Chat with us, powered by LiveChat

Czat inwestorski: Omówienie wyników finansowych Grupy Redan za 2012 rok

Czat Inwestorski   Temat czata:

  Omówienie wyników finansowych Grupy Redan

  za 2012 rok

czwartek, 21 marca

godzina 14:00

Czat Inwestorski

 

Informacja o spółce
Grupa Kapitałowa Redan to jedna z wiodących polskich firm zajmujących się projektowaniem oraz dystrybucją odzieży na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. W portfolio Grupy Redan znajdują się znane marki modowe Top Secret, Troll oraz Drywash, a także sieć dyskontów odzieżowych Textilmarket.

 

Spółka zleca produkcję na zasadzie outsourcingu w ponad 100 fabrykach, zarówno w Polsce, jak i za granicą, w szczególności w Chinach, Indiach, Bangladeszu, Turcji, Hong-Kongu, Pakistanie. Dystrybucja jest prowadzona poprzez sklepy monobrandowe detaliczne oraz salony multibrandowe. Obecnie Spółka posiada blisko 500 sklepów w Polsce i za granicą - w Rosji, na Ukrainie i Białorusi. Spółka powstała w 1995 r., a od  2003 roku akcje Redan S.A. są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

 

 


Bogusz Kruszyński - Wiceprezes Zarządu

 

Ukończył Uniwersytet Łódzki na wydziale Ekonomii i Zarządzenia w 2000 roku. Uzyskał certyfikat Executive MBA w Polsko-Amerykańskim Centrum Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego współpracującego z Uniwersytetem Maryland. Doświadczenie zawodowe  zdobywał pracując od 1994 r. w HSBC Securities Polska S.A. jako makler papierów wartościowych, a następnie kierownik Wydziału Ofert Publicznych. W 1998 r. pracował w Banku

       Bogusz Kruszyński - Wiceprezes Zarządu      Przemysłowym jako zastępca dyrektora Departamentu Rynków Finansowych oraz dyrektor Oddziału Centrum Korporacyjnego. W latach 2001-2003 był dyrektorem finansowym w BP REAL Nieruchomości. Bogusz Kruszyński jest związany z Redan S.A. od 2003 roku. Początkowo pełnił funkcję dyrektora finansowego, aby następnie objąć stanowisko Wiceprezesa, a od 2011 roku Prezesa Zarządu. Od czerwca 2012 roku ponownie jest Wiceprezesem Zarządu Redan S.A.

 


Poniżej znajdą Państwo zapis czatu

z dnia 21 marca 2013r. 

 

Moderator: Witamy Państwa na czacie z Boguszem Kruszyńskim, Wiceprezesem Zarządu Redan S.A. Zapraszamy do zadawania pytań.

 

Bogusz Kruszyński: Witam Państwa.

 

Michal: Jakie są zapatrywania na koniunkturę w branży w 2013 roku?

 

Bogusz Kruszyński: Początek roku nie wskazuje, aby był to łatwy rok pod względem popytu. jak zawsze stwarza to szansę dla podmiotów, które są do tego odpowiednio przygotowane.

 

 

pytanko: Jak idzie biznes w Rosji i na Ukrainie ? Czy sieci sprzedaży w tych krajach będą zwiększane?

 

Bogusz Kruszyński: Rozwijamy i zarabiamy na działalności w obu krajach. Będziemy w 2013 r. otwierać kolejne sklepy franczyzowej, a także rozwijać sprzedaż w Internecie.

 

 

Krzysiek: Czy w ostatnich miesiącach były zwiększane wydatki na reklamę i marketing?

 

Bogusz Kruszyński: Nie.

 

 

lm: Jakie czynniki wpłynęły na słaby wynik segmentu dyskontowego w 2012 roku?

 

Bogusz Kruszyński: Zmiany, które wprowadziliśmy w 2012 r. nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. pogorszyła się rotacja towarów w sklepach, a nowe sklepy w innych niż dotychczas lokalizacjach nie były rentowne.

 

 

sopczak: Który z segmentów działalności w 2012 r. przynosił wyższe rentowności?

 

Bogusz Kruszyński: W 2012 r. zarobiliśmy na segmencie dyskontowym, a straciliśmy na modowym. Zatem dyskontowy.

 

 

baton: Czemu Redan zawdzięcza kilkunastoprocentowy wzrost przychodów w ostatnich miesiącach ?

 

Bogusz Kruszyński: Są dwie przyczyny: 1) rośnie sprzedaż w e-commerce - o 100% w 2012 r. 2) rośnie powierzchnia sklepów - i w części modowej i dyskontowej to powoduje wzrost przychodów i będzie tak nadal.

 

 

pio: Jaki wpływ na spółkę będzie miał wcześniejszy wykup obligacji, jeżeli do takiego dojdzie ?

 

Bogusz Kruszyński: Łącznie obligacje serii C mają wartość 8,5 mln zł, z tego obligatariusze posiadający obligacje o wartości 600 tys. zł są stroną umowy z grudnia 2012 r. w sprawie zawieszenia spłat - więc nie będzie żądania spłaty. Decydujące 7,5 mln zł należy do obligatariusza, który uczestniczy w negocjacjach dotyczących rozłożenia spłaty całości długu finansowego Redan na raty. Dlatego nie spodziewamy się otrzymać od niego żądania. Bardziej prawdopodobne jest, że otrzymamy żądania spłaty od pozostałych obligatariuszy - jest to kwota 400 tys. zł i wykupimy je w terminie.

 

 

beton: Chciałbym dowiedzieć się jakich argumentów używa spółka w rozmowach z bankami, że zgodziły się one zrolować dług?

 

Bogusz Kruszyński: Przedstawiamy plany działań i wykazujemy, że w ten sposób spłacimy zadłużenie. Plany te były badane przez niezależnego doradcę finansowego, który stwierdził, że założenia są racjonalne, a plan wykonalny.

 

 

trend: Ile lokalizacji zostanie zamkniętych, a ile otwartych w tym roku? Jakie koszty taki proces pociągnie za sobą?

 

Bogusz Kruszyński: W części modowej zamkniemy w Polsce ok. 27 sklepów własnych. W części dyskontowej - 18. Nie będzie się to wiązało z dodatkowymi kosztami, gdyż na ten proces zrobiliśmy rezerwy w 2012 r.

 

 

tom: Jak wygląda kwestia zamykania sklepów w centrach handlowych? Czy spółka będzie płacić kary z tego tytułu?

 

Bogusz Kruszyński: Proces posuwa się zgodnie z planem. W przypadku niektórych sklepów za prawo przedterminowego rozwiązania umowy zapłacimy kary. Ale to oznacza, że kara jest niższa niż strata, którą najprawdopodobniej ponieślibyśmy na działaniu tego sklepu.

 

 

indywudualny: Mam pytanie. Jakie kursy polskiej złotówki będą dla firmy korzystne w obecnym roku?

 

Bogusz Kruszyński: Jesteśmy importerem, więc im dolar będzie tańszy, tym lepiej. Podobnie - choć ma to mniejsze znaczenie - im euro będzie tańsze - tym też lepiej, bo częściowo czynsze są denominowane w tej walucie.

 

 

legia_fan: Czy możliwe są obniżenia stawki czynszu za najem, co pozwoli na zwiększenie rentowności?

 

Bogusz Kruszyński: Oczywiście, cały czas negocjujemy obniżki umów najmu. W obu częściach - modowej i dyskontowej, uzyskaliśmy już na ten rok obniżki o wartości 2,5 mln zł.

 

 

Wańkowicz: Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 440,12 mln zł. Jesteście zadowoleni z tego wyniku?

 

Bogusz Kruszyński: Planowaliśmy wyższy poziom sprzedaży na 2012 r., ale nie ta pozycja w wynikach jest dla nas najważniejsza. Ważniejsze są wyniki, a z tych nie jesteśmy zadowoleni.

 

 

Bryniu: Na jakich rynkach prowadzicie sprzedaż internetową? Czy kanał e-commerce uruchomiony jest tylko w Polsce?

 

Bogusz Kruszyński: Sprzedaż internetową prowadzimy na rynku polskim i ukraińskim. W najbliższych 2 miesiącach uruchomimy również sklep internetowy w Rosji. Dodatkowo rozwijamy również koncept franczyzy internetowej - opierający sprzedaż na zewnętrznych sklepach internetowych, głównie zagranicznych, które sprzedając ofertę naszych marek, korzystają z naszego kontentu i wsparcia logistycznego.

 

 

zibi: 26,98 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2012 r. wobec 3,20 mln zł zysku rok wcześniej - nie wygląda to zbyt obiecująco. Co wpłynęło na taką zmianę?

 

Bogusz Kruszyński: Na zysk księgowy ma wpływ wiele elementów. W 2012 r. został on zdeterminowany jednorazowymi odpisami aktualizującymi wartość aktywów (ok. 17 mln zł), to się więcej nie powtórzy, a także nie powodowało odpływu gotówki. Na przepływach z działalności operacyjnej mamy tylko 1 mln zł zmniejszenia gotówki. I to jest dziś najważniejsze.

 

 

forumowicz: W dalszym ciągu dobrze wygląda wasz kanał e-commerce. W jaki sposób zamierzacie go rozwijać? Czy w 2013 roku spodziewacie się dalszego rozwoju tego segmentu?

 

Bogusz Kruszyński: W 2013 r. nadal spodziewamy się intensywnego wzrostu kanału e- commerce. Ostrożnie zakładamy, że przekroczymy 30 milionów złotych sprzedaży.

 

 

investor: Jestem ciekawy jakie koszty niesie za sobą otwarcie jednego sklepu?

 

Bogusz Kruszyński: Koszty różnią się w zależności od tego jaki sklep się otwiera. W sieci TextilMarket otwarcie sklepu (bez zatowarowania) to ok. 90 tys. zł. Podobnie wygląda sprawa z mniejszymi sklepami franczyzowymi w części modowej (koszty pokrywają franczyzobiorcy). Duży flagowy sklep w centrum handlowym może kosztować ok. 0,5 mln zł.

 

 

forex: Czy spółka ma zahedgowany kurs walutowy ? W jakim stopniu i po jakich kursach?

 

Bogusz Kruszyński: Nie, nie stosujemy zabezpieczeń.

 

 

Krzysiek: Z jakich powodów? Czy nie uważacie, że jest to istotny element budowania wizerunku wśród odbiorców? Inne marki takie jak h&m dosyć mocno promują markę poprzez różnego rodzaju kanały marketingowe...

 

Bogusz Kruszyński: Są w tym zakresie różne strategie. Np. marki Zara i inne z grupy Inditex praktycznie nic nie robią w tym zakresie.

 

 

york: Po publikacji wyników, kurs powędrował w górę... czego mogą spodziewać się inwestorzy w 2013 r.?

 

Bogusz Kruszyński: Jak patrzę na dane to niestety po publikacji wyników kurs się zmniejszył. Rok 2013 pod względem wyników będzie lepszy od 2012.

 

 

pytanko: Czyli raczej idziecie w stronę franczyz. Dlatego nie chcecie otwierać własnych sklepów? Nie jest to rentowne?

 

Bogusz Kruszyński: W bieżącym roku w sektorze fashion nie zakładamy otwarć sklepów własnych. Będziemy rozwijać się poprzez otwarcia sklepów franczyzowych, które dają praktycznie pewność generownia korzystnego wyniku dla spółki. Eliminowanie kosztów stałych na rzecz zmiennych radykalnie poprawi rentowność naszego biznesu w najbliższym roku. Potencjalnie nie wykluczamy w przyszłości otwarć salonów własnych, ale tylko na korzystnych zasadach czynszowych. Oczywiście sieć TextilMarket rozwijamy tylko w oparciu o sklepy własne - planujemy 18 otwarć sklepów TextilMarket w tym roku.

 

 

niva: W jaki sposób wybieracie sklepy, które spółka zamierza likwidować, oczywiście pomijając czynnik rentowności. Jestem ciekawy po jakim czasie od otwarcia sklepu zakładacie break even point?

 

Bogusz Kruszyński: Oceniamy czy sklep jest rentowny, a jeżeli nie, czy wiemy dlaczego nie jest i czy usunięcie przyczyny zależy od nas. Jeżeli tak, nawet nierentownemu sklepowi dajemy szansę. Ponadto zamykanie sklepów kosztuje, w niektórych przypadkach koszty likwidacji sklepu są wyższe od niewielkiej straty przynoszonej przez niektóre placówki. W takim przypadku nie decydujemy się na zamknięcie.

 

 

nowaczek: Czyli w tym roku planujecie likwidację 27 placówek (wynika z raportu i z powyższej Pana wypowiedzi). Czy sklepy będą zamykane głównie na rynku krajowym, a na rynkach zagranicznych nie planujecie zamknięć?

 

Bogusz Kruszyński: Dominującą większość sklepów mamy w Polsce, dlatego tu także pojawiają się zamknięcia. Za granicą także czasami sklepy się zamykają, ale są to głównie placówki franczyzowe. Per saldo więcej sklepów otwieramy niż zamykamy.

 

 

Gary: Jednakże Zara ma ogromną przewagę nad konkurencją - patrzą na aktualne trendy i wymieniają kolekcję zależnie od nich, w ciągu tygodnia. Czym wyróżniacie się w związku z tym na tle konkurencji?

 

Bogusz Kruszyński: Z trendami pewnie jest to bardziej skomplikowane. W zasadzie czasami można zadać pytanie, kto je tworzy. My na pewno nie zamierzamy się wyróżniać dużą aktywnością promocyjną. Mamy zdefiniowane określone segmenty klientów, znamy ich potrzeby i oczekiwania i staramy się je jak najlepiej spełnić.

 

 

dziki: Z czym związane są wzrosty koszty działalności operacyjnej?

 

Bogusz Kruszyński: Jeżeli chodzi o koszty rodzajowe, to głównym elementem wpływającym na ich wzrost jest zwiększanie powierzchni sieci sklepów oraz wzrost sprzedaży w Internecie.

 

 

Kamil_76: Co planujecie zrobić ze strategią rozwoju Express Yourself? Czy ze względu na zderzenie się z realiami polskiego rynku, ustalona strategia będzie korygowana?

 

Bogusz Kruszyński: Strategia Express Yourself będzie konsekwentnie kontynuowana, ale poziom jakości i cen naszych wyrobów będzie elastycznie dostosowywany do wymagań klienta i tego czego poszukuje w sklepach. Wiąże się z tym dążenie do obniżenia cen produkcji przy zachowaniu lub nawet zwiększeniu modowości kolekcji. W 2013 r. nasza kolekcja jesienno-zmowa będzie w pełni dostosowana do bieżących wymagań rynku - pozwoli to nam nie tylko zadowolić klienta, ale i zarabiać.

 

 

Jarek: Czy spółka planuje pozyskanie kapitału z rynku?

 

Bogusz Kruszyński: Rozważamy przeprowadzenia emisji akcji.

 

 

stan: Co decyduje o otwarciu nowej lokalizacji? Czy prowadzicie Państwo jakieś badania w tym zakresie?

 

Bogusz Kruszyński: Tak, oczywiście. W obydwu segmentach mamy politykę rozwoju sieci, która określa w jakich miejscach i lokalizacjach chcemy mieć nowe sklepy. Zgodnie z nią, takich lokalizacji poszukują nasi deweloperzy. Po ich ustaleniu analizujemy konkretne możliwości pod kątem prawdopodobnego poziomu sprzedaży i na tej podstawie podejmujemy decyzję o otwarciu.

 

 

Jarek: Emisja publiczna, prywatna?

 

Bogusz Kruszyński: W obecnej sytuacji raczej rozważamy emisję prywatną skierowaną do konkretnych inwestorów.

 

 

Piotr: Czyli nadal zamierzacie rozwijać kanał e-commerce. W jaki sposób Spółka promuje w internecie kanał e-commerce?

 

Bogusz Kruszyński: E-commerce jest jednym z głównych kierunków naszego strategicznego rozwoju. Na wsparcie tego kanału przeznaczymy w bieżącym roku kilka milionów złotych zakładając jego dalszy bardzo dynamiczny rozwój. Narzędziowo wspierając sprzedaż w tym kanale korzystamy głównie z mailingu, RTB i adwords. Bardzo istotna jest również sama funkcjonalność platformy - nową platformę e-commrce wdrożymy najprawdopodobniej jeszcze w marcu.

 

 

Magda: Z jakich środków spółka pokryje 29 milionową stratę z 2012 roku?

 

Bogusz Kruszyński: Co prawda w rachunku zysków i strat jest strata na poziomie 27 mln zł, ale to nie oznacza, że brakuje nam 27 mln zł, albo że wydaliśmy w ostatnim okresie taką kwotę. Dlatego, z księgowego punktu widzenia, zaproponujemy, aby na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy została podjęta decyzja o pokryciu jej z przyszłych zysków, a w codziennej działalności zmianę środków pieniężnych. Na działalności operacyjnej w gotówce straciliśmy w 2012 r. 1 mln zł, co nie jest dużą kwotą.

 

 

bjerre: Ze względu na negatywny wynik za 2012 planujecie Państwo jakieś wewnętrzne działania restrukturyzacyjne (zwolnienia, obniżenie wynagrodzeń itp.)?

 

Bogusz Kruszyński: Prowadzimy takie działania od II połowy 2012 r. Zamykamy nierentowne sklepy marki Top Secret, renegocjujemy warunki najmu lokali (z powodzeniem uzyskaliśmy 2,5 mln zł obniżek na ten rok), optymalizujemy procesy w logistyce i renegocjujemy tam koszty, na końcu zmniejszamy także zatrudnienie.

 

 

Jakubowicz: Czy spółka zamierza dalej zadłużać się w takim tempie jak w ostatnich kilku latach?

 

Bogusz Kruszyński: Nie, wręcz przeciwnie. W ciągu najbliższych lat poziom zadłużenia będzie się zmniejszał.

 

 

czarek: Na czym tak naprawdę spółka straciła w 2012 roku? W sprawozdaniu nie widać co generowało straty. W jakim celu spółka zwiększyła zobowiązania?

 

Bogusz Kruszyński: Największą stratę ponieśliśmy w części modowej na sklepach własnych w Polsce - łącznie ok. 19,5 mln zł. Składa się na to 7,9 mln zł straty wprost na działalności tych sklepów (koszty większe od sprzedaży), a 11,6 mln zł to odpisy zmniejszające wycenę księgową aktywów związanych z tymi sklepami, czyli głównie nakładów na adaptację i wyposażenie lokali, a także rezerwy na koszty likwidacji części nierentownych sklepów w kolejnych latach.

 

 

robson: Pogorszenie marży w sektorze modowym może dziwić, jednakże sam zaobserwowałem większy ruch w Państwa sklepach jedynie w okresie „gorących” wyprzedaży. Czy Polacy są za biedni by kupować po cenach katalogowych, czy może przyzwyczailiśmy się, że i tak zawsze przyjdzie promocja 70% więc po co mamy kupować drożej. Jak Pan Prezes ocenia tą sprawę?

 

Bogusz Kruszyński: Nie ulega wątpliwości, że w ubiegłym roku rynek się zmienił. Świadczą o tym wszystkie znane mi badania rynku odzieżowego oraz działania istotnej konkurencji. Klient ewidentnie chce więcej za mniej, a co za tym idzie jest bardzo wrażliwy na cenę. Jestem przekonany, że trend ten będzie kontynuowany w bieżącym roku. W związku z tym w naszych codziennych działaniach przygotowujemy się do sprostania wymogom klienta przez zapewnienie mu dobrych, modowych kolekcji w atrakcyjnych dla niego cenach, ale też cenach, które będą umożliwiały nam generowanie korzystnego wyniku.

 

 

modniś: Jaki zarząd ma plan na wyjście z tak trudnej sytuacji?

 

Bogusz Kruszyński: 1. odzyskać rentowność przez: 1.1. likwidację nierentownych sklepów 1.2. rozwój rentownych obszarów działalności (sieć TextilMarket, sprzedaż w sklepach franczyzowych w Polsce i zagranicą w części modowej i sprzedaż w Internecie) 2. zawarcie porozumienia rozkładającego spłatę zadłużenia na kilka lat.

 

 

Hubert_W: W jaki sposób zamierzacie optymalizować koszty ponoszone z tytułu prowadzenia działalności?

 

Bogusz Kruszyński: Cały czas to robimy. Renegocjujemy koszty czynszów, usług logistycznych, zamykamy nierentowne sklepy poszukujemy możliwości tańszego realizowania tych samych zadań.

 

 

hossa: Spółka w 2012 roku nic nie zainwestowała, jakie są plany na rok 2013?

 

Bogusz Kruszyński: To nie prawda. W 2012 r. wydaliśmy na inwestycje w rozwój sieci sklepów oraz w infrastrukturę IT ponad 11 mln zł. Na rok 2013 mamy jednak mniej ambitne plany. Wydatki inwestycyjne w porównaniu do ubiegłego roku będą niskie i wyniosą kilka mln zł.

 

 

telehipi: Czy zadłużenie, które posiada spółka związana jest z działalnością operacyjną?

 

Bogusz Kruszyński: Tak, zarówno kredyty jak i obligacje służą do finansowania działalności bieżącej.

 

 

zone: W którym segmencie posiadacie większą konkurencję? W modowym czy dyskontowym?

 

Bogusz Kruszyński: Na pewno liczba sklepów i marek jest większa w części modowej.

 

 

Ivona@vp: Zamierzacie otwierać sklepy własne na rynku rosyjskim czy rozwiązanie franczyzowe jest dla Państwa satysfakcjonujące?

 

Bogusz Kruszyński: Na dzień dzisiejszy nie planujemy otwierać w Rosji sklepów własnych. Sklepy franczyzowe na dziś są dla nas lepszym rozwiązaniem.

 

 

mennicowy: Jak spółka chce się dalej rozwijać nie przeznaczając środków na inwestycje?

 

Bogusz Kruszyński: Nie zaprzestajemy inwestycji w ogóle, jedynie ograniczamy ich skalę. Nadal będziemy budować sklepy w sieci TextilMarket, gdyż one nie wymagają wysokich nakładów finansowych. Nie będziemy na razie otwierać sklepów własnych w części modowej, za to będziemy rozwijać infrastrukturę dla działalności w Internecie.

 

 

trader: Jak wygląda sprzedaż i marża na początku 2013 r.?

 

Bogusz Kruszyński: W ujęciu narastającym za 2 miesiące 2013 r. sprzedaż Grupy Redan wyniosła 63,9 mln zł i była o 21% wyższa w ujęciu r./r., natomiast marża w tym okresie była na poziomie 39%, czyli blisko 4 p.p. niższa w porównaniu do roku wcześniejszego.

 

 

olek: Planujecie wprowadzenie nowych marek na rynek?

 

Bogusz Kruszyński: Nie. Na ten moment nie planujemy wprowadzania nowych marek na rynek.

 

 

kawosz: Jaki okres zajmuje spółce cały cykl produkcyjny od stworzenia projektu, po wywieszenie towaru na półkach sklepowych?

 

Bogusz Kruszyński: W części modowej to okres ok. 9 miesięcy przy założeniu produkcji na Dalekim Wschodzie. W przypadku produkcji w Europie lub Turcji czas skraca się to do średnio 3 miesięcy.

 

 

justus: Witam. Moje pytanie brzmi: Jakie będą kolejne miesiące pod względem osiąganych wyników?

 

Bogusz Kruszyński: Nasz biznes jest sezonowy i wrażliwy na pogodę. Zakładam, że kwiecień i maj będą miały dobre wyniki, aczkolwiek pogoda na razie nam nie sprzyja.

 

 

top skret: Witam Panie Prezesie. Czy Panu nie wstyd za wyniki finansowe Redanu, od 5 lat restrukturyzujecie firmę, a jest coraz gorzej. Czy nie myśli Pan o podaniu się do dymisji?

 

Bogusz Kruszyński: Na pewno nie jestem z tych wyników zadowolony. Natomiast restrukturyzacja trwa od połowy 2012 r. Wcześniejsza zakończyła się sukcesem w 2010 r.

 

 

sportowiec: Które kanały dystrybucji są najbardziej rentowne?

 

Bogusz Kruszyński: W 2012 r. zarobiliśmy na części dyskontowej, a straciliśmy na modowej. Także segment dyskontowy jest rentowny, a modowy nie - przynajmniej nie był w 2012 r.

 

 

stop lossy: Dlaczego zysk spółki został pochłonięty skoro spółka odnotowała wzrost przychodów?

 

Bogusz Kruszyński: Wzrost kosztów, a szczególnie odpisów aktualizujących wartość aktywów był większy niż wzrost sprzedaży. Dlatego ponieśliśmy stratę pomimo rozwoju działalności.

 

 

top: Wspominacie w raporcie o wysokiej rotacji pracowników w Państwa sklepach - skąd ta tendencja? Bazujecie głównie na studentach?

 

Bogusz Kruszyński: O ile się orientuję wysoka rotacja jest typowa dla sieci sklepów. Informacja dotyczyła sieci TextilMarket, a tam na pewno nie zatrudniamy wielu studentów.

 

 

fronk: Jesteście gotowi na wystąpienie obligatariuszy z wcześniejszym żądaniem wykupu obligacji?

 

Bogusz Kruszyński: Łącznie obligacje serii C mają wartość 8,5 mln zł, z tego obligatariusze posiadający obligacje o wartości 600 tys. zł są stroną umowy z grudnia 2012 r. w sprawie zawieszenia spłat - więc nie będzie żądania spłaty. Decydujące 7,5 mln zł należy do obligatariusza, który uczestniczy w negocjacjach dotyczących rozłożenia spłaty całości długu finansowego Redan na raty. Dlatego nie spodziewamy się otrzymać od niego żądania. Bardziej prawdopodobne jest, że otrzymamy żądania spłaty od pozostałych obligatariuszy - jest to kwota 400 tys. zł i wykupimy je w terminie.

 

 

Filip: Który z segmentów działalności będzie w Pana ocenie zwiększał marże handlową?

 

Bogusz Kruszyński: Staramy się, aby marża rosła w obu segmentach. Strategicznie w długim okresie u oczekujemy wzrostu marży w sieci TetilMarket. Będzie to konsekwencją przejęcia kontroli za produkcję odzieży i zarządzania jej zlecaniem. Tak także pokazują benchmarki rynkowe. W części modowej poziom marży podlega większym wahaniom, dlatego raczej nie spodziewamy się trwałego wzrostu, chcielibyśmy ustabilizować marżę na poziomie ok. 55% w skali roku.

 

 

ziemowit: Spółka zanotowała stratę, przy wzroście przychodów, jednak nie było to związane z inwestycjami, które wyniosły 0. Z czym jest to związane?

 

Bogusz Kruszyński: Wydatki inwestycyjne w 2012 r. wyniosły 11,3 mln zł, natomiast nie miały one wpływu na stratę. Największą stratę ponieśliśmy wczęści modowej na sklepach własnych w Polsce - łącznie ok. 19,5 mln zł. Składa się na to 7,9 mln zł straty wprost na działalności tych sklepów (koszty większe od sprzedaży), a 11,6 mln zł to odpisy zmniejszające wycenę księgową aktywów związanych z tymi sklepami, czyli głównie nakładów na adaptację i wyposażenie lokali, a także rezerwy na koszty likwidacji części nierentownych sklepów. W kolejnych latach zdecydowana większość straty jest zatem odpisem księgowym, a nie wypływem gotówki ze spółki.

 

 

sezonowicz: Skąd tak wysoka strata netto odnotowana w 2012 roku?

 

Bogusz Kruszyński: Największą stratę ponieśliśmy w części modowej na sklepach własnych w Polsce - łącznie ok. 19,5 mln zł. Składa się na to 7,9 mln zł straty wprost na działalności tych sklepów (koszty większe od sprzedaży), a 11,6 mln zł to odpisy zmniejszające wycenę księgową aktywów związanych z tymi sklepami, czyli głównie nakładów na adaptację i wyposażenie lokali, a także rezerwy na koszty likwidacji części nierentownych sklepów w kolejnych latach. Czyli jest to głównie odpis księgowy, a nie faktyczny wypływ gotówki ze spółki.

 

 

forex: Jak oceni Pan Redan na tle innych spółek notowanych na GPW z rynku modowego?

 

Bogusz Kruszyński: Każda spółka ma swoją specyfikę, jak również lepsze i gorsze okresy. Dziś akcje Redanu są tanie.

 

 

xawier: Witam, w którym kwartale Spółka ma szanse pokazać dodatni wynik netto?

 

Bogusz Kruszyński: Nasz biznes jest sezonowy zazwyczaj najlepszy jest 4 kwartał - najwyższe obroty, wysokie marże. Drugi w kolejności jest II kwartał - wysoka sprzedaż, wysokie marże pozostałe dwa kwartały są wyprzedażowe i w tym roku nie będziemy w ich trakcie zarabiać.

 

 

Moderator: Dziękujemy za przesłane pytania i aktywny udział w czacie z Prezesem Boguszem Kruszyńskim.

 

Bogusz Kruszyński: Dziękuję Państwu za pytania. Mam nadzieję, że nieco przybliżyłem Państwu Redan. Zapraszam na kolejne spotkanie przy publikacji wyników I kw. 2013 r.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie