Chat with us, powered by LiveChat

Czat inwestorski - Omówienie wyników finansowych Orbis SA za I kwartał 2013r. oraz strategii Spółki.

Czat inwestorski

Temat czatu:

Omówienie wyników finansowych Orbis SA

za I kwartał 2013r. oraz strategii Spółki.

czwartek, 9 maja 2013r.

godz. 14:00

Orbis

 


 

Ireneusz WęgłowskiIreneusz Węgłowski, Wiceprezes Zarządu

 

Od ponad 20 lat pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu Orbis S.A. Doświadczony praktyk hotelarstwa, który specjalizuje się w inwestycjach i transakcjach dotyczących nieruchomości hotelowych. Skutecznie przeprowadził wiele złożonych transakcji zbycia niestrategicznych dla spółki nieruchomości oraz brał udział m.in. w przygotowaniu spółki Orbis do debiutu na GPW w 1997 roku. W spółce bezpośrednio nadzoruje obszary działalności takie, jak m.in.: relacje inwestorskie, komunikację zewnętrzną i zewnętrzną firmy oraz wdrażanie nowych technologii informatycznych. Zawodowo nieprzerwanie związany z hotelarstwem i zarządzaniem nieruchomościami hotelowymi międzynarodowej sieci. 
Jest absolwentem kierunku ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa hotelowego w Szkole Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie (dzisiaj SGH). Po ukończeniu studiów pracował w warszawskich hotelach na różnych stanowiskach, w tym kilka lat na stanowisku dyrektora hoteli Polonia i Metropol. W ramach rozwoju zawodowego kształcił się w zakresie inwestycji hotelowych, biorąc udział w międzynarodowym programie Professional Development Program w Szkole Administracji Hotelowej Cornell University w Ithaca (USA).

 

Marcin SzewczykowskiMarcin Szewczykowski, 

Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy

 

Jest absolwentem wydziału Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze i Polityczne (kierunek Handel Zagraniczny) krakowskiej Akademii Ekonomicznej.

 

Karierę zawodową rozpoczynał w Dziale Audytu i Doradztwa Inwestycyjnego w firmie Arthur Andersen, gdzie pracował w latach 1995 – 2001.

W latach 2001 – 2006 był zastępcą wiceprezesa

ds. finansowych w firmie ComputerLand S.A.

 

W styczniu 2007 rozpoczął pracę w Orbis S.A., najpierw jako zastępca dyrektora ds. finansowych, a od czerwca 2007 roku jako dyrektor ds. finansowych. Od września 2007 jest członkiem zarządu Orbis S.A. odpowiedzialnym za finanse. Posiada tytuł biegłego rewidenta oraz tytuł ACCA.

 

O firmie

 

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce. Zarządza blisko 60 obiektami w 25 miastach w Polsce i 2 hotelami na Litwie. Oferuje 11 000 pokoi. Hotele działają pod markami Sofitel, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles i ibis budget, a także Orbis Hotels. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1-gwiazdkowe.


Zapraszamy do zapoznania się
z zapisem czata inwestorskiego
z Zarządem Orbis SA

 

mark: Mogliby Państwo przybliżyć model asset light?

 

Orbis S.A.: Zgodnie ze strategią „asset light” Orbis dąży do restrukturyzacji części portfela aktywów, koncentrując się na działalności operatorskiej i dostarczaniu usług w oparciu o posiadany know – how w branży hotelowej. W konsekwencji, część nieruchomości zostanie stopniowo refinansowana i będzie należeć do długoterminowych inwestorów. Zgodnie z priorytetami strategii „asset light”, sieć hoteli będzie rozwijana poprzez umowy o zarządzanie i franczyzę, w zależności od lokalizacji hotelu oraz wymagań marki. Model asset light • pozwala na mniejsze zaangażowanie kapitałowe; • zwiększa elastyczność działania; • podnosi odporność na cykle koniunkturalne.

 

 

bello: Witam. Jak z perspektywy czasu zarząd ocenia decyzję sprzedaży hotelu Mercure Kasprowy w Zakopanem?


Orbis S.A.: Pozytywnie, zgodnie z założeniami biznesowymi dla tej transakcji.

 

 

pstaniszewski@wp.pl: W aktywach w pozycji Inne aktywa bilansowe jest wartość 11M – czy te należności do spłaty w latach 2015-2019 są ujęte w wartości zdyskontowanej? Zabezpieczenie na rachunku Escrow powinna wykluczyć ryzyko niewypłacalności dłużnika czy tak?

 

Orbis S.A.: Są ujęte w wartości nominalnej. Tak, potwierdzamy tę formę zabezpieczenia.

 

 

pstaniszewski@wp.pl: Spółka uważa, że pomysłem na rozwój jest rozwijanie franczyzy. Jaki ma Spółka pomysł na franczyzę – skąd znaleźć dobrych franczyzobiorców? Jakie know-how specyficzne ma Orbis, że uważa że franczyza będzie rozwiązaniem? Na razie jest tylko 5 hoteli we franczyzie.

 

Orbis S.A.: Franczyza jest typową formą rozwoju hoteli, stosowaną przez wszystkie międzynarodowe firmy hotelowe. Wskaźnik tzw. "usieciowienia" w Polsce wynosi ok. 20%, co oznacza potencjał rozwoju w ten sposób. Orbis dysponuje wiedzą i doświadczeniem z wieloletniej działalności na rynku krajowym wzmocnionymi know-how pozyskanym od partnera strategicznego - Accor.

 

 

pstaniszewski@wp.pl: Czego dotyczą koszty zakupu usług intercompany z grupy Accor w wysokości ponad 7M zł (które typy usług są najbardziej istotne: opłaty franchisingowe, opłaty rezerwacyjne, opłaty za korzystanie z aplikacji informatycznych, koszty dotyczące programu lojalnościowego Le Club Accorhotels. Jak te specyficzne koszty mają się do przychodów GK Orbis?


Orbis S.A.: Największą pozycję stanowi opłata za znak. Opłaty ty są na wysokości rynkowej.

 

 

SIR: Jaki budżet przeznaczony będzie na marketing i reklamę w 2013r.?

 

Orbis S.A.: Przykro nam, nie publikujemy struktury budżetu.

 

 

limon: Jakie koszty pochłonie modernizacja starych obiektów należących do grupy?

 

Orbis S.A.: Standardowe roczne nakłady inwestycyjne stanowią ok. 30-40 mln zł. Ponadto przewidujemy dodatkowe nakłady na projekty modernizacyjne, w zależności od roku powinny oscylować od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych.

 

 

konrad: Z czego wynika PLN 8.1m zysku na pozostałych przychodach operacyjnych?

 

 

Orbis S.A.: Głównie związane są ze sprzedażą Mercure Kasprowy w Zakopanem.

 

 

mariusz: Nie zaskoczyliście wynikami za 1Q. Skonsolidowane przychody spadły o 9%. Jak zarząd ocenia ten wynik?

 

Orbis S.A.: Generalnie zgodnie z oczekiwaniami. Kilka czynników zewnętrznych miało wpływ na wyniki: o niestabilna sytuacja makroekonomiczna skłaniała klientów korporacyjnych do podejmowania decyzji o odwołaniu lub przesunięciu w czasie niektórych imprez (MICE) o duże linie lotnicze zawiesiły wiele regularnych połączeń, które zostały w większości wznowione w kwietniu o negatywny wpływ na wyniki pierwszego kwartału miał kalendarz dni wolnych od pracy (w tym Świąt Wielkanocnych). Przesunięcie kilku milionów złotych przychodów z marca na kwiecień znacząco wpłynęło na wskaźniki finansowe Spółki

 

 

iza83: ile hoteli zamierzacie zamknąć w 2013r.?

 

Orbis S.A.: Nie planujemy zamknięć hoteli.

 

 

pstaniszewski@wp.pl: Dlaczego średnia cena za pokój w hotelach własnych spada o ponad 14% a przychód na 1 dostępny pokój tylko o 7%?

 

Orbis S.A.: Przychód na jeden dostępny pokój (RevPAR) jest iloczynem Średniej ceny za pokój i Frekwencji.

 

 

analityk to nie polityk: W rachunku cash flow występuje pozycja strata z tytułu działalności inwestycyjnej -8,6 mln zł. Proszę wyjaśnić tą pozycję.

 

Orbis S.A.: To jest zysk ujęty w CF w działalności inwestycyjnej

 

 

Antonii: Jaki procent wszystkich waszych hoteli stanowią hotele klasy ekonomicznej?

 

Orbis S.A.: Ponad 35%.

 

 

lunch: Chciałbym dowiedzieć się czy warszawskie hotele w dalszym ciągu cieszą się z osiągania najwyższego stopnia rentowności.

 

Orbis S.A.: Generalnie tak.

 

 

Karol: Jak zarząd ocenia kondycję płynnościową spółki?

 

Orbis S.A.: Bardzo dobrze.

 

 

anonim: Jak Państwa zdaniem kształtuje/kształtować się będzie się popyt na usługi hotelarskie w naszym kraju w najbliższych miesiącach, latach?

 

Orbis S.A.: Frekwencja w dużym stopniu zależy od tempa wzrostu gospodarczego. Wierzymy, że sytuacja na rynku zacznie się poprawiać w drugim półroczu tego roku.

 

 

Kozaczkiewicz: Jakie szacujecie przychody ze sprzedaży w 2013r.?

 

Orbis S.A.: Zwyczajowo prognozujemy wynik na podstawie szacunków sprzedaży w drugiej połowie roku.

 

 

szary: Jakie macie podstawy aby zakładać, iż IQ nie będzie miał znaczącego wpływu na wynik roczny grupy?

 

Orbis S.A.: Tradycyjnie 1Q stanowi poniżej 10% wyniku rocznego.

 

 

inwestor: Zgodnie ze strategią asset light stworzyliście w 2012 roku pięć nowych hoteli. Czy strategia na 2013 rok obejmuje podobne inwestycje?

 

Orbis S.A.: Będziemy kontynuować rozwój sieci poprzez franczyzę. W tej chwili mamy 6 hoteli działających w asset light (franczyza i zarządzanie).

 

 

łukasz: Jakie korzyści niesie za sobą wdrażanie strategii CSR w spółce? Czy oprócz korzyści wizerunkowych, zarząd dostrzega realne korzyści biznesowe?

 

Orbis S.A.: Oczywiście, wdrożenie strategii asset light niesie za sobą realne korzyści. Zastosowany w spółce plan optymalizacji umożliwił ograniczenie zużycia wody i energii w 2012 r. odpowiednio o 5,5% i 1,4%, przynosząc oszczędności sięgające łącznie 1,5 mln zł.

 

 

jump: Dlaczego zdecydowaliście się na sprzedaż Orbis Transport?

 

Orbis S.A.: Strategicznie, chcemy skupić się wyłącznie na działalności hotelarskiej.

 

 

pstaniszewski@wp.pl: czy w formuła "assets light" powoduje, że spadnie amortyzacja a wzrosną usługi obce jako dzierżawy czy też będzie to wykazywane jako tzw. leasing finansowy?

 

Orbis S.A.: Potwierdzamy, że koszty amortyzacji budynków spadną, zaś opłata franczyzowa zasili przychody Spółki.

 

 

trejder: Dlaczego spółka utrzymuje tak wysokie stany gotówki? Czy nie ma pomysłu co z nią zrobić?

 

Orbis S.A.: Zarząd na pewno będzie rekomendował wypłatę dywidendy za 2012 rok, ale jeszcze wciąż trwają analizy i konsultacje w celu ustalenia jej wysokości. Oczywiście decyzja o wypłacie i jej finalna wartość musi być zatwierdzona przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, które odbędzie się 24 czerwca br.

