Sztandarowym produktem Wind Mobile S.A. są platformy RBT (ring-back tones), które pozwalają zamienić standardowy sygnał oczekiwania na muzykę. Z usług Wind Mobile S.A. w tej dziedzinie korzystają obecnie wszyscy operatorzy komórkowi w Polsce, oferując tą usługę pod różnymi nazwami.
Ponadto, Wind Mobile S.A. oferuje operatorom komórkowym inne usługi jak outsourcing zarządzania usługami mobilnymi, rozwiązania technologiczne, serwery reklam mobilnych oraz tworzenie aplikacji na smartfony. Spółka planuje także rozwinąć innowacyjny system emisji reklam, wykorzystujący platformy RBT jak również system Open Ringback, standaryzujący usługi RBT z punktu widzenia abonenta.
Spółka posiada bardzo silną pozycję na polskim rynku, w wielu przypadkach będącym jedynym podmiotem oferującym usługi. Do jego klientów należą wszyscy operatorzy komórkowi obecni w Polsce (Play, Orange, Plus, T-Mobile, Cyfrowy Polsat) oraz NOVA z Islandii.
Wyniki finansowe
Źródło: Opracowanie Prometeia Capital na podstawie danych finansowych Spółki
Od momentu powstania Spółka co roku zwiększa przychody netto ze sprzedaży. W 2012 wzrosły one o 7% w stosunku do roku poprzedniego, co było możliwe dzięki rozszerzeniu oferty Wind Mobile S.A. o kolejny produkt, Open Ringback.
Wraz ze wzrostem przychodów ze sprzedaży rosną także EBITDA oraz zysk netto. W tym rekordowym dla Spółki roku zysk netto osiągnął 3,08 mln złotych (wzrost o 31% w stosunku do roku poprzedniego) a EBITDA 4,53 mln złotych (wzrost o 31% w stosunku do roku poprzedniego).
Źródło: Opracowanie Prometeia Capital na podstawie danych finansowych Spółki
Źródło: Opracowanie Prometeia Capital na podstawie danych finansowych Spółki
Warto zauważyć, że rozwój skali działalności Spółki nie odbywa się kosztem rentowności, które również wzrosły w stosunku do ubiegłego roku. W 2012 r. rentowność netto Spółki była na poziomie 23,44%, a ROA (return on assets) wyniósł 25,66%.
Analiza SWOT
Spółka jest innowacyjna i w toku swojej działalności udowodniła, że potrafi wprowadzać nowatorskie rozwiązania. Dzięki temu posiada szereg przewag konkurencyjnych, a w niektórych sferach jest jedyną firmą oferującą dane usługi. Porównanie to wypada bardzo dobrze również na tle Europy, dlatego w najbliższych latach Spółka planuje ekspansje na rynki zagraniczne.
Warto zwrócić uwagę, że Firmy dla których Spółka obecnie wykonuje usługi są częściami międzynarodowych koncernów, co może ułatwić Wind Mobile S.A. ekspansję zagraniczną.
Chociaż siłą napędową działalności Spółki są platformy RBT, w dziedzinie których Wind Mobile S.A. zdystansowała konkurencję, Spółka stara się w dalszym ciągu rozwijać usługi i wprowadzać do nich innowacje. Produkty Open Ringback oraz reklaMÓWKA oparte na platformach RBT są nowatorskimi rozwiązaniami, które według strategii zarządu mają znacząco zwiększyć przychody Spółki w przyszłości.
Jednocześnie trzeba zauważyć, że rynek, na którym Spółka opiera swoją działalność (telefony komórkowe i usługi dla operatorów) osiągnął wysokie nasycenie. Według raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2012 r. aktywowanych było 50,5 mln kart SIM, co oznacza, że na jedną osobę w Polsce przypada 1,3 telefonu. W związku z tym, nie należy się spodziewać, żeby rynek rozwijał się dynamicznie poprzez wzrost liczby użytkowników w najbliższych latach.
Czynnikiem ryzyka dla działalności Spółki jest trudność w oszacowaniu, jak przyjmą się nowe, obecnie rozwijane produkty – w szczególności reklaMÓWKA. Rozwiązania tego typu oferowane konsumentom w przeszłości zazwyczaj nie spotykały się z akceptacją konsumentów (m.in. Chill-Bill sieci 36,6 oraz operator Blyk z Wielkiej Brytanii), co oczywiście nie wyklucza sukcesu usługi świadczonej przez Emitenta.
Specyfiką działalności usługowej dla operatorów komórkowych jest ograniczona liczba potencjalnych odbiorców. Wprawdzie Wind Mobile S.A. ma doskonałą sytuację, ponieważ obsługuje wszystkich operatorów obecnych na polskim rynku, to jednak utrata któregokolwiek mocno zaważy na wynikach finansowych Spółki. Podobna sytuacja miała miejsce w pierwszym kwartale 2012 roku, kiedy zmiany organizacyjne w Polkomtelu utrudniły działalność Spółki i wpłynęły na jej wyniki.
Spółka posiada zdywersyfikowane portfolio produktów i usług, poza platformami RBT oferując m.in. serwery reklamowe, outsourcing zarządzania usługami, tworzenie aplikacji na smartfony oraz inne rozwiązania dla operatorów mobilnych. Zmniejsza to wrażliwość Spółki na zmiany na rynku oraz ewentualny brak sukcesu któregoś z rozwijanych produktów.
Powyższa analiza papierów wartościowych jest tylko i wyłącznie subiektywną opinią autora i nie jest rekomendacją w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz.U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715). Stąd SII oraz autor nie ponoszą odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie niniejszego opracowania.
Opracowanie: