Opublikowane 7 listopada 2014 r. tuż przed sesją wyniki finansowe LPP mogły zaskoczyć rynek niższym poziomem zysku netto. W stosunku do konsensusu rynkowego był niższy o 23%. Zysk na poziomie EBITDA i EBIT był niższy od oczekiwań odpowiednio o 4,8% i 5,5%. Poziom przychodów ze sprzedaży był zgodny z oczekiwaniami.
3Q2014 [mln zł] |
wyniki |
kons. |
różnica |
r/r |
Przychody |
1234,2 |
1230,3 |
0,3% |
11,4% |
EBITDA |
185,0 |
194,3 |
-4,8% |
-9,8% |
EBIT |
134,4 |
142,2 |
-5,5% |
-19,7% |
Zysk netto |
81,7 |
106,2 |
-23,0% |
-26,0% |
Źródło: biznes.pap.pl
Przyglądając się bliżej raportowi finansowemu za 3Q2014 można zauważyć, że sprzedaż w sklepach porównywalnych była niższa rok do roku o 6,7%. Przypomnijmy, że duży wpływ na poziom sprzedaży w trzecim kwartale bieżącego roku miała ciepła pogoda we wrześniu (w przeciwieństwie do września roku poprzedniego), co było widoczne w publikowanych przez LPP comiesięcznych wynikach przychodów ze sprzedaży. Spółka w komentarzu do wyników zaznacza, że osiągnięte wyniki ją niesatysfakcjonują i dodaje:
"Niestety, wyniki finansowe osiągnięte w III kwartale tak na poziomie operacyjnym jak i netto są niższe od osiągniętych w poprzednim roku. Podstawowa przyczyna to niedostateczny poziom sprzedaży, szczególnie zrealizowanej we wrześniu (niekorzystna pogoda). Pomimo utrzymywania jednostkowych (na m2) kosztów na niskim poziomie, wielkość sieci wymusiła wyraźnie wyższy wzrost całkowitych kosztów w porównaniu ze wzrostem sprzedaży i marży. To w konsekwencji spowodowało osiągnięcie niesatysfakcjonujących wyników nie tylko w III kwartale, ale także w okresie trzech kwartałów."
Negatywnie na wynik netto wpłynęły m.in. różnice kursowe wynikające z umocnienia dolara do złotówki oraz spadek wartości rubla względem złotówki. Ten czynnik będzie też wpływał zapewne na wyniki ostatniego kwartału tego roku patrząc jak szybko zmieniają się obecnie wyceny wspomnianych walut. Będzie to swojego rodzaju test dla spółki na stosowane strategie zabezpieczenia ryzyka kursowego oraz możliwości wdrażania korekt w cenach towarów na półkach sklepowych.
LPP zakłada wzrost powierzchni handlowej w przyszłym roku o 21% do 872 tys. m2. Na koniec tego roku zakłada posiadanie 720 tys. m2. Jednak założenia te mogą ulec zmianie, a precyzyjne plany zostaną zaprezentowane przy okazji wyników za ostatni kwartał tego roku.
Więcej:
- LPP ofiarą wrześniowej pogody
- Raport analityczny na temat LPP z dnia 6.11.2014 - jak zawsze za darmo dla członków SII!