PKP Cargo poinformowało o zawarciu wstępnego porozumienia objęcia 49% udziałów w Pol-Miedź Trans (PMT), spółce w całości należącej do KGHM. PMT posiada obecnie około 2,4% udziału w rynku przewozów regionalnych.
Tabor należący do PMT to 61 lokomotyw i 1 493 wagony do przewozu towarów masowych. W informacji podano również, że spółka posiada stabilną bazę przychodową i dobrą sytuację finansową.
PMT prowadzi także działalność samochodową oraz obrotu paliwami. Przed objęciem udziału w spółce przez PKP Cargo, dodatkowe obszary działalności zostaną wydzielone do innych spółek KGHM. Taki projekt dobrze wpisuje się w strategię miedziowego giganta, zakładającą koncentrację na podstawowej działalności. Dodatkowo współpraca z PKP Cargo pozwoli na obniżenie inwestycji w działalności kolejowej.
Objęcie udziałów przez PKP Cargo ma zostać sfinalizowane poprzez wkład pieniężny oraz aport w postaci lokomotyw. Zgodnie z porozumieniem PKP jest uprawnione od przeprowadzenia badania stanu PMT, a także złożenie wniosku do UOKiK o zgodę na transakcję.
„Współpraca z KGHM to doskonały przykład realizacji strategii umacniania pozycji PKP CARGO w kraju oraz oferty, jaką mamy dla dużych grup przemysłowych, obsługujących przewozy kolejowe we własnym zakresie. Bazując na wysokiej jakości naszych usług, zasobach taborowych i know-how możemy wspólnie wypracować bardzo korzystne efekty synergii dla wszystkich zainteresowanych” – poinformował prezes PKP Cargo, Adam Purwin.
PKP Cargo aktywnie rozwija skalę swojej działalności poprzez akwizycje. Spółka poinformowała 30 grudnia 2014 roku o podpisaniu umowy nabycia 80% udziałów w firmie Advanced World Transport - drugim co do wielkości przewoźniku towarowym w Czechach, który funkcjonuje również w krajach Europy Środkowej i Południowej. Cena w transakcji wyniosła 103,2 mln euro. Czechy to dziewiąty pod względem wielkości rynek kolejowych przewozów towarowych w Europie. Ma jednak strategiczne znaczenie na mapie kolejowej, gdyż krzyżują się tam główne szlaki kolejowej Europy,
Spółka była również zainteresowana przejęciem CTL Logistics, jednej z największych firm na polskim rynku towarowych przewozów kolejowych. Ewentualnym problemem w sfinalizowaniu przejęcia mógł być sprzeciw UOKiK. Analitycy zwracali uwagę, że przejęcie CTL Logistics wpłynęłaby na ograniczenie poziomu konkurencji na rynku.
Źródło: PKP Cargo
Więcej: