Orange Polska opublikowało wyniki za IV kwartał i cały 2014 rok. Przychody Grupy spadły o -4,5%, do 12 221 mln zł, w porównaniu z rokiem 2013. Na przychody Grupy wpływ miały decyzje regulacyjne Prezesa UKE dotyczących cen za połączenia. Z wyłączeniem wpływu regulacji przychody spadły o 2,5% rdr. Zysk netto w 2014 roku wyniósł 535 mln zł (+82% rdr), który został zasilony między innymi zyskiem ze sprzedaży Wirtualnej Polski. Grupa zrealizowała stawiany sobie cel na 2014 rok w postaci osiągnięcia 1,1 mld zł organicznych przepływów pieniężnych.
[mln zł] |
2014 |
2013 |
Zmiana |
4q2014 |
4q2013 |
Zmiana |
Przychody |
12 212 |
12 786 |
-4,5% |
3 087 |
3 112 |
-0,8% |
Skorygowana EBITDA |
3 921 |
4 046 |
-3,1% |
861 |
851 |
1,2% |
Zysk netto |
535 |
294 |
82% |
30 |
-102 |
- |
Organiczne przepływy |
1 149 |
1 105 |
4% |
298 |
272 |
9,6% |
Źródło: Orange Polska
Liczba klientów mobilnych Orange Polska wzrosła w 2014 roku o 2% rdr, w tym przyrost w segmencie mobilnego Internetu wyniósł 31% rdr, a liczba użytkowników LTE przekroczyła 600 tys. Przychody z usług mobilnych, z wyłączeniem wpływu regulacji, wzrosły w 2014 roku o 1,4% rdr dzięki przyrostowi bazy klientów, zwiększonemu ruchowi i wyższym przychodom ze sprzedaży sprzętu. Wskaźnik ARPU usług detalicznych spadł o około 9%. Liczba klientów szybkiego dostępu do Internetu wzrosła o 150% rdr, a utrata klientów stacjonarnych usług głosowych wyniosła 229 tys. w 2014 roku.
Zarząd zapowiedział, że będzie rekomendował dywidendę z zysku za 2014 rok w wysokości 0,5 zł na akcję. Niektórzy analitycy zwracali uwagę, że dywidenda może być mniejsza nawet o połowę. Może mieć na to wpływ między innymi niepewność co do kwoty jaką spółka wyda na aukcji częstotliwości, która rozpoczęła się w miniony wtorek (10.02.2015). W aukcji bierze udział 6 operatorów: Orange Polska, P4, Hubb Investments, T-Mobile Polska, Polkomtel oraz NetNet. Ostateczna decyzja o wysokości dywidendy zostanie podjęta na Walnym Zgromadzeniu.
W 2015 roku spółka planuje przeznaczyć do 450 mln zł na światłowodową sieć dostępową.
„Przewidujemy, że 2015 rok będzie znów pełen wyzwań, a spadek cen w segmencie B2B zwiększy presję na przychody i EBITDA. Nowe inicjatywy po stronie kosztów oraz dalsze obniżanie nakładów inwestycyjnych (z wyłączeniem projektu rozbudowy światłowodowej sieci dostępowej) powinny pomóc w ograniczeniu tego niekorzystnego trendu. Zachęceni dużym popytem rynkowym na szybki Internet, korzystnymi zmianami w środowisku regulacyjnym oraz obiecującymi wynikami projektu pilotażowego FTTH, planujemy znaczące inwestycje w światłowodową sieć dostępową” – skomentował wyniki Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów.
W raporcie z 10 lutego 2015 roku Orange Polska poinformowało, że rozpocznie sprzedaż energii elektrycznej na terenie całej Polski. Produkty będą oferowane pod nazwą handlową Orange Energia. Oferta spółki jest skierowana do klientów indywidualnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw, korzystających z taryfy G i C. Oferta będzie dostępna we wszystkich kanałach sprzedaży Orange Polska. Sprzedaż energii będzie się odbywała przy współpracy z Polenergia Obrót S.A. Grupa zawarła również generalne umowy dystrybucyjne z pięcioma największymi operatorami systemów dystrybucyjnych energii elektrycznej.
Źródło: Orange Polska