Temat czatu: Feerum w drodze na giełdę |
|
18 kwietnia 2013r., godz. 11:00 |
Na pytania internautów odpowiadał Daniel Janusz, Prezes Zarządu Feerum S.A.
Absolwent Akademii Rolniczej we Wrocławiu. Firmę Feerum założył w 2002 roku i początkowo była to jednoosobowa działalność gospodarcza zajmująca się przygotowaniem dokumentacji projektowej do produkcji suszarń zbożowych. Kolejnym etapem działalności było utworzenie w 2004 r. Feerum s.c., które zajmowało się produkcją (w oparciu o podwykonawców) i sprzedażą suszarni zbożowych, podnośników kubełkowych, przenośników taśmowych i połączeń technologicznych. W 2005 r. została uruchomiona własna produkcja w nowo otwartym zakładzie w Chojnowie. W 2006 r. Feerum s.c. uzyskała certyfikat na sprzedaż produktów na terenie Białorusi, która do 2010 r. stanowiła główny rynek zbytu. W 2007 r. powstała Feerum SA, która przejęła działalność Feerum s.c.
W 2008 r. rozpoczęto budowę nowoczesnego zakładu produkcyjnego wraz z parkiem maszynowym i całą infrastrukturą. W tym samym roku spółka została przyjęta do Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (LSSE). Kolejne lata to okres dynamicznego wzrostu sprzedaży, dzięki rozwojowi sieci sprzedaży, większej rozpoznawalności marki, wzmocnieniu pozycji na rynku krajowym oraz rosnącemu popytowi wspartemu dofinansowaniem z UE – średniorocznie 26,3% w latach 2009 - 2012.
Najważniejsze informacje o Spółce:
Feerum SA jest jednym z największych w Polsce producentów kompleksowych elewatorów zbożowych, służących do suszenia i magazynowania produktów roślinnych, takich jak m.in. zboża, rośliny strączkowe i oleiste, kukurydza i inne. Spółka oferuje w pełni kompleksowe rozwiązania – od analizy potrzeb klienta, poprzez propozycję rozwiązań technologicznych, produkcję urządzeń, aż po uruchomienie obiektu i oddanie go do eksploatacji, oraz usługi posprzedażowe, serwis i dostarczanie komponentów do urządzeń. Głównymi produktami Feerum są suszarnie i silosy wraz z oprzyrządowaniem (m.in. rozwiązania do transportu pionowego i poziomego, czyszczalnie oraz mieszalnie pasz). Przychody z ich sprzedaży stanowiły łącznie ponad 85% przychodów spółki zrealizowanych w okresie 2009 - 2012.
Głównymi klientami Feerum są gospodarstwa rolne o powierzchni powyżej 100 ha, firmy skupujące zboże oraz zakłady przemysłowe m.in.: zakłady tłuszczowe, młyny, zakłady produkujące pasze oraz sektor biopaliw. Kluczowym rynkiem zbytu dla produktów Feerum jest rynek polski, który odpowiadał za 80,3% przychodów ze sprzedaży w 2012 r. Spółka jest obecna również na Białorusi (od 2006 r.), Ukrainie (od 2004 r.), Litwie (od 2010 r.) i Rumunii (od 2011 r.).
Feerum posiada nowoczesny zakład zlokalizowany w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (LSSE) produkujący podzespoły i elementy do elewatorów, zapewniające wysoką precyzję wykonania i jakość wyrobów. Zakład wyposażony jest w nowoczesne maszyny i urządzenia do obróbki blach spełniający najwyższe światowe normy techniczne, produkcyjne i jakościowe dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i technologiom. Spółka prowadzi również własną działalność badawczo-rozwojową, dzięki której do tej pory wprowadziła szereg ulepszeń i modernizacji poszczególnych elementów konstrukcyjnych do budowy elewatorów.
Przychody ze sprzedaży Feerum w 2012 roku wyniosły 55,6 mln zł i były o 8,6% wyższe niż w 2011 roku, natomiast EBITDA osiągnęła poziom 11,8 mln zł, co oznacza wzrost o 81,5%. Spółka wypracowała w 2012 roku zysk netto na poziomie 8,1 mln zł, czyli o 161,3% wyższy od osiągniętego rok wcześniej.
Głównymi akcjonariuszami Feerum są państwo Daniel Janusz i Magdalena Łabudzka-Janusz, którzy bezpośrednio i pośrednio posiadają 92,58% udziału w kapitale zakładowym. Feerum zatrudnia obecnie ponad 180 osób.
Źródło: Emitent
Niniejszy materiał ma wyłącznie charakter promocyjny i nie stanowi oferty ani zaproszenia do nabycia lub subskrypcji akcji spółki Feerum S.A. („Spółka”). Prospekt emisyjny Spółki, sporządzony w związku z ofertą publiczną i dopuszczeniem akcji Spółki do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego, jest jedynym prawnie wiążącym dokumentem zawierającym informacje o Spółce i publicznej ofercie jej akcji w Polsce. Prospekt emisyjny Spółki jest opublikowany i dostępny na stronie internetowej Spółki pod adresem www.feerum.pl oraz oferującego – KBC Securities N.V. (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce pod adresem www.kbcmakler.pl.
Ani niniejszy materiał ani jakakolwiek jego część nie jest przeznaczona do rozpowszechniania, bezpośrednio albo pośrednio, na terytorium albo do Stanów Zjednoczonych Ameryki, Kanady, Australii lub Japonii oraz podmiotom amerykańskim (ang. U.S. Persons). Rozpowszechnianie niniejszego materiału lub jego części w innych jurysdykcjach może być ograniczone przepisami prawa, a osoby, które wejdą w posiadanie niniejszego dokumentu powinny uzyskać informację na temat takich ograniczeń i ich przestrzegać
Zapis czata inwestorskiego
Kazimierz: Jak oceniacie perspektywy Waszej branży obecnie? Czy tu też widać kryzys?
Daniel Janusz: Perspektywy naszej branży są bardzo dobre, nie widzimy oznak kryzysu, wręcz przeciwnie. Wysokie ceny zbóż oraz dofinansowania unijne do inwestycji oraz dopłaty do hektara powodują, że rolnictwo w naszym kraju dobrze się obecnie rozwija. Sprzyjają nam też warunki pogodowe.
lola: Na co przeznaczycie pieniądze z emisji?
Daniel Janusz: Mamy ściśle sprecyzowane plany inwestycyjne. Pieniądze przeznaczymy głównie wzmocnienie potencjału produkcyjnego oraz rozwój sieci sprzedaży w kraju i za granicą.
mazur: czy wahania cen stali wpływają na Państwa wyniki? W jakim stopniu?
Daniel Janusz: Ceny stali wpływają na nasze wyniki, jednak staramy się przerzucać wzrosty cen stali na naszych odbiorców.
zenon: Czy technologie są ważne w waszej branży? dlaczego i jakimi dysponujecie?
Daniel Janusz: Są bardzo istotne. Innowacyjne rozwiązania o wysokim zaawansowaniu technologicznym dają przewagi konkurencyjne. Posiadamy nowoczesny park maszynowy sterowany CNC do obróbki stali, a nasze produkty są sterowane komputerowo. Na nowoczesne rozwiązania posiadamy patenty oraz wnioski patentowe.
zainteresowany: Jakie wyniki mieliście Państwo w 1Q 2013?
Daniel Janusz: Przychody ze sprzedaży wyniosły w I kwartale 12.870 tys. zł, w porównaniu do 4.026 tys. zł w tym samym okresie ubiegłego roku.
dżo: Czy na rynku głównym lub NewConnect są podmioty działające w tej samej branży?
Daniel Janusz: nie ma, będziemy pierwszym przedstawicielem naszej branży
Czarek: Jak ocenia Pan poziom produkcji zbóż w Polsce?
Daniel Janusz: obecnie jest to 26 mln ton zboża w Polsce
zbychu: Dlaczego w Rumunii spółka podjęła się realizacji tylko jednego projektu?
Daniel Janusz: Rozpoczęliśmy właśnie działalność na tym rynku, pracujemy nad kilkunastoma projektami technologicznymi dla różnych odbiorców
gucio: Jest Pan zadowolony z przedziału?
Daniel Janusz: mamy wrażenie, że inwestorzy pozytywnie odebrali spółkę, co odzwierciedla przedział cenowy
gucio: Myśli Pan o ekspansji poza Europą?
Daniel Janusz: W tej chwili skupiamy się na rynku polskim i wybranych rynkach zagranicznych o dużym potencjale.
lola: Dzień dobry Panie Prezesie, jakich wyników możemy się spodziewać w 2013 roku?
Daniel Janusz: nasz obecny portfel zamówień już teraz przekracza ubiegłoroczny poziom przychodów
rolnik: Czy to dobry moment na wejście na GPW?
Daniel Janusz: Z punktu widzenia naszej działalności oraz perspektyw naszej branży, jest to bardzo dobry moment.
lola: Jak wyglądają płatności ze strony rolników? Nie mają Państwo z tym problemów?
Daniel Janusz: rynek oceniamy jako bezpieczny i nie mamy znaczących problemów z płatnościami. W trakcie naszej działalności, żaden z naszych klientów nie zbankrutował.
Nata: Czy długa zima, którą mieliśmy może Wam zagrozić?
Daniel Janusz: nie, z powodu pogody zmieni się struktura zasiewów, co już wpływa na zwiększony popyt na nasze maszyny, głównie suszarnie.
hipek: Planujecie przejęcia konkurentów?
Daniel Janusz: Nie, planujemy rozwój organiczny.
inwestor: Wiele spółek komunikuje się z inwestorami indywidualnym tylko podczas emisji akcji. Czy może Pan zagwarantować, że będziecie również w przyszłości otwarci na drobnych akcjonariuszy?
Daniel Janusz: Tak, zamierzamy regularnie kontaktować się z akcjonariuszami.
Prezeska: a jak idą rozmowy z inwestorami??
Daniel Janusz: Bardzo pozytywnie, widzimy duże zainteresowanie naszą spółką i branżą - będziemy pierwszym jej przedstawicielem na GPW.
leman: Czy spółka w przeszłości pozyskiwała fundusze unijne? Jeśli tak to na jaką łączną kwotę?
Daniel Janusz: Pozyskujemy fundusze unijne w bardzo skuteczny sposób. Do tej pory uzyskaliśmy łącznie 16,5 mln zł, z czego 15 mln zł przyznanych zostało na przełomie lat 2012/2013. Ponadto spółka działa w specjalnej strefie ekonomicznej.
Kazimierz: ile chcecie z giełdy pozyskać i na co?
Daniel Janusz: planujemy pozyskać około 18 mln zł netto i przeznaczyć je na realizację naszego planu inwestycyjnego.
Winiarski: W 2012r. firma osiągnęła znacznie wyższe rentowności niż w 2011 r. Był to wynik zwiększenia efektywności działalności, sprzyjającego otoczenia czy też efekt innych czynników?
Daniel Janusz: Wróciliśmy do poziomów rentowności z lat poprzednich.
rolnik: Na ile konkurencyjny jest Wasz rynek? czy można mówić o wojnie cenowej na nim?
Daniel Janusz: Nie, rynek jest głęboki, jest czterech głównych graczy na rynku w tym Feerum i kilku mniejszych.
indywidualny: Czym kierowaliście się podejmując decyzję o debiucie?
Daniel Janusz: Uważamy, że debiut zwiększy rozpoznawalność naszej marki oraz przyspieszy rozwój i naszą ekspansję zagraniczną.
giełdowy: jak kształtuje się struktura waszych klientów? Czy z usług Feerum korzystają jedynie ogromne gospodarstwa rolne?
Daniel Janusz: Do naszych klientów należą także zakłady przemysłowe i firmy handlujące zbożem, mieszalnie pasz, producenci drobiu, trzody chlewnej i bydła oraz producenci bopaliw, bioetanoli
domi: czy w przyszłości planujecie wypłacać dywidendę ?
Daniel Janusz: W przyszłości, po zakończeniu programu inwestycyjnego, chcielibyśmy wypłacać dywidendę inwestorom.
Arturos: Widzi Pan przyszłość w biopaliwach?
Daniel Janusz: Producenci biopaliw są naszymi odbiorcami.
zainteresowany: Na jakich rynkach spółka zamierza rozwijać swoją działalność? Czy jest szansa ekspansji na rynki zachodnie? Czy w waszym zainteresowaniu pozostaje jedynie Francja i Niemcy? Jeśli tak to dlaczego?
Daniel Janusz: Wybraliśmy najbardziej perspektywiczne rynki ze względu na ich potencjał oraz położenie naszej fabryki.
ciepek: Spółka zapowiada wzmocnienie swojej pozycji na rynku krajowym i zagranicznym? W jaki sposób chce to osiągnąć?
Daniel Janusz: Na rynku krajowym poprzez rozwój sieci sprzedaży bezpośredniej (doradcy techniczno-handlowi), na zagranicznych dzięki rozwojowi sieci dilerskiej.
Nata: Czy jest zagrożenie zapaści rynkowej?
Daniel Janusz: Nie widzimy takiego ryzyka. Uważamy, że rolnictwo w Polsce i Europie ma bardzo dobre perspektywy. Co 10 lat przybywa miliard mieszkańców ziemi.
szymek: Czy w związku z planowanymi ekspansjami zagranicznymi ryzyko kursów walutowych wzrośnie w 2013 r.?
Daniel Janusz: Eksport będzie stanowił naturalny hedging dla kupowanych przez nas surowców w euro.
kuźniar: Przychody ze sprzedaży Feerum w 2012 roku wyniosły 55,6 mln zł. Czy jest szansa na podtrzymanie dobrego wyniku z 2012 roku? Jakie są prognozy zysku netto na koniec 2013?
Daniel Janusz: Portfel zamówień już dziś znacząco przekracza przychody z ubiegłego roku - koncentrujemy się też na utrzymaniu dobrych, ubiegłorocznych marż.
Hipster: Jak ceny surowców wpływają na wasz biznes, np. ceny stali?
Daniel Janusz: Wzrost cen surowców z opóźnieniem trzymiesięcznym jest przerzucany na naszych klientów.
rolnik: Kto jest Waszym największym konkurentem?
Daniel Janusz: Na rynku jest czterech głównych graczy, Feerum jest jednym z nich. Wyróżnia nas zaawansowanie technologiczne i nowoczesne rozwiązania.
Piotr: Wycofaliście sie z Białorusi. Dlaczego?, czy nie obawiacie sie także rynku ukraińskiego?
Daniel Janusz: W 2011 roku podjęliśmy strategiczną decyzję o koncentracji na rynku polskim, z powodu utrudnień w finansowaniu na rynku białoruskim. Jesteśmy jednak tam nadal obecni, obserwujemy zmiany zachodzące na tym rynku. Nie obawiamy się podobnej sytuacji na rynku ukraińskim, a nasz poziom sprzedaży na tym rynku jest satysfakcjonujący.
adam: Obecnie spółka opiera swoją działalność sprzedażową o zespół tradycyjnych handlowców. Czy w tej branży jest zasadność pozyskiwania klientów przez nowe kanały sprzedażowe?
Daniel Janusz: Tak, spółka obecnie posiada sieć doradców techniczno-handlowych. Ta forma sprzedaży w naszej branży sprawdza się najlepiej.
Góral: Jak wygląda konkurencja na rynku niemieckim i francuskim? Na czym opieracie pewność, że uda Wam się skutecznie wejść na te rynki? Wiele polskim firm na Niemcach połamało sobie zęby.
Daniel Janusz: Przed podjęciem decyzji o wejściu na te rynki przeanalizowaliśmy je i widzimy na nich miejsce dla nas, jako firmy produkującej kompleksowe rozwiązania.
simon: Ze środków z emisji zamierzacie między innymi rozbudować sprzedaż w kraju i za granicą. Z jakimi kosztami liczycie się w kwestii rozbudowy sieci dilerskiej?
Daniel Janusz: Sieci dilerskie rozwijają się bez naszych nakładów.
Emil_78: Jakie są główne cechy ryzyka Państwa działalności?
Daniel Janusz: Nie możemy wskazać głównych kierunków ryzyk w naszej działalności, spółka elastycznie reaguje na zmiany rynkowe. Poza tym bardzo dobrze postrzegamy perspektywy branży.
Piotr: a który rynek zagraniczny (na którym działacie lub chcecie wejść) ma największe bariery wejścia?
Daniel Janusz: Rynek niemiecki, jednak z uwagi na bliskie sąsiedztwo i moje wieloletnie doświadczenie w pracy dla firm niemieckich, znam ich preferencje.
Piotr: czy ma Pan lock-up? Jeśli tak na jaki czas?
Daniel Janusz: Tak, na 12 miesięcy.
Daniel Janusz: Bardzo dziękuję za zainteresowanie i wnikliwe pytania. Żałuję, że nie na wszystkie udało mi się odpowiedzieć ze względu na czas. Zachęcam do kontaktu z naszą spółką :-)