji kolejnych przejęć, czy też ma zamiar realizować swoją strategię z zysku zatrzymanego?
Andrzej Jurczak: Otwarcia własnych oddziałów chcemy finansować raczej kapitałem własnym, ewentualne większe przejęcia – poprzez nową emisję lub obligacje/kredyt.
cdn: Jak postrzegacie Państwo akwizycje bądź też otwieranie nowych punktów w zachodniej części Polski (historycznie jest uważana za zamożniejszą, co przekłada się na większe inwestycje indywidualne w dziedzinie mieszkalnictwa). Dotychczas nie byliście tam aktywni. Uważacie konkurencję w tym rejonie za zbyt silną czy też rynek ten nie wydaje się Wam perspektywiczny?
Andrzej Jurczak: W naszej ocenie największy potencjał drzemie w województwach takich jak: mazowieckie, śląskie, małopolskie, pomorskie. Potwierdzają to ogólnie dostępne dane statystyczne. I tam obecnie kierujemy swoje działania. Plan naszego rozwoju zakłada oczywiście również umocnienie pozycji w Polsce zachodniej.
Szefu: Czy planuje Pan Prezes razem z rodziną rozwodnić akcje i zwiększyć free float akcji spółki?
Andrzej Jurczak: Nie wykluczam takiego rozwiązania – będzie to jednak związane z nową emisją, a taką planujemy w przypadku większego zapotrzebowania na kapitał/większego przejęcia.
Pelagia: Pan Prezes napisał, że nie mają obecnie Państwo planów ekspansji na rynki zagraniczne, czy to oznacza także brak zainteresowania na tę chwilę eksportem ogólnie?
Andrzej Jurczak: Oczywiście jesteśmy zainteresowani eksportem. W chwili obecnej skupiamy się jednak na rozwoju organicznym w kraju.
Szefu: Czy Państwa wyniki są uzależnione od branży budowlanej? Jeśli tak, w jakim zakresie?
Andrzej Jurczak: W pewnym stopniu tak. Działamy na bardzo zróżnicowanym rynku: budownictwo mieszkaniowe i komercyjne, energetyka, przemysł, infrastruktura. Dywersyfikacja odbiorców daje nam duże bezpieczeństwo prowadzenia biznesu.
cdn: Czy nowy magazyn centralny (uruchomienie planowane było na II kwartał 2011 roku) został już oddany do użytku, tzn. korzystacie już Państwo z niego?
Andrzej Jurczak: Tak, nowe centrum już funkcjonuje. Oficjalne otwarcie planujemy w połowie października.
Arkadiusz.O: Czy publikują Państwo prognozy finansowe?
Andrzej Jurczak: Tak, publikujemy. Na bieżący rok finansowy nasza prognoza wynosi 154,8 mln po stronie przychodów i 4,9 mln zysku netto.
cdn: Czy nowe centrum spowoduje wzrost kosztów stałych (m.in. koszty utrzymania powierzchni magazynowych), które mogą odbić się negatywnie na przyszłych wynikach, czy też zostanie to zniwelowane poprzez oszczędności na logistyce?
Andrzej Jurczak: Spodziewamy się znacznych oszczędności kosztów logistycznych (15% - 20%). Centralizujemy funkcję logistyczne – wcześniej korzystaliśmy z trzech magazynów. Nowe centrum jest głównym składnikiem prowadzonej przez zarząd optymalizacji procesów biznesowych.
Rastro: Jakie są Państwa zobowiązania długo- i krótkoterminowe, jak te zobowiązania obciążają wynik finansowy spółki?
Andrzej Jurczak: Zostały one opublikowane w ostatnim raporcie kwartalnym. Po szczegóły zapraszam do kontaktu bezpośredniego.
cdn: Dla obsługi jakiej ilości oddziałów (biorąc pod uwagę również rozwój kanału sprzedaży przez sklep internetowy) planowaliście Państwo budowę nowego centrum – tzn., jaka jest masa krytyczna, po przekroczeniu której konieczne będą kolejne inwestycje?
Andrzej Jurczak: Wydajność magazynu należy raczej rozpatrywać z punktu widzenia ilości realizowanych zleceń. A te wynikają nie tylko z posiadanej ilości oddziałów, ale również z szerokości asortymentu, ogólnej koniunktury w branży itd. Oceniamy, że obecnie centrum dystrybucji zabezpiecza nas na najbliższe kilka lat. Jednocześnie posiadana działka pozwala nam na dalszy rozwój i wielokrotne powiększenie posiadanej powierzchni magazynowej.
cdn: Co zamierzacie Państwo zrobić z dotychczasowymi 3 magazynami? Zamierzacie się ich pozbyć wykazując zysk jednorazowy, czy też macie Państwo pomysł na jakieś inne ich wykorzystanie?
Andrzej Jurczak: W tych placówkach ograniczyliśmy powierzchnię magazynową do niezbędnego minimum i dalej tam funkcjonujemy jako oddziały.
Andrzej Jurczak: Bardzo dziękuję wszystkim za udział w dzisiejszym spotkaniu. Mam nadzieję, że udało mi się precyzyjnie odpowiedzieć na Państwa pytania. Zapraszam także do kontaktów bezpośrednich z naszą spółką z działem relacji inwestorskich. Andrzej Jurczak