![]() |
Temat czata: Oferta Publiczna akcji CDRL S.A., właściciela marki Coccodrillo
|
6 października (poniedziałek), godz. 11:30 |
![]() |
Spółkę będą reprezentować:
Marek Dworczak, prezes CDRL S.A. posiada wykształcenie wyższe z dziedziny ochrony środowiska. Jest absolwentem Wydziału Budownictwa Politechniki Poznańskiej. Od 1990 r. zarządza przedsiębiorstwami działającymi w branży handlu odzieżą dziecięcą. Do 2002 r. był wspólnikiem i Prezesem Zarządu spółki Marco Sp. z o.o., która w 2003 roku przejęła spółkę Remi Sp. z o.o., która także zajmowała się działalnością związaną z handlem odzieżą dziecięcą. Po połączeniu obu spółek powstała spółka Coccodrillo Sp. z o.o., w której Marek Dworczak pełnił funkcję Prezesa Zarządu, zarządzał przedsiębiorstwem na wszystkich płaszczyznach działalności, zdobywając doświadczenie i wiedzę związaną z handlem oraz rynkiem odzieży dziecięcej. Funkcję tą pełnił także w spółce CDRL Sp. z o.o., która powstała ze zmiany firmy z Coccodrillo Sp. z o.o. na CDRL Sp. z o.o. oraz pełni obecnie w CDRL S.A. powstałej z przekształcenia CDRL Sp. z o.o. w CDRL S.A. Z uwagi na rozwój przedsiębiorstwa zarządzał spółką przede wszystkim w zakresie dokonywania zakupów, organizowania importu, tworzenia wizerunku i kreowania marki COCCODRILLO. W latach 2010-2011 Marek Dworczak poszerzał swoje kompetencje w zarządzaniu spółką, biorąc udział w Akademii Strategicznego Przywództwa, w ramach programu Management 2010. Jako Prezes Zarządu CDRL S.A. Marek Dworczak posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu operacyjnym na szczeblu krajowym i europejskim przedsiębiorstwem handlowym, jak również w organizacji działalności tego typu przedsiębiorstw oraz we współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
Tomasz Przybyła, wiceprezes CDRL S.A. jest absolwentem Akademii Medycznej w Poznaniu. W 1990 r. Tomasz Przybyła rozpoczął działalność związaną z handlem odzieżą dziecięcą, zakładając spółkę Remix s.c. z siedzibą w Kościanie. Prowadząc Remix s. c., która w roku 1991 przekształciła się w Remi s.c. z siedzibą w Radlinie, zarządzał przedsiębiorstwem na wszystkich płaszczyznach działalności, poszerzając swoje kompetencje w dziedzinie zarządzania oraz handlu odzieżą dziecięcą. W 2002 r. Remi s.c. zmieniła formę prawnąna Remi Sp. z o.o. W 2003 r. Remi Sp. z o.o. została przejęta przez spółkę Marco Sp. z o.o. Po połączeniu obu spółek powstała spółka Coccodrillo Sp. z o.o., w której Tomasz Przybyła pełnił funkcję Wiceprezesa Zarządu, zarządzając spółką głównie w zakresie finansów i eksportu. Funkcję tę pełnił także w spółce CDRL Sp. z o.o.,która powstała ze zmiany firmy z Coccodrillo Sp. z o.o. na CDRL Sp. z o.o. oraz pełni obecnie w CDRL S.A. powstałej z przekształcenia CDRL Sp. z o.o. w CDRL S.A. W latach 2010-2011 Tomasz Przybyła poszerzał swoje kompetencje w zarządzaniu spółką, biorąc udział w Akademii Strategicznego Przywództwa, w ramach programu Management 2010. Tomasz Przybyła posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu operacyjnym na szczeblu krajowym
i europejskim przedsiębiorstwem handlowym, jak również w organizacji działalności tego typu przedsiębiorstw oraz we współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
Zapis czata inwestorskiego
Moderator: Witamy serdecznie na czacie z Zarządem spółki CDRL. W zakładce pliki do pobrania znajdą Państwo prezentację. Zapraszamy do zadawania pytań.
Zarząd CDRL S.A.: Obligacje zostaną wykupione jutro. Od dawna mamy zabezpieczone środki na ten cel. Jak widać kwestie Oferty Publicznej i wykupu obligacji nie są ze sobą związane.
soho: Jak zostaną wykorzystane środki pozyskane z emisji?
Zarząd CDRL S.A.: Środki pozyskane z emisji chcemy głównie przeznaczyć na rozwój sieci sprzedaży, wraz z zatowarowaniem nowych punktów. Ważnym celem jest rozwój sprzedaży za pośrednictwem naszego sklepu internernetowego. Dodatkowo część środków przeznaczymy na inwestycje w obszarze logistyki.
werity: Ile sklepów posiada spółka w Polsce? Ile za granicą?
Zarząd CDRL S.A.: W tej chwili mamy 76 sklepów własnych i 129 agencyjnych w Polsce. W krajach UE (wliczając Polskę) mamy 77 sklepów własnych, 177 agencyjnych oraz 70 sklepów w formacie „shop in shop). Poza UE mamy 20 sklepów pod szyldem Coccodrillo i 3 sklepy „shop in shop”. Na przyszły rok planujemy rozbudowę sieci sklepów o 11 lokali handlowych w Polsce (w tym 6 salonów własnych i 5 salonów agencyjnych), 22 sklepy agencyjne w krajach UE oraz zwiększenie sieci lokali w krajach poza UE. Będziemy także rozbudowywać sklep internetowy.
krezus: Które rynki zagraniczne są dla spółki najważniejsze?
Zarząd CDRL S.A.: Obecnie sprzedajemy nasze produkty w kilkudziesięciu państwach na czterech kontynentach. Najważniejsza jest dla nas obecnie Europa Środkowo-Wschodnia oraz państwa Arabskie takie jak Arabia Saudyjska lub Oman. W tych regionach będziemy się rozwijać najszybciej w najbliższym czasie.
Joanna K: Czy spółka sprzedaje produkty tylko pod marką Coccodrillo?
Zarząd CDRL S.A.: Nasza marka Coccodrillo stanowi ponad 90 proc. sprzedawanych produktów.
wasyl: Witam, z ofertą zbiega się termin wykupu serii obligacji notowanej na catalyst. Czy środki z emisji posłużą do wykupu obligacji? Jeśli nie, w jaki sposób CDRL zabezpieczy zobowiązania wobec obligatariuszy?
Zarząd CDRL S.A.: Obligacje zostaną wykupione jutro. Od dawna mamy zabezpieczone środki na ten cel. Jak widać kwestie Oferty Publicznej i wykupu obligacji nie są ze sobą związane.
masło: Jakie marże uzyskuje spółka na swoich produktach?
Zarząd CDRL S.A.: We własnej sieci sprzedaży, czyli w kanale detalicznym uzyskujemy blisko 60 proc. marży brutto na sprzedaży. Jest to wynik podobny do czołowych spółek z branży odzieżowej notowanych na GPW. Nasza marża netto jest nieco niższa ponieważ prowadzimy również sprzedaż produktów w kanale hurtowym.
Kermit: Czy podtrzymujecie Państwo prognozę na 2014 r.?
Zarząd CDRL S.A.: Jesteśmy po dziewięciu miesiącach 2014 r. i zdecydowanie podtrzymujemy prognozę wyników na ten rok. Możemy nawet powiedzieć, że jest ona konserwatywna.
Król: czy spółka planuje wypłatę dywidendy?
Zarząd CDRL S.A.: Idziemy na Giełdę po pieniadze na rozwój, w związku z tym wypłata dywidendy byłaby nielogicznym ruchem. W ciagu najblizszych lat bedziemy inwestować w rozwój i nie planujemy wypłaty dywidendy.
Pjotrek: Czy i jakie umowy lock-up mają obecni akcjonariusze?
Zarząd CDRL S.A.: Główni Akcjonariusze są objęci roczną umową lock-up.
marek b: Czy sytuacja polityczna w Europie Wschodniej wpływa na Waszą działalność?
Zarząd CDRL S.A.: Ponieważ nie mamy dużej ekspozycji na Rosję i Ukrainę, to sytuacja polityczna nie wpływa bezpośrednio na naszą działalność.
Dagmara: Po emisji nowej akcji będą Panowie posiadać ponad 80% akcji spółki. Jak te udziały rozkładają się pomiędzy Panów? Mniej więcej po równo?
Zarząd CDRL S.A.: Dokładnie równo.
Ewcia: Jak spółka zapatruje się na finansowanie obligacjami w przyszłości?
Zarząd CDRL S.A.: W najbliższym czasie nie planujemy finansowania obligacjami.
rolnik: Czemu właśnie teraz spółka planuje takie przyspieszenie rozwoju?
Zarząd CDRL S.A.: Przez ostatnie 20 lat budowaliśmy swoją pozycję w Polsce. Obecnie udało nam się tu osiągnąć pozycję lidera. Chcemy powielić ten model na rynkach zagranicznych.
[email protected]: Jak wygląda sytuacja zadłużenia spółki?
Zarząd CDRL S.A.: Po spłacie obligacji nasze zadłużenie odsetkowe będzie sprowadzać się do leasingu zwrotnego nieruchomości w której mamy siedzibę i centrum logistyczne. Spółka wykorzystuje też kredyt obrotowy oraz korzysta z akredytyw. Poziom zadłużenia jest zmienny w zależności od zapotrzebowania.
marek b: Czy większość czynszów jest płacona w EUR? jak wygląda sytuacja związana z różnicami kursowymi, jak spółka monituje ten proces?
Zarząd CDRL S.A.: Nie planujemy obecnie akwizycji. Stawiamy na rozwój organiczny.
sandacej: Zakładam, że na rynku odzieżowym dla dzieci panuje duża konkurencja. Jak przedstawia się pozycja spółki na rynku?
Zarząd CDRL S.A.: Jesteśmy liderem rynku odzieży dziecięcej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Chcemy dalej umacniać tą pozycję i być zawsze o krok przed konkurencją.
Tom: Gdzie i jak widzą Państwo spółkę i markę za 3 lata?
Zarząd CDRL S.A.: W ciągu najbliższych 3 lat chcemy dynamicznie zwiększać sieć sprzedaży, głównie poza Polską ponieważ tutaj mamy już bardzo silną pozycję. Upatrujemy duże szanse na rozwój również w kanale e-commerce.
Beata: Skąd ujemne przepływy z dział. operacyjnej po I półroczu 2014?
Zarząd CDRL S.A.: Ujemne przepływy operacyjne w I półroczu to efekt zwiększenia zapasów, co jest związane z rozwojem sieci sprzedaży.
keno: Witam, jaka pula akcji przewidziana jest dla indywidualnych?
Zarząd CDRL S.A.: Dla inwestorów indywidualnych zostanie przeznaczonych do 15 proc. akcji oferowanych.
Inwestor: Już od kilku dni trwają zapisy na akcje. Wiedzą Państwo jakie jest zainteresowanie IPO?
Zarząd CDRL S.A.: Zainteresowanie Ofertą jest bardzo duże. Odbyliśmy ponad 20 spotkań z czołowymi polskimi funduszami. Oczywiście za wcześnie jest przesądzać jak przełoży się to na zapisy, ale jesteśmy dobrej myśli.
inwestycyjny: Jestem ciekaw, jaka jest dynamika sprzedaży w porównywalnych sklepach w I połowie tego roku?
Zarząd CDRL S.A.: Do tej pory, w 2014 r., w sklepach porównywalnych sprzedaż wzrosła o 1,4 proc. Natomiast znacznie dynamiczniej rosła marża, bo o 6,6 pkt. proc.
Kermit: Jakich wyników spodziewacie się w przyszłym roku?
Zarząd CDRL S.A.: Nie publikujemy prognozy na 2015 r. Zakładamy widoczny wzrost wyników w tym okresie.
inwestycyjny: Jakie nowe rynki was interesują???
Zarząd CDRL S.A.: Dynamicznie rośniemy w krajach azjatyckich i tam widzimy duże szanse rozwoju.
marek b: W jakich krajach działa sklep internetowy? Jaki udział w przychodach stanowi ten kanał sprzedaży?
Zarząd CDRL S.A.: Obecnie sklep internetowy działa w czterech krajach (Polska, Czechy, Niemcy, Austria). Obecnie wdrażamy nową wersję sklepu ze spersonalizowanym programem lojalnościowym, który będzie uruchomiony w I kwartale 2015 r. Za jego pośrednictwem będziemy prowadzić sprzedaż na terenie całej Europy.
Pjotrek: W 2014 r. wyniki znacząco się poprawiły. Czy wpłynęły na nie jakieś czynniki jednorazowe?
Zarząd CDRL S.A.: Czynniki jednorazowe nie miały wpływu na nasze wyniki w tym okresie. Dynamiczna poprawa jest efektem działań optymalizacyjnych, które będą miały trwały wpływ na wyniki w przyszłości.
marek b: Jak wygląda zarządzanie ryzykiem walutowym w spółce?
Zarząd CDRL S.A.: Większość zakupów jest denominowana w USD, jedna trzecia zakupów jest pokrywana wpływami z eksportu. Pozostała część w połowie zabezpieczona jest instrumentami finansowymi.
marek b: Czy występują duże różnice pomiędzy marżami w poszczególnych krajach?
Zarząd CDRL S.A.: W państwach bardziej rozwiniętych gospodarczo jesteśmy w stanie uzyskiwać wyższe marże. Natomast do części krajów eksportujemy hurtowo nasze ubrania. Taka działalność charakteryzuje się niższym poziomem marżowości.
Warszawiak: Proszę zachęcić do inwestycji w Państwa spółkę
Zarząd CDRL S.A.: CDRL S.A. to lider rynku odzieży dziecięcej w Europie Środkowo - Wschodniej. Budowane przez lata doświadczenie i kompetencje pozwalają na dynamicznie powiększanie zysków. Jesteśmy w fazie bardzo szybkiego wzrostu, który powinien przełożyć się na wzrost wartości dla akcjonariuszy. Na giełdzie mamy przykłady spółek z branży, których kurs rośnie razem z ich rozwojem. Chcemy powielić ich sukces i jesteśmy przekonani, że jest to możliwe.
Moderator: Serdecznie dziękujemy wszystkim za udział w spotkaniu. Staraliśmy się odpowiedzieć na jak najwięcej pytań. Jeśli mają Państwo dodatkowe pytania, to prosimy o wysłanie ich na adres [email protected]. Wszycy zainteeresowani inwestycją w akcje CDRL do jutra, do końca dnia, mogą składać zapisy w placówkach Trigon DM i DM BZ WBK.
Opis Spółki:
Grupa CDRL zajmuje się przede wszystkim projektowaniem, produkcją oraz dystrybucją ubranek dla dzieci i młodzieży marki Coccodrillo. Uzupełniającą ofertę Spółki stanowi obuwie dziecięce (własnej produkcji oraz innych producentów) oraz zabawki i akcesoria (innych producentów).
Spółka ma wiodącą pozycję na rynku polskim a także w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Działa też w wielu innych państwach Unii Europejskiej a także poza nią. Głównymi celami Spółki na najbliższe lata są umocnienie swojej pozycji na rynku poprzez rozwój sieci sprzedaży, w tym rozwój sprzedaży przez Internet oraz wzbogacenie i rozbudowa asortymentu obuwia dziecięcego.
Historia CDRL S.A. sięga początku lat 90., kiedy Marek Dworczak i Tomasz Przybyła rozpoczęli działalność na rynku odzieżowym. Obaj przedsiębiorcy od początku nastawieni byli na dystrybucję ubrań dziecięcych. W 2003 r. doszło do połączenia prowadzonej przez Marka Dworczaka spółki Marco z firmą Remi, której właścicielem był Tomasz Przybyła. W efekcie powstało Coccodrillo Sp. z o. o. W 2008 r. Spółka zmieniła nazwę na CDRL Sp. z o. o. 18 lipca 2011 r. podjęta została uchwała o przekształceniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną, przyjęto jej statut i wybrano członków zarządu. Wpis przekształconej spółki do rejestru KRS nastąpił 3 sierpnia 2011 r. Mimo różnych zmian na jakie decydowała się spółka by lepiej konkurować na polskim i zagranicznych rynkach, pozostała wierna podstawom, dzięki którym odniósł sukces. Przedmiotem działalności CDRL S.A. pozostaje projektowanie i sprzedaż odzieży oraz obuwia dla dzieci i młodzieży.
Sieć detalicznych salonów własnych prowadzona jest poprzez tzw. spółki zależne. Zajmują się one tworzeniem i utrzymywaniem sklepów sprzedających wyroby pod marką Coccodrillo oraz innego asortymentu oferowanego przez Emitenta. Obecnie sieć sprzedaży w Polsce liczy 205 salonów natomiast zagranicą 145 między innymi w Austrii, Czechach, Węgrzech, Słowacji, Rumuni, krajach bałtyckich, a także w Arabii Saudyjskiej, Mongolii, Libii, Brazylii czy Chinach. Dodatkowo w roku 2010 uruchomiony został sklep internetowy Coccodrillo. Sprzedaż tym kanałem dystrybucji stale się rozwija zarówno w Polsce jaki i Czechach oraz Niemczech.