CCC opublikowało comiesięczny raport sprzedażowy. Tym razem inwestorzy zostali zaskoczeni. We wrześniu dynamika przychodów ze sprzedaży w stosunku do września 2013 r. była niższa o 14,4% i wyniosła 173,5 mln zł. Spadki sprzedaży tym bardziej mogą dziwić, gdyż w ciągu roku powiększyła się sieć sklepów spółki (o ponad 20%). Niedawno wiceprezes spółki Piotr Nowjalis powiedział „Parkietowi”, że faktycznie oczekuje niższej sprzedaży we wrześniu, ale poziom marży ma być wyższy w stosunku do porównywalnego okresu rok wcześniej. Co jest powodem tak słabych wyników sprzedaży? Analitycy wskazują na warunki pogodowe niesprzyjające spółce. Praktycznie przez cały wrzesień roku obecnego utrzymywała się pogoda „letnia” przy niewielkiej ilości opadów i braku przymrozków. To nie są sprzyjające warunki do podejmowania decyzji konsumentów do zakupu nowych butów z przeznaczeniem na nową porę roku. Całkiem odmienne warunki panowały we wrześniu roku ubiegłego, z czego wziął się wysoki efekt bazy porównawczej.
Zgodnie z zapowiedziami zarządu CCC celem na obecny rok kalendarzowy jest osiągniecie ponad 2 mld zł przychodów oraz rentowności netto na poziomie 9-10%. W roku 2013 r. przychody wyniosły 1,6 mld zł. Po 9 miesiącach na „liczniku” przychodów jest kwota 1,329 mld zł – o 25,5% więcej niż w analogicznym okresie w 2013 roku. Słaby wrzesień nie martwi na razie kierownictwa CCC oraz analityków rynkowych.
Podobny efekt „dobrej” pogody odnotowało LPP. W przypadku tej spółki odzieżowej sprzedaż była wyższa rdr o „jedyne” 3% i wyniosła 394 mln zł. Sieć sklepów w okresie ostatnich 12 miesięcy wzrosła o ponad 30%. Po 9 miesiącach tego roku łączne przychody wyniosły 3 360 mln zł i były wyższe o ok. 18% rdr. W komunikacie bieżącym LPP odniosło się też do poziomu marży - szacunkowa wartość marży brutto na sprzedaży we wrześniu tego roku wyniosła 63% i była niższa o 1 pp rdr. Obydwie spółki niewątpliwie liczą na nadejście typowo jesiennej pogody, co zachęci konsumentów do kupowania kolekcji jesienno-zimowej. Oto jak do wrześniowych poziom sprzedaży CCC i LPP w wypowiedzi dla „Parkietu” odniosła się Sylwia Jaśkiewicz, analityk DM BOŚ:
„Spokojnie trzeba podejść do wrześniowych wyników i oceniać spółki w okresie półrocznym. Na razie nie zmieniam swoich prognoz dla CCC i LPP. Kluczowa dla wyników rocznych będzie sprzedaż w październiku lub listopadzie. Moim zdaniem firmy odrobią wtedy gorszy wrzesień.”
Źródło: CCC, LPP, "Parkiet"
Więcej: