Dla niektórych inwestorów opublikowane wyniki finansowe ABC Daty (przeczytaj o tym jak kupowaliśmy ABC Datę do Portfela SII) za 1q 2014 r. mogły być trochę zaskakujące. Spółka zdążyła w ostatnich kwartałach przyzwyczaić rynek do regularnych wzrostowych dynamik czy to sprzedaży czy to zyskowności. Tym razem tak się nie stało. Przychody co prawda były wyższe o 7% od 1q’13, ale już wynik EBITDA i zysk netto były niższe o odpowiednio 24% i 38% (12,7 mln zł oraz 6,8 mln zł).
Powody niższego zysku
Negatywnie na wynik wpłynęły zdarzenia jednorazowe w kwocie 2 mln zł oraz koszty wejścia na nowe rynki również w kwocie 2 mln zł. Te pierwsze to czyszczenie starych spraw, które według prezesa w końcu trzeba było zamknąć i uwzględnić w wynikach. Budowanie struktur na nowych rynkach, do których weszła ABC Data (Rumunia, Węgry i Niemcy) jest procesem rozciągniętym w czasie. Stworzenie zespołu, struktur organizacyjnych i rozpędzenie sprzedaży w poszczególnych krajach trwa kilka kwartałów i obecnie spółka ponosi tego koszty, a musi poczekać na ich efekty. Prezes Biedrzycki twierdzi, że obecny rok jest czasem stabilizacji i konsolidacji biznesu oraz okresem budowania platformy pod wzrosty w dalszych latach. Oczekuje, że pierwsze efekty z nowych rynków będą widoczne już od 3q’14, ale tych istotnych oczekuje od 2015 roku. W kwestii niższych zysków broni wyników finansowych twierdząc, że po wyłączeniu dwóch wspomnianych czynników wyniki byłyby bardzo podobne rok do roku.
Spółka wysyła średnio 11 tys. paczek dziennie. Zarząd zaznacza wprowadzanie automatyzacji procesów w coraz większym zakresie.
W perspektywie 2-3 lat ABC Data chce być liderem regionalnym i wg prezesa ma do tego największe predyspozycje spośród wszystkich, polskich dystrybutorów IT. Docelowo ma mieć w swojej ofercie wiele różnych dóbr (coś na kształt Amazona). Prezes zapytany o wielkość sprzedaży w kwietniu stwierdził, że miesiąc ten przebiegł zgodnie z założeniami w budżecie. Oznacza to jednocyfrową dynamikę sprzedaży. Dodał, że opublikowany wynik za 1q’14 również był zgodny ze wcześniejszym założeniami budżetu.
Prognoza wyników na 2014 r. oraz rzut oka na bilans
Zarząd prognozuje osiągnięcie w całym 2014 r. sprzedaż na poziomie 5,76 mld zł oraz zysk EBITDA w kwocie 92 mln zł. Nie podaje wielkości zysku operacyjnego, brutto i netto. W roku 2013 sprzedaż wyniosła 4,8 mld zł przy EBITDA 79,5 mln zł.
Rosnące przychody ze sprzedaży powodują rosnące zapasy. Spółka nie posiada długoterminowego zadłużenia. Majątek obrotowy jest finansowany z kredytów w rachunkach bieżących. Spółka w coraz większym zakresie korzysta też z faktoringu. Na koniec marca 2014 r. była to już wartość ok. 100 ml zł. W tym zakresie zarząd zaznaczył wynegocjowanie istotnie niższego kosztu tego produktu, co widać po stabilnych kosztach finansowych. Stan środków pieniężnych miał saldo 20,3 mln zł. Przypomnijmy, że spółka ma wypłacić 45,7 mln zł dywidendy. Pozytywnym czynnikiem jest dalszy spadek cyklu konwersji gotówki, który obecnie wynosi 28 dni. Wskaźnik długu netto do EBITDA wynosi obecnie 2,34 i spadł w ciągu roku z 2,65.
Stopa dywidendy to 9%
ABC Data wypłaci jedną z wyższych dywidend na GPW w relacji do ceny rynkowej akcji. Przypomnijmy, że będzie to 36 groszy na akcję. W latach poprzednich były to kwoty 24 i 16 groszy. Wysoką dywidendę prezes tłumaczy brakiem potrzeb inwestycji w powierzchnie magazynowe. Spółka trzyma się zasady, że korzysta z wynajmu tych powierzchni korzystając z obecnych atrakcyjnych stawek.