Temat czata: Strategia rozwoju Grupy Handlowej Czerwona Torebka |
|
23 maja |
|
Na pytania inwestorów odpowiadają:
Przemysław Schmidt – Członek Rady Nadzorczej spółki Czerwona Torebka
W latach 2001-2013 Partner Zarządzający i Przewodniczący Rady Nadzorczej TRIGON DM S.A.,
najstarszego polskiego domu maklerskiego. W latach 1997-2000 Wiceprezes amerykańskiej spółki
@Entertainment Inc. - największego operatora telewizji kablowej i satelitarnej w Europie Centralnej i Wschodniej oraz pierwszej spółki z regionu notowanej na NASDAQ. Jednocześnie był Prezesem Wizji TV. W latach 1995-1996 pracował jako dyrektor polskich operacji MeesPierson, banku
inwestycyjnego z grupy ABN AMRO.
Ukończył z wyróżnieniem Wydział Prawa UAM w 1987 roku. Zdał egzaminy: sędziowski i radcowski.
Rozpoczął karierę jako asystent w Katedrze Prawa Cywilnego, Handlowego i Gospodarczego na
Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu (1987-1992) oraz jako radca prawny w nowo
utworzonej kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak (1990-1995).
Roland Czechmanowski – Dyrektor Finansowy spółki Czerwona Torebka
Jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (od 2008 roku Uniwersytet Ekonomiczny) na Wydziale Zarządzania na kierunku Zarządzanie i Marketing. W 2000 roku ukończył dwuletnie podyplomowe studia Master of Business Administration prowadzonych wspólnie przez Akademię Ekonomiczną w Poznaniu oraz Georgia State University w Atlancie. W 2001 roku ukończył podyplomowe studium Rachunkowości i Finansów na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Posiada świadectwo kwalifikacyjne Ministerstwa Finansów uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nr 31431/02.
W latach 1997 – 1999 pracował jako zastępca głównego księgowego w firmach P.P.H. WEST i P.P.H. INTERPLAST. Następnie objął funkcję Project Managera w firmie BB Investment oraz firmach należących do grupy kapitałowej AMS S.A., w tym Active Media sp. z o.o. W 2003 roku został dyrektorem finansowym „MRÓZ” S.A., czołowej grupy kapitałowej z branży rolniczej, gdzie od 2005 r. pełnił również funkcję Członka Zarządu. Od 2013 r. pełni funkcję dyrektora finansowego spółki Czerwona Torebka SA.
Opis firmy:
Czerwona Torebka to dynamicznie rozwijająca się Grupa Handlowa. W jej skład wchodzą trzy ogólnopolskie sieci reprezentujące najbardziej perspektywiczne segmenty rynku handlu: Małpka Express (sieć sklepów typu convenience), Merlin.pl (wiodący wielobranżowy sklep e-commerce) oraz Dyskont Czerwona Torebka (sieć sklepów dyskontowych). Spółka w swoim portfolio posiada również sieć 67 pasaży handlowych.
Czerwona Torebka jako spółka akcyjna została założona w 2007 r. i stanowi kontynuację działalności prowadzonej przez Mariusza Świtalskiego, głównego akcjonariusza firmy. W grudniu 2012 r. akcje Czerwonej Torebki zadebiutowały na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Zapis czata inwestorskiego
Moderator: Serdecznie zapraszamy do udziału w czacie ze spółką Czerwona Torebka. Na pytania inwestorów dotyczących strategii rozwoju Grupy Handlowej Czerwona Torebka odpowiedzą: Przemysław Schmidt – Członek Rady Nadzorczej spółki Czerwona Torebka oraz Roland Czechmanowski – Dyrektor Finansowy spółki Czerwona Torebka. Czat odbędzie się w piątek 23 maja o godzinie 11:00. Zadaj pytanie już dziś!
Moderator: Witam serdecznie w imieniu Grupy Czerwona Torebka. Na Państwa pytania będzie odpowiadał Pan Przemysław Schimidt - członek Rady Nadzorczej oraz Pan Roland Czechmanowski - Dyrektor Finansowy spółki.
on1977: Czy zamierzają Państwo rozwijać sieć punktów odbioru Merlin.pl?
Grupa Czerwona Torebka: Zdecydowanie tak. Jest to bardzo ważny element naszej strategii. Oprócz własnych punktów odbioru rozwijamy przede wszystkim "strefy Merlina" w naszych sklepach Małpka Express. "strefy Merlina" to więcej niż tylko punkty odbioru. Można tam również zakupić towary z oferty www.Merlin.pl. Zachęcamy gorąco do korzystania z oferty Merlin.pl. W tym roku sklep kończy 15 lat!
Inwestor1: Mam też pytanie czy planujecie przejęcie kolejnych spółek?
Grupa Czerwona Torebka: Na bieżąco analizujemy okazje pojawiające się na rynku. W tym momencie nie mamy jednak żadnych planów akwizycji.
Inwestor1: mam pytanie czy planujecie jako grupa dodatkową emisję akcji w najbliższym czasie?
Grupa Czerwona Torebka: Nie planujemy emisji nowych akcji.
SIR: jaki udział w rynku ma Merlin.pl na dziś?
Grupa Czerwona Torebka: W Polsce działa obecnie ponad 12 tysięcy sklepów internetowych. Merlin.pl jest nie tylko jednym z największych, najstarszych (15 lat) i najbardziej wiarygodnych graczy na tym rynku. Jesteśmy spółką polską, a nasza unikatowa strategia pozycjonuje nas w zdecydowanej czołówce e-commerce w Polsce. O konkretnych udziałach w rynku trudno mówić, ponieważ zależy to od definicji rynku e-commerce. Warto dodać, że z dnia na dzień poszerzamy asortyment naszych produktów. Wkrótce oferta sklepu Merlin.pl będzie obejmowała niemal cały asortyment dostępnych produktów (łącznie np. ze sprzętem AGD tj. lodówki, a także odzieżą, butami, sprzetem sportowym, kosmetykami, elektorniką, zabawkami itp.).
ron: jak rozwijają się punkty darmowego odbioru sklepu Merlin? Ile punktów będzie na koniec 2014 r.?
Grupa Czerwona Torebka: Łącznie ze Strefami Merlina w sklepach Małpka Express, na koniec tego roku planujemy około 500 punktów.
Janusz_ nie Janusz: mnie też ciekawi ten merlin... piszecie Panowie, że w tym roku sklep kończy 15 lat. Co zrobiliście w Merlinie od czasu jego przejęcia? Jakie są plany rozwoju?
Grupa Czerwona Torebka: Spółka została przeniesiona do Poznania, co obniżyło koszty. Wkrótce ruszy nowa platforma IT, która jest w końcowej fazie pracy. Będzie miała dużo szerszą funkcjonalność niż dotychczasowa. Poszerzamy nasze możliwości magazynowe i logistyczne, czego częścią jest intensywny rozwój punktów odbioru i Stref Merlina. Znacząco poszerzyliśmy i ciągle poszerzamy zakres produktów dostępnych w sklepie. Ponadto odświeżamy naszą markę i prowadzimy wiele prac, które teraz są jeszcze niewidoczne, ale ich wdrożenie poprawi funkcjonalność sklepu i zadowolenie klientów Merlin.pl. Zachęcamy do zakupów.
Inwestor1: Czy jako Merlin.pl obawiacie się wejścia na rynek polski Amazona?
Grupa Czerwona Torebka: Szanujemy każdą konkurencję. Jesteśmy polskim liderem e-commerce i uważamy, że zarówno nasza oferta jak i poziom obsługi Klienta nie daje nam powodów do niepokoju.
mememememe: Miały być zyski a są straty. I co teraz powiecie swoim inwestorom.
Grupa Czerwona Torebka: Realizujemy konsekwentnie przyjętą strategię, a nasz rozwój jest zgodny z przyjętym biznes planem. Ze względu na intensywny rozwój wszystkich naszych spółek (kanałów dystrybucji), na tym etapie strata jest naturalną konsekwencją dynamicznej ekspansji. Wydajemy pieniądze po to, aby zwróciły się z nawiązką w przyszłości dla spółki i naszych akcjonariuszy. Zawsze kiedy rozwijaliśmy sieci handlowe (Biedronka, Żabka, Eurocash) na początku renotwność musiała być ujemna, aby później przynosić znaczące zyski.
shock the monkey: Czy zarząd podtrzymuje wysokie tempo rozwoju sieci Małpki Express? Jakie są to liczby CAPEXu?
Grupa Czerwona Torebka: Sieć Małpka Express rozwija się tak dynamicznie jak zakładaliśmy. Jest to sprawdzony koncept, udoskonalony o doświadczenia, które wyniesliśmy z poprzednich projektów. Konkretnych liczb CAPEX nie możemy jako spółka giełdowa podać.
Bart: jak spółka zamierza finansować tak dynamiczną ekspansję? Rozbudowa dwóch sieci sklepów musi być droga... piszecie, że emisji nie będzie
Grupa Czerwona Torebka: Spółka ma zapewnione finansowanie na rozwój. Wykorzystujemy kredyty pozyskane na rozwój poprzednich projektów. Bardzo dynamicznie rozwija się także program sprzedaży lokali w pasażach handlowych Czerowna Torebka, z którego czerpiemy środki na ekspansję. Na bieżąco pozyskujemy środki na wyposażenie naszych formatów handlowych poprzez leasing. Mamy oczywiście świadomość, że tempo naszego rozwoju zależy od zdolności pozyskiwania kapitału.
AT_trader: zajmowali się Państwo działalnością deweloperską, mianowicie pomagali w ekspansji sieci Biedronka. Teraz wchodzą Państwo na rynek z własną marką sklepów dyskontowych Dyskont Czerwona Torebka. Mogą się Państwo do tego odnieść? Jak zamierzają Państwo konkurować np. z Biedronką....
Grupa Czerwona Torebka: Wcześniejszy kontrakt z Biedronką w pewien sposób uniemożliwiał nam wykorzystanie potencjału handlowego niektórych miejscowości. Nasycenie rynku Biedronkami eliminowały kolejne, blisko położone obok siebie lokalizacje, które teraz możemy wykorzystać pod własny projekt. Obecnie zarówno Biedronka, jak Lidl coraz mniej przypominają dyskonty i mocniej zbliżają się do supermarketów, które z kolei schodzą trochę „niżej”, wprowadzając coraz więcej produktów pod marką własną. Wobec tego na rynku tworzy się nisza dla projektu typowo dyskontowego, gdzie stosuje się standardowe ułożenie sali sprzedaży, a oferta jest „skrojona pod klienta”. Chcemy tę sytuację wykorzystać, wprowadzając na rynek nasz koncept dyskontu.
route: Ile pasaży handlowych będzie otwartych w całym 2014 r. a ile było otwartych w 2013 r.? Możecie panowie przedstawić takie zestawienie?
Grupa Czerwona Torebka: Obecnie na terenie kraju działa 66 pasaży handlowych i na ten moment ich format nie będzie rozwijany. Skupiamy się na działalności handlowej i rozwoju trzech kanałów dystrybucji, które są obecnie najbardziej perspektywiczne: sklepy convenience Młapka Express, e-commerce Merlin.pl oraz sieć Dyskontów Czerwona Torebka.
dark moon: Czy nabywcy lokali mają duży problem w ich odsprzedaży na rynku wtórnym?
Grupa Czerwona Torebka: Nie posiadmy informacji na temat transakcji odsprzedaży lokali na rynku wtórnym. Według naszej wiedzy nabywcy są zadowoleni z zakupionych nieruchomości i osiąganej z nich stopy zwrotu.
Łazar: zmieniają Państwo branżę z nieruchomości (wynajem) na handel. Skąd taka decyzja?
Grupa Czerwona Torebka: Od początku byliśmy firmą handlową, która chciała być obecna w obu segmentach tego biznesu: wynajem nieruchomości handlowych i zarządzanie siecaimi handlowymi. Ponieważ rynki finansowe od czasów kryzysu są nieprzychylnie nastawione do nieruchomości doszliśmy do wniosku, że nasze zasoby w całości skoncentrujemy na części operacyjnej. Spodziewamy się tam bowiem wyższej stopy zwrotu dla naszych akcjonariuszy. Ponadto część ta jest "asset light" w przeciwieństwie do części nieruchomości handlowych, które wymagają zdgromadzenia dużego kapitału.
Inwestor1: A planujecie ekspansję poza Polskę np. Słowacja, Czechy?
Grupa Czerwona Torebka: Ciągle obserwujemy rynki zagraniczne. W tym momencie nie mamy konkretnego celu ekspansji poza Polską. Koncentrujemy się na rozwoju organicznym na rynku krajowym.
teken: uważacie, że odwrót Polaków od hipermarketów będzie stałym trendem?
Grupa Czerwona Torebka: Tak, w naszej ocenie Polacy coraz bardziej świadomie dokonują zakupów w mniejszych formatach, blisko miejsca zamieszkania.
dlahandlu.pl: Co wpłynęło na tak dramatyczną zmianę startegii asortymentowej w Dyskontach Czerwona Torebka?
Grupa Czerwona Torebka: Obserwując potrzeby Klientów dodaliśmy ofertę produktów świeżych: pieczywo, owoce, warzywa, a także mrożonki. Jest to naturalne połączenie z dostępnym w dyskontach asortymentem spożywczym. Ciągle badamy potrzeby rynku i naszych Klientów. Stosownie do wyników analiz modyfikujemy naszą ofertę asortymentową.
SII_investor: Jakie liczby kryją się pod projektem dyskontów Czerwonej Torebki?
Grupa Czerwona Torebka: Dziś otwieramy 13. Dyskont Czerwona Torebka w Poznaniu. Obecnie posiadamy ponad 100 podpisanych umów najmu na różnym etapie realizacji inwestycji.
Sebastian: piszecie Panowie, że emisji akcji nie planujecie, także może czekają nas kolejne emisje obligacji?
Grupa Czerwona Torebka: Nie wykluczamy, ale obecnie nie planujemy emisji obligacji. To czy zdecydujemy się na dodatkową emisję obligacji będzie zależało od sytuacji na rynku obligacji korporacyjnych (tzn. od atrakcyjności takiego finansowania).
inwestor: Czy na którejś z działalności odnoszą już Państwo zyski?
Grupa Czerwona Torebka: Biorąc pod uwagę segmenty operacyjne cały czas dodatnią rentowność na poziomie operacyjnym uzyskuje segment nieruchomości.
Inwestor1: Jakie są synergie między poszczególnymi projektami w Grupie?
Grupa Czerwona Torebka: Wszystkie nasze firmy handlowe są odrebnymi spółkami, jednakże korzystamy z występujących między nimi synergii kosztowych, przychodowych i operacyjnych. Oprócz prostych synergii np. zakupowych, bardzo ciekawe synergie operacyjne występują pomiędzy siecią Małpka Express a Merlin.pl (Strefy Merlina, w tym punkty odbioru). Pracujemy również nad synergiami operacyjnymi z siecią Dyskontów Czerwona Torebka.
Sebastian: jak dobrze pamiętam spółka miała emitować obligacje na setki milionów złotych? Ile dotychczas wyemitowała i na jakich warunkach?
Grupa Czerwona Torebka: Rada Nadzorcza zatwierdziła program emisji do 100 mln zł. W pierwszym kroku w marcu 2013 roku spółka wyszła do rynku z emisją 30 mln zł, z czego do giełdowego obrotu na rynku Catalyst wprowadzono obligacje korporacyjne Czerwonej Torebki o wartości ponad 14,6 mln zł.
mkrzyżan: w którym roku spółka pokaże pierwszy zysk netto?
Grupa Czerwona Torebka: Nie możemy odnosić się do konkrtenego roku, ponieważ byłoby to podawaniem prognoz. Niemniej jednak należy zrozumieć, że jesteśmy na etapie intensywnych inwestycji, które przyniosą pozytywne finansowe w dłuższym okresie. Spółki rozwijają się modelowo, zgodnie z biznes planem. Doświadczenie wyniesione z poprzednich projektów handlowych potwierdza zasadność naszych założeń.
akcje: Czytałem, że w I kw 2014 zamkneliście stratą. Jak wygląda zadłużenie Grupy?
Grupa Czerwona Torebka: Wartość aktywów trwałych Grupy przekroczyła w I kwartale 2014 roku 1 082 mld zł, z czego niemal 750 mln zł stanowił kapitał własny, a zadłużenie ogółem wyniosło 332 mln zł.
investor: chłopie, nie ma co się martwić zadłużeniem przy takim kapitale własnym
Grupa Czerwona Torebka: Dziękujemy za zrozumienie i wsparcie. Nie udało nam się odpowiedzieć na wszystkie Państwa pytania. W porozumieniu z SII uzupełnimy odpowiedzi w późniejszym czasie. Dziękujemy Państwu za udział w czacie. Zachęcamy do śledzenia naszych działań oraz zakupów w naszych sklepach: Małpka Express, Dyskont Czerwona Torebka oraz Merlin.pl :)