12 kwietnia 2014 r. odbyła się konferencja wynikowa za pierwszy kwartał 2014 r. największego hurtowego dystrybutora farmaceutyków w Polsce – Neuca S.A. W okresie tym spółka zarobiła 28,1 mln zł na poziomie operacyjnym, 36,3 mln zł na poziomie netto przy blisko 1,5 mld zł sprzedaży. Wyższy zysk netto od zysku operacyjnego to efekt „dodatkowych” 13 mln zł wynikających z procesów optymalizacji podatkowej. Zarząd nie chciał dokładnie opisać tych procesów zasłaniając się tajemnicą biznesową. Po wyłączeniu tego zdarzenia jednorazowego wynik netto za 1q’14 wyniósłby 23 mln zł. Zaprezentowano również, opublikowaną rano komunikatem bieżącym, prognozę wyników finansowych na cały obecny rok. Wynik netto ma wynieść 90 mln zł bez zdarzeń jednorazowych. Byłoby to 12% więcej niż w roku poprzednim.
Rozwój organiczny
Zarząd widzi perspektywy wzrostu udziału w polskim rynku z obecnych 30% do 40% w dłuższym terminie. Na razie nie planuje ekspansji zagranicznej. Według niego wypracowane know-how w Polsce niekoniecznie sprawdzi się na innych rynkach. Każdy kraj to inne otoczenie, w których spółka musiałaby zaczynać od zera. Zarząd wciąż będzie szukał kolejnych hurtowników w Polsce do połączeń. Górną barierą rynkową jest nieprzekraczanie 40% udziału w danym regionie ze względu na UOKiK. Niesprzyjającą okolicznością jest obniżana nadal marża urzędowa, dlatego Neuca chce koncentrować się na rozwoju marek własnych, oraz rozwoju nowych biznesów na rynku ochrony zdrowia. Zarząd m.in. wskazuje na interesujący obszar – telemedycynę, ale nic więcej nie chciał powiedzieć. Podkreślał dużą wrażliwość otoczenia na informację. Spółka przy obecnej skali biznesu jest w stanie wydać na potencjalne akwizycje nawet 50-100 mln zł (co nie jest jednoznaczne, że to uczyni).
Na koniec 1q’14 Neuca posiadała 248 swoich produktów w portfolio. Do końca roku chce ich mieć 400. Najbardziej znaczące marki własne to: Apteo (marka leków ekonomicznych), Cera+ (dermokosmetyki) czy Genoptim (leki na receptę). Z prognozowanej wielkości zysku netto na koniec tego roku (90 mln zł) wkład marek własnych ma wynieść 10,5 mln zł.
Prezes podkreślał kolejne obniżki kosztów operacyjnych, który to proces ma być ciągły w kolejnych okresach. W ciągu 2-3 lat spółka ma osiągać dodatnie przepływy finansowe w skutek prowadzonych inwestycji poza działalnością podstawową. Zarząd poszukuje nowych biznesów, które będą synergiczne dla grupy.
Zakończona akwizycja ACP Pharma
Neuca zakończyła już proces akwizycyjny ACP Pharma. Powiększona grupa kapitałowa ma obecnie ponad 30% udziału w polskim rynku (wcześniej ok. 25%). Co prawda planowana strata netto przejętej firmy ma wynieść 12 mln zł w tym roku, ale korzyści z przejęcia wpływające na wyniki całej grupy kapitałowej mają wynieść 20 mln zł (+30 mln zł korzyści z integracji, -7 mln zł koszty restrukturyzacji, -3 mln zł koszty finansowe). Różnica między tymi kwotami (8 mln zł) powiększa planowany wynik „starej” grupy Neuca w 2014 r. (82 mln zł) co daje właśnie kwotę 90 mln zł.
Docelowo (od 2016 r.) korzyści z integracji z ACP Pharma mają wynosić 40 mln zł rocznie. Co kryje się pod pojęciem korzyści? Są to korzyści na poziomie marży, oszczędności kosztowe, korzyści podatkowe, ale też brane są pod uwagę koszty restrukturyzacji i koszty finansowe.
Interesująco wygląda struktura przepływów środków pieniężnych związanych z przejęciem. Nabycie ACP Pharma to wydatek 196 mln zł. Jednakże spółka ta miała na swoich kontach 66 mln zł, a proces optymalizacj kapitału obrotowego da kolejne 80 mln zł. Dodając jeszcze upłynnienie aktywów niepowiążanych z core-ową działalnością i wykorzystanie strat podatkowych w kolejnych latach, łączny bilans akwizycji na poziomie cashflow wyniesie -38 mln zł. Zestawiając przy tej kwocie szacunkową wartość aktywów netto przejętej spółki – 165 mln zł zarząd potwierdza swoje poprzednie zdanie, że jest to bardzo korzystna transakcja.