Chat with us, powered by LiveChat

Amica – starcie analizy technicznej i fundamentów

Skomentuj artykuł
© Sergey Nivens - Fotolia.com

Kurs Amiki wciąż konsoliduje się wokół okrągłego poziomu 100 zł. Silne argumenty ma zarówno strona podażowa jak i popytowa. Misie przede wszystkim wskazują na analizę techniczną i przełamanie linii trendu wzrostowego, który trwał od końca 2011 roku.

 

Wykres

Źródło: stooq.com

 

Strona podażowa dodatkowo wskazuje na zagrożenie fundamentalne płynące z rynku wschodniego. Udział sprzedaży na rynek rosyjski w 2013 r. wynosił 25% przychodów całej Grupy, a udział w zysku EBITDA wynosił ok. 40%. Widmo konfliktu gospodarczego między Unią Europejską a Rosją daje podstawy do sprzedaży akcji Amiki przez inwestorów wystrzegających się dużego ryzyka.

 

Argumentem dla byków są dotychczasowe dynamiki wzrostowe w zakresie wyników finansowych oraz ogłoszona niedawno nowa strategia spółki. Według niej spółka szacuje osiąganie znacznie wyższych wyników finansowych. Obecnie spółka notuje sprzedaż na poziomie 400 mln euro i zysk EBITDA 30 mln euro. W 2018 r. sprzedaż ma wynieść 900 mln euro przy zysku EBITDA 78 mln euro. Cel na rok 2023 to 1,2 mld euro przychodów i 107 mln euro zysku EBITDA. Więcej o założeniach zawartych w strategii można przeczytać tutaj.

 

Dużymi krokami nadchodzi termin publikacji wyników za drugi kwartał tego roku. A wiele wskazuje na to, że wyniki mogą być lepsze w porównaniu do 2q2013. Drugi kwartał był w ostatnich latach najgorszym okresem w roku.

 

Kwartalny Zysk Netto

 

Prezes Rutkowski na ostatniej konferencji wskazywał, że sprzedaż w kwietniu była powyżej wewnętrznych budżetów. Sygnały dobiegające ze spółki wskazują na utrzymanie wzrostowych tendencji na rynkach europejskich (na czele z Niemcami i Wielka Brytanią). Przypomnijmy też, że Amica w segmencie kuchni wolnostojących w dużej mierze od tego roku wypełniła rynkową lukę na rynku polskim po bankrutującym Fagorze (Mastercook). W odniesieniu do czarnego scenariusza konfliktu gospodarczego UE vs. Rosja, prezes Rutkowski przy okazji prezentacji strategii przytaczał własne wyliczenia utrzymania wyniku netto w 2014 r. w okolicy poziomu z roku 2013 r. w przypadku całkowitego wstrzymania sprzedaży na rynek rosyjski od lipca 2014 r. A obecnie mamy już końcówkę lipca. W dodatku spółka wskazuje, że sprzedaż w Rosji dalej rośnie, jednak jej dynamika się spłaszcza.

 

Spółka wciąż dąży do wchodzenia na nowe rynki Zachodniej Europy lub zwiększania swojej obecności w poszczególnych krajach. Wiceprezes Amiki Marcin Bilik informował na początku lipca, że:

 

„spółka złożyła ofertę na zakup aktywów upadłego Fagoru. Polska firma jest zainteresowana wyłącznie aktywami niematerialnymi i prawnymi. Chodzi o zakup marki Edesa i sieci dystrybucji, złożonej z kilkunastu sprzedawców regionalnych. Natomiast absolutnie poza obszarem zainteresowań polskiej spółki pozostają aktywa produkcyjne hiszpańskiego Fagora.”*

 

Jest to realizacja strategii w zakresie ekspansji zagranicznej. Na celowniku pod względem inwestycji w firmy dystrybucyjne są przede wszystkim rynki: francuski, brytyjski, hiszpański i włoski. Warto przypomnieć, że Amika podpisała niedawno umowę w Wielkiej Brytanii z dużą siecią Currys, a we Włoszech prowadzi rozmowy dotyczące dystrybucji. W zakresie produkcji Amika chce zwiększyć moce produkcyjne kuchni w fabryce we Wronkach z 1,3 mln sztuk do 1,8 mln. Rozważa również poszerzenie asortymentu (np. okapy) i wzrost zatrudnienia.

 

*Puls Biznesu

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie