Czołowy podmiot na rynku budownictwa infrastruktury kolejowej i tramwajowej w Polsce:
- Posiada zdywersyfikowany portfel zamówień na lata 2014-2015, o łącznej wartości ponad 2,2 miliarda złotych netto (z wyłączeniem konsorcjantów). Torpol zwraca uwagę, że dane te nie stanowią oficjalnej prognozy przychodów.
- W związku z najwyższym w 23-letniej historii Spółki portfelem kontraktów Torpol prognozuje 801,3 mln zł przychodów w 2014 roku (wobec 415,7 mln zł w 2013 roku) oraz zysk netto 24,9 mln zł (wobec 4,8 mln zł w 2013 r.).
- Działa na perspektywicznych rynkach Polski i Norwegii, na których realizowane są wielomiliardowe projekty inwestycyjne w infrastrukturę kolejową i tramwajową.
- Zatrudnia ok. 400 doświadczonych pracowników, z czego aż 90 osób stanowi wysoko wykwalifikowaną kadrę menedżersko-inżynierską.
- Posiada nowoczesny park maszynowy, który umożliwia szybkie i efektywne prowadzenie prac.
- Spółka realizuje są z dodatnią rentownością, wg stanu na koniec 2013 roku rentowność brutto na sprzedaży wynosi 5,8%
- Od 2010 r. Spółka pozyskała kilka istotnych kontraktów pomimo zaoferowania ceny wyższej, niż inni oferenci, w tym dwa największe obecnie kontrakty kolejowe w Polsce - Łódź Fabryczna i E75 Rail Baltica, gdzie oferta Spółki była droższa, w porównaniu z najtańszymi ofertami, łącznie o ponad 346 mln PLN brutto.
Wyniki i prognozy finansowe
- Niemal dwukrotny wzrost przychodów w 2014 roku w stosunku do 2013 roku.
- Marża EBITDA wyniesie w tym roku 5,8 proc. (ponad dwukrotny wzrost w stosunku do 2013 roku do 46,7 mln zł)
- Spółka chce wypracować w tym roku 24,9 mln zł zysku netto, a więc pięć razy więcej niż w minionym roku.
Dane finansowe za lata 2012-2013 GK Torpol oraz prognoza na 2014 rok
Wyniki za 2012 rok |
Wyniki za 2013 rok |
Prognoza na 2014 rok |
|
Przychody |
380,4 |
415,7 |
801,3 |
EBIT |
9,4 |
10,7 |
35,4 |
EBITDA |
20,2 |
21,4 |
46,7 |
Zysk netto |
5,6 |
4,8 |
24,9 |
Źródło: GK Torpol, dane skonsolidowane w mln zł.
Perspektywiczny rynek
Torpol prowadzi działalność w Polsce i w Norwegii na rynkach budownictwa kolejowego oraz tramwajowego. Rynki te przeżywają obecnie dynamiczny wzrost ze względu na dostępność środków z UE w Polsce oraz decyzje administracji norweskiej, która chce szybko rozbudować obecną sieć połączeń szynowych.
- Master plan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku przewiduje łączne nakłady na infrastrukturę kolejową w latach 2007 – 2030 o wartości 115 mld zł. „Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2015” ogłoszony w listopadzie 2013 przewiduje realizację 140 projektów o wartości 24,9 mld zł. Na tę kwotę złożą się: środki unijne, publiczne środki krajowe oraz środki własne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zgodnie z budżetem UE na lata 2014-2020, Polska otrzyma w ramach polityki spójności 82,3 mld euro. Według ostatnich informacji prasowych PKP PLK S.A., 10,5 mld EUR (ok. 44 mld zł) środków unijnych będzie przeznaczonych na inwestycje kolejowe. W związku z tym PKP PLK S.A. opracowały Krajowy Program Kolejowy (dokument programowy dla perspektywy finansowej 2014 – 2020), w którym ujęto projekty inwestycyjne o łącznej wartości 58,7 mld zł (uwzględniając udział środków krajowych).
- W Polsce jest obecnie 14 sieci tramwajowych. Ze względu na dostępność środków z UE wiele z nich jest obecnie modernizowanych, co daje szanse na zdobycie zleceń dla wykonawców. Trwa budowa kolejnej sieci w Olsztynie, rozważane jest stworzenie linii w Płocku.
- Torpol od 2010 r. prowadzi działalność w Norwegii ( poprzez Torpol Norge). Do czynników uzasadniających ekspansję na rynku norweskim należą m.in.: niezależność od budżetu UE, planowane znaczne inwestycje w infrastrukturę kolejową (w latach 2014-2023 prawie 168 mld NOK, czyli ponad 80 mld PLN), wyższe marże osiągane na rynku budownictwa kolejowego w Norwegii niż w Polsce , niewielka konkurencja na rynku w porównaniu ze skalą planowanych inwestycji w Norwegii, stabilność uchwalanych budżetów inwestycyjnych oraz konsensus na scenie politycznej odnośnie realizacji przyjętych planów inwestycyjnych. Łączna wartość kontraktów Torpolu pozyskanych dotychczas w Norwegii wynosi ok. 100 mln zł.
STRATEGIA ROZWOJU
Torpol zamierza koncentrować się na umocnieniu wiodącej pozycji na rynku polskim oraz
dynamicznym rozwoju działalności na rynku w Norwegii. Spółka nie angażuje się w segmenty budownictwa, nie występuje więc ryzyko związane z „uczeniem się” nowych branż. Priorytetem Torpolu jest rozwój organiczny. Cele strategiczne Spółki to:
- Umocnienie czołowej pozycji w Polsce w segmencie projektów budowlanych rynku kolejowego z udziałem rynkowym na poziomie ok. 12%.
- Osiągnięcie 5-6% udziału na rynku budownictwa kolejowego w Norwegii. Wykorzystanie potencjału tego rynku oraz posiadanych zasobów kapitałowych w celu osiągania wyższych marż.
O OFERCIE
Oferta obejmuje emisję do 7 400 000 akcji zwykłych na okaziciela serii B oraz sprzedaż do
15 570 000 akcji serii A należących obecnie do Polimex Mostostal S.A. Docelowo właściciela może zmienić do 100 proc. kapitału Torpolu. Pierwszeństwo przy sprzedaży akcji mają akcje nowej emisji serii B. Oferta kierowana do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych na rynku polskim. Oferujący to Dom Maklerski BZ WBK i Dom Maklerski PKO Banku Polskiego.
W dniu 25 czerwca cena akcji została ustalona na poziomie 8 złotych.
CELE OFERTY
- Finansowanie kapitału obrotowego wykorzystywanego w realizacji istniejących
i planowanych kontraktów na terenie Polski w kwocie około 25 mln PLN. - Inwestycje w sprzęt budowlany, który będzie wykorzystywany do realizacji kontraktów tramwajowych i kolejowych na terenie Norwegii w kwocie około 15 mln PLN oraz inwestycje w kapitał obrotowy dla działalności w Norwegii w wysokości około
9,6 mln PLN.
HARMONOGRAM OFERTY
16-24 czerwca 2014r. |
proces budowania księgi popytu wśród Inwestorów Instytucjonalnych |
nie później niż 25 czerwca 2014r. |
ustalenie i opublikowanie ostatecznej liczby akcji oferowanych w ramach oferty, ostatecznej liczby akcji oferowanych w poszczególnych transzach oraz ceny akcji oferowanych |
25-27 czerwca 2014r. |
zapisy w transzy inwestorów indywidualnych |
25-27 czerwca 2014r. |
zapisy w transzy inwestorów instytucjonalnych |
do 1 lipca 2014r. |
przydział akcji oferowanych |
8 lipca 2014r. |
pierwszy dzień notowania akcji istniejących oraz PDA na GPW |
Zastrzeżenie prawne
Niniejszy materiał ma wyłącznie charakter promocyjny i nie stanowi oferty sprzedaży lub zaproszenia do nabycia papierów wartościowych. Prospekt emisyjny Torpol S.A. („Spółka”) zawierający informację o ofercie publicznej akcji Spółki został opublikowany i jest dostępny na stronie internetowej Spółki (www.torpol.pl) oraz stronach Współoferujących: Domu Maklerskiego BZ WBK S.A. (www.dmbzwbk.pl) oraz Domu Maklerskiego PKO Banku Polskiego (www.dm.pkobp.pl). Prospekt emisyjny zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego jest jedynym prawnie wiążącym dokumentem zawierającym informacje o Spółce i publicznej ofercie jej akcji w Polsce, a także o ich dopuszczeniu i wprowadzeniu do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Nie będzie prowadzona żadna oferta publiczna papierów wartościowych Spółki w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Australii, Japonii i Kanadzie.