Końcówka roku 2013 stała w Polsce pod znakiem IPO. Po wielu udanych debiutach, jak na przykład PKP Cargo, inwestorzy oczekiwali na kolejne. Jednak były one jak kropla w morzu w porównaniu z tym, co za chwilę nastąpi w Nowym Jorku.
Chiński gigant e-commerce debiutuje na amerykańskiej giełdzie
Alibaba, największa platforma handlowa w Internecie, planuje największe IPO w historii amerykańskiej giełdy. Spółka chce pozyskać nawet do 20 mld dolarów. Dotychczas największy debiut należy do Visy z 2008 roku, w wysokości 19,65 mld dolarów. Kapitalizacja spółki Alibaba po wejściu na giełdę może wynieść nawet 250 mld dolarów, co postawi spółkę w pozycji jednej z największych na amerykańskim rynku, tuż obok Apple, Google czy Microsoft. Warto zauważyć, że chiński gigant tak skonstruował swoje IPO, że inwestorzy nie staną się właścicielami spółki. Akcje zostaną wyemitowane przez Alibaba Group Holding Limited, zarejestrowane na Kajmanach, do którego należy Alibaba.
Źródło: online.wjs.com
Sama spółka to internetowy koncern z Chin z branży e-commerce, skupiony głównie na zakupach i płatnościach on-line. Spółka zdominowała rynek chiński, warty 300 mld dolarów, osiągając w nim 80% udziałów. W poprzednim roku portale spółki odwiedziło 231 mln osób, którzy dokonali zakupów na łącznie 248 mld dolarów. Przychody spółki wyniosły 3 mld dolarów, a zyski netto 1,36 mld dolarów. Daje to przyrost odpowiednio o 66% oraz 110%.
Rodzime IPO
W poprzednim roku największe IPO dotyczyło spółki Energa i wyniosło 2,41 mld zł, co w przeliczeniu na dolary po dzisiejszym kursie wynosi 0,80 mld dolarów. W całym 2013 roku łączna wartość ofert wyniosła ponad 5 mld zł, a więc około 1,66 mld dolarów. W ciągu ostatnich 4 lat największym debiutantem było PZU w 2010 roku, z ofertą na 8,07 mld zł. Po przeliczeniu według kursu z dnia debiutu PZU, IPO wyniosło 2,57 mld dolarów.
Kapitalizacja podstawowego rynku GPW wynosi 884,95 mld zł. Po przeliczeniu na dolary według dzisiejszego kursu daje to 294,57 mld dolarów. Oferta chińskiego giganta stanowi prawie 7% wartości polskiego rynku. Powyższe porównania z rodzimym rynkiem obrazują, jak ogromna jest oferta chińskiej Alibaby.