Temat czatu: Komentarz do wyników osiągniętych |
|
3 września 2013 godz. 14.00 |
Na pytania inwestorów odpowiadał:
Artur Mikołajko – od 25 lat Prezes Zarządu, współzałożyciel i główny akcjonariusz Spółki. Jego wieloletnie doświadczenie oraz znajomość polskiego rynku artykułów sportowych znakomicie przyczynia się sukcesu prowadzonego biznesu.
Pasjonuje się narciarstwem i żeglarstwem, czego dowodem są liczne uprawnienia m.in.: patent kapitana jachtowego Polskiego Związku Żeglarskiego, patent kapitana motorowodnego Polskiego Związku Motorowodnego, stopień instruktora narciarskiego Polskiego Związku Narciarskiego, stopień podharcmistrza Związku Harcerstwa Polskiego, uprawnienia nurkowe P1 CMAS. W roku 2009 dowodził (jako kapitan) wyprawą żeglarską wokół Przylądka Horn.
Opis Spółki:
Podstawowa działalność spółki INTERSPORT Polska S.A. polega na handlu detalicznym artykułami sportowymi w specjalistycznych sklepach sportowych o powierzchni około 1000 m2 zlokalizowanych w prestiżowych centrach handlowych dużych miast Polski.
Spółka działa na polskim rynku artykułów sportowych od 1988 roku. Początkowo znana pod nazwami Centrum Sportu MAKS sp. z o.o. i MAKS SPORT S.A., a od 2005 roku jako INTERSPORT Polska S.A. Spółka podpisała wówczas Umowę Licencyjną z INTERSPORT Deutschland eG (IDE), działającą w imieniu właściciela znaków, tj. INTERSPORT International Corporation (IIC) i stała się wyłącznym w Polsce partnerem biznesowym Grupy INTERSPORT. Przynależność do największej na świecie Grupy INTERSPORT, zapewnia Spółce dostęp do najkorzystniejszych ofert produktowych, co gwarantuje klientom optymalne ceny w stosunku do jakości.
Każdy z salonów INTERSPORT posiada pełną gamę sprzętu do uprawiania około 40 dyscyplin sportowych. Marki wiodących producentów takich jak: Adidas, Nike, Puma, Reebook, Salomon stanowią 80% całej oferty. Dodatkowo asortyment wzbogacony jest
o OFERTY SPECJALNE, czyli specjalnie zaprojektowane modele, dostępne wyłącznie
w sieci INTERSPORT, a znane już na świecie MARKI WŁASNEINTERSPORT.
Stałym klientom spółka INTERSPORT Polska S.A. proponuje udział w programie lojalnościowym „Dla Aktywnych”, zaś rodzicom uczestniczenie w SYSTEMIE WYMIANY NART DZIECIĘCYCH – TECNOPro. W wybranych placówkach działa INTERSPORT RENT - system wypożyczenia topowych modeli nart oraz rakiet tenisowych. Uzupełnieniem oferty jest również działający sezonowo SERWIS (narciarski, rowerowy, rolkowy i tenisowy). Profesjonalni pracownicy w salonie są gwarancją satysfakcji klienta.
W dniu 11 lipca 2006 roku Spółka INTERSPORT POLSKA S.A. zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Kapitał zakładowy dzieli się na 13.933.334 akcje, które uprawniają do oddania łącznie 20.600.000 głosów. Spółka jest objęta Programem Wspierania Płynności GPW z uwagi na niski free float.
Moderator: Witamy wszystkich Inwestorów, uczestniczących w czacie, dziękujemy za pierwsze pytania, czekamy na kolejne. Rozpoczynamy czat z Prezesem Arturem Mikołajko
wojna78: Ile spółka planuje otworzyć nowych salonów w przyszłym roku? Czy planowane sa jakieś zamknięcia salonów?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jeszcze w tym roku otwieramy w listopadzie nowy sklep w Galerii Bronowice, na wiosnę przyszłego roku nowy salon w CH Felicity w Lublinie, negocjujemy kolejne otwarcia. Stare sklepy każdorazowo analizujemy przy odnowieniu kolejnej umowy i podejmujemy decyzję biorąc pod uwagę rentowność sklepu.
Mariusz: Za jaką część przychodów odpowiadają marki własne? Coś się zmieniło w tym zakresie w ostatnich kwartałach?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Udział marek własnych jest na porównywalnym poziomie około kilkunastu procent. Marki własne dla Intersportu stanowią uzupełnienie na niższym i średnim poziomie oferty towarowej. Podstawą handlu Intersport jest handel wiodącymi światowymi markami, co odróżnia nas od konkurencji.
piłkarski: Na jakim asortymencie spółka notuje najwyższe rentowności?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Ciężki sprzęt sportowy: rowery, narty, sprzęt fitnesowy ma niską marżę, odzież jest na średniej marży, a akcesoria sportowe na najwyższej. W renomowanym sklepie sportowym musimy przedstawić klientowi ofertę wszystkich grup towarowych, z naciskiem na różnorodność.
konik: Intersport został oficjalnym sklepem MŚ w piłce nożnej. Ile to kosztowało i czy da się na tym zarobić wg Pana?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Spółkę Intersport Polska nie kosztowało to nic, ponieważ całkowity koszt licencji ponosi Intersport International. Nie będzie to efekt Euro 2012, ale spodziewamy się dodatkowego pobudzenia sprzedaży.
wojna78: Spółka Intersport optymalizuje sieć i zmniejsza swoje salony w centrach handlowych?, Czy planowane są kolejne modernizacje (gdzie i ile w tym roku i przyszłym)?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Optymalizacja sieci wynika głównie z lepszego zarządzania towarem przez magazyn centralny, stąd magazyny na sklepach możemy zmniejszyć, bez zmniejszenia sali sprzedaży. Polega to indywidualnym negocjacjom z każdym Centrum Handlowym- o kolejnych działaniach poinformujemy w raportach.
Łukasz: Byłem ostatnio w sklepie Intersport w CH Borek we Wrocławiu, został on przeniesiony do 2/3 razy mniejszego lokalu w którym jest naprawdę ubogi asortyment. Skąd taki ruch?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Celem działalności finansowej jest rentowność każdego sklepu, stąd podjęliśmy decyzję o przeniesieniu sklepu w Borku do innej lokalizacji, jednocześnie zmniejszając jego powierzchnię z 1200 na 800 m. Spowoduje to znaczne obniżenie kosztów czynszu oraz oszczędności w wynagrodzeniach pracowniczych. Nasza decyzja podyktowana była dostosowaniem powierzchni sklepu i oferty do potrzeb tego centrum handlowego, ma ona dla nas pozytywny wydźwięk finansowy.
Magda: Witam! Jakie są główne składniki aktywów trwałych?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Na aktywa trwałe w 91% składają się rzeczowe aktywa trwałe, z czego 41, 6 mln to budynki i lokale a 13,6 mln to inne środki trwałe- ulepszenia w obcych obiektach.
listonosz: Panie Prezesie, dlaczego przy malejących przychodach rosną zapasy?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: To nieprawda. Stan zapasów na 30.06.2013 wyniósł 50 621 tys. zł i był o prawie 10 mln mniejszy niż stan na 30.06.2012 (60 536 tys. złotych)
inwestor: interesuje mnie jaką dynamikę wykazują średnie płace w spółce?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Obecnie wynagrodzenia podstawowe są na tym samym poziomie co rok temu. A premie uzależnione są od efektów sklepów i pracy w centrali.
FED: W ostatnim czasie zwiększyliście udział produktów całorocznych. Czy ta decyzja bardziej ustabilizowała Waszą sytuację? Jeszcze nie tak dawno opieraliście się głównie na zimie.
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jest to w pełni świadoma decyzja mająca na celu zrównoważenie przychodów w okresie zimowym i letnim. 10 lat temu było to 70 do 30% na korzyśc zimy, obecnie jest to około 55% do 45%. Umocnienie sprzedaży kategorii całorocznych bardziej uniezależnia nas od warunków pogodowych.
Kuba: W takim razie chciałbym spytać czy planujecie poszerzenie marek własnych? Na ten moment dysponujecie 8.
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Oferta marek własnych jest spójna na całym świecie, jeżeli będą jakieś nowe marki Intersport to również pokażemy je w Polsce.
polak: Intersport stał się oficjalnym sklepem MŚ2014. Jak Pan Prezes ocenia potencjał sprzedażowy tych produktów? Czy w Polsce macie wyłączność na sprzedaż oficjalnych produktów?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Mamy wyłączność na niektóre produkty, np. na specjalne koszulki z oficjalnym logo. Natomiast piłka Adidas będzie dostępna również w innych sklepach. Od grudnia bieżącego roku będziemy te towary prezentowali na specjalnych stoiskach. Jeśli chodzi o potencjał to przewidujemy pozytywny efekt sprzedażowy.
Jerzy: Na jakich produktach opieracie sprzedaż w okresie sierpień-wrzesień?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Podstawowymi kategoriami w tym okresie są rowery, turystyka, running, pływanie, buty sportowe. We wszystkich tych kategoriach udało nam się zanotować w sierpniu wzrosty sprzedaży.
stowarzyszony: W II kwartale wynik netto odnotowaliście ponad milion zł starty. Co wpłynęło na ten stosunkowo słaby wynik?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Zawsze w II. kwartale w naszej historii odnotowujemy stratę, z uwagi na charakterystyczną dla branży sportowej sezonowość sprzedaży. Wiedząc o tym, staramy się uzyskać jak najlepszy wynik finansowy poprzez: wzrost sprzedaży i marży oraz ograniczenie kosztów w tym okresie.
wojna78: Jak wynik w I półroczu osiągnął sklep internetowy Intersport, czy wzrosła sprzedaż w porównaniu do analogicznego okresu roku 2012? Czy stawiacie również na rozwój tego kanału sprzedaży i upatruje w nim Pan dalsze wzrosty sprzedaży?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Mamy oczywiście dwucyfrowy wzrost sprzedaży w tymkanale. I jeżeli dalej utrzyma się ta tendencja to będzie w przyszłości znaczącym kanałem sprzedaży- poświęcamy mu dużo uwagi.
akcjonariusz1: Jak ocenia pan ryzyko utraty sublicencji Intersport?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Ryzyko jest znikome, w 60-letniej historii grupy Intersport nikt jeszcze nigdy nie utracił licencji.
2013: Planujecie w najbliższym okresie kolejne zamknięcia sklepów? Wydaje mi się, że kiedyś placówek Intersport było więcej…
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie planujemy na razie żadnych zamknięć sklepów, w ciągu najbliższych 6 miesięcy otwieramy 2 nowe sklepy. O czym była już mowa wcześniej.
franki: Jak wygląda plan otwarcia nowych lokali w najbliższej przyszłości?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: W listopadzie tego roku otwieramy sklep w Galerii Bronowice w Krakowie, a w marcu 2014 sklep w Lublinie- Felicity. Cały czas poszukujemy atrakcyjnych lokalizacji, na dobrych warunkach finansowych.
ssebek: Licencja Intersportu obejmuje Polskę. Chciałbym spytać czy jest możliwa ekspansja na inne rynki?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie, mamy jedynie wyłączność na licencję ale tylko na terenie Polski.
zipp: Wyłączając przychody związane z EURO poprawiliście o 6,7% obrót w salonach. Czy taki wynik Was zadowala?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Tak, ponieważ jest to wzrost na tych samych sklepach i jeżeli będziemy potrafili utrzymać taki poziom wzrostu, to w niedalekiej przyszłości będziemy osiągać dobre wyniki finansowe.
Łukasz: Jaka jest strategia spółki na latach 2014-2015?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jeśli chodzi o rozwój sklepów to organiczny wzrost w najlepszych lokalizacjach, jeśli chodzi o asortyment to dalsza kontynuacja, wzmocnienie sprzedaży grup całorocznych.
investor_221: Uważa Pan, że przyszłoroczny mundial w Brazylii pomoże Intersportowi? Dobre wyniki sprzedażowe związane z Euro2012 w dużym stopniu były związane z sentymentem Polaków + ruchem turystów. Jakie są podstawy aby myśleć, że MŚ w odległej Brazylii odbija się pozytywnie na wyniku finansowym Intersport?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Każda duża impreza międzynarodowa, związana ze znaczącą kategorią, którą sprzedajmy ma pozytywny wpływ. Oczekujemy podobnego efektu jak podczas MŚ w RPA lub ME w Austrii- jesteśmy realistami.
trader: jednorazowe czynniki takie jak sprzedaż produktów związanych z EURO2012 pozytywnie pływały na osiągane przez Was wyniki sprzedażowe. Rozważacie wprowadzenie podobnych produktów, które popchnęły by sprzedaż - czy właśnie w tym miejscu widzicie szanse na powodzenie produktów związanych z MŚ?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Oczywiście chcielibyśmy, żeby Euro co roku odbywało sie w Polsce- jeśli może Pan w tym pomóc to będziemy wdzięczni - ale chyba to nierealne. Duże imprezy rządzą się swoimi prawami, i Intersport jako największa sieć sportowa na świecie ma w niej swój udział, co wpłynie również na poprawę sprzedaży w naszych sklepach.
fx.pl: Proszę wytłumaczyć spadek kosztów rodzajowych z 3,75 do 2,06 mln zł .
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Pozostałe koszty rodzajowe spadły z uwagi na mniejsze nakłady marketingowe, będące kosztem naszej firmy (duże kampanie marketingowe są współfinansowane w dużej mierze przez dystrybutorów).
cichy: Co zakładają plany inwestycyjne na 2014 rok?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: jak już dwukrotnie odpowiadałem wcześniej, w marcu 2014 planujemy otwarcie sklepu o powierzchni ok. 800 m. kw. w Lublinie-Felicity. Szukamy nowych, atrakcyjnych lokalizacji.
Łukasz: Czy planują Państwo dla Akcjonariuszy karty lojalnościowe?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Każdy akcjonariusz może zostać naszym stałym klientem i uczestniczyć w programie "Intersport dla aktywnych". Mamy już prawie 300 tys. uczestników- ZAPRASZAMY!
Łukasz: Wracając do pytania o zmianę powierzchni lokalu - Czy ten efekt finansowy nie będzie tylko krótkoterminowy, asortyment jest obecnie mocno odchudzony, brakuje rozmiarów i typów (np. brak bluz z długim rękawem do biegania - a idzie jesień)?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Asortyment runningowy tak dobrze sprzedawał się w całej Polsce, że brakował go we wszystkich sklepach, również w Borku. Jednocześnie proponujemy naszym klientom, specjalną usługę sprowadzenia dostępnego towaru z innego sklepu.
M@REK: W kwestii tego sklepu w CH Borek. Też mam podobne odczucie jak Pan. Poprzednia lokalizacja była zbyt duża jak na to centrum. Nie rozważaliście rezygnacji z tego obiektu? Wydaje się, że Borek lata świetności ma już za sobą...
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Zgadzam się z Pana opinią, ale ponieważ zaproponowano nam bardzo dobre warunki finansowe na stosunkowo krótki okres - spróbujemy sił w nowej lokalizacji.
bumbum: Czy uważa pan że cena akcji 1,94 zł to dobra cena? i czy w pełni przedstawiająca sytuacje finansową spółki.
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nasze akcje są niedoszacowane, uważam, że w niedalekiej przyszłości jest szansa, by zbliżyć się do ceny emisyjnej ( oczywiście po pokazaniu dobrych wyników naszej spółki, nad czym obecnie pracujemy).
czesław: W ostatnim roku kurs sporo stracił na wartości. Czego było to efektem?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Rolą Zarządu jest osiąganie jak najlepszych wyników finansowych, natomiast kurs akcji zależy od wielu czynników.
finansowy: Jak popularyzacja biegów w Polsce wpłynęła na zainteresowanie produktami typu running w Waszych sklepach?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jesteśmy zadowoleni, mamy dwucyfrowe wzrosty w kategorii running w każdym miesiącu.
plany: Jak ocenia Pan zmianę strategii Intersportu, która jeszcze niedawno zakładała, że głównie Waszą markę kojarzyło się z białym szaleństwem. Jak w tym momencie wygląda sprzedaż „nowych” asortymentów?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Zimy się skracają i musieliśmy dostosować naszą ofertę, wydaje się, że z dobrym skutkiem, bo nowe kategorie, na które postawiliśmy mają znaczące wzrosty. Nie rezygnujemy z szans dużej sprzedaży na towarach zimowych, ale jest ona niestety uzależniona od pogody, która w ostatnich latach bywa kapryśna.
czesław: Jaki procent sklepów jest obecnie nierentowny?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Większość sklepów jest rentowna. Niemniej jednak mamy kilka nierentownych sklepów i w związku z tym podejmujemy działania- obniżenie kosztów, dodatkowe działania marketingowe, wzrost sprzedaży - aby docelowo każdy sklep był rentowny.
klon: Skoro spółce udało się wynegocjować niższe czynsze w Galerii w Płocku to czy jest szansa na obniżenie czynszów w innych lokalizacjach? Podejmujecie jakieś działania w tym zakresie?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie jest to łatwe zadanie dla nas, ale prowadzimy rozmowy z niektórymi centrami handlowymi, w celu poprawy warunków finansowych.
easy_F: W jaki sposób zarząd chce zwiększać sprzedaż w najbliższych okresach?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: 1. Poprzez wzrost sprzedaży na kategoriach całorocznych. 2. Jeżeli warunki zimowe pozwolą, to są możliwe znaczące wzrosty artykułów zimowych. 3. Akcje marketingowe - poprzez pokazanie atrakcyjnych cen, chcemy przyciągnąć nowych klientów.
darek: Czy planowane jest rozszerzenie oferty produktowej o nowe asortymenty?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Na razie nie planujemy takich działań.
finansowy: czyli w zestawieniu z poprzednimi latami można wyciągnąć wiosek, że popularyzacja biegania przełożyła się na wyniki sprzedażowe w tym segmencie? Czy wpływ na to miało również lekkie "przebranżowienie", które w ostatnich latach poczyniliście?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Wzrost sprzedaży kategorii Running jest zasługą popularyzacji biegania w Polsce, oraz naszych działań w tym kierunku (specjalne cornery runningowe, organizacja spotkań biegowych, własna strona o bieganiu www.interrun.pl, akcje dla stałych klientów np. "Wybiegaj rabat").
brokers: miło to słyszeć, ponieważ czekam i czekam aż w końcu ten kurs ruszy...
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Również mi na tym zależy.
karta: Ile procent wynajmowanej powierzchni jest opłacana poprzez czynsz w euro?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Około 80 %.
interesowany: Czy istnieje obecnie presja na wzrost cen wynajmowania lokali handlowych?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie, sytuacja wydaje się być stabilna z możliwością lekkich obniżek, ale oczywiście jest to indywidualne, w zależności od danego CH.
investor_221: Wiem, że raczej Prezesi niechętnie udzielają odpowiedzi na tego typu pytania, ale chciałbym dowiedzieć się jak ocenia Pan obecny kurs Intersportu?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jest moim zdaniem mocno niedoszacowany, dlatego pracujemy nad poprawą wyników, co powinno się przełożyć na znaczący wzrost kursu.
groom: Który segment produktów w Waszym asortymencie jest najbardziej odporny na czynniki pogodowe?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Najbardziej nieodporną kategorią jest sprzęt zimowy, pozostałe mają swoje sezonowe picki sprzedażowe. Odpowiadając bezpośrednio np. akcesoria pływackie - bo przecież ludzie pływają cały rok na basenach.
mario_king: i jeszcze jedno pytanie. Jaki udział w rynku obecnie posiadacie?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nasz udział, podobnie jak Decathlonu i Go Sportu rośnie. wynika to z tego, że wiele małych sklepów sportowych nie wytrzymuje konkurencji i się zamyka. Ponieważ nie ma żadnych dokładnych danych z rynku (oprócz naszych raportów) trudno dokładnie określić nasz udział. Szacujemy go na ok. 15 %.
mario_king: wspomina Pan Prezes o nowych sklepach Intersport. Chciałbym spytać po jakim okresie od otwarcia zakładacie break even?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Planujemy od 1-2 lat, jest to oczywiście uzależnione od lokalizacji i konkretnych warunków finansowych.
HEAD: Czy w takim oprócz czynszów, które opłacacie występują jeszcze są jeszcze inne rodzaje ekspozycji na ryzyko walutowe?
Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Około 20% naszych zakupów jest rozliczanych w Euro. Znacząca większość 80% w związku z tym nie jest wystawiona na ekspozycję walutową.
Moderator: Dziękujemy bardzo za wszystkie pytania! Zapraszamy do kontaktu poprzez stronę internetową www.inwestor.intersport.pl, archiwalny zapis czata zostanie opublikowany na naszej stronie oraz stronie SII.