Temat czata: Wyniki finansowe Grupy AMBRA |
|
14 listopada 2014 r. |
Uczestnicy czata: na pytania inwestorów odpowiadać będą:
Robert Ogór, Prezes Zarządu
W Zarządzie AMBRA S.A. od 2003 r., funkcję Prezesa Zarządu pełni od 2008 r. Absolwent Wydziału Filozofii Uniwersytetu w Heidelbergu. W latach 1994 – 2004 pracował jako doradca i członek grupy zarządczej do spraw inwestycji kapitałowych i rynków zagranicznych Sektkellerei Schloss Wachenheim AG – większościowego akcjonariusza AMBRA S.A. Pełni również szereg funkcji nadzorczych w spółkach zależnych AMBRA S.A.
Piotr Kaźmierczak – Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy
Związany z AMBRA S.A. od 2005 r. Pełni funkcję Członka Zarządu AMBRA S.A. od 2008 r. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Studiował również zarządzanie na Uniwersytecie w Würzburgu. Ukończył studia podyplomowe ACCA w zakresie rachunkowości i finansów. W latach 1998 – 2005 pracował w KPMG Polska Audyt Sp. z o.o. w Warszawie oraz w KPMG DTG AG w Düsseldorfie. Pełni również funkcje nadzorcze w spółkach zależnych AMBRA S.A.
Zapis czata inwestorskiego
Moderator: Serdecznie witamy Państwa na kolejnym spotkaniu online i zapraszamy do zadawania pytań. Pod ikonką "Pliki do pobrania" znajduje się nasza najnowsza prezentacja poświęcona wynikom za I kwartał. Rozpoczynamy za 15 minut.
w.wojnowski@retailnet.pl: Ile obecnie działa sklepów Centrum Wina? Czy w tym roku otwieraliście sklepy w centrach handlowych i w jakich? Jakie są założenia pod względem otwarć w 2015 roku? W jakich miastach planujecie (liczba mieszkańców)? Czy zaczęliście otwierać sklepy w nowym mniejszym koncepcie? Ile może powstać takich sklepów? Jaka jest średnia powierzchnia punktu?
Zarząd Grupy AMBRA: Obecnie działa 25 sklepów Centrum Wina. W bieżącym roku otwarty został 1 sklep w Lublinie w Centrum Handlowym Felicity. W najbliższym czasie nie planujemy nowych otwarć, ponieważ istniejące sklepy zlokalizowane są w najlepszych centrach handlowych i najatrakcyjniejszych miejscach i nadal mają potencjał wzrostu sprzedaży. Nasze sklepy mają powierzchnię od 30 do 80 metrów kwadratowych.
stan: Jednym z segmentów działalności spółki są nieruchomości inwestycyjne. Mogliby Państwo powiedzieć coś więcej o tej działalności?
Zarząd Grupy AMBRA: Pozycja ta obejmuje przede wszystkim nieruchomości zlokalizowane w Bukareszcie należące do naszej spółki zależnej ZAREA S.A.
iwest: Jak przewidują Państwo wyniki w IV kwartale roku kalendarzowego? Popyt na rynkach zagranicznych się zwiększy?
Zarząd Grupy AMBRA: Liczymy na dobre wyniki IV kwartału roku kalendarzowego. Za wcześnie jest jeszcze, żeby powiedzieć coś więcej o wynikach. Zdecydowana większość sprzedaży realizowana jest w drugiej połowie grudnia.
majka: Czy w okresie świątecznym, w IV kwartale kalendarzowym, odnotowują Państwo zwiększone przychody?
Zarząd Grupy AMBRA: Okres IV kwartału kalendarzowego to zawsze najlepszy okres sprzedażowy. Poziom sprzedaży jest w tym okresie ponad 2 razy większy niż średnio w pozostałych kwartałach.
SAF: Łączna sprzedaż zwiększyła się. Jak wygląda natomiast sprzedaż samego wina czy produktów z wyłączeniem przychodów z Cydru Lubelskiego? Czy tutaj też odnotowane zostały wzrosty?
Zarząd Grupy AMBRA: Przychody z Cydru Lubelskiego wyniosły ok. 10 mln zł w I kwartale, natomiast niższe przychody odnotowano na winach musujących i wermutach, głównie z powodu ograniczenia sprzedaży do dyskontów.
Ewa_01: Z czego wynika wzrost wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników?
Zarząd Grupy AMBRA: W celu zwiększenia dostępności i dystrybucji CYDRU LUBELSKIEGO zwiększona została organizacja sprzedaży w Polsce. Dodatkowo do wzrostu wynagrodzeń przyczyniły się kilkuprocentowe podwyżki płac.
iwest: Jak przedstawia się działalność spółki na zagranicznych rynkach Rumunii, Czech i Słowacji?
Zarząd Grupy AMBRA: Obniżona sprzedaż w I kwartale wynikała z: a/ Rumunia - towarowanie rynku przed podwyżką akcyzy we wrześniu 2013 r. = efekt bazy, b/ Czechy i Słowacja - przesunięcie części aktywności promocyjnych z I na II kwartał.
Paco: W kwartale spółka wykazała wysokie pozostałe przychody i koszty operacyjne. Czego są one skutkiem?
Zarząd Grupy AMBRA: Zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych wynikało z uzyskanych odszkodowań w Rumunii. Koszty obejmowały m.in. odpisy należności.
Inwestor: Witam serdecznie Pana Prezesa i Pana Dyrektora najbardziej interesuje mnie co się stało że zanotowali Państwo znaczny wzrost przychodów a jednak zysk netto spadł dość mocno. Co się na to złożyło?
Zarząd Grupy AMBRA: Za wzrostem przychodów poszedł proporcjonalnie wzrost marży brutto, inwestycje w rozwój Cydru Lubelskiego obciążyły zysk brutto ze sprzedaży, który był równy r-d-r. Zwiększanie organizacji sprzedaży i w efekcie wyższe koszty operacyjne spowodowały obniżenie zysku operacyjnego. Zmniejszenie zadłużenia i kosztów finansowych zmniejszyło wpływ spadku EBIT na wynik netto.
director: Znacznie zwiększyło się zadłużenie długoterminowe. Spółka zaciągnęła kredyt? Na jaki cel?
Zarząd Grupy AMBRA: Spółka zmniejszyła całkowite zadłużenie oprocentowane rok do roku o 9,1%. Zwiększenie zadłużenia długoterminowego wynikało z przedłużenia umów kredytowych na finansowanie obrotowe na okresy powyżej 1 roku.
Kris: Czy wyniki działalności w Rumunii oraz na Słowacji i w Czechach się poprawia?
Zarząd Grupy AMBRA: Oczekujemy poprawy wyników finansowych z operacji zagranicznych.
Akcjonariusz: Zakładają Państwo zwiększenie sprzedaży cydru w roku obrotowym 2-, 3-ktornie. Można spotkać się z opiniami, że osiągnięcie to bez większych problemów. Czy zatem prognozy te są raczej konserwatywne, a po cichu liczycie na jeszcze większą sprzedaż?
Zarząd Grupy AMBRA: Liczymy.
Krzys: Witam Panów. Czy dużo mniejszy wynik netto w I kwartale roku obrotowego może odbić się na dywidendzie? Dotychczas kwotowo dywidenda była wypłacana coraz większa.
Zarząd Grupy AMBRA: Niższy zysk w I kwartale nie powinien odbić się na dywidendzie. Planujemy nadal zwiększać kwoty do wypłaty dla akcjonariuszy.
Piotrek: Kiedy Cydr Lubelski został wprowadzony do oferty? W którym kwartale został wykazany pierwszy raz w sprawozdaniu?
Zarząd Grupy AMBRA: Cydr Lubelski jest sprzedawany od czerwca 2013 r.
Inwestor: Sprzedaż liczona w butelkach zwiększyła się bardziej niż sprzedaż w zł. Z czego to wynika?
Zarząd Grupy AMBRA: Wynika to ze zwiększenia udziału cydru, który ma niższą cenę jednostkową.
Akcjonariusz: Jakie inwestycje są przewidziane na obecny rok obrotowy?
Zarząd Grupy AMBRA: W bieżącym roku obrotowym planujemy inwestycje na poziomie 13-15 mln zł.
Piotr: Dzień dobry, jak idzie sprzedaż w bieżącym kwartale? Czy można się spodziewać wyższego zysku niż w analogicznym okresie roku poprzedniego?
Zarząd Grupy AMBRA: Za wcześnie jest jeszcze, żeby powiedzieć coś więcej o sprzedaży. Zdecydowana większość sprzedaży realizowana jest w drugiej połowie grudnia.
Krzys: Jakie koszty promocji cydru są przewidziane na ten rok obrotowy? Jak przedstawiają się one w stosunku do poprzedniego roku obrotowego? Dziękuję
Zarząd Grupy AMBRA: Wraz z rosnącą sprzedażą będziemy zwiększać wydatki na promocję Cydru Lubelskiego.
Piotr: Kiedy będą zyski z Cydru?
Zarząd Grupy AMBRA: Zakładamy, że przekroczymy próg rentowności w roku 2015/2016.
Piotr: Czy nie lepiej było zorganizować wideokonferencję?
Zarząd Grupy AMBRA: Planujemy wideokonferencję po wynikach półrocznych.
bjerre: Czy niemiecki właściciel naciska na większą dywidendę?
Zarząd Grupy AMBRA: Niemiecki akcjonariusz wspiera realizowaną przez Zarząd politykę
stabilnie rosnącej dywidendy.
Zainteresowany: Witam, zmniejszyły się rentowności osiągane przez spółkę. Czego jest to następstwem?
Zarząd Grupy AMBRA: Rentowność marży ze sprzedaży utrzymała się na zbliżonym poziomie. Inwestycje w cydr obniżyły przejściowo rentowność EBIT i zysku netto.
gmrowiec@gmail.com: Z czego wynika zmniejszenie sprzedaży do dyskontów, o którym była mowa w odpowiedzi na pytanie od SAF?
Zarząd Grupy AMBRA: Wycofanie CIN&CIN Vermouth z jednej z sieci.
Piotr: czy dzieje się coś w sprawie sprzedaży działki w Bukareszcie?
Zarząd Grupy AMBRA: Działka jest aktywnie oferowana do sprzedaży.
Piotr: Czy nie przydała by się stworzyć jakąś nową tanią markę i wprowadzić do sprzedaży w dyskontach? Czy planujecie sprzedaż cydru w dyskontach?
Zarząd Grupy AMBRA: Strategia współpracy z dyskontami opiera się na zasadzie priorytetu rentownych przychodów i zrównoważonego portfela sprzedaży. Taniość nie jest celem naszego biznesu.
górnik: Kiedy Ambra sprzeda nieruchomość w Rumunii? Czy są chętni?
Zarząd Grupy AMBRA: O sprzedaży będziemy mogli poinformować po jej realizacji. W chwili obecnej nie możemy udzielić żadnych dodatkowych informacji.
Ron: Ile kosztuje butelka 0,33l Cydru a ile wyprodukowanie jej zawartości? Jaka jest rentowność sprzedaży na jednej, takiej butelce?
Zarząd Grupy AMBRA: Dla dobra akcjonariuszy spółka nie dzieli się wszystkimi informacjami z szeroką publicznością.
marzena: Po jakich cenach spółka skupuje jabłka do produkcji Cydru i od kogo?
Zarząd Grupy AMBRA: Informacja ta to również tajemnica handlowa spółki.
górnik: Ile punktów Centrum Wina chce spółka otworzyć? Jakie wyniki osiąga ta spółka zależna?
Zarząd Grupy AMBRA: W tej chwili sieć Centrum Wina liczy 25 sklepów. W najbliższym czasie celem jest zwiększenie sprzedaży z istniejących powierzchni handlowych. Centrum Wina nie jest spółką zależną, ale marką handlową AMBRA S.A.
marzena: Jakie wartości sprzedaży dla Cydru spółka prognozuje na 2015 i 2016 r.?
Zarząd Grupy AMBRA: Na tak dynamicznie rosnącym rynku trudno o precyzyjne prognozy. Chcemy utrzymać pozycję zdecydowanego lidera rynku cydru, który w perspektywie 5 lat może osiągnąć poziom 30 do 50 mln litrów.
Książe: Co z przejęciami? Czy zarząd ma jakieś inne spółki z branży na oku?
Zarząd Grupy AMBRA: Aktualnie nie planujemy znaczących akwizycji.
Książe: Z czego składają się krótkoterminowe zobowiązania z tyt. kredytów, pożyczek, obligacji? Jaki jest udział poszczególnych pozycji w krótkoterminowym zadłużeniu?
Zarząd Grupy AMBRA: Zadłużenie krótkoterminowe to prawie w całości kredyty bankowe obrotowe.
analityk: Czy jest planowana kampanii reklamowa w mediach dot. Cydru Lubelskiego?
Zarząd Grupy AMBRA: Planujemy pełne wsparcie marketingowe marki Cydr Lubelski.
Inner: Dlaczego są tak duże różnice w wycenie nieruchomości przy badaniu jej wartości, vs. wycena w księgach?
Zarząd Grupy AMBRA: Nieruchomości w księgach zostały ujęte przed laty wg cen z tamtego okresu. Od tego czasu ceny rynkowe wzrosły.
Piotr: czy planujecie wprowadzić do sprzedaży jakieś nowości produktowe?
Zarząd Grupy AMBRA: Wprowadziliśmy od września 2014 r. pod marką CIN&CIN nowy wariant win musujących: prosecco. Na sezon planowane są limitowane edycje naszych głównych marek: Dorato, Pliska, Michelangelo.
kontroler: Jakie inwestycje są planowane na obecny rok obrotowy? Ile wyniesie CAPEX?
Zarząd Grupy AMBRA: Inwestujemy głównie w utrzymanie i rozwój mocy produkcyjnych w naszej winiarni w Biłgoraju. CAPEX wyniesie 13-15 mln zł.
Piotr: powtórzę pytanie czy Cydr Lubelski będzie sprzedawany w dyskontach?
Zarząd Grupy AMBRA: Nie wykluczamy takiej okresowej aktywacji w roku 2015.
Piotr: jak kształtują się ceny surowców i materiałów do produkcji?
Zarząd Grupy AMBRA: Ceny surowców i materiałów do produkcji kształtują się korzystnie. Zbiory wina oraz jabłek wskazują na możliwość obniżenia kosztów zakupu surowca.
trader: Jaka jest rentowność Centrum Wina?
Zarząd Grupy AMBRA: Centrum Wina obejmuje sprzedaż do gastronomii oraz sklepy specjalistyczne. Rentowność tej operacji jest zbliżona do średniej rentowności Grupy AMBRA.
mgm: Z jakich środków - własnych czy zewnętrznych - będą pokryte inwestycje w najbliższym roku (13-15 mln zł)?
Zarząd Grupy AMBRA: Inwestujemy z własnych środków.
gmrowiec@gmail.com: Czy w najbliższych kwartałach są przewidziane jakieś znaczące inwestycje? Czy bardziej zanosi się na ocenę inwestycji w Cydr Lubelski i czerpanie korzyści z tej inwestycji? Na jaki efekt finansowy liczą Państwo w związku z ostatnimi nakładami inwestycyjnymi?
Zarząd Grupy AMBRA: Inwestycje w Cydr Lubelski pozwolą na wzrost rentowności od przyszłego roku obrotowego.
Piotr: czy nadal zamierzacie zmniejszać zadłużenie?
Zarząd Grupy AMBRA: Zadłużenie powinno nadal zmniejszać się w następnych latach.
trader: Ile punktów Centrum Wina spółka planuje otworzyć?
Zarząd Grupy AMBRA: W najbliższym czasie nie planujemy nowych otwarć.
Gość: Chciałbym się upewnić: tylko w pierwszym kwartale 2014/2015 sprzedaż Cydru Lubelskiego wyniosła 10 mln zł, czyli tyle samo co w całym 2013/2014?
Zarząd Grupy AMBRA: Tak, potwierdzamy.
Piotr: ostatnio wyszła rekomendacja DM BZWBK dla Ambry z ceną docelową 12 zł czy uważacie że to godziwa wycena?
Zarząd Grupy AMBRA: Zarząd również uważa, że spółka jest obecnie wyceniona znacznie poniżej jej wartości godziwej.
Piotr: czy zamierzacie rozwijać sprzedaż eksportową?
Zarząd Grupy AMBRA: Głównym priorytetem pozostaje sprzedaż krajowa.
Piotr: czy jesteście zadowoleni z poziomu sprzedaży marki Sutter Home?
Zarząd Grupy AMBRA: Tak. Przejęcie dystrybucji Sutter Home, lidera rynku w segmencie powyżej 20 zł jest pełnym sukcesem sprzedażowym.
Piotr: czy na bieżący rok obrotowy planujecie wprowadzenie podwyżek cen?
Zarząd Grupy AMBRA: Nie planujemy podwyżek cen.
Piotr: Dziękuję za odpowiedzi i życzę udanego II kwartału, sobie również :)
Zarząd Grupy AMBRA: Bardzo dziękujemy :-)
Moderator: Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom naszego spotkania i już zapraszamy na kolejną konferencję po wynikach półrocznych!
Grupa AMBRA jest zdecydowanym liderem rosnącego rynku wina w Polsce oraz czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Tworzące ją spółki prowadzą działalność na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. DORATO, CIN&CIN, EL SOL, PICCOLO, CYDR LUBELSKI czy PLISKA to przykłady marek, które należą do Grupy i są liderami pod względem sprzedaży w każdym z głównych segmentów rynku oraz kanałów dystrybucji. Obok własnych marek Grupa AMBRA oferuje również wina importowane od najbardziej renomowanych światowych producentów, m. in. poprzez największą w Polsce sieć specjalistycznych sklepów winiarskich pod marką CENTRUM WINA liczącą 26 sklepów, największą organizację sprzedaży do restauracji i hoteli (HoReCa) oraz jeden z wiodących winiarskich sklepów internetowych pod marką WINEZJA.PL. Strategia rozwoju Grupy zakłada zwiększanie wartości spółki i rentowności jej marek dla akcjonariuszy. W ciągu ostatnich 3 lat obrotowych Grupa wygenerowała prawie 2 mld zł przychodów ze sprzedaży, ponad 50 mln zł zysku, 108 mln zł przepływów pieniężnych operacyjnych oraz wypłaciła swoim akcjonariuszom w formie dywidend ponad 30 mln zł. AMBRA S.A. zadebiutowała na GPW w Warszawie w czerwcu 2005 r. Jej głównym akcjonariuszem posiadającym ok. 61% akcji jest niemiecki koncern Sektkellerei Schloss Wachenheim AG - światowy lider w produkcji i dystrybucji win musujących notowany na giełdzie we Frankfurcie.