 

 

indywidualny: Z czego wynika wzrost pozostałych przychodów operacyjnych i spadek pozostałych kosztów operacyjnych?

 

Orbis S.A.: Wzrost reprezentuje zysk ze sprzedaży hotelu mercure Kasprowy w Zakopanem. Zmalały natomiast koszty restrukturyzacji zatrudnienia.

 

 

akcjonariusz: Ile obiektów macie zamiar zmodernizować w 2013 r.? Chciałem pytać również o szacowane nakłady, jednakże w odpowiedzi na pytanie @limon, udzieliliście już Państwo odpowiedzi..

 

Orbis S.A.: Kilkanaście obiektów hotelowych, należących do różnych marek.

 

 

alerts: Jakie są zamierzenia zarządu co do Orbis transport Czy ta spółka jest dochodowa?

 

Orbis S.A.: Spółka w skali roku jest dochodowa i jest w grupie aktywów niestrategicznych, przeznaczonych do sprzedaży.

 

 

stock: Skąd bierze się obniżenie o wartości -14,6% średniej ceny za pokój w IQ 2013 r. w zestawieniu do IQ 2012 r.?

 

Orbis S.A.: Spółka szybko zareagowała na zmieniające się warunki rynkowe. Dla zrównoważenia niekorzystnych zmian w segmencie imprez firmowych i konferencji (MICE), Orbis bardziej skoncentrował się na klientach indywidualnych i grupach podróżujących w celach turystyczno-wypoczynkowych, które charakteryzują się niższą średnią ceną.

 

 

pstaniszewski@wp.pl: W planach Orbisu do końca 2015 roku jest powiększenie sieci do 90 hoteli. Obecnie Orbis posiada 60 hoteli. To daje 10 hoteli rocznie. Ile hoteli zamierzacie Państwo uruchomić w roku 2013?

 

Orbis S.A.: Prawidłowa kalkulacja:)

 

 

Tadeusz: okazuje się, że wynik netto wypadł również poniżej oczekiwań rynkowych, ponieważ wyniósł 6 mln zł straty a nie jak przewidywano 5,1 mln. Skąd takie rozbieżności?

 

Orbis S.A.: Nie komentujemy zewnętrznych prognoz.

 

 

szumi: rozważacie emisję nowych akcji?

 

Orbis S.A.: Nie rozważamy.

 

 

mercure: W wynikach nadal zauważalna jest poprawa rentowności działalności operacyjnej w stosunku do roku ubiegłego. Co wpływa na ten aspekt?

 

Orbis S.A.: Prosimy o doprecyzowanie pytania.

 

 

golden: Jaki na dziś jest stan członków programu lojalnościowego Le Club Accor Hotels?

 

Orbis S.A.: Ponad 200 tysięcy.

 

 

wizard: Dlaczego nie zostanie wypłacona dywidenda akcjonariuszom?

 

Orbis S.A.: Skąd ta informacja?

 

 

nick: Dlaczego spółka nie zamierza budować nowych hoteli od podstaw? Jakie są główne powody takiego podejścia zarządu?

 

Orbis S.A.: Strategia asset light...

 

 

Jasiu: co z dywidendami? Jak kształtuje się Wasza polityka dywidendowa?

 

Orbis S.A.: Zarząd na pewno będzie rekomendował wypłatę dywidendy za 2012 rok, ale jeszcze wciąż trwają analizy i konsultacje w celu ustalenia jej wysokości. Oczywiście decyzja o wypłacie i jej finalna wartość musi być zatwierdzona przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, które odbędzie się 24 czerwca br.

 

 

Pan: Do 2015 roku chcecie powiększyć ilość hoteli o 30. Czy jest to realny plan do zrealizowania?

 

Orbis S.A.: Wierzymy, że tak.

 

 

Jakub_s: 4-gwiazdowy Novotel w Łodzi będzie ostatnim hotelem budowanym z własnych środków? Jest to oficjalna informacja?

 

Orbis S.A.: Tak, oficjalna.

 

 

krzyśko77: Skąd wziął się tak duży wzrost kosztów operacyjnych?

 

Orbis S.A.: Proszę o doprecyzowanie pytania.

 

 

zaangażowany: Zdążycie w tym roku zakończyć proces optymalizacji grupy kapitałowej?

 

Orbis S.A.: Wierzymy, że tak.

 

 

szczurek: Chciałbym dowiedzieć się czy w najbliższych latach spółka planuje ekspansję w stronę europy zachodniej? Działalność Orbisu do tej pory koncentrowała się przede wszystkim w krajach bałtyckich.

 

Orbis S.A.: Nie planujemy, nasz obszar działania to Polska i kraje nadbałtyckie.

 

 

aron: W 2012 roku lepsze wyniki odnotowały hotele o wyższym i średnim standardzie. Główną przyczyną tego stanu była organizacja EURO2012 w Polsce. Czy w 2013 r. ta tendencja się utrzyma pomimo braku takiego wydarzenia na skalę europejską?

 

Orbis S.A.: Zbyt wcześnie, aby oceniać tendecje całoroczne.

 

 

książe: jaki posiadacie procentowy poziom kapitałów obcych?

 

Orbis S.A.: 6%

 

 

pstaniszewski@wp.pl: Piszecie Państwo o trudnym rynku ale jednocześnie frekwencja wzrosła o ponad 3.5 p.p. (45.3%). Jak to wytłumaczyć. Jaki pomysł ma zarząd na odwrócenie spadku rentowności dodatkowo przy spadku średniej cen za pokój o 14.6%. Co można zrobić z kosztami, które jak rozumiem w dużej mierze są stałe w krótkim i średnim okresie.

 

Orbis S.A.: 2 i 3 kwartał to miesiące o naturalnie wyższej frekwencji, a to powinno pozytywnie wpłynąć na średnią cenę.

 

 

łebski: podtrzymujecie plany, które w strategii rozwoju grupy mówiły o rozwoju opartym o franczyzę i umowy o zarządzanie?

 

Orbis S.A.: Zdecydowanie tak.

 

 

podróżnik: Jak kurs euro do złotego w IQ wpłynął na atrakcyjność polskiej bazy hotelowej dla turystów zagranicznych?

 

Orbis S.A.: W naszym przypadku miał marginalny wpływ.

 

 

Stowarzyszony: Jak znaczny zaobserwowaliście spadek w segmencie konferencji i szkoleń?

 

Orbis S.A.: Na to pytanie nie da się precyzyjnie odpowiedzieć. Zależy to od konkretnego rynku i hotelu. Ale w skali całego kraju obserwujemy mniejsze zainteresowanie klientów segmentu MICE, wynikające ze spowolnienia gospodarki.

 

 

pstaniszewski@wp.pl: Co jest przewagą konkurencyjną Orbisu w porównaniu do konkurencji?

 

Orbis S.A.: Wieloletnia obecność na wszystkich segmentach rynku, wsparta know-how międzynarodowego partnera biznesowego - Accor. (System rezerwacyjny, system szkoleń, narzędzia revenue management, system lojalnościowy, wsparcie techniczne, etc.)

 

 

pstaniszewski@wp.pl: Czytając sprawozdanie czy ja dobrze rozumiem, że gdyby skorygować EBITDA Q1 2013 o zysk na sprzedaży Merkury to strata netto z 5M wzrosła by do około 13M?

 

Orbis S.A.: Uzgodnienie wyniku znajduje się w sprawozdaniu finansowym Spółki na stronie 18, punkt 4.2.

 

 

pstaniszewski@wp.pl: O 16% spadło zatrudnienie rok do roku. Wyłączywszy zamknięte hotele jak kształtuje się wskaźnik zmiany zatrudnienia (like for like)?

 

Orbis S.A.: Nie dysponujemy ad hoc taką informacją, ale na pewno zanotowaliśmy spadek zatrudnienia.

 

 

Moderator: Dziękujemy, za wszystkie pytania.


Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie