Zapraszamy do zapoznania się z raportem na temat Grupy Eurocash przygotowanym przez analityków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.
Spis treści:
- Profil Spółki
- Akcjonariat
- Ocena jakości komunikacji Spółki z rynkiem
- Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja Spółki
- Analiza wyników finansowych
- Ocena perspektyw finansowych i plany rozwoju Spółki
- Analiza wskaźnikowa
- Analiza techniczna
- Podsumowanie raportu i wnioski
GRUPA EUROCASH S.A.
1. Profil spółki
Grupa Eurocash jest liderem w Polsce w zakresie hurtowej dystrybucji produktów FMCG. Spółka posiada ok. 20 tysięcy produktów w swojej ofercie i zatrudnia 12 tys. pracowników na terenie całego kraju. Budowa Grupy kapitałowej Eurocash rozpoczęła się w 2003 roku, kiedy to Luis Amaral z partnerami biznesowymi dokonał wykupu menedżerskiego spółki Eurocash Cash&Carry od Jeronimo Martins. Początkowo firma posiadała 48 hurtowni oferujących produkty FMCG za gotówkę. Od roku 2006 grupę kapitałową powiększały następujące firmy: Delikatesy Centrum, KDWT, Pay Up Polska, McLane Polska, Batna, Polcater, Premium Distributors i Grupa Dystrybucyjna Tradis. Obecny skład Grupy jest następujący:
Źródło: Eurocash S.A.
W ostatnim czasie Eurocash nabył udziały we Frisco.pl - jednym z największych graczy na polskim rynku zakupów przez Internet. Przejął również kontrolę nad siecią sklepów detalicznych Inmedio (funkcjonujących głównie w galeriach handlowych) oraz Firmę Rogala.
Celem Grupy Eurocash jest zapewnienie konkurencyjności niezależnym sklepom detalicznym w kraju. W strategii istotne miejsce ma też oferowanie wartości dodanej dla klientów Grupy oraz zwiększanie wartości spółki dla akcjonariuszy. Realizacja strategii zakłada dalszy wzrost organiczny w poszczególnych kanałach dystrybucji, a także kontynuację akwizycji na rynku sprzedawców hurtowych oraz sieci franczyzowych.
Na koniec września 2014 r. w ramach grupy funkcjonowało 161 hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry (wraz z 3 hurtowniami Batna). Liczba sklepów sieci ABC wyniosła 6 612, a sieci Delikatesy Centrum – 938. Powiązane sieci franczyzowe Eurocash Dystrybucja (dawny Tradis) obejmowały sklepy Groszek w liczbie 1 383, Euro Sklep S.A. 501 i Lewiatan 2024. Natomiast liczba sklepów partnerskich współpracujących ze spółką w ramach Partnerskiego Serwisu Detalicznego wyniosła łącznie 744.
2. Akcjonariat
Największym akcjonariuszem Euracash S.A. jest Luis Amaral wraz zależnym od siebie podmiotem Politra B.V. Łącznie dysponuje on 43,74% wszystkich akcji. Ponad progiem 5% są jeszcze dwaj inwestorzy finansowi – fundusze zarządzane przez Cartica Management (5,05% akcji) oraz fundusze zarządzane przez Coronation Assets Management Limited. Free float jest duży - stanowi 46,21% walorów, co owocuje dużą płynnością w obrocie akcji. Dodatkowo pięciu członków zarządu posiada razem 1 476 675 akcji. Kapitał zakładowy dzieli się na 138 573 386 akcji.
Źródło: Eurocash S.A.
3. Ocena jakości komunikacji spółki z rynkiem
Relacje inwestorskie Eurocashu należy ocenić negatywnie. Jak na spółkę z WIG20 jakość komunikacji z inwestorem indywidualnym jest słaba. Przedstawiciele Eurocashu nie biorą udziału w konferencjach inwestorskich dedykowanych inwestorom indywidualnym, a spółka nie organizuje czatów internetowych, w których istniałaby możliwość zadania pytań. Na stronie internetowej co prawda istnieje dedykowana zakładka na prezentacje inwestorskie, jednak jej zawartość jest pusta. Nie znajdziemy również zapisów video lub audio z konferencji wynikowych czy też zapisów z przebiegów Walnych Zgromadzeń.
Pozytywnie należy natomiast ocenić jakość sprawozdań finansowych (szczególnie raportu rocznego za 2013 rok), a także dostępność przedstawicieli Zarządu spółki dla dziennikarzy.
4. Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja spółki
Eurocash jest liderem w zakresie obsługi rynku spożywczego w Polsce. Jego udział wynosi 19%.