Chat with us, powered by LiveChat

Czat SII - Redan SA dla inwestorów indywidualnych

Redan SA


Czat inwestorski ze spółką Redan S.A. odbył się 17 maja 2012r. (czwartek)
o
godz. 11.00.


Tytuł czata: „Omówienie wyników finansowych Grupy Redan za pierwszy kwartał 2012 roku”

Informacja o spółce

Grupa Kapitałowa Redan to jedna z wiodących polskich firm zajmujących się projektowaniem oraz dystrybucją odzieży na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. W portfolio Grupy Redan znajdują się znane marki modowe Top Secret, Troll oraz Drywash, a także sieć dyskontów odzieżowych Textilmarket.

 

Spółka zleca produkcję na zasadzie outsourcingu w ponad 100 fabrykach, zarówno w Polsce, jak i za granicą, w szczególności w Chinach, Indiach, Bangladeszu, Turcji, Hong-Kongu, Pakistanie. Dystrybucja jest prowadzona poprzez sklepy monobrandowe detaliczne oraz salony multibrandowe. Obecnie Spółka posiada blisko 500 sklepów w Polsce i za granicą - w Rosji, na Ukrainie i Białorusi. Spółka powstała w 1995 r., a od  2003 roku akcje Redan S.A. są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.


W 2012 roku Grupa Redan ma ambitne plany i zamierza umacniać pozycję firmy na rynku odzieżowym oraz kontynuować dynamiczny rozwój – zarówno na rynku dyskontowym, jak i modowym  - w Polsce i za granicą.

 

Prezes KruszyńskiBogusz Kruszyński - Prezes Zarządu

 

Ukończył Uniwersytet Łódzki na wydziale Ekonomii 
i Zarządzenia w 2000 roku. Uzyskał certyfikat Executive MBA w Polsko-Amerykańskim Centrum Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego współpracującego

 
z Uniwersytetem Maryland. Doświadczenie zawodowe  zdobywał pracując od 1994 r. w HSBC Securities Polska S.A. jako makler papierów wartościowych, a następnie kierownik Wydziału Ofert Publicznych. W 1998 r. pracował w Banku Przemysłowym jako zastępca dyrektora Departamentu Rynków Finansowych oraz dyrektor Oddziału Centrum Korporacyjnego. W latach 2001-2003 był dyrektorem finansowym w BP REAL Nieruchomości.

Bogusz Kruszyński jest związany z Redan S.A. od 2003 roku. Początkowo pełnił funkcję dyrektora finansowego, aby następnie objąć stanowisko Wiceprezesa, a od 2011 roku Prezesa Zarządu. W ramach obowiązków zarządzającego Redan S.A. jest także członkiem zarządu w spółkach zależnych.


 

Zapis czatu 17.05. 2012r.


Moderator:Witamy Państwa na czacie z Boguszem Kruszyńskim, Prezesem Zarządu Redan S.A. Zapraszamy do zadawania pytań.

 

Bogusz Kruszyński: Witam Państwa bardzo serdecznie. Mam nadzieję, że w wyniku dzisiejszego spotkania będę mógł przybliżyć Państwu jak działa Grupa Redan.


Mourinho:Jak ogólnie skomentowałby Pan Prezes wyniki za I Q?
Bogusz Kruszyński: W naszym raporcie za I kwartał jest na 1 stronie komentarz Zarządu do wyników Grupy. Nie chciałbym go tu w całości powtarzać, dlatego zapraszam do jego lektury. Ogólnie nie jesteśmy zadowoleni z uzyskanych wyników. Są one jednak pochodną tego, że oba obszary działalności Grupy Redan są w fazie intensywnych zmian. To spowodowało, że w styczniu i lutym mieliśmy przejściowe problemy z poziomem zatowarowania sklepów, co oczywiście odbiło się na wielkości sprzedaży. Z tego głównie wynikają negatywne wyniki I kwartału. Obecnie skorygowaliśmy procesy w zakresie planowania wielkości zakupów towarów, w związku z tym ten problem już się nie powtórzy w przyszłości.

 

Kenio:Jakie są plany związane z ekspansją na rynki zagraniczne?
Bogusz Kruszyński: Obecnie intensywnie rozwijamy się na Ukrainie (mamy tam spółkę zależną oraz ponad 30 sklepów własnych i franczyzowych) oraz w Rosji (tam także mamy spółkę zależną i 11 sklepów). Jest to dla nas perspektywiczny i rentowny kierunek rozwoju, dlatego będziemy ten rozwój kontynuować. Docelowo na Ukrainie możemy mieć 2 razy tyle sklepów, a w Rosji szacujemy, że ok. 80 w perspektywie najbliższych 3 lat. Sprzedajemy także na Białoruś i ten rynek także się rozwija. Nawiązujemy również kontakty w innych krajach na Wschodzie Europy. Ten kierunek rozwoju uznajemy za perspektywiczny. Rozumiemy go i dlatego potrafimy na nim zarabiać. Będziemy to kontynuować.

 

mero:Jakie są perspektywy rozwoju dla rynków wschodnich, czy myślą Państwo o ekspansji w Europie Środkowej (Węgry, Rumunia)?
Bogusz Kruszyński: Na dzień dzisiejszy nie mamy planów ekspansji w Europie Południowej

 

John:Do you plan to expand to the west?
Bogusz Kruszyński: At the present moment we do not intend to go the West. The retail competition is too high there. There is no reason to fight in that market if we can grow much more quickly in the East.

 

Kosiński:W 1 kw. 2012 roku sieć sklepów Grupy Redan, które należą do sektora fashion wzrosła o 11, głownie na Ukrainie i w Rosji. Chciałbym dowiedzieć się, czy strategia rozwoju Spółki nastawiona jest głównie na penetrację rynku wschodniego?
Bogusz Kruszyński: Na pewno dziś dynamicznie rozwijamy działalność na Wschodzie Europy. Ale nie oznacza to, że przestaliśmy się koncentrować na rynku polskim. Nadal stanowi on ponad 80% naszej działalności – oczywiście dotyczy to rynku modowego. Dlatego cały czas prowadzimy działania w celu wzrostu sprzedaży i rentowności w kraju. W części dyskontowej – sieć sklepów TextilMarket – na dzień dzisiejszy prowadzimy działalność wyłącznie w Polsce.

 

dystrykt: Kiedy można się spodziewać poprawy wyników finansowych?
Bogusz Kruszyński: W naszej działalności występuje wyraźna sezonowość sprzedaży i wyników. I kwartał zawsze jest najsłabszy. Dlatego wyniki II, a szczególnie IV kwartału na pewno będą znacznie lepsze niż pierwszego. Dziś Grupa jest w procesie intensywnych zmian. To zawsze powoduje, że precyzyjne przewidywanie wyników nie jest proste. Jednak, gdy zmiany te przyniosą efekty, poprawa wyników będzie radykalna – nie o 10% lecz razy kilka. Plany zarządu na ten rok w tym zakresie są bardzo ambitne. Natomiast zależy to oczywiście od osiągnięcia sukcesów w kontekście prowadzonych zmian.

 

Prezes:Witam ! Jakie są w tej chwili największe wyzwania przed spółką w kwestii poprawy rentowności oraz wyniku netto? Czego można się spodziewać w II kw.?
Bogusz Kruszyński: Dziś największym wyzwaniem, zarówno w części modowej (marki Top Secret, Troll i Drywash), jak i dyskontowej (sieć TextilMarket), jest uzyskanie wzrostu sprzedaży szybszego od przyrostu powierzchni sieci. Prowadzimy w tym celu szereg działań. W części modowej wdrażamy nową misję Best Fashion World to Express Yourself, która ma spowodować, że marka Top Secret będzie bardziej wyrazista dla klientów, zarówno w wyniku zmiany komunikacji, jak i kolekcji. Pierwsze zmiany wprowadziliśmy już wiosną tego roku, ale ze względu na kilkumiesięczny okres produkcji kolekcji, w pełni uwidocznią się one w sezonie jesień/zima br. W części dyskontowej pracujemy nad dostosowaniem procesów do dynamicznie rosnącej organizacji. Dotychczas sieć TextilMarket działała w oparciu o uproszczone procesy, co przy mniejszej skali było wystarczające. Obecnie, wraz z siecią ponad 260 sklepów, trzeba to zweryfikować. Zmieniamy sposób zarządzania zakupami towarów i sklepami oraz zatowarowaniem sklepów. Radykalnie zmieniliśmy skalę działań reklamowych. W lutym przenieśliśmy magazyn do nowej lokalizacji, która w pełni umożliwia obsługę nawet 500-600 sklepów.

 

dystrykt:Spółki z branży pokazały całkiem dobre wyniki, dlaczego Spółka nie pokazała dodatniego wyniku?
Bogusz Kruszyński: Tak jak pisałem powyżej, nasze wyniki były obciążone słabą sprzedażą w styczniu i lutym. To spowodowało, że wyniki w całym kwartale mamy słabsze od konkurencji. W marcu mieliśmy wzrost sprzedaży w części modowej o ok. 33% rok do roku i 9% przyrostu na sklepach porównywalnych. W sieci TextilMarket dynamika sprzedaży prawie zrównała się z tempem przyrostu sieci. Wyniki w kolejnych miesiącach powinny być lepsze.

 

Prezes:Czy uważa Pan, że aktualny kurs odzwierciedla wycenę spółki?
Bogusz Kruszyński: Chyba nie znajdą Państwo żadnego prezesa, który by tak uważał.  Oczywiście oceniam, że nasze akcje są istotnie niedowartościowane.

 

mero:Spółki zajmujące sie handlem detalicznym (LPP i CCC) zapowiadają ekspansję na wschód, Państwo też tą drogą podążacie z czego to wynika?
Bogusz Kruszyński: Tamte rynki charakteryzują się dużym potencjałem rozwoju. Wynika to z ich wielkości, tempa wzrostu, a jednocześnie mniejszej niż w Polsce konkurencji. Oczywiście rynki te cechują się także wyższym ryzykiem, szczególnie politycznym, jakości przestrzegania przepisów i walutowym. Uważam jednak, że kluczowe jest nasze kilkunastoletnie doświadczenie w zarządzaniu tymi ryzykami.

 

mero:I jeszcze jedno pytanie, szykują się jakieś przejęcia mniejszych podmiotów z branży?
Bogusz Kruszyński: Redan na dzień dzisiejszy nie planuje żadnych przejęć.

 

maho: Czy w tym roku wzrosły czynsze za wynajem powierzchni handlowych, jak to się ma do wyników finansowych?

Bogusz Kruszyński: Wartości nominalne czynszów nie wzrosły. Natomiast w części modowej czynsze praktycznie wszystkich sklepów własnych są denominowane w euro. Oznacza to, że wzrost kursu PLN/EUR powoduje wzrost kosztów. W skali miesiąca wartość czynszów w EUR wynosi ok. 300 tys.

 

GREMKO: Która marka Pana zdaniem wymaga promocji ze względu na słabą rozpoznawalność brandu? Ja szczerze mówiąc kojarzę 2 - Top Secret i Troll.
Bogusz Kruszyński: Bardzo dobrze Pan kojarzy. Dziś w części modowej koncentrujemy się na budowaniu wizerunku marki Top Secret, aby nie rozpraszać posiadanych zasobów. Dwie pozostałe marki w tym segmencie: Troll i nowowprowadzona w 2011 r. – Drywash, są uzupełnieniem Top Secret i są skierowane dla tej samej grupy klientów na nieco inne okazje. Troll głównie na imprezę. Drywash to modna odzież o charakterze casualowo- sportowym, głównie na aerobik, taniec, trening sqausha. Poza tym w części dyskontowej kładziemy dziś duży nacisk na budowanie świadomości tej sieci. Te sklepy, których jest ponad 260 w Polsce, są głównie w mniejszych miejscowościach, dlatego może ich Pan nie kojarzyć.

 

GREMKO: Jaka jest średnia marża na sprzedawanym towarze w sklepie?
Bogusz Kruszyński: Średnia marża w skali całego roku w części modowej wynosi ok. 53%, a w części dyskontowej ok. 40%. Jest to marża w rachunku stu, czyli liczona od góry od cen sprzedaży.

 

węzłon:Witam, ile sklepów Państwo planują otworzyć w tym roku? Jaki jest planowany CAPEX?
Bogusz Kruszyński: W całym roku 2012 w sieci TextilMarket, którą intensywnie rozwijamy, otworzymy ok. 65 nowych sklepów. Ponadto przebudujemy ok. 30 najstarszych marketów. Razem wymaga to wydatków inwestycyjnych na poziomie ok. 8 mln zł. W części modowej stawiamy głównie na rozwój sklepów franczyzowych, zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Ich liczba powinna się zwiększyć o ok. 30. Na takie sklepy nie musimy ponosić wydatków inwestycyjnych, ponieważ my dostarczamy tylko towary. W 2012 r. otworzymy ok. 6 sklepów własnych Top Secret i wydamy na ten cel ok. 3,5 mln zł. Ponadto będziemy inwestować, zgodnie z misją części modowej, w to, aby nasze sklepy były nowoczesne. To będzie wymagać nakładów na poziomie ok. 2 mln zł. Wprowadzamy także zmiany w logistyce i IT, co w 2012 r. pochłonie wydatki na poziomie ok. 3 mln zł.

 

kurnikowa:Dzień Dobry Panie Prezesie. Jestem akcjonariuszką spółki i jestem zaniepokojona skalą straty netto za I Q. Z informacji w prasie widzę poprawę sprzedaży w kwietniu co rokuje dobry wynik na II Q. Pytanie mam następujące. Jak Państwo planują odpowiednio zapełniać towarem sklepy, aby nie było przestojów jak w I Q? Jakie perspektywy na 2012 r. Czekam na zyski.
Bogusz Kruszyński: Wprowadzamy wiele zmian w działalności obu naszych biznesów, aby przynosiły one zyski. Problemy z zatowarowaniem mamy rozwiązane. Zarząd ma ambitne plany na 2012 r. i jestem przekonany, że zakończymy go zyskiem większym niż w 2011 r.

 

counter: Jak w strategii Państwa Spółki wypisuje się rozwój sektora e-commerce, w którym znacznie zwiększyliście działania sprzedażowe?
Bogusz Kruszyński: Nasza strategia jest bardzo ściśle związana z e-commerce. Uważamy, że handel internetowy będzie się rozwijał najbardziej dynamicznie ze wszystkich kanałów dystrybucji. Poza tym umożliwia nam potencjalnie bardzo szybki rozwój w różnych krajach, który nie byłby możliwy w takim tempie poprzez tradycyjną sieć sklepów. Z łatwością mogę sobie wyobrazić sklep internetowy Top Secret w Chinach w przyszłym roku. A sieć sklepów tradycyjnych – to już nie jest takie proste. Nowe pokolenia dzisiejszych kilkunastolatków, czy nawet już dwudziestolatków nie wyobrażają sobie życia bez facebooka. To pokolenie, jak i następne, nie będzie już tak bardzo przywiązane do sklepów tradycyjnych. Dla nich nie będzie istnieć to czego nie będzie w Sieci. To jest przyszłość.

 

fundamentalista:Jaka jest w tej chwili wartość towaru na magazynach, czy poziom zapasów jest na odpowiednim poziomie. Czy mają Państwo odpowiednią wielkość towaru do sprzedaży w II Q?
Bogusz Kruszyński: Na koniec marca wartość zapasów wynosiła 115 mln zł. Poziom zatowarowania sieci sklepów jest jak najbardziej wystarczający. Zamówienia na jesień/zimę są odpowiednio duże, aby zrealizować wysoką sprzedaż.

 

spadkobierca: TextilMarket dociera do miast mniejszych. Dlaczego grupa nie dywersyfikuje rynku w dużych miastach (Wrocław, Poznań)?
Bogusz Kruszyński: Dotychczas rozwijaliśmy sieć TextilMarket w mniejszych miejscowościach. Jednak od roku otwieramy sklepy także w dużych miastach. Mamy już 6 sklepów, m.in. w Trójmieście, Bydgoszczy. Docelowo będziemy mieć także placówki we Wrocławiu oraz Poznaniu.

 

obserwatorka: Czy nie sądzi Pan, że poprzez połączenie lokalizacji marek Top Secret i Troll, ta pierwsza straciła nieco na wartości i indywidualności. W pewnym okresie wydawało się bowiem, że Top Secret stanowi dość silną konkurencję dla sklepów z odzieżą casual i wizytową znanych marek, przede wszystkim dzięki niskim cenom i dobrej jakości produktów.
Bogusz Kruszyński: W oczach klientów, co wynika z badań marketingowych, wizerunek marki Top Secret stale się poprawia, więc taki wpływ na pewno nie miał miejsca. Natomiast zgadzam się, że Top Secret, ze względu na jakość, wzornictwo i poziom cen, jest bardzo atrakcyjną alternatywną dla wielu znanych marek.

 

pytanie z facebooka:Interesują mnie poziomy Waszej sprzedaży detalicznej w naszym kraju, jak i poza jego granicami. Posiadacie ponad 500 sklepów. Jak wygląda procentowo sprzedaż towarów w naszym kraju, a jak poza nim?
Bogusz Kruszyński: W sieci dyskontowej TextilMarket prowadzimy sprzedaż wyłącznie w Polsce. W 2011 r. obroty stanowiły prawie 200 mln zł. W części modowej w 2011 r. mieliśmy obroty na poziomie nieco ponad 180 mln zł, z tego ok. 24 mln zł były uzyskane ze sprzedaży zagranicznej. Udział tej ostatniej będzie rósł, gdyż rozwija się ona szybciej niż sprzedaż w Polsce.


5manek5: A dlaczego Pan nie dokupuje niedowartościowanych akcji?
Bogusz Kruszyński: Obecnie moja żona posiada 186 tys. akcji Redan, co stanowi ok. 0,75% wszystkich akcji. Główny akcjonariusz Redan, Pan Radosław Wiśniewski ostatnio regularnie kupuje akcje.

 

5manek5:Dlaczego Zarząd nie skupuje istotnie niedowartościowanych akcji w celu ich umorzenia? Takie posunięcie leży przecież w najlepiej pojętym interesie akcjonariuszy spółki!!!
Bogusz Kruszyński: Dlatego właśnie WZA podjęło decyzję o umożliwieniu prowadzenia skupu akcji. Jednakże dziś przeznaczamy środki spółki na finansowanie rozwoju działalności.

 

Grelo:Ile pieniędzy rocznie przeznaczają Państwo na reklamę, jaki jest budżet na ten rok? Czy w strategii rozwoju są plany zatrudnienia celebryty do promocji marki lub marek Grupy Redan?
Bogusz Kruszyński: Dokładne kwoty wydatków oraz plany działań reklamowych stanowią tajemnicą handlową. W części modowej budżet wydatków jest podobny do zeszłorocznego. Więcej wydajemy na promocję w Internecie. W części dyskontowej w br. rozpoczęliśmy dystrybucję gazetek reklamowych w miejscowościach, gdzie znajdują się sklepy TextilMarket. Dotychczas nie prowadziliśmy takich działań. To bardzo znacznie zwiększy wydatki marketingowe w tym segmencie rynku.

 

5manek5:Ale (o ile dobrze pamiętam komunikat spółki dot. skupu akcji) to skup ma być dokonany w celu dalszej odsprzedaży, a nie w celu umorzenia!
Bogusz Kruszyński: Cel skupu akcji nie został określony w uchwale WZA, dlatego może to być zarówno umorzenie, jak i dalsza odsprzedaż.

 

5manek5:Panie Prezesie, proszę o informację czym konkretnie będzie zajmowała się spółka Redan SA po zapowiadanym zakończeniu obrotu towarami handlowymi?
Bogusz Kruszyński: Wprowadzamy taką organizację w Grupie, aby każdym segmentem biznesu – modowym i dyskontowym – zajmowały się odrębne spółki i aby nie było pomiędzy nimi zbędnych powiązań. Dlatego część modową prowadzi spółka Top Secret Sp. z o.o., a sieć dyskontowa jest w spółce Adesso Spółka Komandytowo-Akcyjna. Redan docelowo – po przeniesieniu logistyki części modowej do Top Secret Sp. z o.o. – będzie zajmował się zarządzaniem Grupą, finansowaniem działalności, świadczeniem wysokospecjalizowanych usług typu IT, dla spółek z Grupy. Poza tym jest właścicielem praw do znaków towarowych.

 

Greg:Czy wzrost kosztów zatrudnienia ma wpływ na osiągane wyniki?
Bogusz Kruszyński: Sam w sobie wzrost zatrudnienia wynikający z przyrostu liczby sklepów jest konieczny do ich prawidłowej obsługi. Natomiast wzrost wynagrodzeń nie wynikający ze zwiększenia sprzedaży ma oczywiście negatywny wpływ na wyniki.

 

pytanie z facebooka:Dokładniej, który rynek jest dla Was najlepszy (przynosi największą sprzedaż), a który potencjalnie najgorszy? Różnica %.
Bogusz Kruszyński: Jeżeli chodzi o udział w łącznej sprzedaży Grupy, to obroty dzielą się po równo na część modową i dyskontową. W 2011 r. sieć TextilMarket wygenerowała dominującą część zysku na działalności operacyjnej. Ale część modowa zwiększyła ten wynik o 4,5 mln zł, w związku z tym tendencja jest korzystna.

 

dżeko:Ile spółka zatrudnia w tej chwili osób, czy planowana jest jakaś restrukturyzacja w tym segmencie?

Bogusz Kruszyński: Obecnie zatrudniamy ok. 2000 osób. Są to głównie pracownicy sklepów oraz magazynów. Prowadzimy projekt, którego celem jest zmniejszenie kosztów wynagrodzeń w sieci sklepów TextilMarket. W wyniku kolejnego w tym roku zwiększenia minimalnego wynagrodzenia – a takie jest, bez premii, wynagrodzenie sprzedawców w tej sieci – istotnie rosną nam koszty. Aby temu przeciwdziałać prowadzimy działania w celu zmniejszenia liczby etatów koniecznych do obsługi sklepów. W wyniku wzrostu liczby sklepów łączna liczba pracowników będzie nam rosnąć, lecz średnie zatrudnienie na jeden sklep będzie spadać. Te redukcje zostały już wprowadzone.

 

Luke:Jaki może być wpływ na wyniki grupy w związku z silnym osłabieniem złotego spowodowanym eskalacją kryzysu w strefie euro?
Bogusz Kruszyński:Grupa jest importerem towarów w USD, natomiast w części modowej czynsze sklepów własnych są denominowane w EUR. W związku z tym osłabienie złotego w stosunku do tych walut – jeżeli na rynku nie zostaną podwyższone ceny sprzedaży – miałoby negatywny wpływ na wyniki Grupy. Wszystko zależy od trwałości zmian kursów. Krótkookresowe wahania nie mają tak dużego wpływu na wyniki. Natomiast trwała zmiana musi spowodować wzrost poziomu cen, gdyż taką samą sytuację mają wszyscy konkurenci na rynku.

 

zubizaretta:Jak Państwo dobierają kolekcję na dany sezon, czy nie ma ryzyka zamówienia towaru nie podchodzącego pod gust konsumentów ?
Bogusz Kruszyński: Proces tworzenia kolekcji jest nastawiony właśnie na to, aby minimalizować takie ryzyko. Z jednej strony opieramy się na analizie naszych danych o sprzedaży. Wiemy dokładnie jakie modele były hitami, a jakie „kitami” sprzedaży (artykuły najlepiej i najgorzej się sprzedające). Mamy poszczególne modele opisane cechami – np. marynarka dwurzędowa, albo bluzka z falbankami – a nie tylko nazwami produktów. To pozwala na projektowanie w kolejnych sezonach towarów o najbardziej pożądanych cechach, bo jak wiadomo 80% sukcesu to sprawdzone pomysły. Do tego dokładamy także analizę trendów w modzie. Korzystamy z trendbooków i specjalnych stron w Internecie określających jakie będą zmiany w modzie na kolejne sezony. Jeździmy na targi. Ponieważ wszyscy producenci odzieży z naszego poziomu rynku, robią to samo, to na końcu te właśnie trendy są we wszystkich sklepach. Przez co są modne. Ponadto mamy kilka tysięcy modeli w każdym roku. To wszystko powoduje, że ryzyko nietrafienia w gusta jest niewielkie. To ryzyko dotyczy części modowej. W sieci dyskontowej kupujemy towary na bieżąco i nie ma problemu z trafieniem w zmieniające się trendy mody.

 

andrew11:Panie Prezesie, wyniki sprzedażowe za kwiecień nie wydają się zbyt dobre (chodzi oczywiście o porównanie dynamiki sprzedaży do dynamiki powierzchni). Jak maja się one do założeń zarządu i jak Pan je ocenia? Jak wstępnie wygląda maj?
Bogusz Kruszyński: Analizując nasze wyniki za kwiecień należy pamiętać o bazie. W 2011 r. w części modowej obroty wzrosły rok do roku o 80%. To oznacza prawie ich podwojenie. Dlatego baza była naprawdę wysoko. W tym roku w kwietniu, w porównaniu do marca, obroty wzrosły o 14%, a marzec był dobrym miesiącem. Dlatego uważam, że kwiecień też był ok.


5manek5: Jako akcjonariusz Redanu pragnę zapytać: co Zarząd robi dla akcjonariuszy ? Dywidendy nie było i nie ma, może jedynym gestem w stronę akcjonariuszy jest wykupienie przez spółkę części istotnie niedowartościowanych teraz akcji w celu ich umorzenia. Chciałem Pana zapytać, dlaczego Zarząd tego nie robi???
Bogusz Kruszyński: Na dzień dzisiejszy mamy plany dynamicznego rozwoju. Do jego zakończenia Zarząd nie widzi uzasadnienia, aby wypłacać dywidendę. Ale decyzja ta zawsze należy do akcjonariuszy.

 

5manek5:Jaka Pana zdaniem może być rynkowa wartość praw do znaków towarowych?
Bogusz Kruszyński: Rzeczpospolita w marcu br. wskazywała, że wartość marki Top Secret wynosi ponad. 50 mln zł. Myślę, że to dość rozsądna wartość.

 

5manek5:Czy prawa do znaków towarowych planujecie Państwo "wyprowadzić" do któregoś z rajów podatkowych (podobnie jak LPP)?
Bogusz Kruszyński: Na dziś nie mamy takich planów

 

koleżanka prezesa:Jaka część towarów pochodzi z Polski, a jaka część z Chin?
Bogusz Kruszyński: Dla części modowej praktycznie wszystkie towary są importowane, głównie z Chin. Dla części dyskontowej ponad 90% towarów kupujemy w Polsce. Reszta to import, w tym także z Chin.

 

Moderator:Dziękujemy za przesłane pytania i aktywny udział w czacie z Prezesem Boguszem Kruszyńskim.

 

Bogusz Kruszyński:Dziękuję Państwu bardzo za dzisiejsze spotkanie i zadane pytania. Mam nadzieję, że pozwoliło to Państwu lepiej poznać naszą specyfikę. Na te pytania, na które nie zdążyłem odpowiedzieć, odpowiemy i umieścimy wraz z zapisem dzisiejszego czatu. Serdecznie zapraszam także na kolejny czat, po wynikach I półrocza br. Do widzenia.

 

Pytania, na które nie zostały udzielone odpowiedzi w trakcie czatu, ze względu na upływ czasu:


Andrew11:Twierdzi Pan, że głównym problem spółki jest niewystarczająco wysoka sprzedaż. Kiedy można spodziewać się przełomu w postaci trwałego i istotnego przekroczenia dynamiki przychodów w porównaniu do dynamiki wzrostu powierzchni sklepów?
Bogusz Kruszyński: Prowadzimy działania, których celem jest jak najszybsze uzyskanie wzrostu sprzedaży, dlatego oceniam, że nastąpi to w najbliższych miesiącach

 

Cube:Jak Pan Prezes ocenia współpracę z franczyzobiorcami marki Top Secret, atrakcyjność oferty, czy więcej sklepów otwiera sie czy zamyka? Top Secret\'y i Trolle nie są tak mocno obecne w galeriach jak LPP.
Bogusz Kruszyński:Jesteśmy bardzo zadowoleni z współpracy z franczyzobiorcami, dlatego zdecydowaliśmy się na dalszy rozwój sektora fashion w Polsce i za granicą w oparciu przede wszystkim o tę formę współpracy. Na koniec kwietnia sieć sklepów franczyzowych liczyła 109 salonów w Polsce i 37 za granicą. Z sukcesem pozyskujemy także nowych partnerów do współpracy.

 

Inwestor: Czy może Pan przybliżyć koszta związane z inwestycjami w IT? inwestycja w system klasy ERP powinny pomóc w rozwiązaniu problemu dużej ilości sklepów i stopniowo obniżać koszty, jakie korzyści przewidziane są w związku z tego typu inwestycjami?
Bogusz Kruszyński:Koszty inwestycji wyniosą 5 mln zł. W związku ze zmianą systemu poprawie ulegną wewnętrzne procesy zarządzania w Grupie, a to przełoży się wprost na uzyskiwane wyniki, zarówno przez spadek kosztów, jak i wzrost obrotów.

 

Modlin: W jakich miastach najlepiej sprzedają się ubrania w Państwa sklepach? Mam na myśli wielkość miast. Czy dominują mniejsze i średnie?
Bogusz Kruszyński: Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. W części modowej największą wartość sprzedaży realizujemy w Poznaniu, Warszawie i Kijowie – gdyby patrzeć geograficznie poprzez miasta i miejscowości. Ale z tego nie można wyciągnąć wniosku, że najlepiej nasze towary sprzedają się w największych miastach, gdyż – w stosunku do potencjału zakupowego – na pewno więcej sprzedajemy w mniejszych miejscowościach.
W części dyskontowej dominują sklepy w mniejszych miejscowościach do 70 tys. mieszkańców.

 

trader: Czy istnieją już konkretne plany dotyczące budowania rozpoznawalności marki?
Bogusz Kruszyński:Obecnie, zgodnie z nową strategią rozwoju sektora modowego – Best fashion World to Express Yourself, koncentrujemy się na umacnianiu rozpoznawalności marki Top Secret. Dokładne plany tych działań stanowią jednak tajemnice handlową.

 

Luke: Powierzchnia handlowa mocno rośnie - czy wzrost sprzedaży równoważy wzrost

kosztów?
Bogusz Kruszyński:W I kwartale br. dynamika wzrostu sprzedaży była niższa niż wzrost sieci, a tym samym kosztów. Pracujemy jednak, aby w każdym kolejnym kwartale było odwrotnie.

 

Luke: Czy wzrost liczby salonów nie obciąży zbyt znacząco wyników w najbliższych kwartałach przez wzrost kosztów administracyjnych? I czy może prezes zdradzić jakie konkretnie działania przyniosą wielokrotną poprawę wyniku w 2012 r.?
Bogusz Kruszyński: Na pierwszą część tego pytania odpowiedziałem powyżej. W 2011 r. Grupa uzyskała minimalny zysk – rentowność była niższa od 1%. W takiej sytuacji każda zmiana może nie tylko poprawić, ale właśnie zwielokrotnić zysk. Wynika to z dźwigni operacyjnej – niewielki wzrost sprzedaży spowoduje dynamiczne zwiększenie zysku. W obu naszych segmentach prowadzimy działania zwiększające sprzedaż w istniejących sklepach – w nie tylko rozwój sieci. Dlatego oceniam, że jest duża szansa na skokowy wzrost wyników, gdy działania te przyniosą spodziewany efekt.

 

Luke: Czym różni się spółka od innych spółek z branży detalicznej (np. LPP - nie chodzi o skalę działalności), które pomimo słabego I kwartału nie zaskoczyły tak in minus?
Bogusz Kruszyński: Grupa Redan składa się z dwóch różnych segmentów: dyskontowego i modowego. Wszyscy inni konkurenci, notowani na GPW, działają w tym drugim. To pierwsza różnica. W części modowej nasz koncept detaliczny jest relatywnie młody. Co prawda marka

Top Secret powstała w 1996 r. jednak przez wiele lat była sprzedawana w dystrybucji hurtowej. W wyniku tego uzyskała określony wizerunek w oczach klientów – dziś jest to dla nas obciążenie, gdyż pewna część klientów na tej podstawie nas nadal inaczej ocenia, niż to dziś wygląda. Dopiero od 2008 r. Top Secret ma wizerunek zbliżony do obecnego. Pomimo tego ponad 10% klientów spontanicznie (bez podpowiedzi) prawidłowo kojarzy markę Top Secret. Zdecydowana większość klientów kupujących u nas towary ocenia nas dobrze i bardzo dobrze. Trzecią różnicą jest rozmieszczenie sieci sklepów – w naszej duży udział stanowią sklepy franczyzowe zlokalizowane często nie w centrach handlowych i w mniejszych miejscowościach.

 

Pytanie z facebooka:Czy można zaobserwować tendencję malejącą, czy wzrostową oraz jakie są prognozy na kolejne lata?
Bogusz Kruszyński:Grupa Redan realizuje strategię dynamicznego rozwoju – na poziomie sprzedaży na pewno jest widoczna tendencja rosnąca. Zwiększamy sprzedaż zarówno w części modowej jak i dyskontowej, tak w Polsce jak i zagranicą, w sklepach tradycyjnych – jak też bardzo szybko w e-commerce.

Natomiast jak Państwo zapewne wiecie na początku br. odeszliśmy od praktyki podawania prognoz. Wynika to z dużej liczby zmian, które wprowadzamy w naszej działalności. Dla wielu z nich nie można dokładnie przewidzieć efektów. Dlatego postanowiliśmy ich nie upubliczniać. Jednakże mamy bardzo ambitne plany na najbliższe lata.

 

Mateusz_SZ:Panie Prezesie czy wyniki makro nie studzą Państwa zapędów ekspansywnych ? Nie obawia się Pan spadku sprzedaży i pogorszenia wyników w II połowie 2012. Jeżeli zostaną Państwo z towarem to będą to samo co z Reporterem.
Bogusz Kruszyński:Na dzień dzisiejszy wyniki makro polskiej gospodarki nie wskazują na ryzyko głębokiego kryzysu. Bardziej można się obawiać sytuacji na międzynarodowym rynku finansowym, a z naszego punktu widzenia – wpływu tych zawirowań na kursy walut. Z drugiej jednak strony problemy Grecji trwają już ok. 2 lat. I nikt nie wie kiedy sytuacja się wyjaśni, a już tym bardziej w jaki sposób. Czy w związku z tym powinniśmy od dwóch lat zaprzestać działań rozwojowych, ponieważ istnieje ryzyko kryzysu, zmiany kursów walut? Wg mnie – nie. Oczywiście dziś ogólnie ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej są większe niż wcześniej, ale dotyczy to wszystkich graczy na rynku, a nie tylko nas.

 

Analityk: Chciałbym dowiedzieć się czy reorganizacja sieci sprzedaży będzie opierała się głównie na otwieraniu nowych sklepów w formie franczyzy na rynkach zagranicznych?
Bogusz Kruszyński:Zaplanowana i realizowana przez nas reorganizacja sieci modowej polega na otwieraniu przede wszystkim sklepów franczyzowych - w Polsce i za granicą. Na rynku rosyjskim otwierane będą wyłącznie placówki franczyzowe, natomiast na Ukrainie i w Polsce powstawać będą także pojedyncze sklepy własne.

 

Modlin:Raporty bieżące pokazują znaczne wzrosty sprzedaży, ale od dłuższego czasu (około roku) notowany jest spadek akcji spółki – moje pytanie brzmi: czy drugi kwartał 2012 r. przyniesie jakieś zmiany w tej kwestii? Jak Państwo przewidujecie?
Bogusz Kruszyński:Na kurs akcji wpływają przede wszystkim inwestorzy, którzy kształtują go swoimi decyzjami. I nie wynika to tylko ze zmian wyników poszczególnych spółek. Dlatego nie podejmuję się prognozowania kursu akcji, aczkolwiek – tak jak napisałem powyżej – oceniam, że nasze akcje są niedowartościowane.

 

Treść pozostałych pytań była podobna, dlatego też nie udzieliłem na nie odpowiedzi. Zachęcam do kontaktu z działem relacji inwestorskich.

 

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie