Chat with us, powered by LiveChat

Prezentacje inwestorskie - najbardziej uniwersalne narzędzie relacji inwestorskich

Skomentuj artykuł
© olly - Fotolia.com

Inwestorzy indywidualni to w zdecydowanej większości inwestorzy nieprofesjonalni. Często nie znają się na biznesie spółek, które kupują. Nabywają akcje pod wpływem podpowiedzi znajomych, pod wpływem dyskusji na forach internetowych, pod wpływem impulsu. Oczywiście nie wszyscy, jest grupa bardzo profesjonalnie przygotowanych inwestorów indywidualnych, którzy wiedzą absolutnie wszystko o swoich spółkach, ale należy mieć na uwadze, że jest ich bardzo mało. Przeciętny inwestor nie ma dużo czasu, który może poświęcić na inwestycje. Z reguły pracuje zawodowo, a inwestowanie na giełdzie jest dla niego dodatkowym zajęciem.

 

Dlatego też przekaz kierowany do inwestorów indywidualnych powinien być maksymalnie prosty, ale jednocześnie maksymalnie esencjonalny. Trzeba dać szansę przeciętnemu inwestorowi, który poświęci wieczorem 15-20 minut, na to, aby zrozumiał na czym polega biznes spółki, jakie ma wyniki, jakie ważne wydarzenia w życiu spółki miały miejsce i jakie ma plany na najbliższy okres.

Prezentacja inwestorska - idealne narzędzie IR

Idealnym narzędziem relacji inwestorskich, który pozwala zrealizować ten cel jest profesjonalnie przygotowana prezentacja inwestorska. Przeciętny inwestor nie ma czasu na lekturę prospektu emisyjnego, kolejnych kilku raportów okresowych oraz setki raportów bieżących. Natomiast krótką prezentację inwestorską (max. 20 slajdów) jest szansa, że przez 15-20 minut przeczyta.

 

W ostatnim tygodniu miałem okazję uczestniczyć w konferencji SEG-u, dotyczącej relacji inwestorskich. Był na niej przedstawiony przez Piotra Sieradzana punkt widzenia inwestorów instytucjonalnych. Okazuje się, że prezentacja inwestorska jest również dla nich niezwykle ważnym i często ulubionym narzędziem relacji inwestorskich.

Różni inwestorzy, ten sam problem

Inwestorzy instytucjonalni cierpią na tę samą chorobę co indywidualni - brak czasu. Tylko przyczyna jest inna. Inwestor indywidualny jest zajęty swoim życiem zawodowym i rodzinnym, a instytucjonalny ma ból głowy polegający na tym, że każdy z nich w sezonie wyników musi bardzo szybko zapoznać się z aktualną sytuacją kilkudziesięciu spółek giełdowych. I też najzwyczajniej w świecie nie ma zbyt dużo czasu, który może poświęcić na szczegółową analizę pojedynczej spółki.

 

Stąd też prezentacja inwestorska jest tak ważnym narzędziem relacji inwestorskich. Tu ważna wskazówka dla przedstawicieli spółek, którzy często boją się, że trzeba będzie gdzieś pójść i przed kimś wygłosić tę prezentację. Nigdzie nie trzeba iść! Nie trzeba tej prezentacji nigdzie wygłaszać! Ale ma być! Ma być „podwieszona” na stronie internetowej, tak by łatwo ją było znaleźć. To naprawdę ułatwia inwestorom bardzo szybkie zapoznanie się ze spółką. Inwestorzy indywidualni dzięki temu często w ogóle po raz pierwszy dowiadują się na czym polega biznes spółki, a instytucjonalni co kwartał odświeżają swoją wiedzę o jej wynikach i planach. Różne cele, ale to samo świetne narzędzie.

Autor artykułu

 

Michał Masłowski Michał Masłowski

Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych. Doktor nauk ekonomicznych Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Wykładowca akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz pracownik Katedry Badań Operacyjnych na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu w latach 2000-2008. Przewodniczący Rady Nadzorczej spółki IFIRMA SA. Organizator kilkudziesięciu konferencji WallStreet i Profesjonalny Inwestor. Autor podcastów Echa Rynku (zawodowo) i MacGadka (hobbystycznie).

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie