Temat przejmowania spółek za pomocą wehikułów inwestycyjnych umożliwiających ominięcie przepisów ustawy o ofercie publicznej dotyczących wezwań na akcje w związku z przekroczeniem progu posiadania akcji był już wielokrotnie podnoszony przez SII. 6 marca 2012 r. SII wystosowało kolejny apel do Ministra Finansów o zintensyfikowanie prac nad zmianą ustawy o ofercie publicznej. Odpowiedź przyszła już po dwóch tygodniach.
Co tym razem?
Ministerstwo zapewnił po raz kolejny, że jest świadome ważności zaproponowanych w projekcie wymienionych założeń zmian. Jednocześnie jednak poinformowało, że prace nad wprowadzeniem tych zmian zostały wstrzymane z powodu konieczności zmiany ustawy o ofercie publicznej również z uwagi na konieczność implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 zmieniającej dyrektywę 2003/71/WE w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych oraz dyrektywę 2004/109/WE w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczone są do obrotu na rynku regulowanym.
Debata nad debatą zamiast pracy
Jak możemy przeczytać w dalszej części odpowiedzi od Ministerstwa Finansów w związku z koniecznością również implementacji wskazanych powyżej zmian w prawie unijnym, Zespół do spraw Programowania Prac Rządu musi rozważyć, czy nad wszystkimi tymi zmianami pracować jednocześnie, czy może osobno. W związku z powyższym nie są obecnie (stan na 20 marca 2012 r.) prowadzone prace nad przygotowaniem ustawy zmieniającej przepisy o przejęciach pośrednich i wezwaniach na akcje. Mimo przygotowanego projektu założeń do nowelizacji, zamiast zacząć już prace nad jej przygotowywaniem trwają rozważania czy prace nad tą nowelizacją można prowadzić razem z pracami nad innymi zmianami w ustawie o ofercie publicznej.
Po co ta zwłoka!
W ocenie SII takie działanie Rządu jest niezrozumiałe. Abstrahując od kwestii, iż zpunktu widzenia ekonomiki prac, ale także dla spójności całych zmian w ustawie o ofercie publicznej korzystniejsze byłoby prowadzenie ich jednocześnie, podkreślić należy, że konieczność zmiany przepisów o wezwaniach na akcje wynika z nienajtrafniejszej implementacji przepisów dużo wcześniejszej dyrektywy unijnej. Prace te powinny być zatem priorytetm, a Ministerstwo zamiast tracić czas na zastanawianie się, czy prowadzić je razem czy osobno, powinno przystąpić jak najszybciej do pracy.
Pełna treść odpowiedzi Ministerstwa Finnsów znajduje się tutaj.