Chat with us, powered by LiveChat

Relacja z konferencji wynikowej CCC, miała być strata, a jest zysk

Skomentuj artykuł
© konradbak - fotolia.pl

Dzisiaj (8 maja 2014 r.) o godzinie 10:00 odbyła się konferencja wynikowa CCC. Przed otwarciem notowań spółka upubliczniła wyniki za 1q’14. Sprzedaż była wyższa o 62,6% wobec 1q’13 i wyniosła 359,7 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł 5,0 mln zł wobec -33,9 mln zł rok wcześniej, a zysk netto wyniósł 0,4 mln zł wobec -39,6 mln zł. Pamiętajmy, że pierwszy kwartał roku kalendarzowego jest najsłabszym okresem w roku.

Wyniki powyżej wewnętrznego budżetu, dominuje wciąż rynek krajowy

Według Piotra Nowjalisa (wiceprezes CCC) wyniki były bardzo dobre, gdyż znacznie odbiegały (pozytywnie) od wewnętrznych budżetów na rok 2014. Spółka zakładała, że po pierwszym kwartale będzie na minusie … dużym, bo 27 mln zł. Tymczasem jest na plusie. Driverem wzrostu wciąż pozostaje rynek polski i to się nie zmieni w najbliższych latach. Sprzedaż krajowa miała udział 72% w całej grupie wobec 81% w porównywalnym okresie. Na polskim rynku spółka osiąga najwyższe zyskowności, chociażby biorąc pod uwagę wskaźnik sprzedaży na 1m2 powierzchni handlowej przy niskich kosztach. Na koniec 1q’14 CCC posiadało 461 lokali w Polsce (własne i agencyjne) plus 35 sklepów franczyzowych. W całej grupie łącząc pozostałe kraje funkcjonuje 707 sklepów. W zakresie ekspansji zagranicznej podkreślono trafność decyzji wejścia z sukcesem na rynek Austrii, Słowenii, Chorwacji i Niemiec. W tym ostatnim kraju działa już 7 sklepów, a w ciągu najbliższych tygodni zostaną uruchomione 2 kolejne. Spółka otwiera sklepy wyłącznie w galeriach handlowych. Podtrzymano z pewnością plan powiększenia w tym roku powierzchni handlowej (otwieranie nowych sklepów plus powiększanie obecnych punktów) o 75 tys. m2. W 2015 r. będzie to dodatkowe 80-95 tys. m2. Wiceprezes dodał, że obecnie sklepy CCC potrzebują min. 500 m2 powierzchni, by móc efektywnie prezentować całe swoje portfolio. Jest to powierzchni większa od średnich powierzchni innych sklepów w kraju (ok. 300 m2).

Turcja pozostaje znakiem zapytania

W przeciwieństwie do innych nowych rynków, Turcja pozostaje niewiadomą dla zarządu. Funkcjonujące tam 2 sklepy CCC nie przynoszą zakładanych efektów sprzedażowych. Zarząd nie jest obecnie przekonany, czy ekspansja w Turcji będzie równie szybka i zdecydowana jak w przypadku 4 nowych rynków.

Co ciekawego w RZiS i bilansie?

Uwagę w RZiS zwraca duża różnica między zyskiem brutto a zyskiem netto. Są to odpowiednio kwoty 2,2 mln zł i 0,4 mln zł. Jest to efekt braku możliwości konsolidowania wyników na poziomie grupy osiąganych przez poszczególne spółki zależne z różnych państw. Spółki zyskowne w danym kraju płacą normalne podatki, a spółki na minusie z pozostałych krajów nie mogą być konsolidowane z zyskownymi. Mocno rosną też zapasy i należności handlowe w bilansie. To z kolei efekt przygotowań kapitału obrotowego do sezonu jesienno-zimowego. Pod należnościami kryją się zaliczki płacone chińskim fabrykom. Istotnie rosną też krótkoterminowe pożyczki i kredyty bankowe – są to linie kredytowe, które finansują kapitał obrotowy. Mimo wzrostu sumy kredytów i pożyczek do 539 mln zł, na kontach spółki jest niespełna 200 mln zł środków pieniężnych. Po co spółka trzyma tak dużo środków? Otóż dużą część stanowią pozycje walutowe pokrywające przyszłe płatności za sezon jesienno-zimowy. To również element zabezpieczenia ryzyka walutowego. Obecnie dług netto do EBITDA wynosi 1,4. Maksymalna wartość tego wskaźnika przyjęta przez zarząd to 2,0. Może być ona osiągnięta według założeń w 1 i 3 kwartale 2015 roku.

Dalsza, dynamiczna ekspansja i jej źródła finansowania

Na otwarcia nowych sklepów w 2014 i 2015 r. zostanie wydanych 200 mln zł, dodatkowo 60 mln zł pochłonie inwestycja we własne centrum logistyczne w Polkowicach. Aby sfinansować ten rozwój CCC rozpoczęło proces pozyskiwania finansowania. W pierwszej kolejności zostaną wyemitowane obligacje w pln 3-4 letnie. Zarząd jest już na ostatniej prostej przy podpisywaniu szczegółów w tym zakresie. Wartość programu to 500 mln zł w ciągu 3 lat. W tym roku spółka ma wyemitować obligacje za 100 mln zł. Na najbliższym walnym zgromadzeniu zostanie przedstawiona propozycja uchwały o stworzeniu kapitału docelowego do 10% obecnej ilości akcji, czyli do 3,84 mln akcji. Przy obecnych cenach przyniosłoby to spółce ok. 440 mln zł. Taka możliwość przyniesie większą elastyczność dla pokrycia potrzeb finansowych zarządowi.

Aby zabezpieczyć coraz wyższe potrzeby dostarczania produktów do swoich sklepów, CCC zwiększyła ilość dostawców (fabryk), z którymi współpracuje w Chinach. W Polsce liczba ta zwiększyła się do 19. Obecnie zarząd czuje się bezpiecznie w zakresie zapewnienia dostaw.

CCC oczekuje osiągnięcie sprzedaży w 2014 r. na poziomie 2 mld zł, a rok później 3 mld zł. Zysk netto w 2014 r. może przekroczyć 200 mln zł (125 mln zł w 2013 r.). W latach 2014-2015 rentowność na poziomie EBIT ma kształtować się na poziomie 12-15%, rentowność netto 9-12%, a rentowność kapitału własnego 20-30%.

Dywidenda

Zarząd zaproponuje dywidendę za 2013 r. w kwocie 1,6 zł. Wiceprezes dodał, że nie ma co liczyć na wysokie dywidendy w najbliższych latach, ze względu na tak szybki rozwój spółki.

 

Więcej:

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie