Dziś miałem okazję porozmawiać z przedstawicielem Amiki na temat obecnej sytuacji. Wroniecka spółka ma ekspozycję na rynek rosyjski ok. 25% przychodów (434 mln zł przy sprzedaży całkowitej 1,65 mld zł w 2013 r.). Rosja charakteryzuje się wyższymi marżami niż np. rynek polski. Na razie spółka nie widzi żadnych zagrożeń i bardzo spokojnie podchodzi do obecnej sytuacji. Na rynku ukraińskim wcześniej Amica zapowiadała wzrosty sprzedaży, obecnie oczekuje ustabilizowanie na dotychczasowym poziomie. Wielkość sprzedaży na Ukrainie jest jednak bardzo niska – kilka milionów euro rocznie. Jeśli faktycznie będzie coś się działo w negatywnych kontaktach Rosja vs. reszta świata, to wówczas zarząd Amiki będzie zmuszony do odpowiedniego działania.
Amica na rynku rosyjskim
Pamiętajmy, że sprzedaż w Rosji to też osłabiający się rubel, wpływający na rentowność tego kierunku. Amica od września 2013 r. zaczęła podnosić ceny na rynku rosyjskim, robiąc to stopniowo. Z kolei jak informuje przedstawiciel spółki, główni konkurenci na tamtejszym rynku podwyższyli swoje ceny skokowo dopiero teraz i to o 10-15%. Według niego jest to sprzyjający czynnik dla pozycji rynkowej Amiki na rynku rosyjskim w najbliższych miesiącach.
W Wielkiej Brytanii spółka oczekuje skokowego wzrostu sprzedaży. Na horyzoncie ma kolejne duże przetargi. Poziom sprzedaży może osiągnąć w tym roku poziom rynku skandynawskiego (w 2013 r. 148 mln zł vs 34 mln zł Wlk. Brytania).
We Wronkach Amica może zwiększyć (planuje) w 4 lata moce produkcyjne sprzętu grzejnego z 1,25 mln sztuk do 1,8 mln sztuk. Capex na to to ok. 120 mln zł, ale 40% wydatków inwestycyjnych odliczy z podatku dochodowego – obecność w specjalnej strefie ekonomicznej. O potencjalnych (dużych) oszczędnościach podatkowych pisaliśmy już w naszym raporcie analitycznym.
Zagraniczne przejęcia
Amica wciąż rozgląda się na rynku zagranicznych przejęć. We Włoszech ma teraz na oku 3-4 producentów, którzy wydają się interesującymi podmiotami do przejęcia. Ich obroty to po ok. 30-50 mln euro rocznie.
Spółka może wypłacić dywidendę mimo planów inwestycyjnych. Proponowaną wysokość dywidendy powinniśmy poznać na początku maja.
Spółka we własnej ocenie dobrze wykorzystała powstałą lukę na rynku po upadku Mastercooka (w 4q 2013r.). Więcej niż dwie na trzy kuchenki wolnostojące sprzedawane w Polsce pochodzą już z Amiki. Wyniki za 1q 2014 r. pokażą jaką faktycznie część tortu po Mastercooku przejęła Amica.
W samym czwartym kwartale zysk operacyjny wzrósł o około 50% przy rosnącej sprzedaży. To pokazuje wzrost efektywności na tle rosnącej skali działalności.
Więcej: