Zapraszamy do zapoznania się z raportem na temat spółki Ambra przygotowanym przez analityków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.
Spis treści:
- Profil spółki
- Akcjonariat
- Ocena jakości komunikacji spółki z rynkiem
- Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja spółki
- Analiza wyników finansowych
- Ocena przyszłych wyników
- Analiza wskaźnikowa
- Analiza techniczna
- Podsumowanie raportu i wnioski
AMBRA S.A.
1. Profil spółki
Ambra zajmuje się produkcją i sprzedażą wyrobów alkoholowych i bezalkoholowych. Jest największym w Polsce producentem, importerem i dystrybutorem win. Głównym rynkiem działalności jest Polska, ale grupa funkcjonuje również w Rumunii, Czechach i na Słowacji. Rynek krajowy w ostatnim roku obrotowym odpowiadał za 84% przychodów ze sprzedaży całej Grupy Kapitałowej. Rok wcześniej udział ten wynosił 77%. Wśród marek własnych posiadanych przez spółkę należy wymienić: Dorato, MichelAngelo, Cin&Cin, El Sol, Nemiroff, Piccolo, Cydr Lubelski czy Pliska. Niektóre z nich są liderami we własnych segmentach. Średnie zatrudnienie w Grupie Kapitałowej w roku obrotowym 2013/2014 wyniosło 697 osób, z czego 197 to liczba zatrudnionych na stanowiskach robotniczych.
Źródło: Ambra S.A.
W strukturze sprzedawanych produktów dominują wina i wermuty. Do innych kategorii alkoholi, w których Ambra rozwija swoją pozycję rynkową zaliczymy cydr, brandy, drinki i wódki premium.
Od 2012 r. Ambra osiągnęła pozycję lidera w sprzedaży wina w internecie. Sprzedaż realizuje m.in. za pośrednictwem portalu winiarskiego Winezja.pl. W zakresie handlu detalicznego funkcjonuje sieć własnych sklepów pod marką Centrum Wina. Obecnie sieć ta liczy 25 sklepów, które zlokalizowane są prawie we wszystkich miastach w Polsce powyżej 500 tys. mieszkańców oraz w najlepszych polskich galeriach handlowych. Oprócz wymienionych kanałów dystrybucji Ambra jest też liderem w kanale handlu nowoczesnego, handlu tradycyjnego oraz HoReCa.
Grupa kapitałowa oprócz podmiotu dominującego składa się z 10 spółek zależnych. Część z nich była w przeszłości przejmowana. Wszystkie podmioty zależne konsolidowane są w wynikach metodą pełną. Wśród zagranicznych podmiotów trzy są zarejestrowane w Czechach, dwie w Rumunii i jedna na Słowacji.
W roku 2005 Ambra zadebiutowała na GPW pozyskując 57 mln zł na dalszy rozwój.
2. Akcjonariat
Od 1994 r. głównym udziałowcem w Ambrze jest niemiecki inwestor branżowy - Sektkellerei Schloss Wachenheim AG. Jest on liderem światowym w produkcji i dystrybucji win musujących. Drugim akcjonariuszem pod względem wielkości udziałów jest fundusz OFE AVIVA BZ WBK. Free float stanowi 28,92% akcji. Płynność akcjami Ambry na GPW jest niewielka. Kapitał zakładowy spółki dzieli się na 25 206 644 akcji.
Źródło: Ambra S.A.
3. Ocena jakości komunikacji spółki z rynkiem
Komunikację spółki z rynkiem należy ocenić pozytywnie. Sprawozdania finansowe są przejrzyste i opisują z dokładnością wszystkie zdarzenia w notach uzupełniających. Prezes spółki wraz z innymi członkami zarządu przy okazji konferencji wynikowych udzielają obszernych wywiadów przedstawicielom mediów. Spółka regularnie organizuje czaty, w których pytania mogą zadawać wszyscy zainteresowani. Jako jedna z pierwszych spółek zorganizowała videoczat (przy okazji wyników finansowych rocznych 2013/2014). Strona internetowa przeznaczona dla inwestorów zawiera m.in. prezentacje inwestorskie, aktualności z życia spółki oraz inne niezbędne informacje. Przedstawiciele Ambry obecni są również na konferencjach inwestorskich np. Wallstreet.
4. Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja spółki
Dla Ambry rok obrotowy zaczyna się 1 lipca i trwa do 30 czerwca roku następnego. Rok 2013/2014 był okresem spowolnienia wzrostowej dynamiki rynku wina w Polsce, która wyniosła 2,7%. W latach poprzednich rynek ten w ujęciu wartościowym (dane w mld zł) wykazywał wyższe, średnie dynamiki wzrostowe.
Źródło: Ambra S.A. za AC Nielsen
Jak widać na powyższym wykresie rynek wina w Polsce rośnie nieprzerwanie od ponad 5 lat. Spółka liczy, że w obecnym roku rynek win urośnie w tempie 3-5%. Grupa Ambra ma największy udział (18,7%) w krajowym rynku wina. Pozostali, liczący się gracze to Bols/PWW. Bacardi/Martini, Domain Menada czy Vinpol.
Źródło: Ambra S.A.za AC Nielsen
Na pozostałych trzech rynkach zagranicznych, na których funkcjonuje Ambra, w okresie 2013/2014 odnotowano ujemne dynamiki zmiany wartości rynku wina. Negatywny wpływ na nie miał m.in. spadek wartości korony czeskiej, co odbiło się na cenach trunków importowanych, a w Rumunii wzrosła we wrześniu 2013 r. bardzo mocno akcyza na alkohole – o 30%.
Rozwiązaniem dla Ambry na rosnący w wolnym tempie rynek win jest inwestycja w segmencie cydru, który to rynek jest nowy i szybko rośnie w Polsce.