Zapraszamy do zapoznania się z niezależnym raportem na temat spółki Vistula przygotowanym przez analityków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.
Spis treści:
- Profil spółki
- Akcjonariat
- Ocena jakości komunikacji spółki z rynkiem
- Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja spółki
- Analiza wyników finansowych
- Ocena przyszłych wyników
- Analiza porównawcza
- Analiza techniczna
- Podsumowanie raportu i wnioski
1. Profil spółki
Historia Vistula Group S.A. sięga lat powojennych, kiedy to utworzone zostały Krakowskie Zakłady Przemysłu Odzieżowego. W ciągu dziesięcioleci firma powiększyła się o nowe zakłady produkcyjne i w 1993 r. jako jedna z pierwszych spółek odzieżowych zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod nazwą Zakłady Przemysłu Odzieżowego „Vistula” S.A. W 2006 r. doszło do połączenia z czołowym producentem i dystrybutorem koszul męskich w Polsce – Wólczanką S.A., a rok później nastąpiło przejęcie 100% udziałów w Galerii Centrum Sp. z o.o. W 2008 r. grupa w drodze wezwania zakupiła 66% akcji jubilerskiej firmy W.Kruk. Dwa ostatnie posunięcia decydentów doprowadziły grupę na skraj bankructwa a skutki, choć w mniejszym stopniu, są odczuwalne do dziś. Galeria Centrum po dwóch latach od jej przejęcia bankrutuje, a tylko w 2008 r. spółka matka zmuszona była do utworzenia odpisów aktualizacyjnych w wysokości ponad 154 mln zł. Natomiast przejęcie W.Kruka zostało sfinansowane kredytem z Fortis Banku na kwotę 250 mln zł, którego duży ciężar obsługi ciąży grupie do dziś.
Obecny kształt grupy kapitałowej prezentuje poniższy diagram:
Źródło: Vistula Group S.A.
Od grudnia 2008 r. kiedy to nastąpiło oficjalnie przejęcie majątku spółki W.Kruk przez ówczesną Vistule&Wólczankę powstał podmiot pod obecną nazwą.
Koncentruje się on na zarządzaniu markami, projektowaniu odzieży oraz biżuterii, a także rozwoju sieci sprzedaży w segmencie odzieżowym i jubilerskim. Sprzedaż realizowana jest w salonach pod brandami znanymi w całej Polsce.
Struktura sprzedaży wg grup asortymentowych (dane w tys. PLN) |
||||
|
1q 2011 r. |
1q 2012 r. |
2010 r. |
2011 r. |
Odzież męska |
29 508 |
32 814 |
133 602 |
146 036 |
Odzież damska |
11 154 |
11 386 |
45 055 |
46 017 |
Akcesoria i buty |
3 323 |
3 982 |
16 195 |
19 355 |
Biżuteria |
25 002 |
27 552 |
122 242 |
127 738 |
Zegarki |
4 112 |
6 018 |
22 147 |
25 435 |
Usługi szycia / Przerobu |
4 172 |
4 363 |
11 219 |
15 034 |
Pozostałe |
1 742 |
1 921 |
3 461 |
8 088 |
Razem |
79 013 |
88 036 |
353 921 |
387 703 |
Źródło: Vistula Group S.A.
Odzież męska ma największe znaczenie w strukturze przychodów osiąganych przez grupę kapitałową. Udział sprzedaży wartościowej garniturów w sklepach pod marką Vistula jeszcze w 2009 r. wynosił 49% jednak systematycznie spada (obecnie 43%) na korzyść innego asortymentu. Produkty tej marki oferowane są w trzech liniach. Lantier i Vistula dedykowane są dla mężczyzn zobowiązanych do eleganckiego, formalnego dress code-u natomiast linia Vistula Red kierowana jest dla uczestników nieoficjalnych spotkań, niebojących się nowych trendów i mniej klasycznych kolorów. Ciekawostką jest to, że wszystkie garnitury produkowane są w Polsce. Sklepy Wólczanki znane od wielu ze sprzedaży przede wszystkim koszul męskich utrzymują tą tendencje. Obecnie klienci mogą wybierać spośród dwóch marek własnych – Wólczanka oraz Lambert.
Istotną grupą asortymentową jest również biżuteria. W salonach W.Kruk oferowana jest szeroka gama biżuterii (również własnego projektu) ze złota, platyny, srebra a także z brylantami i innymi kamieniami szlachetnymi. Dostępne są też luksusowe zegarki takich marek jak Rolex, Omega, Tag Heuer czy Zenith.
Do grupy kapitałowej należą również dwie spółki córki – DCG S.A. oraz Wólczanka Production 3 S.p. z o.o. Pierwsza z nich zarządza siecią salonów własnych pod marką Deni Cler i oferuje ekskluzywną odzież damską. Druga spółka zajmuje się konfekcjonowaniem wyrobów odzieżowych na zlecenie podmiotu dominującego.
Stale trwa optymalizacja efektywności posiadanych salonów. Te nierentowne są zamykane, a pozyskiwane są lokalizacje w perspektywicznych miejscach. Na dzień 24 maja 2012 r. grupa prowadziła 253 salony i stoiska firmowe o łącznej powierzchni ponad 23 tys. m2, w tym: Vistula – 70 punktów, Wólczanka – 72, W.Kruk – 78, Deni Cler – 33.
Źródło: Vistula Group S.A.
W ostatnich okresach zarząd kładł nacisk na zwiększenie efektywności wykorzystania salonów sprzedażowych, których wysokość czynszów uzależniona jest od lokalizacji i powierzchni. Jak widać na wykresie ostatnie kwartały przynoszą poprawę tego wskaźnika w trzech głównych markach. Niestety tendencją spadkową wykazują się sklepy Deni Cler, w których z kwartału na kwartał sprzedaż przypadająca na m2 powierzchni jest coraz niższa, co z pewnością negatywnie wpływa na wyniki finansowe spółki córki.
W 2011 r. zarząd kontynuował obraną strategię przekształcenia Vistuli Group S.A. w tzw. spółkę detaliczną. Poprzez stopniową wyprzedaż majątku produkcyjnego firma koncentrować się będzie przede wszystkim na rozwoju sieci sprzedaży oraz zarządzaniu markami własnymi. W lutym sprzedano udziały w spółce produkcyjnej Fashion Trend oraz nieruchomości i aktywa wchodzące w skład zakładu produkcyjnego w Myślenicach. Równocześnie z nabywcą została podpisana umowa gwarantująca na stałe dostawy produkowanych dotychczas tam towarów. Na rok 2013 planowana jest sprzedaż kolejnego zakładu znajdującego się w Ostrowcu Świętokrzyskim.