PZU, największy polski ubezpieczyciel, przedstawił nową strategię z numerem 3.0 na lata 2015-2020. Ma się ona opierać na trzech kluczowych biznesowo obszarach: ubezpieczeniach, inwestycjach oraz prywatnej opiece medycznej. We wszystkich tych obszarach PZU chce być liderem na rynku.
PZU jest obecnie liderem na polskim rynku ubezpieczeń. Na koniec 2013 roku posiadało 31,8% udziałów w rynku ubezpieczeń majątkowych, a do 2020 roku udział ten ma się zwiększyć do ponad 35%. W rynku ubezpieczeń na życie Grupa posiadała 43,3% udziałów i poziom ten ma zostać utrzymany. Strategia w ubezpieczeniach będzie opierała się na dwóch markach – PZU i przejętego w 2014 roku Link4. Marki te mają się uzupełniać, kierując swoją ofertę do klientów o różnych profilach i potrzebach. Grupa poszukuje szans na dalszy rozwój wynikających z Rekomendacji U. Dotyczy ona banków i działalności bancassurance. Rekomendacja ta zakłada między innymi, że bank powinien zapewnić swobodę wyboru zakładu ubezpieczeń, z którego usług klient zamierza skorzystać. Silny nacisk będzie kładziony na segment klienta korporacyjnego, między innymi poprzez rozszerzenie oferty o usługi doradztwa w zakresie zarządzania ryzykiem dla klienta kluczowego i strategicznego. Spółka nie wyklucza dalszych akwizycji w Europie Środkowo-Wschodniej.
W segmencie inwestycji głównym celem Grupy jest doprowadzenie do wzrostu udziału aktywów klienta zewnętrznego PZU w aktywach polskiego rynku TFI do poziomu ponad 11,5%. Na koniec 2013 roku poziom ten wynosił 3,6%. Grupa zamierza między innymi uruchomić sprzedaż na rynkach zagranicznych. Na rozwój tego segmentu Grupa przeznaczy co najmniej 200 mln zł.
Źródło: prezentacja strategii PZU 3.0
W segmencie prywatnej opieki medycznej Grupa stawia dopiero pierwsze kroki. Przychody PZU Zdrowie wyniosły w 2013 roku 74,9 mln zł, a do 2020 roku mają wzrosnąć do co najmniej 650 mln zł. Grupa zamierza świadczyć pełną ofertę usług w zakresie ochrony zdrowia. Sieć medyczna ma opierać się na własnych przychodniach połączonych z sieciami partnerskimi. Obecnie PZU wykorzystuje głównie zewnętrzną sieć partnerów do świadczenia usług medycznych. Rozwiązania, które mają zostać wprowadzone, to między innymi przyjazny dla klientów sposób umawiania wizyt poprzez kalendarz on-line, czy wprowadzenie konta pacjenta on-line. Do 2020 roku inwestycje w ten segment mają wynieść 800 mln zł, w tym 450 mln zł na same akwizycje.
W strategii PZU 3.0 zakłada wypłatę dywidendy na poziomie od 50% do 100% skonsolidowanych zysków rocznych Grupy. Przypomnijmy, że wysokość wypłaconych dywidend przez ubezpieczycieli jest regulowana przez KNF. Zgodnie z rekomendacją Komisji PZU spełnia dodatkowe kryteria i będzie mogło wypłacić dywidendę do 100% zysku netto za 2014 rok. Rentowność kapitałów własnych ma zostać utrzymana na poziomie 20% (24,1% w 2013 roku).
Źródło: Grupa PZU S.A.
Więcej: