Chat with us, powered by LiveChat

Sfinks prognozuje podwojenie sprzedaży do 2020 roku, nie wyklucza akwizycji. Kurs akcji rośnie

Skomentuj artykuł
© whitestorm - Fotolia.com

W opublikowanej strategii na lata 2015-2020 Sfinks prognozuje podwojenie przychodów za 2013 rok do 2020 roku. Tym samym przychody mają wzrosnąć do 332 mln zł. Szczególnie dynamiczny wzrost sprzedaży ma być odnotowany w latach 2015-2016, kiedy to spółka planuje otworzyć co najmniej 30 lokali. Inwestycje mają zostać zrealizowane bez podnoszenia kapitału, jednak jeśli pojawi się szansa na otwarcie większej ilości sklepów spółka nie wyklucza dodatkowego finansowania poprzez emisję akcji lub obligacji zamiennych.

 

„Wynika to z faktu, iż mamy podpisanych kilkanaście umów na uruchomienie lokali w bardzo dobrych punktach w tym okresie, a kolejne są w fazie zaawansowanych negocjacji. Chcemy skorzystać z dobrej dla najemców sytuacji na rynku, by móc zbierać żniwo w kolejnych latach” – skomentował prezes Sfinksa Sylwester Cacek w komunikacie spółki.

 

Zgodnie z opublikowaną strategią zysk netto w 2020 roku ma wzrosnąć do 30,2 mln zł. Na 2014 rok spółka prognozuje zysk netto na poziomie 13,8 mln zł. 2013 rok spółka zamknęła stratą na poziomie 1 mln zł. Wskaźnik długu netto do wyniku EBITDA ma osiągnąć i nie przekraczać poziomu 3 (obecnie ok. 6,8). Ma to nastąpić w 2017 roku, a do 2020 roku ma on spaść do poziomu 0,5. Ze środków własnych realizowane mają być jedynie inwestycje o stopie zwrotu co najmniej 30%. Ponadto spółka prognozuje obniżkę kosztów ogólnego zarządu do poziomu nieprzekraczającego 8% rocznych przychodów, co ma nastąpić w 2018 roku. Ponadto już od 2016 roku wypracowane zyski mają pozwolić na odnotowanie dodatnich kapitałów własnych. Obecnie są one ujemne ze względu na straty poniesione w poprzednich okresach.

 

Głównym motorem napędowym rozwoju spółki mają być restauracje Sphinx, które będą działać w modelu operatorskim i franczyzowym. Sphinx ma osiągać rentowność na poziomie EBITDA co najmniej 20% w przypadku restauracji własnych, i 7% w przypadku restauracji franczyzowych. Do 2020 roku sieć Sphinx ma także działać na trzech rynkach zagranicznych w modelu masterfranczyzy.

 

„Sphinx to największa w Polsce sieć gastronomiczna w segmencie casual dining i, jak potwierdzają najnowsze badania, najsilniejsza polska marka gastronomiczna. Jest to obecnie nasze aktywo strategiczne generujące największe wzrosty i najwyższe rentowności, dlatego siłą rzeczy większość naszej uwagi skupia się właśnie na rozwoju tej sieci. Jest to jak najbardziej słuszny kierunek i chcemy go kontynuować” – poinformował prezes Sfinksa.

 

Sfinks zarządza jeszcze dwoma sieciami restauracji Chłopskie Jadło i WOOK. Celem jest osiągnięcie przez nie pozycji drugiej i trzeciej co do wielkości sieci restauracji casual dinning w Polsce. Spółki mają zostać wydzielone do odrębnych podmiotów, a nad ich rozwojem pracować będą oddzielne zespoły. W strategii podano, że restauracje WOOK zostaną wydzielone do spółki zależnej Shanghai Express. W przyszłości również restauracje Chłopskie Jadło mogą zostać wydzielone. Sfinks będzie również pracował nad pozyskaniem inwestorów dla tych sieci.

 

W strategii na najbliższe lata Sfinks nie wyklucza akwizycji sieci marki z segmentu fast casual dining, pizzerii lub kawiarni. Spółka widzi dwa powody do akwizycji podmiotów zewnętrznych. Jednym z nich jest akwizycja silnej marki, z dużym zasięgiem i potencjałem do rozwoju za granicą w celu stworzenia drugiej sieci strategicznej. Drugim powodem może być zakup sieci gastronomicznych w celu ich rozwoju lub restrukturyzacji i późniejszego odsprzedania z zyskiem. Zarząd spodziewa się, że duże zagraniczne podmioty mogą być zainteresowane w przyszłości wejściem na polski rynek. W takiej sytuacji preferowane jest przejęcie już istniejącej sieci niż budowa nowej od podstaw. Spółka spodziewa się, że może wiele zyskać dysponując wtedy aktywami na sprzedaż.

 

„Stale obserwujemy rynek, prowadzimy też wiele rozmów. Na pewno każdą propozycję będziemy rozważać po kątem jej realnego wpływu nie tylko na przychody, ale także na rentowność spółki. Uważamy, że Sfinks posiada unikatowe w Polsce kompetencje w zakresie rozwoju sieci, co w połączeniu z barierami wejścia dla podmiotów zagranicznych stwarza nam możliwość generowania dodatkowych zysków” – skomentował prezes Sfinks w komunikacie spółki.

 

Opublikowane prognozy finansowe w strategii nie uwzględniają działania restauracji w systemie franczyzy i masterfranczyzy, akwizycji innych sieci, rozwoju sprzedaży e-commerce i cateringu, rozwoju spółek zarządzających restauracjami WOOK i Chłopskie Jadło, a także dokapitalizowania, strategia oparta jest na finansowaniu zewnętrznym. Prognozy uwzględniają natomiast odwrócenie rezerwy na znak towarowy Chłopskie Jadło, w związku z osiąganiem przez spółkę zysku podatkowego dotworzenie aktywa podatkowego związanego ze stratami z lat ubiegłych, a także wycenę udziałów Shanghai Express.

 

Po publikacji nowej strategii akcje Sfinksa zyskiwały ponad 9% do godziny 13:30. Za akcję płacono 1,80 zł.

 

Wykres Sfinks

Źródło: atskaner.pl

 

 

Źródło: Sfinks S.A.

Autor artykułu

 

Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII

Posiadacz tytułu CFA i licencji doradcy inwestycyjnego (nr licencji 571). Ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych współpracuje od 2014 roku, obecnie na stanowisku dyrektora działu analiz. Autor licznych komentarzy rynkowych i analiz spółek notowanych na polskiej giełdzie. Prowadzi cykliczne webinary poświęcone analizie spółek z GPW oraz edukacyjny portfel akcyjny. Można go posłuchać w podcaście SII Echa Rynku. Prelegent na konferencjach inwestorskich. Autor wielu materiałów edukacyjnych, artykułów i webinarów, poświęconych zagadnieniom związanym z inwestowaniem i analizowaniem instrumentów finansowych. Zwolennik fundamentalnego podejścia do inwestowania.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie