Chat with us, powered by LiveChat

Zapis czata inwestorskiego - Intersport Polska SA - Komentarz do wyników osiągniętych w I półroczu 2013 roku

czat inwestorski

Temat czatu:

Komentarz do wyników osiągniętych
w I półroczu 2013 roku

3 września 2013

godz. 14.00

czat inwestorski

 

Na pytania inwestorów odpowiadał:

 

Artur MikołajkoArtur Mikołajko – od 25 lat Prezes Zarządu, współzałożyciel i główny akcjonariusz Spółki. Jego wieloletnie doświadczenie oraz znajomość polskiego rynku artykułów sportowych znakomicie przyczynia się sukcesu prowadzonego biznesu.

Pasjonuje się narciarstwem i żeglarstwem, czego dowodem są liczne uprawnienia m.in.: patent kapitana jachtowego Polskiego Związku Żeglarskiego, patent kapitana motorowodnego Polskiego Związku Motorowodnego, stopień instruktora narciarskiego Polskiego Związku Narciarskiego, stopień podharcmistrza Związku Harcerstwa Polskiego, uprawnienia nurkowe P1 CMAS. W roku 2009 dowodził (jako kapitan) wyprawą żeglarską wokół Przylądka Horn.

 

Opis Spółki:

 

Podstawowa działalność spółki INTERSPORT Polska S.A. polega na handlu detalicznym artykułami sportowymi w specjalistycznych sklepach sportowych o powierzchni około 1000 m2 zlokalizowanych w prestiżowych centrach handlowych dużych miast Polski.

 

Sklep IntersSport Polska

 

Spółka działa na polskim rynku artykułów sportowych od 1988 roku. Początkowo znana pod nazwami Centrum Sportu MAKS sp. z o.o. i MAKS SPORT S.A., a od 2005 roku jako INTERSPORT Polska S.A. Spółka podpisała wówczas Umowę Licencyjną z INTERSPORT Deutschland eG (IDE), działającą w imieniu właściciela znaków, tj. INTERSPORT International Corporation (IIC) i stała się wyłącznym w Polsce partnerem biznesowym Grupy INTERSPORT. Przynależność do największej na świecie Grupy INTERSPORT, zapewnia Spółce dostęp do najkorzystniejszych ofert produktowych, co gwarantuje klientom optymalne ceny w stosunku do jakości.

Każdy z salonów INTERSPORT posiada pełną gamę sprzętu do uprawiania około 40 dyscyplin sportowych. Marki wiodących producentów  takich jak: Adidas, Nike, Puma, Reebook, Salomon stanowią 80% całej oferty. Dodatkowo asortyment wzbogacony jest 
o OFERTY SPECJALNE, czyli specjalnie zaprojektowane modele, dostępne wyłącznie 
w sieci INTERSPORT, a znane już na świecie MARKI WŁASNEINTERSPORT.

Stałym klientom spółka INTERSPORT Polska S.A. proponuje udział w programie lojalnościowym „Dla Aktywnych”, zaś rodzicom uczestniczenie w SYSTEMIE WYMIANY NART DZIECIĘCYCH – TECNOPro. W wybranych placówkach działa  INTERSPORT RENT - system wypożyczenia topowych modeli nart oraz rakiet tenisowych. Uzupełnieniem oferty jest również  działający sezonowo SERWIS (narciarski, rowerowy, rolkowy i tenisowy). Profesjonalni pracownicy w salonie są gwarancją satysfakcji klienta.

 

W dniu 11 lipca 2006 roku Spółka INTERSPORT POLSKA S.A. zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.  Kapitał zakładowy dzieli się na 13.933.334 akcje, które uprawniają do oddania łącznie 20.600.000 głosów. Spółka jest objęta Programem Wspierania Płynności GPW z uwagi na niski free float.


 

Moderator: Witamy wszystkich Inwestorów, uczestniczących w czacie, dziękujemy za pierwsze pytania, czekamy na kolejne. Rozpoczynamy czat z Prezesem Arturem Mikołajko

 

 

wojna78: Ile spółka planuje otworzyć nowych salonów w przyszłym roku? Czy planowane sa jakieś zamknięcia salonów?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jeszcze w tym roku otwieramy w listopadzie nowy sklep w Galerii Bronowice, na wiosnę przyszłego roku nowy salon w CH Felicity w Lublinie, negocjujemy kolejne otwarcia. Stare sklepy każdorazowo analizujemy przy odnowieniu kolejnej umowy i podejmujemy decyzję biorąc pod uwagę rentowność sklepu.

 

 

Mariusz: Za jaką część przychodów odpowiadają marki własne? Coś się zmieniło w tym zakresie w ostatnich kwartałach?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Udział marek własnych jest na porównywalnym poziomie około kilkunastu procent. Marki własne dla Intersportu stanowią uzupełnienie na niższym i średnim poziomie oferty towarowej. Podstawą handlu Intersport jest handel wiodącymi światowymi markami, co odróżnia nas od konkurencji.

 

 

piłkarski: Na jakim asortymencie spółka notuje najwyższe rentowności?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Ciężki sprzęt sportowy: rowery, narty, sprzęt fitnesowy ma niską marżę, odzież jest na średniej marży, a akcesoria sportowe na najwyższej. W renomowanym sklepie sportowym musimy przedstawić klientowi ofertę wszystkich grup towarowych, z naciskiem na różnorodność.

 

 

konik: Intersport został oficjalnym sklepem MŚ w piłce nożnej. Ile to kosztowało i czy da się na tym zarobić wg Pana?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Spółkę Intersport Polska nie kosztowało to nic, ponieważ całkowity koszt licencji ponosi Intersport International. Nie będzie to efekt Euro 2012, ale spodziewamy się dodatkowego pobudzenia sprzedaży.

 

 

wojna78: Spółka Intersport optymalizuje sieć i zmniejsza swoje salony w centrach handlowych?, Czy planowane są kolejne modernizacje (gdzie i ile w tym roku i przyszłym)?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Optymalizacja sieci wynika głównie z lepszego zarządzania towarem przez magazyn centralny, stąd magazyny na sklepach możemy zmniejszyć, bez zmniejszenia sali sprzedaży. Polega to indywidualnym negocjacjom z każdym Centrum Handlowym- o kolejnych działaniach poinformujemy w raportach.

 

 

Łukasz: Byłem ostatnio w sklepie Intersport w CH Borek we Wrocławiu, został on przeniesiony do 2/3 razy mniejszego lokalu w którym jest naprawdę ubogi asortyment. Skąd taki ruch?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Celem działalności finansowej jest rentowność każdego sklepu, stąd podjęliśmy decyzję o przeniesieniu sklepu w Borku do innej lokalizacji, jednocześnie zmniejszając jego powierzchnię z 1200 na 800 m. Spowoduje to znaczne obniżenie kosztów czynszu oraz oszczędności w wynagrodzeniach pracowniczych. Nasza decyzja podyktowana była dostosowaniem powierzchni sklepu i oferty do potrzeb tego centrum handlowego, ma ona dla nas pozytywny wydźwięk finansowy.

 

 

Magda: Witam! Jakie są główne składniki aktywów trwałych?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Na aktywa trwałe w 91% składają się rzeczowe aktywa trwałe, z czego 41, 6 mln to budynki i lokale a 13,6 mln to inne środki trwałe- ulepszenia w obcych obiektach.

 

 

listonosz: Panie Prezesie, dlaczego przy malejących przychodach rosną zapasy?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: To nieprawda. Stan zapasów na 30.06.2013 wyniósł 50 621 tys. zł i był o prawie 10 mln mniejszy niż stan na 30.06.2012 (60 536 tys. złotych)

 

 

inwestor: interesuje mnie jaką dynamikę wykazują średnie płace w spółce?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Obecnie wynagrodzenia podstawowe są na tym samym poziomie co rok temu. A premie uzależnione są od efektów sklepów i pracy w centrali.

 

 

FED: W ostatnim czasie zwiększyliście udział produktów całorocznych. Czy ta decyzja bardziej ustabilizowała Waszą sytuację? Jeszcze nie tak dawno opieraliście się głównie na zimie.

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jest to w pełni świadoma decyzja mająca na celu zrównoważenie przychodów w okresie zimowym i letnim. 10 lat temu było to 70 do 30% na korzyśc zimy, obecnie jest to około 55% do 45%. Umocnienie sprzedaży kategorii całorocznych bardziej uniezależnia nas od warunków pogodowych.

 

 

Kuba: W takim razie chciałbym spytać czy planujecie poszerzenie marek własnych? Na ten moment dysponujecie 8.

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Oferta marek własnych jest spójna na całym świecie, jeżeli będą jakieś nowe marki Intersport to również pokażemy je w Polsce.

