Europejski bank Odbudowy i Rozwoju sprzedał 2 286 008 akcji PKP Cargo, ktore stanowiły 5,1% kapitału zakładowego spółki. W komunikacie EBOiR poinformował, że pakiet został sprzedany z "małym dyskontem" w stosunku do ceny zamknięcia z wczoraj (10.02.2015) - 89 zł.
Prowadzącymi księgę popytu byli Goldman Sachs i Wood&Co. Uwzględniając, że akcje zostały sprzedane za mniej niż 89 zł, wartość sprzedanego pakietu akcji można szacować na poniżej 200 mln zł.
Pozostali akcjonariusze spółki, posiadający ponad 5% udziałów to: PKP S.A. (33%), ING OFE (10,58%), Morgan Stanley (5,31%) i Aviva OFE (5,22%).
Z końcem stycznia skończył się program dobrowolnych odejść z PKP Cargo. Wstępnie spółka szacowała, że z programu skorzysta 1 300 osób. Finalnie do programu zgłosiło się 3 300 osób, a po weryfikacji zgłoszeń pracodawca wyraził zgodę na skorzystanie z Programu przez 3041 osób. Łączna wartość zobowiązań wynikających z przeprowadzenia dobrowolnych odejść wyniesie 266 mln zł. Kwota ta zostanie ujęta jako rezerwa na przyszłe zobowiązania i obniży wyniki za IV kwartał 2014 roku.
Przeciwko dobrowolnemu programowi odejść protestowali związkowcy „Solidarności” ze spółek kolejowych w Małopolsce. Zdaniem związkowców program opierał się na zastraszaniu i zmuszaniu pracowników do zwolnienia się z pracy, a jego celem było dążenie spółki do dalszej degradacji kolei w Małopolsce. Zdaniem związkowców zarząd dąży do likwidacji jednostek terenowych i komórek administracyjnych byłego Zakładu Południowego Cargo w Nowym Sączu.
Nie jest to jedyny spór pomiędzy spółką a związkami zawodowymi. Dnia 3 listopada 2014 roku PKP Cargo poinformowało o rozpoczęciu sporu z 9 związkami zawodowymi. Postulaty sformułowane przez związki dotyczyły między innymi „wysokości gratyfikacji wypłacanej z okazji Święta Kolejarza, wprowadzenia gratyfikacji za zmianę harmonogramu pracy, podwyższenia stawek dziennych na zakup posiłków profilaktycznych i regeneracyjno-wzmacniających, oraz wprowadzenia dodatku alokacyjnego, jak też kwestii organizacyjnych.” W referendum na początku lutego bieżącego roku 98,1% załogi opowiedziało się za rozpoczęciem strajku w przypadku niespełnienia przez zarząd stawianych postulatów. Obecnie spór znajduje się na etapie medacji.
Dalej nie są to wszystkie spory, jakie prowadzi spółka ze związkowcami. Oddzielny spór toczy się z organizacją związkową FZZPPK. Spółka poinformowała, że postulaty tego związku zawodowego dotyczą głównie kwestii płacowych, to jest „podwyższenia stawek dziennych na zakup posiłków profilaktycznych i regeneracyjno-wzmacniających, wprowadzenia dodatku alokacyjnego oraz ryczałtów delegacyjnych dla wybranych stanowisk pracy.”
PKP Cargo poinformował, że nabyło pozostałą część udziałów (44,44 proc.) w Przedsiębiorstwie Spedycyjnym Trade Trans. Nabycie pełnej kontroli nad spółką pozwoli na wzmocnienie pozycji PKP Cargo jako operatora logistycznego. W komunikacie poinformowano, że średnie roczne przychody PS Trade Trans w ostatnich latach wynosiły 500 mln zł, przewożąc średnio 10 mln ton towarów rocznie. PS Trade Trans świadczy kompleksowe usługi w zakresie transportu, przeładunków, magazynowania i usług celnych.
Więcej: