Autoryzowanym Doradcą może być firma inwestycyjna lub inny podmiot będący spółką prawa handlowego świadczący usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym doradztwo finansowe, doradztwo prawne lub audyt finansowy.
Warunkiem koniecznym rozpoczęcia takiej działalności jest uzyskanie zgody Giełdy Papierów Wartościowych i wpisu przez Giełdę na listę Autoryzowanych Doradców. Autoryzowanym Doradcą dla danych instrumentów finansowych nie może być ich emitent, podmiot dominujący wobec tego emitenta albo podmiot zależny od tego emitenta lub od podmiotu dominującego wobec tego emitenta.
Rolą Autoryzowanego Doradcy jest wspieranie spółki w procesie przygotowań do debiutu (pomoc w sporządzeniu i zatwierdzeniu dokumentu informacyjnego), a także współpraca z emitentem przez minimum trzy lata od debiutu w zakresie wypełniania przez emitenta obowiązków informacyjnych oraz bieżącego doradzania emitentowi w zakresie funkcjonowania jego instrumentów w alternatywnym systemie.
W niektórych przypadkach Giełda może zwolnić emitenta z obowiązku zawarcia umowy z Autoryzowanym Doradcą lub skrócić wymagany trzyletni termin, na który taka umowa powinna zostać zawarta.