Zapraszamy do zapoznania się z raportem na temat spółki Mercator Medical przygotowanym przez analityków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.
Spis treści:
- Profil spółki
- Akcjonariat
- Ocena jakości komunikacji spółki z rynkiem
- Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja spółki
- Analiza wyników finansowych
- Ocena przyszłych wyników
- Analiza wskaźnikowa
- Analiza techniczna
- Podsumowanie raportu i wnioski
MERCATOR MEDICAL S.A.
1. Profil spółki
Mercator Medical jest jednym z największych w Europie Środkowo-Wschodniej producentów i dystrybutorów medycznych rękawic jednorazowych. Spółka posiada zakład produkcyjny w Tajlandii o mocach produkcyjnych wynoszących ponad 48 mln rękawic miesięcznie. Portfolio obejmuje 120 produktów własnych oraz produkty innej, czołowej marki na świecie - Ansell. Ofertę uzupełniają opatrunki medyczne oraz produkty ochronne z włókniny (np. odzież jednorazowego użytku medycznego). Głównymi odbiorcami spółki są szpitale i inne jednostki służby zdrowia, hurtownie farmaceutyczne, czy sieci handlowe. Sprzedaż kierowana jest do ponad 40 krajów na całym świecie, jednak głównymi rynkami są Polska, Rosja i kraje Europy Środkowo-Wschodniej.
Mercator oferuje produkty pod własnymi markami takimi jak: Comfort, Santex, Vinylex, DermaGel, Ideal, Nitrylex, Ambulance, Opero, Safeline. W zakresie dystrybucji spółka koncentruje się na krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Są to przede wszystkim Rumunia, Węgry i Ukraina, ale także Czechy, Słowacja, Litwa, Łotwa i Estonia. Poprzez regionalnych menedżerów handlowych sprzedaż prowadzona jest z lokalnych magazynów w walucie danego kraju.
Zakład produkcyjny w Tajlandii został nabyty w 2006 roku. Skąd bierze się taka lokalizacja? Otóż główny surowiec do produkcji rękawic jednorazowych to lateks kauczuku naturalnego (mleczko wydzielane przez rośliny kauczukodajne, surowiec naturalny), a jego występowanie jest ograniczone do Azji Południowo-Wschodniej. Tam też skoncentrowana jest światowa produkcja rękawic jednorazowych z lateksu.
W strukturze sprzedaży grupy kapitałowej za ponad 90% odpowiadają właśnie medyczne rękawice jednorazowe. Pod kątem geograficznym w sprzedaży grupy kapitałowej spada udział sprzedaży na rynku krajowym. W 2010 r. wynosił on 52%, a w 2013 r. 41%. Innymi ważnymi rynkami zbytu w roku ubiegłym były: Rosja (16,4 mln zł), Arabia Saudyjska (14 mln zł), Ukraina (13,8 mln zł), Rumunia (9,8 mln zł), USA (6,5 mln zł).
Źródło: Mercator Medical S.A.
Dominująca jednostka grupy kapitałowej koordynuje i sprawuje nadzór nad spółkami zależnymi. Spółka córka z siedzibą w Tajlandii zajmuje się produkcją i sprzedażą rękawic lateksowych. Pozostałe dwa podmioty zależne, z siedzibą w Rumunii i na Ukrainie, zajmują się działalnością dystrybucyjną. W skład grupy wchodzi także nieujęta na schemacie spółka Brestia SP. z o.o., w której Mercator posiada 100% udziałów.
Główną walutą rozliczeń w imporcie i eksporcie Mercatora jest dolar amerykański.
Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec 2013 r. wyniosło 349 osób, w tym 239 pracowników fizycznych.
2. Akcjonariat
Dominującym akcjonariuszem Mercatora jest jej współzałożyciel i obecny prezes – Wiesław Żyznowski. Większość akcji posiada poprzez podmiot od siebie zależny – Anabaza Ltd., do którego należy 65,79% kapitału zakładowego. Sam bezpośrednio dysponuje dodatkowo 7,55% udziałów. Z pakietem 8,3% w akcjonariacie jest też inwestor finansowy – Pioneer Pekao Investment Management S.A. Free float jest dość niewielki i wynosi niespełna 16,5%.
Źródło: Mercator Medical S.A.
3. Ocena jakości komunikacji spółki z rynkiem
Mercator notowany jest od niedawna na GPW i nie miał jeszcze czasu wykazać się w zakresie prowadzenia relacji inwestorskich. Na stronie internetowej, w dziale dla inwestorów, znajdziemy zapis audio z konferencji wynikowej za 2013 rok. Wiele szczegółowych informacji o spółce można znaleźć w jeszcze „świeżym” prospekcie emisyjnym, również dostępnym na stronie www.
4. Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja spółki
Rękawice jednorazowe z lateksu mają nie tylko zastosowanie w służbie zdrowia, ale także w przemyśle i zakładach usługowych. Wartość światowego rynku szacowana jest na ok. 3 mld dolarów. W 2018 r. ma być już wart 4 mld usd.
Na rynku polskim spółka jest liderem z 24% udziałem na rynku rękawic jednorazowych. Produkty Grupy docierają do ponad 40 krajów na całym świecie, w tym do krajów Azji, Ameryki Południowej i Afryki, gdzie popyt na jednorazowe wyroby medyczne i środki ochronny indywidualnej rośnie bardzo dynamicznie wraz ze wzrostem dbałości o bezpieczeństwo i higienę pracy. Udział na światowym rynku Mercatora szacowany jest na ok. 1,5%.
Do największych światowych producentów rękawic jednorazowych należą Ansell, Top Glove, Hartalega, Semperit czy Kossan. Największym odbiorcą tego produktu globalnie są USA i UE, którzy odpowiadają za 68% światowego zużycia.
Uprzedzając analizę wyników finansowych, zwróćmy uwagę na spadki cen głównego surowca – lateksu, w latach 2012 i 2013. Cena za kilogram wynosiła odpowiednio: 659,71 i 561,72 SEN. Spadki cen spowodowały obniżenie jednostkowej ceny sprzedaży, ale spółka ilościowo sprzedała w 2013 r. więcej rękawic diagnostycznych (zdecydowanie najważniejszy produkt) o 14,6% rdr.
5. Analiza wyników finansowych
Wybrane dane finansowe Mercator Medical S.A. (mln zł) |
2011 r. |
2012 r. |
2013 r. |
Przychody ze sprzedaży |
117 614 |
132 171 |
147 810 |
Zysk z działalności operacyjnej |
5 258 |
8 546 |
11 556 |
EBITDA |
7 245 |
10 971 |
14 021 |
Zysk brutto |
1 031 |
7 422 |
8 528 |
Zysk netto |
697 |
7 759 |
6 868 |
Aktywa ogółem |
77 083 |
75 758 |
100 249 |
Kapitał własny |
19 034 |
24 694 |
57 126 |
Przepływy pieniężne z dział. operacyjnej |
5 274 |
7 567 |
1 922 |
Przepływy pieniężne z dział. inwestycyjnej |
-4 176 |
-4 853 |
-7 471 |
Przepływy pieniężne z dział. finansowej |
-1 061 |
-686 |
15 154 |
Źródło: Mercator Medical S.A.
Porównując kolejne lata ze sobą widać w spółce korzystną tendencję wzrostu rentowności, która rośnie wraz ze wzrostem przychodów ze sprzedaży. Rentowność operacyjna w 2012 r. wyniosła 6,5%, a w 2013 r. 7,8%. Mimo tego w zeszłym roku Mercator odnotował niższy zysk netto wobec roku poprzedniego. Ujemna różnica wynikała z wyższych kosztów finansowych (o 0,5 mln zł) oraz znacznie niższych przychodów finansowych (248 tys. zł wobec 1 653 tys. zł w 2012 r.). Powodem gorszego salda w działalności finansowej były różnice kursowe – w 2012 r. były dodatnie (1,44 mln zł), a w 2013 r. ujemne (592 tys. zł). Dodatkowo w 2012 r. spółka wykazała ujemną wartość podatku dochodowego (rozpoznanie podatku odroczonego z tytułu strat podatkowych w latach poprzednich) o wartości 1 mln zł, a w 2013 r. podatek obciążył już wynik netto o 1,6 mln zł.
Sama spółka w wynikach za 2013 r. zwraca uwagę na spadek kosztów materiałów i energii w wyniku spadku cen lateksu, wzrost kosztu wynagrodzeń jako efekt budowy struktur oraz na odpis na należności w pozostałych kosztach.
Główną przyczyną niższych zysków w 2011 r. była niższa rentowność działalności operacyjnej oraz wysokie koszty finansowe. Wyniosły one w 2011 r. 4,4 mln zł, a rok później 2,8 mln zł.
Emisja akcji, z której Mercator pozyskał 28 mln zł, odbyła się w listopadzie zeszłego roku. Od tego momentu spółka jest też notowana na GPW. Środki według prospektu zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie potrzeb zwiększenia kapitału obrotowego (17 mln zł), oraz na inwestycję w swój zakład produkcyjny (13 mln zł). Obejmują one zwiększenie mocy produkcyjnych i optymalizacje kosztów produkcji (pozytywny efekt skali).
Efekt emisji akcji widoczny jest w przepływach pieniężnych z działalności finansowej w 2013 r. (15,1 mln zł). Niższe na tle poprzednich lat przepływy z działalności operacyjnej to skutek zwiększenia kapitału obrotowego. Z kolei za ujemne przepływy z działalności inwestycyjnej odpowiadają przede wszystkim zwiększone inwestycje w zakład w Tajlandii.
Wydatki na wynagrodzenia wyższej kadry kierowniczej w zeszłym roku wzrosły do 1 698 tys. zł, z 1 279 tys. zł w 2012 r. Największy wzrost nastąpił w zarządzie spółki matki (781 tys. zł wobec 479 tys. zł). Spółka podkreśla budowanie mocniejszych struktur menadżerskich. Widoczne jest też powiązanie działalności firmy z jej prezesem (akcjonariuszem większościowym). Spółka płaci mu za usługi najmu nieruchomości, w której znajduje się siedziba spółki (358 tys. zł w 2013 r.), za usługi udostępnienia mienia w ramach zabezpieczenia kredytu bankowego (299 tys. zł), i z tytułu odsetek od pożyczki dla jednostki dominującej (493 tys. zł).
Wybrane elementy bilansu Mercator Medical S.A. (tys. zł) |
31.12.2013r. |
Aktywa trwałe |
35 814 |
Rzeczowe aktywa trwałe |
32 730 |
Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego |
3 042 |
Aktywa obrotowe |
64 436 |
Zapasy |
27 412 |
Należności handlowe oraz pozostałe należności |
23 713 |
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty |
13 047 |
Kapitał własny |
57 126 |
Zobowiązania długoterminowe |
3 076 |
Kredyty i pożyczki |
2 897 |
Zobowiązania krótkoterminowe |
36 772 |
Kredyty i pożyczki |
23 591 |
Zobowiązania z tytułu dostaw i usług |
7 126 |
Inne |
3 922 |
Suma bilansowa |
100 249 |
Źródło: Mercator Medical S.A.
W rzeczowych aktywach trwałych dominują budynki i budowle oraz urządzenia techniczne i maszyny, a także środki trwałe w budowie. Są one związane z zakładem produkcyjnym w Tajlandii. Wraz ze wzrostem sprzedaży rosną automatycznie (co jest naturalne) zapasy i należności handlowe. Co ciekawe spadają zobowiązania handlowe. Po emisji akcji stan środków pieniężnych na koniec 2013 r. wyniósł 13 mln zł.
Po podwyższeniu kapitału w drodze emisji akcji dużo lepiej obecnie prezentuje się stosunek wielkości kapitału własnego w finansowaniu majątku. Wynosi on już powyżej 50%. Przed emisją, czyli na koniec 2012 r., miał on wartość dużą niższą – 32%. Zobowiązania długoterminowe to przede wszystkim kredyty i pożyczki długoterminowe. W stosunku do końca 2012 r. Mercator zmniejszył istotnie zadłużenie oprocentowane – kredyty i pożyczki długoterminowe spadły z 11 mln zł do 3 mln zł, a krótkoterminowe z 25 mln zł do 23,6 mln zł. W szczegółowym rozpisaniu tego elementu widać, że spółka praktycznie w całości spłaciła kredyt w rachunku bieżącym.
6. Ocena przyszłych wyników
Strategia spółki zakłada umocnienie lub uzyskanie pozycji jednego z wiodących dystrybutorów rękawic jednorazowych w krajach Europy Środkowo Wschodniej. Zarząd zamierza też kontynuować ekspansję międzynarodową ze szczególnym naciskiem na kraje Ameryki Północnej.
Pozytywnie na wyniki finansowe w 2014 r. powinny wpłynąć mniejsze koszty finansowe w wyniku zmniejszenia zadłużenia oprocentowanego. Część środków z emisji akcji posłużyła właśnie w tym celu przynajmniej okresowo.
Moce produkcyjne spółki obecnie wynoszą 48 mln miesięcznie. Dzięki inwestycji w zwiększenie mocy produkcyjnych we własnym zakładzie, w tym roku moce wzrosną do 680 mln sztuk, a w 2015 r. ma być to już 1 200 mln sztuk (100 mln miesięcznie). Koszt rozbudowy pochłonie 30 mln zł.
Zamierzenia na obecny rok to przede wszystkim zwiększenie aktywności sprzedażowej w USA (założenie przedstawicielstwa), uruchomienie własnej dystrybucji w krajach nadbałtyckich, intensyfikacja sprzedaży w Rosji, rozbudowa własnego centrum logistycznego w Polsce (Brześć Kujawski, podwojenie powierzchni) oraz utrzymanie marż na rynku krajowym. W dłuższym okresie spółka chce poszerzać swoje portfolio w zakresie dystrybucyjnym, bazując na rozbudowywanej, własnej sieci sprzedażowej.
7. Analiza wskaźnikowa
Wybrane wskaźniki dla spółki Mercator Medical S.A. na 31.12.2013 |
|
Dług netto / EBITDA |
1 |
Wskaźnik ogólnego zadłużenia |
0,43 |
Wskaźnik płynności bieżącej |
1,75 |
ROA |
6,8% |
ROE |
12% |
Rentowność EBITDA |
9,4% |
Rentowność netto |
4,6% |
C/Z |
16 |
C/WK |
2,0 |
Kapitalizacja |
113 mln zł |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Mercator Medical S.A.
Poziom zadłużenia patrząc po wskaźniku dług netto do EBITDA jest dość bezpieczny i wynosi 1. Spadł on szczególnie w wyniku spłacenia części kredytów po uzyskaniu kapitału po emisji akcji. Kondycja płynnościowa również nie budzi zastrzeżeń. Wartość aktywów obrotowych wzrosła szczególnie dzięki powiększeniu na koniec 2013 r. zapasów i środków pieniężnych. Rentowność na poziomie EBITDA w 2013 r. była wyższa o jeden p.p. wobec 2012 roku. Z kolei rentowność netto była niższa ze względu na zdarzenia jednorazowe w porównywalnym okresie. Cena do wartości księgowej, czyli popularny wskaźnik C/WK mówi, że obecnie inwestorzy płacą dwukrotnie więcej za jedną akcję niż jest warty jej majątek pokryty kapitałem własnym. Z kolei obecna cena giełdowa wszystkich akcji to odzwierciedlenie 16-krotności zysku netto z roku 2013 roku. Kapitalizacja wynosi ok. 113 mln zł.
8. Analiza techniczna
Korzystanie z sygnałów z analizy technicznej w przypadku Mercatora nie jest na razie zasadne. Wynika to z dwóch powodów. Pierwszy to zbyt mały okres czasu obecności spółki na giełdzie. Drugi to mały wolumen obrotów, wynikający z niskiego udziału drobnych inwestorów w strukturze akcjonariatu. Cena emisyjna wyniosła 13,5 zł. Na debiucie można było zarobić ok. 30%. Jednak od tego czasu utrzymuje się trend spadkowy.
Źródło: stooq.com
9. Podsumowanie raportu i wnioski
Mercator Medical jest jednym z największych w Europie Środkowo-Wschodniej producentów i dystrybutorów medycznych rękawic jednorazowych. Spółka posiada zakład produkcyjny w Tajlandii o mocach produkcyjnych wynoszących ponad 48 mln rękawic miesięcznie. Udział spółki na polskim rynku wynosi 24%, a na światowym (według spółki) jest to ok. 1,5%.
Wyniki finansowe w 2013 r. utrzymywały rosnącą tendencję z lat poprzednich. Przychody ze sprzedaży wzrosły o 12%, zysk operacyjny wzrósł o 35%, zysk brutto urósł o 15%, ale zysk netto spadł o 11% w wyniku zdarzeń jednorazowych. Symulując wyczyszczenie ich z wyniku za 2012, dynamika zysku netto w 2013 r. wyniosłaby ok. 30%. Coraz większy udział miał segment dystrybucyjny. Spadek cen głównego surowca o 15% w 2013 r., jakim dla spółki jest lateks, nie odbił się negatywnie na wynikach finansowych. Analiza bilansu wykazała neutralny poziom zadłużenia, dobrą kondycję płynnościową oraz zwiększony w ostatnim roku poziom kapitału obrotowego.
Rozbudowa własnego zakładu produkcyjnego w Tajlandii przyniesie zwiększenie sprzedaży, umożliwi szerszą współpracę z większymi dystrybutorami, np. w USA, a także będzie stanowić zabezpieczenie dostaw rękawic jednorazowych do części dystrybucyjnej grupy kapitałowej. Strategia zakłada umocnienie silnej już pozycji w Europie Środkowo-Wschodniej oraz ekspansję na nowe rynki zbytu, np. w USA. W dłuższym okresie spółka chce poszerzać swoje portfolio w zakresie dystrybucyjnym, bazując na rozbudowywanej, własnej sieci sprzedażowej.
Rafał Irzyński
Główny analityk SII
---
Autorzy niniejszej opinii nie są powiązani w żaden sposób z Emitentem. Inwestor powinien mieć na uwadze, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy SII świadczyło usługi z zakresu relacji inwestorskich spółce JSW S.A. Stowarzyszenie nie wyklucza także w przyszłości złożenia oferty świadczenia podobnych usług spółce lub innym spółkom wymienionym w niniejszym raporcie.
Treść powyższej analizy jest tylko i wyłącznie wyrazem osobistych poglądów jej autorów i nie stanowi rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz. U. z 2005 r. nr 206, poz. 1715). Zgodnie z powyższym Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych oraz autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie niniejszych komentarzy i analiz.