 

 

polak: Intersport stał się oficjalnym sklepem MŚ2014. Jak Pan Prezes ocenia potencjał sprzedażowy tych produktów? Czy w Polsce macie wyłączność na sprzedaż oficjalnych produktów?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Mamy wyłączność na niektóre produkty, np. na specjalne koszulki z oficjalnym logo. Natomiast piłka Adidas będzie dostępna również w innych sklepach. Od grudnia bieżącego roku będziemy te towary prezentowali na specjalnych stoiskach. Jeśli chodzi o potencjał to przewidujemy pozytywny efekt sprzedażowy. 

 

Jerzy: Na jakich produktach opieracie sprzedaż w okresie sierpień-wrzesień?

 

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Podstawowymi kategoriami w tym okresie są rowery, turystyka, running, pływanie, buty sportowe. We wszystkich tych kategoriach udało nam się zanotować w sierpniu wzrosty sprzedaży.

 

 

stowarzyszony: W II kwartale wynik netto odnotowaliście ponad milion zł starty. Co wpłynęło na ten stosunkowo słaby wynik?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Zawsze w II. kwartale w naszej historii odnotowujemy stratę, z uwagi na charakterystyczną dla branży sportowej sezonowość sprzedaży. Wiedząc o tym, staramy się uzyskać jak najlepszy wynik finansowy poprzez: wzrost sprzedaży i marży oraz ograniczenie kosztów w tym okresie.

 

wojna78: Jak wynik w I półroczu osiągnął sklep internetowy Intersport, czy wzrosła sprzedaż w porównaniu do analogicznego okresu roku 2012? Czy stawiacie również na rozwój tego kanału sprzedaży i upatruje w nim Pan dalsze wzrosty sprzedaży?

 

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Mamy oczywiście dwucyfrowy wzrost sprzedaży w tymkanale. I jeżeli dalej utrzyma się ta tendencja to będzie w przyszłości znaczącym kanałem sprzedaży- poświęcamy mu dużo uwagi.

 

 

akcjonariusz1: Jak ocenia pan ryzyko utraty sublicencji Intersport?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Ryzyko jest znikome, w 60-letniej historii grupy Intersport nikt jeszcze nigdy nie utracił licencji.

 

 

2013: Planujecie w najbliższym okresie kolejne zamknięcia sklepów? Wydaje mi się, że kiedyś placówek Intersport było więcej…

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie planujemy na razie żadnych zamknięć sklepów, w ciągu najbliższych 6 miesięcy otwieramy 2 nowe sklepy. O czym była już mowa wcześniej.

 

 

franki: Jak wygląda plan otwarcia nowych lokali w najbliższej przyszłości?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: W listopadzie tego roku otwieramy sklep w Galerii Bronowice w Krakowie, a w marcu 2014 sklep w Lublinie- Felicity. Cały czas poszukujemy atrakcyjnych lokalizacji, na dobrych warunkach finansowych.

 

 

ssebek: Licencja Intersportu obejmuje Polskę. Chciałbym spytać czy jest możliwa ekspansja na inne rynki?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie, mamy jedynie wyłączność na licencję ale tylko na terenie Polski.

 

 

zipp: Wyłączając przychody związane z EURO poprawiliście o 6,7% obrót w salonach. Czy taki wynik Was zadowala?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Tak, ponieważ jest to wzrost na tych samych sklepach i jeżeli będziemy potrafili utrzymać taki poziom wzrostu, to w niedalekiej przyszłości będziemy osiągać dobre wyniki finansowe.

 

 

Łukasz: Jaka jest strategia spółki na latach 2014-2015?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jeśli chodzi o rozwój sklepów to organiczny wzrost w najlepszych lokalizacjach, jeśli chodzi o asortyment to dalsza kontynuacja, wzmocnienie sprzedaży grup całorocznych.

 

 

investor_221: Uważa Pan, że przyszłoroczny mundial w Brazylii pomoże Intersportowi? Dobre wyniki sprzedażowe związane z Euro2012 w dużym stopniu były związane z sentymentem Polaków + ruchem turystów. Jakie są podstawy aby myśleć, że MŚ w odległej Brazylii odbija się pozytywnie na wyniku finansowym Intersport?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Każda duża impreza międzynarodowa, związana ze znaczącą kategorią, którą sprzedajmy ma pozytywny wpływ. Oczekujemy podobnego efektu jak podczas MŚ w RPA lub ME w Austrii- jesteśmy realistami.

 

 

trader: jednorazowe czynniki takie jak sprzedaż produktów związanych z EURO2012 pozytywnie pływały na osiągane przez Was wyniki sprzedażowe. Rozważacie wprowadzenie podobnych produktów, które popchnęły by sprzedaż - czy właśnie w tym miejscu widzicie szanse na powodzenie produktów związanych z MŚ?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Oczywiście chcielibyśmy, żeby Euro co roku odbywało sie w Polsce- jeśli może Pan w tym pomóc to będziemy wdzięczni - ale chyba to nierealne. Duże imprezy rządzą się swoimi prawami, i Intersport jako największa sieć sportowa na świecie ma w niej swój udział, co wpłynie również na poprawę sprzedaży w naszych sklepach.

 

 

fx.pl: Proszę wytłumaczyć spadek kosztów rodzajowych z 3,75 do 2,06 mln zł .

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Pozostałe koszty rodzajowe spadły z uwagi na mniejsze nakłady marketingowe, będące kosztem naszej firmy (duże kampanie marketingowe są współfinansowane w dużej mierze przez dystrybutorów).

 

 

cichy: Co zakładają plany inwestycyjne na 2014 rok?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: jak już dwukrotnie odpowiadałem wcześniej, w marcu 2014 planujemy otwarcie sklepu o powierzchni ok. 800 m. kw. w Lublinie-Felicity. Szukamy nowych, atrakcyjnych lokalizacji.

 

 

Łukasz: Czy planują Państwo dla Akcjonariuszy karty lojalnościowe?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Każdy akcjonariusz może zostać naszym stałym klientem i uczestniczyć w programie "Intersport dla aktywnych". Mamy już prawie 300 tys. uczestników- ZAPRASZAMY!

 

 

Łukasz: Wracając do pytania o zmianę powierzchni lokalu - Czy ten efekt finansowy nie będzie tylko krótkoterminowy, asortyment jest obecnie mocno odchudzony, brakuje rozmiarów i typów (np. brak bluz z długim rękawem do biegania - a idzie jesień)?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Asortyment runningowy tak dobrze sprzedawał się w całej Polsce, że brakował go we wszystkich sklepach, również w Borku. Jednocześnie proponujemy naszym klientom, specjalną usługę sprowadzenia dostępnego towaru z innego sklepu.

 

 

M@REK: W kwestii tego sklepu w CH Borek. Też mam podobne odczucie jak Pan. Poprzednia lokalizacja była zbyt duża jak na to centrum. Nie rozważaliście rezygnacji z tego obiektu? Wydaje się, że Borek lata świetności ma już za sobą...

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Zgadzam się z Pana opinią, ale ponieważ zaproponowano nam bardzo dobre warunki finansowe na stosunkowo krótki okres - spróbujemy sił w nowej lokalizacji.

 

 

bumbum: Czy uważa pan że cena akcji 1,94 zł to dobra cena? i czy w pełni przedstawiająca sytuacje finansową spółki.

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nasze akcje są niedoszacowane, uważam, że w niedalekiej przyszłości jest szansa, by zbliżyć się do ceny emisyjnej ( oczywiście po pokazaniu dobrych wyników naszej spółki, nad czym obecnie pracujemy).

 

 

czesław: W ostatnim roku kurs sporo stracił na wartości. Czego było to efektem?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Rolą Zarządu jest osiąganie jak najlepszych wyników finansowych, natomiast kurs akcji zależy od wielu czynników.

 

 

finansowy: Jak popularyzacja biegów w Polsce wpłynęła na zainteresowanie produktami typu running w Waszych sklepach?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jesteśmy zadowoleni, mamy dwucyfrowe wzrosty w kategorii running w każdym miesiącu.

 

 

plany: Jak ocenia Pan zmianę strategii Intersportu, która jeszcze niedawno zakładała, że głównie Waszą markę kojarzyło się z białym szaleństwem. Jak w tym momencie wygląda sprzedaż „nowych” asortymentów?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Zimy się skracają i musieliśmy dostosować naszą ofertę, wydaje się, że z dobrym skutkiem, bo nowe kategorie, na które postawiliśmy mają znaczące wzrosty. Nie rezygnujemy z szans dużej sprzedaży na towarach zimowych, ale jest ona niestety uzależniona od pogody, która w ostatnich latach bywa kapryśna.

