Chat with us, powered by LiveChat

PKP Cargo będzie współpracowało z KGHM

Skomentuj artykuł
© Jakub Jirsák - Fotolia.com

PKP Cargo poinformowało o zawarciu wstępnego porozumienia objęcia 49% udziałów w Pol-Miedź Trans (PMT), spółce w całości należącej do KGHM. PMT posiada obecnie około 2,4% udziału w rynku przewozów regionalnych.

 

Tabor należący do PMT to 61 lokomotyw i 1 493 wagony do przewozu towarów masowych. W informacji podano również, że spółka posiada stabilną bazę przychodową i dobrą sytuację finansową.

 

PMT prowadzi także działalność samochodową oraz obrotu paliwami. Przed objęciem udziału w spółce przez PKP Cargo, dodatkowe obszary działalności zostaną wydzielone do innych spółek KGHM. Taki projekt dobrze wpisuje się w strategię miedziowego giganta, zakładającą koncentrację na podstawowej działalności. Dodatkowo współpraca z PKP Cargo pozwoli na obniżenie inwestycji  w działalności kolejowej.

 

Objęcie udziałów przez PKP Cargo ma zostać sfinalizowane poprzez wkład pieniężny oraz aport w postaci lokomotyw. Zgodnie z porozumieniem PKP jest uprawnione od przeprowadzenia badania stanu PMT, a także złożenie wniosku do UOKiK o zgodę na transakcję.

 

„Współpraca z KGHM to doskonały przykład realizacji strategii umacniania pozycji PKP CARGO w kraju oraz oferty, jaką mamy dla dużych grup przemysłowych, obsługujących przewozy kolejowe we własnym zakresie. Bazując na wysokiej jakości naszych usług, zasobach taborowych i know-how możemy wspólnie wypracować bardzo korzystne efekty synergii dla wszystkich zainteresowanych” – poinformował prezes PKP Cargo, Adam Purwin.

 

PKP Cargo aktywnie rozwija skalę swojej działalności poprzez akwizycje. Spółka poinformowała 30 grudnia 2014 roku o podpisaniu umowy nabycia 80% udziałów w firmie Advanced World Transport -  drugim co do wielkości przewoźniku towarowym w Czechach, który funkcjonuje również w krajach Europy Środkowej i Południowej. Cena w transakcji wyniosła 103,2 mln euro. Czechy to dziewiąty pod względem wielkości rynek kolejowych przewozów towarowych w Europie. Ma jednak strategiczne znaczenie na mapie kolejowej, gdyż krzyżują się tam główne szlaki kolejowej Europy,

 

Spółka była również zainteresowana przejęciem CTL Logistics, jednej z największych firm na polskim rynku towarowych przewozów kolejowych. Ewentualnym problemem w sfinalizowaniu przejęcia mógł być sprzeciw UOKiK. Analitycy zwracali uwagę, że przejęcie CTL Logistics wpłynęłaby na ograniczenie poziomu konkurencji na rynku.

 

Źródło: PKP Cargo

 

Więcej:

Autor artykułu

 

Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII

Posiadacz tytułu CFA i licencji doradcy inwestycyjnego (nr licencji 571). Ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych współpracuje od 2014 roku, obecnie na stanowisku dyrektora działu analiz. Autor licznych komentarzy rynkowych i analiz spółek notowanych na polskiej giełdzie. Prowadzi cykliczne webinary poświęcone analizie spółek z GPW oraz edukacyjny portfel akcyjny. Można go posłuchać w podcaście SII Echa Rynku. Prelegent na konferencjach inwestorskich. Autor wielu materiałów edukacyjnych, artykułów i webinarów, poświęconych zagadnieniom związanym z inwestowaniem i analizowaniem instrumentów finansowych. Zwolennik fundamentalnego podejścia do inwestowania.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie