Zapraszamy do zapoznania się z raportem na temat spółki LPP przygotowanym przez analityków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.
Spis treści:
- Profil spółki
- Akcjonariat
- Ocena jakości komunikacji spółki z rynkiem
- Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja spółki
- Analiza wyników finansowych
- Ocena przyszłych wyników
- Analiza wskaźnikowa
- Analiza techniczna
- Podsumowanie raportu i wnioski
LPP S.A.
1. Profil spółki
LPP jest jedną z największych firm odzieżowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Zajmuje się projektowaniem i dystrybucją odzieży. Posiada 5 marek własnych, pod którymi realizuje sprzedaż – Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. W ich ofercie znajdują się praktycznie wszystkie grupy asortymentowe m.in. kurtki, koszule, sukienki, spódnice, spodnie, swetry czy bielizna. Główna siedziba firmy zlokalizowana jest w Gdańsku. LPP prowadzi obecnie sprzedaż za pośrednictwem sklepów detalicznych w 11 krajach Europy Środkowo-Wschodniej - Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Litwa, Łotwa, Estonia, Ukraina, Rosja, Rumunia oraz Bułgaria. W samym 2013 r. spółka sprzedała ponad 70 mln sztuk odzieży, odnotowując ponad 1 mld euro przychodów. Łącznie Grupa posiada niemal 1500 salonów i zatrudnia blisko 18 tys. osób. Sercem zaopatrującym sieć sprzedażową jest Centrum Dystrybucyjne w Pruszczu Gdańskim, które należy do jednych z najnowocześniejszych i największych w tej części Europy.
Poniższa grafika przedstawia sieć sklepów Grupy LPP z podziałem na poszczególne marki własne.
Źródło: LPP S.A.
Dużym wydarzeniem w historii LPP było przejęcie w 2008 r. krakowskiego Artmana, właściciela salonów pod marką House. Transakcja miała wartość niespełna 400 mln zł, a jej finansowanie pochodziło z kredytów i emisji akcji dla założycieli Artmana. Po tej akwizycji LPP stało się ważnym graczem w naszym regionie Europy, a jego przychody oscylowały wokół 2 mld zł. Analitycy oceniający to przejęcie zwracali uwagę na szereg synergii kosztowych i dobre perspektywy dla dalszego rozwoju powiększonej Grupy.
2. Akcjonariat
Największymi akcjonariuszami pod względem udziału w ogólnej liczbie głosów na WZA LPP S.A. na dzień 30.06.2014 byli Marek Piechocki oraz Jerzy Lubianec, którzy dysponowali po 27,1% wszystkich głosów, dzięki posiadaniu akcji uprzywilejowanych. Z kolei największym akcjonariuszem pod względem ilości posiadanych akcji na koniec czerwca tego roku był podmiot Grangeford Limited (19,1%) zarejestrowany na Cyprze. Jednak w dniu 02.10.2014 LPP poinformowała komunikatem bieżącym, że otrzymała informacje od Grangefor Limited, z której wynika, że z dniem 2 października 2014 roku podjęto decyzję o rozwiązaniu i likwidacji tegoż podmiotu. Wszystkie akcje LPP posiadane do tej pory przez ten podmiot zostały przeniesione na rzecz udziałowców Grangeford Limited w proporcji do posiadanych udziałów. Po tej operacji spółka cypryjska nie posiada już akcji LPP. Do tej pory nie wpłynęło zawiadomienie o przekroczeniu progu 5% od żadnego z inwestorów, dlatego zwiększył się poziom free float-u po tej operacji. W akcjonariacie powyżej progu 5% jest jeszcze Monistor Limited (również zarejestrowany na Cyprze) dysponujący na koniec czerwca tego roku 11%-owym udziałem w kapitale zakładowym. Suma wszystkich, wyemitowanych akcji LPP wynosi 1 831 123.
Źródło: LPP S.A.
3. Ocena jakości komunikacji spółki z rynkiem
LPP otrzymało w czerwcu 2014 r. nagrodę za najlepszą politykę informacyjną wobec inwestorów oraz analityków giełdowych od Gazety Giełdy Parkiet. W badaniu udział wzięło prawie 60 analityków i zarządzających. LPP wyprzedziła m.in. JSW, Cyfrowy Polsat, Grupę Kęty, PZU i PKN Orlen. Ankietowani głosujący na odzieżową spółkę wskazywali m.in. regularność i wysoką jakość komunikacji spółki z inwestorami już od wielu lat. Za komunikację z inwestorami odpowiada w większości sam wiceprezes – Dariusz Pachla. Jednak komunikację spółki z inwestorami indywidualnymi należy ocenić negatywnie. Spółka nie prowadzi czatów inwestorskich, nie uczestniczy w konferencjach inwestorskich czy też nie organizuje dni otwartych. Na stronie internetowej inwestorzy nie znajdą zapisów video np. z walnych zgromadzeń akcjonariuszy czy tez spotkań z analitykami.
4. Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja spółki
Silną stroną Grupy LPP jest mocna pozycja przy negocjowaniu stawek czynszowych obecnych i nowych powierzchni handlowych. Sklepy i marki Grupy są w wysokim stopniu rozpoznawalne i popularne wśród klientów centrów i galerii handlowych, co powoduje, że są traktowane jako tzw. generatorzy ruchu (przyciągają do galerii klientów, którzy przy okazji odwiedzają też i inne sklepy). Dodatkowo LPP często w jednej galerii handlowej posiada więcej niż jeden sklep, co przekłada się na możliwość negocjacji znacznych upustów w zakresie warunków umów najmu.
W zakresie ekspansji zagranicznej spółka wiąże duże nadzieje z wejściem na rynek Niemiecki. Jeszcze na jesieni zostaną otwarte 4 sklepy. Jak mówi wiceprezes LPP Dariusz Pachla „przeciętny Niemiec wydaje na odzież pięć razy więcej niż Polak, przy tych samych cenach”. Zwraca jednak uwagę, że specyfiką krajów zachodnich jest funkcjonowanie sklepów przy ulicach w odróżnieniu do rynku polskiego, w którym dominują galerie handlowe. Z kolei odpowiedzialny za markę Reserved Piotr Dyka dodaje: „Niemcy to największy rynek odzieżowy w Europie, czwarty pod względem wielkości na świecie, bardzo dojrzały i ukierunkowany na obecność międzynarodowych marek”. LPP zamierza również jeszcze w tym roku uruchomić m.in. 5 sklepów w Chorwacji, a na początku 2015 r. 1 sklep w Katarze. W następnych latach przymierza się do zaistnienia w innych krajach Europy Zachodniej, a w dalszej perspektywie na innych kontynentach.
Niekorzystnie na działalność spółki w Ukrainie i Rosji wpływa konflikt zbrojny. W tych dwóch krajach Grupa realizowała ok. 20% całej sprzedaży.