 

 

czesław: Jaki procent sklepów jest obecnie nierentowny?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Większość sklepów jest rentowna. Niemniej jednak mamy kilka nierentownych sklepów i w związku z tym podejmujemy działania- obniżenie kosztów, dodatkowe działania marketingowe, wzrost sprzedaży - aby docelowo każdy sklep był rentowny.

 

 

klon: Skoro spółce udało się wynegocjować niższe czynsze w Galerii w Płocku to czy jest szansa na obniżenie czynszów w innych lokalizacjach? Podejmujecie jakieś działania w tym zakresie?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie jest to łatwe zadanie dla nas, ale prowadzimy rozmowy z niektórymi centrami handlowymi, w celu poprawy warunków finansowych.

 

 

easy_F: W jaki sposób zarząd chce zwiększać sprzedaż w najbliższych okresach?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: 1. Poprzez wzrost sprzedaży na kategoriach całorocznych. 2. Jeżeli warunki zimowe pozwolą, to są możliwe znaczące wzrosty artykułów zimowych. 3. Akcje marketingowe - poprzez pokazanie atrakcyjnych cen, chcemy przyciągnąć nowych klientów.

 

 

darek: Czy planowane jest rozszerzenie oferty produktowej o nowe asortymenty?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Na razie nie planujemy takich działań.

 

 

finansowy: czyli w zestawieniu z poprzednimi latami można wyciągnąć wiosek, że popularyzacja biegania przełożyła się na wyniki sprzedażowe w tym segmencie? Czy wpływ na to miało również lekkie "przebranżowienie", które w ostatnich latach poczyniliście?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Wzrost sprzedaży kategorii Running jest zasługą popularyzacji biegania w Polsce, oraz naszych działań w tym kierunku (specjalne cornery runningowe, organizacja spotkań biegowych, własna strona o bieganiu www.interrun.pl, akcje dla stałych klientów np. "Wybiegaj rabat").

 

 

brokers: miło to słyszeć, ponieważ czekam i czekam aż w końcu ten kurs ruszy...

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Również mi na tym zależy. 

 

 

karta: Ile procent wynajmowanej powierzchni jest opłacana poprzez czynsz w euro?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Około 80 %.

 

 

interesowany: Czy istnieje obecnie presja na wzrost cen wynajmowania lokali handlowych?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie, sytuacja wydaje się być stabilna z możliwością lekkich obniżek, ale oczywiście jest to indywidualne, w zależności od danego CH.

 

 

investor_221: Wiem, że raczej Prezesi niechętnie udzielają odpowiedzi na tego typu pytania, ale chciałbym dowiedzieć się jak ocenia Pan obecny kurs Intersportu?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jest moim zdaniem mocno niedoszacowany, dlatego pracujemy nad poprawą wyników, co powinno się przełożyć na znaczący wzrost kursu.

 

 

groom: Który segment produktów w Waszym asortymencie jest najbardziej odporny na czynniki pogodowe?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Najbardziej nieodporną kategorią jest sprzęt zimowy, pozostałe mają swoje sezonowe picki sprzedażowe. Odpowiadając bezpośrednio np. akcesoria pływackie - bo przecież ludzie pływają cały rok na basenach.

 

 

mario_king: i jeszcze jedno pytanie. Jaki udział w rynku obecnie posiadacie?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nasz udział, podobnie jak Decathlonu i Go Sportu rośnie. wynika to z tego, że wiele małych sklepów sportowych nie wytrzymuje konkurencji i się zamyka. Ponieważ nie ma żadnych dokładnych danych z rynku (oprócz naszych raportów) trudno dokładnie określić nasz udział. Szacujemy go na ok. 15 %.

 

 

mario_king: wspomina Pan Prezes o nowych sklepach Intersport. Chciałbym spytać po jakim okresie od otwarcia zakładacie break even?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Planujemy od 1-2 lat, jest to oczywiście uzależnione od lokalizacji i konkretnych warunków finansowych.

 

 

HEAD: Czy w takim oprócz czynszów, które opłacacie występują jeszcze są jeszcze inne rodzaje ekspozycji na ryzyko walutowe?

 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Około 20% naszych zakupów jest rozliczanych w Euro. Znacząca większość 80% w związku z tym nie jest wystawiona na ekspozycję walutową.

 

Moderator: Dziękujemy bardzo za wszystkie pytania! Zapraszamy do kontaktu poprzez stronę internetową www.inwestor.intersport.pl, archiwalny zapis czata zostanie opublikowany na naszej stronie oraz stronie SII.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie