Chat with us, powered by LiveChat

LPP zaskakuje negatywnie poziomem zysku netto w 3q2014, akcje spadają

Skomentuj artykuł
© Igor Mojzes - Fotolia.com

Opublikowane 7 listopada 2014 r. tuż przed sesją wyniki finansowe LPP mogły zaskoczyć rynek niższym poziomem zysku netto. W stosunku do konsensusu rynkowego był niższy o 23%. Zysk na poziomie EBITDA i EBIT był niższy od oczekiwań odpowiednio o 4,8% i 5,5%. Poziom przychodów ze sprzedaży był zgodny z oczekiwaniami.

  

3Q2014 [mln zł]

wyniki

kons.

różnica

r/r

Przychody

1234,2

1230,3

0,3%

11,4%

EBITDA

185,0

194,3

-4,8%

-9,8%

EBIT

134,4

142,2

-5,5%

-19,7%

Zysk netto

81,7

106,2

-23,0%

-26,0%

Źródło: biznes.pap.pl

 

Przyglądając się bliżej raportowi finansowemu za 3Q2014 można zauważyć, że sprzedaż w sklepach porównywalnych była niższa rok do roku o 6,7%. Przypomnijmy, że duży wpływ na poziom sprzedaży w trzecim kwartale bieżącego roku miała ciepła pogoda we wrześniu (w przeciwieństwie do września roku poprzedniego), co było widoczne w publikowanych przez LPP comiesięcznych wynikach przychodów ze sprzedaży. Spółka w komentarzu do wyników zaznacza, że osiągnięte wyniki ją niesatysfakcjonują i dodaje:

 

"Niestety, wyniki finansowe osiągnięte w III kwartale tak na poziomie operacyjnym jak i netto są niższe od osiągniętych w poprzednim roku. Podstawowa przyczyna to niedostateczny poziom sprzedaży, szczególnie zrealizowanej we wrześniu (niekorzystna pogoda). Pomimo utrzymywania jednostkowych (na m2) kosztów na niskim poziomie, wielkość sieci wymusiła wyraźnie wyższy wzrost całkowitych kosztów w porównaniu ze wzrostem sprzedaży i marży. To w konsekwencji spowodowało osiągnięcie niesatysfakcjonujących wyników nie tylko w III kwartale, ale także w okresie trzech kwartałów."

 

Negatywnie na wynik netto wpłynęły m.in. różnice kursowe wynikające z umocnienia dolara do złotówki oraz spadek wartości rubla względem złotówki. Ten czynnik będzie też wpływał zapewne na wyniki ostatniego kwartału tego roku patrząc jak szybko zmieniają się obecnie wyceny wspomnianych walut. Będzie to swojego rodzaju test dla spółki na stosowane strategie zabezpieczenia ryzyka kursowego oraz możliwości wdrażania korekt w cenach towarów na półkach sklepowych.

 

LPP zakłada wzrost powierzchni handlowej w przyszłym roku o 21% do 872 tys. m2. Na koniec tego roku zakłada posiadanie 720 tys. m2. Jednak założenia te mogą ulec zmianie, a precyzyjne plany zostaną zaprezentowane przy okazji wyników za ostatni kwartał tego roku.

 

Źródło: LPP S.A., PAP

 

Więcej:

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie