Portugalska spółka Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, opublikowała wyniki za III kwartał 2014 roku. Z danych można wyczytać o tempie rozwoju i wynikach sieci Biedronka.
Sprzedaż Biedronki spada
Sprzedaż Biedronki podawana jest przy użyciu wskaźnika LfL (Like-for-Like). Wskaźnik ten porównuje sprzedaż tych samych placówek dzisiaj i przed rokiem. Oznacza to, że do wyliczeń nie są brane sklepy, które dopiero powstały w ciągu ostatniego roku. Sprzedaż LfL Biedronki w III kwartale 2014 roku spadła o 1,3%. W ciągu trzech kwartałów 2014 roku spadek ten wyniósł 1,2%. W komunikacie spółki czytamy, że przyczynami spadku sprzedaży jest postępująca deflacja w cenach żywności (-1,9% w 3q2014) oraz liczne promocje cenowe w sklepach.
Pomimo tego przychody Biedronki wzrosły od początku roku o 9,7%, i wyniosły 6,2 mln euro na koniec III kwartału. W samym III kwartale przychody wzrosły o 7,3%, podczas gdy EBITDA spadła o 7,9% . Biedronka odpowiada za 66% łącznej sprzedaży Grupy Jeronimo Martins oraz za 79% EBITDA.
Spółka posiadała na koniec 2014 roku 2 527 sklepów. W trzech kwartałach 2014 roku otwarto 149 sklepów. W komunikacie poinformowano, że rozwój w IV kwartale bieżącego roku będzie ograniczony.
„Grupa będzie wzmacniać swoją pozycję rynkową, utrzymując silny bilans. Jednak chociaż jesteśmy przekonani o potencjale wzrostu polskiego rynku, zdecydowaliśmy o otwarciu w czwartym kwartale mniejszej liczby sklepów Biedronka niż początkowo planowaliśmy. Zatem ekspansja w 2014 roku będzie prowadzona tylko do końca października z odpowiednią redukcją programu inwestycyjnego na ten rok.”
Wyniki Biedronki ciążą na notowanych spółkach
Wyniki Biedronki mogą negatywnie świadczyć o sytuacji w całej branży, stąd mogą mieć również wpływ na notowane na GPW spółki z tego samego segmentu - m.in. na Eurocash. Wczoraj, 30.10.2014, kurs akcji tej firmy zniżkował o prawie 5%. Cena akcji spadła z 35,02 zł do 33,33 zł. Niektórzy analitycy wskazują jednak, że jest to dobry moment na zakup akcji. Analityk DM Trigon, Kamil Szlaga, tak komentuje spadek kursu Eurocashu.
„Wyniki Biedronki są negatywne dla Emperii oraz Eurocashu. Z drugiej strony uważamy, że każdą słabość kursu Eurocashu powinno się wykorzystać do zakupów ponieważ rynek oczekuje poprawy EBITDA r./r. o 3 proc. w całym 2014 i spółka nie tak dużych problemów z rozwojem formatów jak Biedronka.”
Wyniki Eurocashu za III kwartał 2014 roku mają zaostać opublikowane 14 listopada bieżącego roku.
Źródło: atskaner.pl
Źródło: Jeronimo Martins, PAP
Więcej: