Temat czatu: Omówienie wyników finansowych Orbis SA za I kwartał 2013r. oraz strategii Spółki. |
|
czwartek, 9 maja 2013r. godz. 14:00 |
Ireneusz Węgłowski, Wiceprezes Zarządu
Od ponad 20 lat pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu Orbis S.A. Doświadczony praktyk hotelarstwa, który specjalizuje się w inwestycjach i transakcjach dotyczących nieruchomości hotelowych. Skutecznie przeprowadził wiele złożonych transakcji zbycia niestrategicznych dla spółki nieruchomości oraz brał udział m.in. w przygotowaniu spółki Orbis do debiutu na GPW w 1997 roku. W spółce bezpośrednio nadzoruje obszary działalności takie, jak m.in.: relacje inwestorskie, komunikację zewnętrzną i zewnętrzną firmy oraz wdrażanie nowych technologii informatycznych. Zawodowo nieprzerwanie związany z hotelarstwem i zarządzaniem nieruchomościami hotelowymi międzynarodowej sieci.
Jest absolwentem kierunku ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa hotelowego w Szkole Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie (dzisiaj SGH). Po ukończeniu studiów pracował w warszawskich hotelach na różnych stanowiskach, w tym kilka lat na stanowisku dyrektora hoteli Polonia i Metropol. W ramach rozwoju zawodowego kształcił się w zakresie inwestycji hotelowych, biorąc udział w międzynarodowym programie Professional Development Program w Szkole Administracji Hotelowej Cornell University w Ithaca (USA).
Marcin Szewczykowski,
Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy
Jest absolwentem wydziału Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze i Polityczne (kierunek Handel Zagraniczny) krakowskiej Akademii Ekonomicznej.
Karierę zawodową rozpoczynał w Dziale Audytu i Doradztwa Inwestycyjnego w firmie Arthur Andersen, gdzie pracował w latach 1995 – 2001.
W latach 2001 – 2006 był zastępcą wiceprezesa
ds. finansowych w firmie ComputerLand S.A.
W styczniu 2007 rozpoczął pracę w Orbis S.A., najpierw jako zastępca dyrektora ds. finansowych, a od czerwca 2007 roku jako dyrektor ds. finansowych. Od września 2007 jest członkiem zarządu Orbis S.A. odpowiedzialnym za finanse. Posiada tytuł biegłego rewidenta oraz tytuł ACCA.
O firmie
Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce. Zarządza blisko 60 obiektami w 25 miastach w Polsce i 2 hotelami na Litwie. Oferuje 11 000 pokoi. Hotele działają pod markami Sofitel, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles i ibis budget, a także Orbis Hotels. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1-gwiazdkowe.
Zapraszamy do zapoznania się
z zapisem czata inwestorskiego
z Zarządem Orbis SA
mark: Mogliby Państwo przybliżyć model asset light?
Orbis S.A.: Zgodnie ze strategią „asset light” Orbis dąży do restrukturyzacji części portfela aktywów, koncentrując się na działalności operatorskiej i dostarczaniu usług w oparciu o posiadany know – how w branży hotelowej. W konsekwencji, część nieruchomości zostanie stopniowo refinansowana i będzie należeć do długoterminowych inwestorów. Zgodnie z priorytetami strategii „asset light”, sieć hoteli będzie rozwijana poprzez umowy o zarządzanie i franczyzę, w zależności od lokalizacji hotelu oraz wymagań marki. Model asset light • pozwala na mniejsze zaangażowanie kapitałowe; • zwiększa elastyczność działania; • podnosi odporność na cykle koniunkturalne.
bello: Witam. Jak z perspektywy czasu zarząd ocenia decyzję sprzedaży hotelu Mercure Kasprowy w Zakopanem?
Orbis S.A.: Pozytywnie, zgodnie z założeniami biznesowymi dla tej transakcji.
pstaniszewski@wp.pl: W aktywach w pozycji Inne aktywa bilansowe jest wartość 11M – czy te należności do spłaty w latach 2015-2019 są ujęte w wartości zdyskontowanej? Zabezpieczenie na rachunku Escrow powinna wykluczyć ryzyko niewypłacalności dłużnika czy tak?
Orbis S.A.: Są ujęte w wartości nominalnej. Tak, potwierdzamy tę formę zabezpieczenia.
pstaniszewski@wp.pl: Spółka uważa, że pomysłem na rozwój jest rozwijanie franczyzy. Jaki ma Spółka pomysł na franczyzę – skąd znaleźć dobrych franczyzobiorców? Jakie know-how specyficzne ma Orbis, że uważa że franczyza będzie rozwiązaniem? Na razie jest tylko 5 hoteli we franczyzie.
Orbis S.A.: Franczyza jest typową formą rozwoju hoteli, stosowaną przez wszystkie międzynarodowe firmy hotelowe. Wskaźnik tzw. "usieciowienia" w Polsce wynosi ok. 20%, co oznacza potencjał rozwoju w ten sposób. Orbis dysponuje wiedzą i doświadczeniem z wieloletniej działalności na rynku krajowym wzmocnionymi know-how pozyskanym od partnera strategicznego - Accor.
pstaniszewski@wp.pl: Czego dotyczą koszty zakupu usług intercompany z grupy Accor w wysokości ponad 7M zł (które typy usług są najbardziej istotne: opłaty franchisingowe, opłaty rezerwacyjne, opłaty za korzystanie z aplikacji informatycznych, koszty dotyczące programu lojalnościowego Le Club Accorhotels. Jak te specyficzne koszty mają się do przychodów GK Orbis?
Orbis S.A.: Największą pozycję stanowi opłata za znak. Opłaty ty są na wysokości rynkowej.
SIR: Jaki budżet przeznaczony będzie na marketing i reklamę w 2013r.?
Orbis S.A.: Przykro nam, nie publikujemy struktury budżetu.
limon: Jakie koszty pochłonie modernizacja starych obiektów należących do grupy?
Orbis S.A.: Standardowe roczne nakłady inwestycyjne stanowią ok. 30-40 mln zł. Ponadto przewidujemy dodatkowe nakłady na projekty modernizacyjne, w zależności od roku powinny oscylować od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych.
konrad: Z czego wynika PLN 8.1m zysku na pozostałych przychodach operacyjnych?
Orbis S.A.: Głównie związane są ze sprzedażą Mercure Kasprowy w Zakopanem.
mariusz: Nie zaskoczyliście wynikami za 1Q. Skonsolidowane przychody spadły o 9%. Jak zarząd ocenia ten wynik?
Orbis S.A.: Generalnie zgodnie z oczekiwaniami. Kilka czynników zewnętrznych miało wpływ na wyniki: o niestabilna sytuacja makroekonomiczna skłaniała klientów korporacyjnych do podejmowania decyzji o odwołaniu lub przesunięciu w czasie niektórych imprez (MICE) o duże linie lotnicze zawiesiły wiele regularnych połączeń, które zostały w większości wznowione w kwietniu o negatywny wpływ na wyniki pierwszego kwartału miał kalendarz dni wolnych od pracy (w tym Świąt Wielkanocnych). Przesunięcie kilku milionów złotych przychodów z marca na kwiecień znacząco wpłynęło na wskaźniki finansowe Spółki
iza83: ile hoteli zamierzacie zamknąć w 2013r.?
Orbis S.A.: Nie planujemy zamknięć hoteli.
pstaniszewski@wp.pl: Dlaczego średnia cena za pokój w hotelach własnych spada o ponad 14% a przychód na 1 dostępny pokój tylko o 7%?
Orbis S.A.: Przychód na jeden dostępny pokój (RevPAR) jest iloczynem Średniej ceny za pokój i Frekwencji.
analityk to nie polityk: W rachunku cash flow występuje pozycja strata z tytułu działalności inwestycyjnej -8,6 mln zł. Proszę wyjaśnić tą pozycję.
Orbis S.A.: To jest zysk ujęty w CF w działalności inwestycyjnej
Antonii: Jaki procent wszystkich waszych hoteli stanowią hotele klasy ekonomicznej?
Orbis S.A.: Ponad 35%.
lunch: Chciałbym dowiedzieć się czy warszawskie hotele w dalszym ciągu cieszą się z osiągania najwyższego stopnia rentowności.
Orbis S.A.: Generalnie tak.
Karol: Jak zarząd ocenia kondycję płynnościową spółki?
Orbis S.A.: Bardzo dobrze.
anonim: Jak Państwa zdaniem kształtuje/kształtować się będzie się popyt na usługi hotelarskie w naszym kraju w najbliższych miesiącach, latach?
Orbis S.A.: Frekwencja w dużym stopniu zależy od tempa wzrostu gospodarczego. Wierzymy, że sytuacja na rynku zacznie się poprawiać w drugim półroczu tego roku.
Kozaczkiewicz: Jakie szacujecie przychody ze sprzedaży w 2013r.?
Orbis S.A.: Zwyczajowo prognozujemy wynik na podstawie szacunków sprzedaży w drugiej połowie roku.
szary: Jakie macie podstawy aby zakładać, iż IQ nie będzie miał znaczącego wpływu na wynik roczny grupy?
Orbis S.A.: Tradycyjnie 1Q stanowi poniżej 10% wyniku rocznego.
inwestor: Zgodnie ze strategią asset light stworzyliście w 2012 roku pięć nowych hoteli. Czy strategia na 2013 rok obejmuje podobne inwestycje?
Orbis S.A.: Będziemy kontynuować rozwój sieci poprzez franczyzę. W tej chwili mamy 6 hoteli działających w asset light (franczyza i zarządzanie).
łukasz: Jakie korzyści niesie za sobą wdrażanie strategii CSR w spółce? Czy oprócz korzyści wizerunkowych, zarząd dostrzega realne korzyści biznesowe?
Orbis S.A.: Oczywiście, wdrożenie strategii asset light niesie za sobą realne korzyści. Zastosowany w spółce plan optymalizacji umożliwił ograniczenie zużycia wody i energii w 2012 r. odpowiednio o 5,5% i 1,4%, przynosząc oszczędności sięgające łącznie 1,5 mln zł.
jump: Dlaczego zdecydowaliście się na sprzedaż Orbis Transport?
Orbis S.A.: Strategicznie, chcemy skupić się wyłącznie na działalności hotelarskiej.
pstaniszewski@wp.pl: czy w formuła "assets light" powoduje, że spadnie amortyzacja a wzrosną usługi obce jako dzierżawy czy też będzie to wykazywane jako tzw. leasing finansowy?
Orbis S.A.: Potwierdzamy, że koszty amortyzacji budynków spadną, zaś opłata franczyzowa zasili przychody Spółki.
trejder: Dlaczego spółka utrzymuje tak wysokie stany gotówki? Czy nie ma pomysłu co z nią zrobić?
Orbis S.A.: Zarząd na pewno będzie rekomendował wypłatę dywidendy za 2012 rok, ale jeszcze wciąż trwają analizy i konsultacje w celu ustalenia jej wysokości. Oczywiście decyzja o wypłacie i jej finalna wartość musi być zatwierdzona przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, które odbędzie się 24 czerwca br.
indywidualny: Z czego wynika wzrost pozostałych przychodów operacyjnych i spadek pozostałych kosztów operacyjnych?
Orbis S.A.: Wzrost reprezentuje zysk ze sprzedaży hotelu mercure Kasprowy w Zakopanem. Zmalały natomiast koszty restrukturyzacji zatrudnienia.
akcjonariusz: Ile obiektów macie zamiar zmodernizować w 2013 r.? Chciałem pytać również o szacowane nakłady, jednakże w odpowiedzi na pytanie @limon, udzieliliście już Państwo odpowiedzi..
Orbis S.A.: Kilkanaście obiektów hotelowych, należących do różnych marek.
alerts: Jakie są zamierzenia zarządu co do Orbis transport Czy ta spółka jest dochodowa?
Orbis S.A.: Spółka w skali roku jest dochodowa i jest w grupie aktywów niestrategicznych, przeznaczonych do sprzedaży.
stock: Skąd bierze się obniżenie o wartości -14,6% średniej ceny za pokój w IQ 2013 r. w zestawieniu do IQ 2012 r.?
Orbis S.A.: Spółka szybko zareagowała na zmieniające się warunki rynkowe. Dla zrównoważenia niekorzystnych zmian w segmencie imprez firmowych i konferencji (MICE), Orbis bardziej skoncentrował się na klientach indywidualnych i grupach podróżujących w celach turystyczno-wypoczynkowych, które charakteryzują się niższą średnią ceną.
pstaniszewski@wp.pl: W planach Orbisu do końca 2015 roku jest powiększenie sieci do 90 hoteli. Obecnie Orbis posiada 60 hoteli. To daje 10 hoteli rocznie. Ile hoteli zamierzacie Państwo uruchomić w roku 2013?
Orbis S.A.: Prawidłowa kalkulacja:)
Tadeusz: okazuje się, że wynik netto wypadł również poniżej oczekiwań rynkowych, ponieważ wyniósł 6 mln zł straty a nie jak przewidywano 5,1 mln. Skąd takie rozbieżności?
Orbis S.A.: Nie komentujemy zewnętrznych prognoz.
szumi: rozważacie emisję nowych akcji?
Orbis S.A.: Nie rozważamy.
mercure: W wynikach nadal zauważalna jest poprawa rentowności działalności operacyjnej w stosunku do roku ubiegłego. Co wpływa na ten aspekt?
Orbis S.A.: Prosimy o doprecyzowanie pytania.
golden: Jaki na dziś jest stan członków programu lojalnościowego Le Club Accor Hotels?
Orbis S.A.: Ponad 200 tysięcy.
wizard: Dlaczego nie zostanie wypłacona dywidenda akcjonariuszom?
Orbis S.A.: Skąd ta informacja?
nick: Dlaczego spółka nie zamierza budować nowych hoteli od podstaw? Jakie są główne powody takiego podejścia zarządu?
Orbis S.A.: Strategia asset light...
Jasiu: co z dywidendami? Jak kształtuje się Wasza polityka dywidendowa?
Orbis S.A.: Zarząd na pewno będzie rekomendował wypłatę dywidendy za 2012 rok, ale jeszcze wciąż trwają analizy i konsultacje w celu ustalenia jej wysokości. Oczywiście decyzja o wypłacie i jej finalna wartość musi być zatwierdzona przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, które odbędzie się 24 czerwca br.
Pan: Do 2015 roku chcecie powiększyć ilość hoteli o 30. Czy jest to realny plan do zrealizowania?
Orbis S.A.: Wierzymy, że tak.
Jakub_s: 4-gwiazdowy Novotel w Łodzi będzie ostatnim hotelem budowanym z własnych środków? Jest to oficjalna informacja?
Orbis S.A.: Tak, oficjalna.
krzyśko77: Skąd wziął się tak duży wzrost kosztów operacyjnych?
Orbis S.A.: Proszę o doprecyzowanie pytania.
zaangażowany: Zdążycie w tym roku zakończyć proces optymalizacji grupy kapitałowej?
Orbis S.A.: Wierzymy, że tak.
szczurek: Chciałbym dowiedzieć się czy w najbliższych latach spółka planuje ekspansję w stronę europy zachodniej? Działalność Orbisu do tej pory koncentrowała się przede wszystkim w krajach bałtyckich.
Orbis S.A.: Nie planujemy, nasz obszar działania to Polska i kraje nadbałtyckie.
aron: W 2012 roku lepsze wyniki odnotowały hotele o wyższym i średnim standardzie. Główną przyczyną tego stanu była organizacja EURO2012 w Polsce. Czy w 2013 r. ta tendencja się utrzyma pomimo braku takiego wydarzenia na skalę europejską?
Orbis S.A.: Zbyt wcześnie, aby oceniać tendecje całoroczne.
książe: jaki posiadacie procentowy poziom kapitałów obcych?
Orbis S.A.: 6%
pstaniszewski@wp.pl: Piszecie Państwo o trudnym rynku ale jednocześnie frekwencja wzrosła o ponad 3.5 p.p. (45.3%). Jak to wytłumaczyć. Jaki pomysł ma zarząd na odwrócenie spadku rentowności dodatkowo przy spadku średniej cen za pokój o 14.6%. Co można zrobić z kosztami, które jak rozumiem w dużej mierze są stałe w krótkim i średnim okresie.
Orbis S.A.: 2 i 3 kwartał to miesiące o naturalnie wyższej frekwencji, a to powinno pozytywnie wpłynąć na średnią cenę.
łebski: podtrzymujecie plany, które w strategii rozwoju grupy mówiły o rozwoju opartym o franczyzę i umowy o zarządzanie?
Orbis S.A.: Zdecydowanie tak.
podróżnik: Jak kurs euro do złotego w IQ wpłynął na atrakcyjność polskiej bazy hotelowej dla turystów zagranicznych?
Orbis S.A.: W naszym przypadku miał marginalny wpływ.
Stowarzyszony: Jak znaczny zaobserwowaliście spadek w segmencie konferencji i szkoleń?
Orbis S.A.: Na to pytanie nie da się precyzyjnie odpowiedzieć. Zależy to od konkretnego rynku i hotelu. Ale w skali całego kraju obserwujemy mniejsze zainteresowanie klientów segmentu MICE, wynikające ze spowolnienia gospodarki.
pstaniszewski@wp.pl: Co jest przewagą konkurencyjną Orbisu w porównaniu do konkurencji?
Orbis S.A.: Wieloletnia obecność na wszystkich segmentach rynku, wsparta know-how międzynarodowego partnera biznesowego - Accor. (System rezerwacyjny, system szkoleń, narzędzia revenue management, system lojalnościowy, wsparcie techniczne, etc.)
pstaniszewski@wp.pl: Czytając sprawozdanie czy ja dobrze rozumiem, że gdyby skorygować EBITDA Q1 2013 o zysk na sprzedaży Merkury to strata netto z 5M wzrosła by do około 13M?
Orbis S.A.: Uzgodnienie wyniku znajduje się w sprawozdaniu finansowym Spółki na stronie 18, punkt 4.2.
pstaniszewski@wp.pl: O 16% spadło zatrudnienie rok do roku. Wyłączywszy zamknięte hotele jak kształtuje się wskaźnik zmiany zatrudnienia (like for like)?
Orbis S.A.: Nie dysponujemy ad hoc taką informacją, ale na pewno zanotowaliśmy spadek zatrudnienia.
Moderator: Dziękujemy, za wszystkie pytania.