Newag w przetargu ogłoszonym przez SKM Trójmiasto złożył korzystniejszą ofertę od konkurencji. Przetarg dotyczył dostarczenia dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Oferta Newagu opiewała na 35 571 600 zł brutto, a bydgoskiej Pesy na 36 039 000 zł brutto. Kryterium dostaw w 80% stanowiła cena, a pozostałe 20% odnosiło się do wysokości podłogi. Obie zainteresowane firmy zaproponowały swoje pociągi z maksymalnie punktowaną wysokością podłogi. Newag zaoferował zmodyfikowane EZT z rodziny Impuls. Sama spółka tak opisuje swój koronny produkt:
"Produkowane przez NEWAG S.A. EZT Impuls, są jednymi z najnowocześniejszych tego typu pojazdów szynowych w Polsce. Komfort podróży zapewnia ciche, klimatyzowane wnętrze, ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne. Impuls jest ekonomiczny i bezpieczny — cechuje się niskim zużyciem energii elektrycznej, gdyż podczas hamowania pociąg oddaje energię do sieci trakcyjnej. W pojeździe zastosowano nowoczesny system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej, monitorowanie wnętrza, kontakt z obsługą pociągu przez tzw. interkom. Pociąg spełnia rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe. Osiąga prędkość eksploatacyjną 160 km/h."
Przypomnijmy, że pociągi z rodziny Impuls są podstawą największego kontraktu spółki w 2014 r. podpisanym z Kolejami Mazowieckimi o wartości 257,3 mln zł. Pierwsze dostawy w ramach tej umowy mają być przekazane już w II kwartale 2015 roku.
Newag może również skorzystać na modernizacji kolejnictwa na Ukrainie. 19 stycznia tego roku przy okazji wizyty premier Kopacz u naszych wschodnich sąsiadów podpisano “Memorandum o współpracy w sferze kolejowego przemysłu maszynowego, badań naukowych, opracowań konstruktorsko-doświadczalnych, prób, inżynierii i doradztwa w sektorze transportu kolejowego”. Swój podpis pod memorandum złożył m.in. prezes Zarządu Newagu Zbigniew Konieczek. Jak mówi Wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR:
“prawie 80% towarów na Ukrainie przewozi się koleją, zużycie taboru wynosi aż 80 proc., co oznacza, że bez odnowienia parku lokomotyw przewozy mogą się załamać. Memorandum może rozpocząć proces inwestycyjny kluczowy dla ukraińskiego systemu transportowego, gdyż modernizacji może zostać poddanych nawet 150–200 lokomotyw spalinowych.”
Prezes Newagu podkreślał, że spółka posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie modernizacji lokomotyw spalinowych. Dysponuje technologią modernizacji lokomotyw szerokotorowych. Usługi w tym zakresie były realizowane dla PKP LHS i Kolprem. Tylko w 2014 r. Newag zmodernizował 31 lokomotyw spalinowych.
Kurs akcji Newagu zbliża się do swoich maksimów. Przebiegają one na poziomie 24,40 zł. Od sierpnia zeszłego roku notowania uformowały trend wzrostowy. Wcześniej wycena akcji spadła nawet do 16,50 zł, czyli poniżej ceny z oferty publicznej (inwestorzy indywidualni obejmowali akcje po 19 zł).
Źródło: Stooq.pl
Update godz. 13:00
Jak donosi Puls Biznesu główny akcjonariusz Newagu Zbigniew Jakubas prowadzi rozmowy dotyczące sprzedaży kontrolowanego przez niego 40-procentowego udziału w spółce. Wśród potencjalnych zainteresowanych mają być m.in. Alstom, Bombardier, Stadler i Skoda. Więcej informacji można przeczytać tutaj.
Źródło: Newag S.A.